Autobahnvignet Oostenrijk en Zwitserland?

Kort en bondig antwoord dat niets aan onduidelijkheid overlaat.
Als ik langer wil blijven dan 10 dagen dus ALLEEN binnendoor en ook binnendoor de grens over.
Voor vertrek eens kijken of dat kan vanaf waar ik op dat moment zit, en anders gewoon op dag 10 het land uit.
 
Het vignet direct op je kuip gaat muurvast zitten.

En ben je een uur bezig om het vignet er in 1000 stukjes weer af te peuteren. :/

Eh, ja. Je ziet niet voor niks Oostenrijkers met de vignetten van de laatste 10 jaar op de ruit. *D
Zij zeggen: ontvetten en dan opplakken. Dan zit die dus echt bomvast.

Ik had het spatbord met nivea ingesmeerd, en dan met een papieren zakdoekje verwijdert. Daar het vignet op...hield goed vast maar kwam er ook makkelijk weer af. (bijna in 1 Stuk) O-)
 
Eh, ja. Je ziet niet voor niks Oostenrijkers met de vignetten van de laatste 10 jaar op de ruit. *D
Zij zeggen: ontvetten en dan opplakken. Dan zit die dus echt bomvast.
Ook dat mag dan weer niet. Er mogen er maximaal 2 op. Koop je die krengen is het nóg niet goed. _O-
Zoals eerder in dit topic staat doen velen hem op de vorkpoot.
Dit schijnt ook niet te mogen. Moet officieel op kuip, tank of ruitje.
Ik plak 'm wel op mijn vorkpoot, is toch al opgevreten door de pekel ;)
Het ding slijt er wel een keer vanaf en tegen de tijd dat ie me echt in de weg gaat zitten heb ik altijd nog een polijstmogelijkheid.
 
Laatst bewerkt:
Even over het opplakken van vignetten. Ik haal er altijd een klein deeltje van de bescherming er vanaf, en laat de rest zitten. Hiermee hoef je ook maar een klein deeltje te verwijderen na verlating van het "gastland".
 
Ik weet eigenlijk niet hoe dat nu precies werkt om oostenrijk in of uit te komen zonder vignet. Vermijden snelwegen, dat snap ik is vignet.
Vermijden tolwegen kan volgens mij niet altijd omdat je buitenom het vignet nog steeds tol moet betalen, en vaak is er geen andere mogelijkheid dan deze tolweg.

Ik bedoel dus als je geen vignet wilt kopen loop je de kans dat je je blauw betaald aan tolwegen.
Valt met de motor nog mee qua prijs, maar toevallig 2 tolwegen op 1 dagen is al gauw 15 euro.

Als je weinig geld kwijt wilt zijn aan tol dan moet je volgens mij van te voren uitzoeken en plannen waar de tolwegen zijn om die zoveel mogelijk te omzeilen.
 
Eh, ja. Je ziet niet voor niks Oostenrijkers met de vignetten van de laatste 10 jaar op de ruit. *D
Zij zeggen: ontvetten en dan opplakken. Dan zit die dus echt bomvast.

Ik had het spatbord met nivea ingesmeerd, en dan met een papieren zakdoekje verwijdert. Daar het vignet op...hield goed vast maar kwam er ook makkelijk weer af. (bijna in 1 Stuk) O-)
goede tip👍
 
Had hem een keer op de zijkant van mijn helm geplakt en werd prompt bij de grens toen ik Oostenrijk uitreed gecontroleerd.

Mevrouw vroeg waar mijn vignet was, ik wijzen op de zijkant van mijn helm. Maar de mevrouw dacht dat ik bedoelde "ik hoor je niet vanwege mijn helm" dus ging ze het harder vragen. Ik weer wijzen op mijn helm en zij weer harder schreeuwen.

Uiteindelijk mijn hoofd maar naar haar toegedraaid, toen ze het vignet zag mocht ik gelijk doorrijden.
 
Ik weet eigenlijk niet hoe dat nu precies werkt om oostenrijk in of uit te komen zonder vignet. Vermijden snelwegen, dat snap ik is vignet.
Vermijden tolwegen kan volgens mij niet altijd omdat je buitenom het vignet nog steeds tol moet betalen, en vaak is er geen andere mogelijkheid dan deze tolweg.

