Auto's, motoren, remmerij en banden

@justice strike: ik denk dat je mijn verhaal nog even heel erg goed moet lezen.

ik heb nergens gezegd dat een twee keer zo zware auto sneller stilstaat. Jij geeft zelf het top gear voorbeeld ls bewijs dat dat inderdaad niet het geval is. Wat ik wel heb gezegd is dat ALS je een zwaardere auto hebt je moet zorgen voor meer wrijving. Wanneer je een zwaarder voertuig hebt en je hebt voldoende grip (en dus wrijving) dan kan zo'n voertuig net zo snel stil staan als een licht voertuig. Dààrom maakt massa niet zoveel uit. De truc bij formule 1 is het creeren van virtuele massa waardoor er meer druk op de grond komt en dus harder geremd kan worden. (bij lagere snelheid speelt dus dus obvisously een stuk minder mee)

Over grip gesproken: iemand enig idee hoe snel een leopard tank stilstaat vanaf 90km/h??
 
@justice strike: ik denk dat je mijn verhaal nog even heel erg goed moet lezen.

...
Wanneer je een zwaarder voertuig hebt en je hebt voldoende grip (en dus wrijving) dan kan zo'n voertuig net zo snel stil staan als een licht voertuig. Dààrom maakt massa niet zoveel uit. ...

Over grip gesproken: iemand enig idee hoe snel een leopard tank stilstaat vanaf 90km/h??

pfff. wat is dat nou weer voor een stelling. Als je motor genoeg uitlaatgassen uitstoot dan kun je ermee naar de maan. Is ook waar, maar totaal niet binnen de context van het verhaal.

Het gaat erom dat een auto zwaarder is en in verhouding niet zoveel meer grip heeft.
 
je moet niet een normale auto het gewicht meegeven van een tientonner, dan komt hij niet vooruit, niet de bocht om en nooit meer tot stilstand. een zot idee. neem een tientonner racetruck en je hebt moeite om deze met een vwR32 eruit te trekken als dat al lukt. het gaat erom dat de remmerij erop berekent is, een renault 4 gevuld met beton is dat in ieder geval niet.
hetzelfde gaat op voor een motor, je moet ook een duc hypermotoard geen 5000kg extra meegeven, voordat je uberhaupt op gang bent is de koppeling naar zijn grootje en stoppen daarna zal ook niet lukken.
hier, en daarmee terug naar de oorspronkelijk vraag, komen we weer bij de prijs terecht, door de downforce bij een F1 kan het gewicht van de wagen 4 tot 5 keer zoveel worden, met remmerij die daarop is aangepasd kan je dus ook gierend hard remmen maar dat heeft dus zijn prijs.
het principe geldt gewoon dat geringe druk op het wiel weinig grip geeft, maar er door het geringe gewicht ook weinig grip nodig is evenals weinig remkracht, bij veel druk veel grip veel remkracht etc.
nb las dat een K1200R met 37m remafstand toch wel het beste is wat je kan kopen als je snel wilt stilstaan.
 
Laatst bewerkt:
Over grip gesproken: iemand enig idee hoe snel een leopard tank stilstaat vanaf 90km/h??

Snel. Heel snel. Maar die heeft dan ook stalen remleidingen.

En: maar twee banden! Dus: op twee banden sta je sneller stil (als je tenminste stalen remleidingen hebt).
 
het is zooo simpel.. een R1 gaat harder en heeft daarom meer afstand nodig om tot stilstand te komen :+
 
ja bedankt,..... straks allemaal van overheidswege in een brommobiel, lekker langzaam dus lekker veilig.
( max speed 20 en 100 euro per 1 km overschrijding, anders krijg je vreselijke te korten op de rijksbegroting)
 
ik heb vroeger als eindproject (of hoe ze dat ook noemde) op de Havo een paar remtesten gedaan met een scooter..

Met 1 persoon op de scooter was de remweg langer als wanneer er 2 personen op de scooter zaten. De enige logische verklaring in mijn ogen was meer druk op het voorwiel wat voor meer wrijving zorgde...

Nu is een scooter en motor een wereld van verschil, maar je vraagt je dan toch af...
 
grote verschil bij je scooter met 2 man is niet alleen meer druk voor maar tevens zal bij die scooter het achterwiel of niet of veel later liften zodat langer van de achterrem gebruik gemaakt kan worden. tel uit je winst.
 
Het is een beetje academisch of een auto wel of niet sneller remt; hard remmen op een motor is flink wat moeilijker dan in een auto en de meeste motorrijders zullen maar een fractie van het maximale remvermogen uit hun motor kunnen halen.
 
het is zooo simpel.. een R1 gaat harder en heeft daarom meer afstand nodig om tot stilstand te komen :+
Ja maar dat gaat weer niet op voor rode R1's, die zijn nog sneller en hebben dus eigenlijk sowieso een onderbemeten remsysteem.

Nemen we trouwens in al onze fylosofiën ook nog even de rubbersamenstellingen, afschuifkracht van het rubber passend bij het contactvlak, breedte van de banden enzo mee? Al riep mijn natuurkunde leraar vroeger al dat de breedte van de band niet uitmaakte voor de remkracht. Weet nog steeds niet of ik het met hem eens ben....

Waarom doen ze al die remproeven trouwens niet met datalog systemen? Kun je exact zien hoe hard iemand reed, wanneer er geremd werd en welke afstand er afgelegd werd. Weer eens wat anders dan een pilonnetje en een meetlint.

Enne, een BT-020 voorband op een Fazer 1000 wil bij hard remmen eerder blokkeren dan dat ie toelaat dat de achterkant omhoog komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan