Ja, OBT'en doen we nog, zoek even naar OBT9 inmidels, wordt ergens in Friesland
.
Waar nog meer op letten? Rammelende kleppen dus, koppeling mag ook iets lawaai maken. Let even op de staat van de vering, de mijne was behoorlijk gaar.
Oh ja framenr. en bloknr. moeten gelijk zijn, anders is er een keer een ander blok in gekomen. Ook niet erg trouwens
. RVS uitlaten (Keihan, staat achterop de demper gestanst) zijn erg fijn want onderhoudsvrij. De originele uitlaten rotten weg en piepkes zijn schreeuwend duur
.
Verder kijken of alles soepel loopt (gas enzo, koppeling is vrij zwaar maar went wel), of de koude start lekker is (met choke). Choke moet er vrij snel afkunnen.
Als ie op de jiffy staat mag ie bij en vlak na het starten roken uit de linker cilinder (is olie die erin loopt tijdens stilstand, vormt mooie witgrijze wolken bij starten). Blok moet lekdicht zijn, beetje zweten rondom de cilindervoet mag maar hoeft uiteraard niet.
Bekabeling netjes verwerkt vanaf de koplamp naar onder de tank, daar kan ie nog wel eens dubbel zitten (bij mij tenminste, heb ik nu omgelegd).
Bij testrit: trek het gas eens flink open (warm blok), moet ie gewoon lekker in toeren klimmen en niet hoesten/rochelen etc.
Oudere grote boxers (R100/R80 begin jaren 80) hebben gietwielen die slecht kunnen zijn, zijn toen allemaal onder garantie vervangen, is meestal aan de hand van serienummer op het wiel wel na te gaan, misschien weet de huidige eigenaar het wel. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dat inruilen nog steeds zou kunnen maar dat lijkt me wel erg sterk. Spaakwielen zijn geen probleem.
Check het rijgedrag, moet gewoon rechtdoor rijden met handen los, niet slingeren en weet ik wat. Naar links trekken bij gas geven in neutraal is normaal (krukas in lengterichting), evenals het optillen van de kont als je wegrijdt (cardaneffect).
Bij RT's en RS'en moet je ook even op de kuip letten (barsten en scheuren).
Als de prijs goed is kun je je er eigenlijk niet aan verkopen. Kijk ook eens op marktplaats bij A. Veerman uit Almere, heeft vaak leuke aanbiedingen. En als je van het XR-gevoel wilt blijven genieten: koop een GS
.
Zo, nog meer weten?