Ik rij vaak in Oostenrijk en heb nog nooit een vignet daar gekocht en ook nog nooit nodig gehad. Oostenrijk binnenrijden doe ik via secundaire wegen, niet om de tol te vermijden, maar omdat ik alleen maar die secundaire wegen rijdt, ook in de omringende landen.

Kijk eens in Google Maps langs de Oostenrijkse grens en zie hoeveel manieren er mogelijk zijn om via een secundaire weg het land binnen te komen.
 
Ik rij vaak in Oostenrijk en heb nog nooit een vignet daar gekocht en ook nog nooit nodig gehad. Oostenrijk binnenrijden doe ik via secundaire wegen, niet om de tol te vermijden, maar omdat ik alleen maar die secundaire wegen rijdt, ook in de omringende landen.

Kijk eens in Google Maps langs de Oostenrijkse grens en zie hoeveel manieren er mogelijk zijn om via een secundaire weg het land binnen te komen.

Ik verwoordde het niet helemaal goed.
Ik bedoelde eigenlijk dat als je in het wilde weg door Oostenrijk rijd met je navigatie, en je bent niet op de hoogte waar de tolwegen precies zitten, dan kun je ze eigenlijk niet vermijden als je rijd met optie vermijden snelwegen.
Als je optie vermijden tolwegen gebruikt dan kun je in theorie ook op wegen komen met een vignet.
Of ziet een navigatie wegen met een vignet ook als tolweg? Dan zou het wel goed gaan.

Ik zag trouwens in de link dat er ook niet zoveel tolwegen zijn, tenminste minder dan ik dacht. De meesten zijn volgens mij ook tunnels, En dan zal er vaak ook een weg zijn over de pas. Maar dat lijkt me toch wel moeilijk om de pasweg te nemen ipv de tunnel, zo op de pof met de nav? Dan zul je waarschijnlijk thuis de routes moeten voorbereiden.
 
Ik verwoordde het niet helemaal goed.
Ik bedoelde eigenlijk dat als je in het wilde weg door Oostenrijk rijd met je navigatie, en je bent niet op de hoogte waar de tolwegen precies zitten ...
Dat heb ik 20 jaar geleden ook gedaan, met een papieren navi dan wel. ;)
Toen vanaf de eerste afrit na de grens tot de laatste voor de grens binnendoor gegaan. Wel de mooie passen waarop tol betaald moet worden gedaan hoor, dus gesponsord had ik ze toen ook, maar ik had destijds géén Autobahn-vignet. Ging prima, en dat kan nu ook nog steeds. Het plan is om deze keer twee campings aan te doen. Starten in Karinthië, en vanuit daar het Zuiden en Zuid-Westen een beetje te doen. Daarna de tent opbreken en verplaatsen naar Tirol om dat stuk, maar ook een stukje Dolomieten en enkele Zwitserse top-passen mee te nemen. De Stelvio staat al een tijd op mijn lijstje en is er tijdens mijn vorige bezoeken aan het Alpengebied ook niet eerder van gekomen.

Het wordt dus drie dagen rijden met volle bepakking (heenreis, terugreis, en de rit van de camping in Karinthië naar die in Tirol), en de toerdagen gaan enkel met de dagbagage, elke dag weer terugkerend bij de camping waar we de ochtend vertrokken zijn. Op deze manier niet telkens verplaatsen en rijden met bagage, en meer tijd om te rijden en te genieten.
Rijden op een papieren kaart in de tanktas vind ik nog steeds wat leuker dan op navi hoor. Je hebt meer overzicht, en weet beter waar je nou exact bent. Ook ad-hoc iest aanders gaan doen dan je van plan was gaat 'handiger.' Een pijl op het scherm achterna rijden vind ik net iets minder hebben, maar dat is persoonlijk voorkeur. Alleen als ik er ècht niet uitkom (maar dat is eigenlijk alleen als de wegbewijzering niet logisch overeenkomt met de kaart) grijp ik even naar de Garmin.

