Balanceren van velgen

Dark0z

MF veteraan
12 feb 2006
1.454
146
Onlangs zag ik op het circuit bij de bandenservice dat de velgen gebalanceerd worden dmv een as door de velg te steken en deze op een balanceerapparaat te zetten.

Nu was ik altijd gewend om adapters/conussen te gebruiken, die je op de stang schuift en tegen je velg/lagers klemt, dit zodat de stang/as precies in het midden van de velg zit om vervolgens te balanceren.

Nu vroeg ik mij af of er verschil tussen beide methodes zit qua precisie?
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Wiel *O*

Los daarvan lijkt het me niet dat er gebruik wordt gemaakt van een as die over de hele lengte dezelfde diameter heeft, dat blijft glijden lijkt me.

Was het niet zoiets ? :

abba-staged-adapterset-02.jpg
Als t goed genoeg is voor GP racers , is t goed genoeg voor mij :)

Die as zal wel conussen hebben , dan zoekt ie vanzelf t midden op.

Ook zijn er adapters die een motorvelg op de bandenmachine kunnen vast pakken , werkt ook prima.
 
Die conussen zouden , denk ik het wiel vasthouden, waardoor het misschien niet kan slippen op de as zelf. Zou dat kunnen?
als een zware wiel slipt dan beweegt het iets verder , dan wanneer je het vast zet. Dus, als je passief balanceert, helpen die conussen zodat het iets nauwkeuriger wordt om de juiste zwaarste punt te vinden.
 
Als t goed genoeg is voor GP racers , is t goed genoeg voor mij
:)

Als t goed genoeg is voor GP racers , is t goed genoeg voor mij :)
Ik bedoel tijdens trainingdagen op assen waar iedereen met een motor zich kan voor inschrijven:) ze hebben gewoon een standaard as welke ze voor elke velg gebruiken. Misschien voor de snelheid dat ze die conussen niet gebruiken oid?
 
best kans dat er maar 10 binnenmaten bestaan binnen het sportsegment en 5 daarvan het gangbaarste zijn, werkt misschien net zo vlot om dan wat verschillende assen mee te nemen.
 
As of de conussen, geven geen verschil in het balansen.
Maar de conussen zijn geschikt voor alle(/div.) velgen (met elk hun eigen as diameter)
Maar als je as recht en lang genoeg is dan kan je die ook prima gebruiken.
Echter vele assen zijn of te kort, of hebben aan 1 kant (vooras) een verdikking (ipv spacer).
Verder draait wiel op zowel zijn eigen lager als die van het balancer-bok.
Dus zwaarte punt komt echt wel onderin te hangen ;-)
En zou nauw luistert het ook niet, vandaar dat statisch balanceren voor motoren (ook voor circuit) al goed genoeg is :+

Daarnaast bij circuit gebruik, heb je vaak een 2de of 3de set velgen... je extra wiel balanceren dan heb je de as van je motor niet beschikbaar en worden gewoon de conussen gebruikt :P
 
Laatst bewerkt:
Die conussen zouden , denk ik het wiel vasthouden, waardoor het misschien niet kan slippen op de as zelf. Zou dat kunnen?
als een zware wiel slipt dan beweegt het iets verder , dan wanneer je het vast zet. Dus, als je passief balanceert, helpen die conussen zodat het iets nauwkeuriger wordt om de juiste zwaarste punt te vinden.
Oké, ik kende hiervoor alleen maar statisch en dynamisch 👍
 
Daarvoor heeft in elk geval 1 aftermarket wielmerk een ruwer oppervlak waar de hiel van de band komt.

Zal toch wel bandenmontagesmurrie zijn die wel stroef genoeg is als de boel in elkaar zit?
 
Daarvoor heeft in elk geval 1 aftermarket wielmerk een ruwer oppervlak waar de hiel van de band komt.

Zal toch wel bandenmontagesmurrie zijn die wel stroef genoeg is als de boel in elkaar zit?
Zal vast, maar wielen zijn duur en het maakt ook geen fluit uit qua rijden dus gas erop 😎
(Edit: het balanceren dan, andere wielen zijn porno)
 
Laatst bewerkt:
Ik balanceer helemaal niet meer. Ik heb de velg (dus zonder band) gebalanceerd en zet de markering op de band daar en klaar.
Achter heeft het namelijk helemaal geen zin want na een dagje circuit is de band al zo'n 10-20cm gedraaid op de velg.
wow! dat zijn grote krachten. in mijn geval maakt het jammer genoeg wel uit. Mijn motor wordt een paard, als ik het niet doe.
 
Thanks voor alle tips.

Waar kan je een rechte as + adapters in Nederland kopen? Zelf heb ik 2x een balanceerbokje gekocht maar beide keren was of de as krom, of de adapters waren te ruim voor op de as.
 
Toevallig is dat degene die ik heb. De eerste die ik had waren de adapters zo ruim waardoor deze zeer los op de as stonden. Bij de tweede is de as krom, wanneer ik een slinger aan het wiel geef en deze met wat snelheid ronddraai zie je de as duidelijk op en neer dansen en loopt uiteindelijk van het bokje af. Of ben ik te kritisch in dit geval en kan dat weinig kwaad?
 
Terug
Bovenaan Onderaan