Band plakken ???

Scribbly

MF'er
24 feb 2004
36
0
Uitgeest
Hi

Ik ben vanmorgen door iets gereden :(
Mijn band is nu dus lek ;(
Weet niet precies wat t is, in ieder geval geen spijker
Het is volgens mij ongeveer 1 cm lang, maar weet niet helemaal zeker
Heb het erin laten zitten aangezien het zondag is, en ik er dus nu niks aan kan laten doen, of iets kan kopen om het zelf te doen

Mijn band is ongeveer leeg nu, en ik vroeg me af, of ze niet gewoon een prop in me band konden schieten
Bij mij scooter hebben ze dat wel een keer gedaan en daar heb ik toen nooit geen problemen meer mee gehad.
Maar iemand die ik sprak zei tegen me dat dat bij motorbanden niet kan in verband met de snelheid en de temperatuur
Maar aangezien mijn huidige band slechts 1000 km heeft gelopen, zou ik het erg zonde vinden als ik hem weg zou moeten gooien en een nieuwe zou moeten kopen...

Als iemand me kan vertellen of ik inderdaad een nieuwe band moet kopen of dat het wel te redden valt met een prop / iets anders , zou ik dat erg fijn vinden

Alvast bedankt
 
wat werkt dat goed he die bangmakerij :)

sjammer dat ik zon eind uit de buurt woon (010), anders had ik die band best wel willen overnemen.
Ik rij nl ivm spaakwielen altijd met binnenband.
Nog nooit problemen mee gehad.
 
Zolang het carcas niet beschadigd is, kan van binnenuit gerepareerd worden.
Blijft toch altijd een eng idee en dat rijdt niet lekker.

In geen geval een binnenband op een tubeless velg, bij spaakwielen is dat natuurlijk anders, dan moet je wel, maar de vorm van de velg is er dan ook naar.
De veiligheid van een tubeless band op een tubeless velg is dat ie niet meteen kan leeglopen.
Bij een binnenband is dat dus wel zo en ineens geen lucht is vrijwel zeker een valpartij.

Spaakwielen zijn mooi maar t'is wel een nadeel.
 
Zolang het carcas niet beschadigd is, kan van binnenuit gerepareerd worden.
Blijft toch altijd een eng idee en dat rijdt niet lekker.
dan zit het niet goed tussen je oren
Bij een binnenband is dat dus wel zo en ineens geen lucht is vrijwel zeker een valpartij.
is dat nu zo?
kan iemand dit uit eigen ervaring bevestigen?
kunnen tubeless banden dan ook niet "ineens" leeglopen?
auto's hebben toch ook klapbanden?

een band op een knappe spaakvelg kan bijna zonder binnenband.... ik geloof het niet dat een knallende binnenband (en hoe zou dat moeten gebeuren?) meteen in een platte band resulteert.

en ik heb toch een paar x een lekke binnenband gehad....
 
Heb gisteravond ff me band eraf gehaald
Want als ik m wou laten plakken / andere band moet ie er toch af
Ik had m nog ff laten zitten omdat ik toch eerst een nieuwe zou moeten hebben
Maar toen dacht ik weer aan vulkaniseren, omdat sommige mensen daar goede ervaringen mee hebben
Maar toen ik me band eraf had, en s goed ging kijken wat er nou precies in zat, was t wel duidelijk
Dit hoef ik niet te laten repareren...

Dit is namelijk een brok zwart ( geverfd ) metaal / hard plastic, en dat heeft zich behoorlijk diep in mijn band vastgevreten.
Ik ben met een tang en schroevendraaier bezig geweest, maar ik heb t er nog niet allemaal uit.
Het is me wel duidelijk dat dit toch niks word
Ik denk dat t bijna een cm doorsnede is, en dat mijn band helemaal vern**kt is, door dat stuk metaal / plastic.

T wordt dus wel een nieuw bandje...
Ik weet alleen nog niet zeker, of ik er weer t zelfde onder doe
Misschien dat ik nu een BT010 eronder doe, maar zeker weet ik dat nog niet

Iemand ervaringen met BT010 ?
Heb vaag iets gehoord...zou niet zo lekker rijden bij nat wegdek :?
Lijkt me eigenlijk een sprookje, want Bridgestone lijkt me wel goed, maar ik dacht ik vraag t ff...
 