Het is uiteraard geen probleem om 5,10 voor een Autobahn-vignet te betalen. Niet dat het nodig is, maar daarmee hoef je niet zo op te letten en mag je in feite elke weg in, waarbij wel tol voor de mooiste passen, uiteraard. Af en toe een stukkie snelweg pakken kan best handig zijn op dagen waarin we wat verder weg willen van de camping. Als we langer dan 10 dagen blijven weet ik wat ik die dagen waarop ik geen geldig vignet meer heb moet doen (en wat niet ;) )

Dank voor alle suggesties en tips over het Autobahn-vignet, EHBO koffers, brillen, veiligheidshesjes en brave Zwitsers.
Mijn bagagerek en de motor zijn bijna klaar, dus zodra mijn zoon vakantie krijgt . .. .
 
Laatst bewerkt:
Ik combineer navigatie met papieren kaarten. Kaarten geven me een veel beter overzicht en die heb ik dus bij me op vakantie. Dan kun je zien waar je wilt rijden en zie je ook prima of er alternatieven zijn voor de snelwegen en toltunnels. Vervolgens maak ik een route in de navigatie die ik gebruik om te rijden. Niet zelden pas ik die tijdens koffie/lunch weer aan omdat ik ter plekke iets anders wil rijden. Maar het geeft me tijdens het rijden betere info dan de kaart op de tanktas.

De Oostenrijkse snelwegen worden volgens mij door Garmin ook als tolwegen gezien maar ik heb ook snelwegen als te vermijden wegen staan dus ik weet het niet zeker.

Voor snelwegen is in Oostenrijk altijd een alternatief middels een weg er langs. Voor sommige toltunnels echter niet. De Felbertauern heeft geen alternatief, tenzij je heel ver omrijdt. Toen ik op een dag een toertje maakte vanaf een camping vlakbij Kotschach-Mauthen was ik dan ook bijna 30 euro tol kwijt voor de Grossglockner en de tunnel. Vond ik vrij duur en zo leuk is die Grossglockner niet. Gelukkig kostte de camping maar 4 euro 😀
 
Ik ben ook nog steeds fan van papieren kaarten.
Zoiets als dit


full



vind ik ook very handig. Dit is het een overzichtskaart van alle passen in Zuid Tirol/noord Italië.
 
Laatst bewerkt:
Mag je het vignet voor Oostenrijk ook ergens onder je zadel op bijvoorbeeld het frame plakken? Ik zie op de Oostenrijkse website namelijk alleen staan dat ie op een vast onderdeel moet zitten, niet per se ook zichtbaar.
 
Laatst bewerkt:
is algemeen bekend: ik HAAT vignettes en tolplazas (with a vengeance - en die tol-raam-baantjes zijn nog meer stupide dan het burger-flippen bij MacD, wat een werkverschaffing...).

is ook de reden dat ik de Grossglockner nog niet gereden heb. Is beetje principekwestie geworden.
Ooit.. ooit ga ik er een hele dag heen, om met een dagkaart ofzo lekker 20x heen+weer te rijden..

Tip: de Passo Rombo (Timmelsjoch): moet je vanuit Italie doen, en dan bij het Mauthaus omkeren..
twee keer fun en niet betalen (je blijft hollander eh)


sept 2016 tour

edit: mooimakerij..


edit:
Moet controleerbaar (dus zichtbaar) bevestigd zijn.
en er is wel eens controle: ooit eens gestopped aan grens oostenrijk-italie, agenten op zoek naar gestolen motorfietsen, moest ik kentekenbewijs tonen (belgisch-frans, geen interessen in groene kaart, maar "vehicle-registration please", even doorgraven...). Politiedame (best aardig) heeft toen ook even al mn stoffige vignettes even goed bekeken (dat waren er toen geloof ik 4, 2x Austria en 2x Slovenia).
 
Laatst bewerkt:
is algemeen bekend: ik HAAT vignettes en tolplazas (with a vengeance - en die tol-raam-baantjes zijn nog meer stupide dan het burger-flippen bij MacD, wat een werkverschaffing...).
.

Sinds begin jaren 90 van de vorige eeuw gaat het niet meer zoals in Coming to America of Spongebob. Ik heb dat nog wel gedaan en was veel leuker en zeker geen werkverschaffing. Het perfect timen van het brood en klaarmaken was toen nog leuk. Toen de clamshell kwam was het veel minder leuk. Mooie tijd was dat.
 
Laatst bewerkt:
vorkpoot, geen enkel probleem en metaal, dus je krijgt het er altijd weer netjes vanaf, desnoods met poetsmiddel dat op een ruitje op lakdeel nog wel eens 'schade' wilt achterlaten.
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan