balansasketting XR500

Jeremayah

MF veteraan
23 nov 2004
8.261
7
Assen
Voor mijn A'dam Dakar project ben ik bezig met het reviseren van mijn XR500r uit '81.. Het blok ziet er van binnen perfect uit, amper slijtage aan de tandwielen, lagers e.d.
Alleen is de ketting tussen de 2 balansassen te lang, deze is te stellen, maar zelfs dan krijgen ik hem niet strak getrokken door het veertje...

Is dit echt dodelijk voor een motor? Bestaat de kans dat de ketting een tandje overspringt?
Deze kettingen zijn nogal duur namelijk, ik ben van mening dat we m moeten vervangen, maar mijn teammaten denken dat het wel kan.. graag zou ik jullie visie willen...

Mvgr. Jeremayah
 
In het handboek staat dat de bevestigingsbout niet in de weg mag zitten bij het spannen.
Zelf vond ik dat veertje een beetje vaag.

Toen heb ik maar met mijn vinger veertje gespeeld bij het spannen.

Als de bevestigingsbout in de weg zit, dan zou ik me maar eens achter m'n oren krabben.

Dakar is best ver.
 
Als zo'n simpel kettingkje al te duur is, waarom begin je dan met de revisie :?
Paul begint zich zeer ernstig zorgen te maken over de kwaliteit van deze "revisie"

Te duur is relatief he.. We hebben een limiet van €150,- natuurlijk mogen we daar iets overheen.. en we krijgen onderdelen gesponsord.. maar wat moet volgens jou zo'n simpel kettinkje kosten dan? De sites die ik bekeken heb kosten ze al snel 100 eurie...
 
Te duur is relatief he.. We hebben een limiet van €150,- natuurlijk mogen we daar iets overheen.. en we krijgen onderdelen gesponsord.. maar wat moet volgens jou zo'n simpel kettinkje kosten dan? De sites die ik bekeken heb kosten ze al snel 100 eurie...

Tja, zeker is dat relatief....., maar laten we eens ff eerlijk wezen, 150 euro, daar kun je een avond lekker van gaan stappen, maar zéker geen revisie uitvoeren :N
Ik denk dat een pakkingset, olie en een filtertje al 150 euro kost, en dan is er dus nog niks gereviseerd.......
Ik weet niet wat het onderdeelnummer van deze ketting is, maar als je ervoor kunt zorgen wil ik 'm bést wel even intikken, en dan kan ik de prijs zien..
Persoonlijk denk ik dat je een minimaal budget van pakweg 500 euro moet hebben alvorens je aan zoiets begint, een uitschieter naar 1000 á 1500 euro kan dan een eventuele beslissing zijn om het project te staken, omdat de waarde van de reparatie dan de motor waarde overstijgt (tolal-loss sleutelen heet dat)
 
http://www.cmsnl.com/honda-xr500r-81-us_model1159/partslist/E++12.html

http://www.cmsnl.com/products/chain-drive_23100ge0003/

Natuurlijk snap ik dat een revisie voor 150 euro niet kan, maar we moeten wel zo goedkoop mogelijk blijven, en ik ben ook absoluut voorstander om de ketting te vervangen, maarja we doen het met een team, ik moet de rest wel kunnen overtuigen, zij denken dat het zonder het vervangen wel goed gaat.. ik denk absoluut van niet!

Het budget is ingesteld om het een toegangelijke challenge voor iedereen te houden, en niet dat we met de meest moderne Dakar-motorfiets deelnemen...

Ik snap je heel goed, als de motor in mijn eigen bezit was gebleven had ik het ook anders aangepakt.. helaas is dat niet zo!
 
Laatst bewerkt:
Wat denk je waarom de fabrikant die ketting, dat spannertje en de balansas in het blok hebben gebouwd.....? omdat ze onderdelen over hadden.....? Als je kettinkje dusdanig "versleten" is moet je hem vervangen. Anders loop je echt het risico dat er belangrijke zaken (en duurdere) schade oplopen. Sta je dan midden in het woestijnzand, krab je je waarschijnlijk nogmaals achter je oor met: "had ik maar....." En dàt moet je zowiezo voorkomen :]
 
Hmmm, ik vind het maar een duur kettinkje....., ik heb ff opgezocht, maar orgineel van de importeur kost het 92,05 euro.
Denk dat het goedkoper moet kunnen als je de kettingsteek weet, en een hoog kwalitatieve losse ketting koopt........
 
Ik ken ook iemand die de balansassen (vroeger) expres twee tandjes liet verspringen, om zo niet de zuigers 'tegen te werken' maar juist 'te versnellen'. Heeft wel als gevolg dat de boel nog meer schud dan normaal (en waarschijnlijk je lagers eerder kaduuk zijn).
 
kan je niet zonder balans assen rijden?
klinkt mss raar,maar op men crf ging dat.
en ik had 2 pk meer op testbank,maar wel met meer trillingen...

Hoe gemeten? Steadystate zou het niets moeten schelen namelijk. Echter bij acceleratiemetingen (zoals 99% van de rollenbankmetingen) zal je dat verschil idd kunnen meten, laat je echter eenzelfde blok draaien bij het betreffende pmax toerental, dan zal er geen verschil tussen beide zitten. Dit omdat de massatraagheid dan niet meer meespeelt in de meting ;).


grz Thijs
 
Terug
Bovenaan Onderaan