Heb gisteravond ff me band eraf gehaald
Want als ik m wou laten plakken / andere band moet ie er toch af
ik was gewoon met het wiel naar de bandenboer gegaan... laat hen maar bepalen of het nog kan, kan je eventueel meteen een ander bandje uitkiezen. En je band moet er ook weer op en gebalanceerd worden, of doe je dat ook zelf?

in amsterdam kun je naar Ridders gaan, hebben aardig wat ervaring met het plakken van buitenbanden, de juut is zijn vaste klant en die doen niet anders....

Als het echt niet kan dan hoor je het wel.
En de banden zijn daar ook nog eens scherp gerpijst...

Bt010 is prima, zeker als jij een MEZ4 gewend bent.
 
'k Heb het onlangs zelf aan de hand gehad. Bij proppen mag je snelheid niet boven de 80 km/h komen. Hoe dat zit met "parachuten"... weet ik niet.
Voor de goede orde... ik heb met die prop meer dan 8000 km gereden en hard ook 200 +. 'k Wist niet dattie er in zat,. Had ik het geweten zou ik er meteen een nieuwe band omgelegd hebben. Mijn beschermenegelen hebben hun werk goed gedaan.
 
@ GuZ

Ik ga ook nog langs de bandenboer met de band
Ik neem m wel mee...ben er alleen nog niet geweest omdat ik m er gisteravond af gehaald had
Maar naar mijn mening moet ie dan eerst nog een stuk van het metaal / plastic eruit weten te halen, en dan het ( behoorlijk grote ) gat maken
Dus plakken / vulkaniseren / enz. zie ik niet gebeuren

En ja, eigenlijk was ik wel van plan om zelf de band erop te zetten, en ook te balanceren...
Niet dat ikzo verschrikkelijk technisch ben, maar as ik t nooit doe, dan wordt t nooit wat... ;)

Nou heb ik wel een oom, die behoorlijk handig is met motoren, dus als t me niet lukt, dan bel ik m wel ff
En ik ga ook zeker niet ( hard / ver ) rijden voor hij er naar gekeken heeft voor me...

En voor me nieuwe band zat ik aan Jos Smit in Haarlem te denken
Lekker dichtbij en vogens de site ook niet echt duur, dacht ik...

BT010 is dus zeker wel goed
OK, dan ga ik die misschien maar onder me SVtje douwe
 
En ja, eigenlijk was ik wel van plan om zelf de band erop te zetten, en ook te balanceren...
Niet dat ikzo verschrikkelijk technisch ben, maar as ik t nooit doe, dan wordt t nooit wat... ;)
mijn idee, maar om een band er netjes op te krijgen en goed te balanceren heb je het e.e.a. nodig wat niet iedereen voor handen heeft... ben jij zo goed ge-outilleerd?
 
Pas geleden nog een Doe Het Zelf reparatiesetje gekocht. Dan krijg je drie proppen, een inbengnaald, lijm en drie gaspatronen. Ben je snel en goedkoop klaar (18 euro bij motoport), is makkelijk voor onderweg en neemt geen ruimte in beslag.

Gelukkig nooit uit hoeven testen *D
 
Het grote verschil is: een tubeless band op een tubeless velg met een tubless ventiel zal minder snel leeglopen dan een lekke binnenband. Het ventielgat is namelijk door het ventiel luchtdicht afgesloten.
De lucht uit de binnenband onsnapt razendsnel via het ventielgat.
Bij een scherp voorwerp in je tubeless band blijft de band redelijk op spanning zolang je mazzel hebt en je het er maar niet uittrekt.
Daarom moet je ook regelmatig controleren of er niets in je band zit. Komt best wel vaak voor dat je band eigenlijk lek is zonder dat je het weet. Als dan het carcas uiteindelijk zover beschadigd raakt dattie scheurt heb je een klapband.
Dan helpt ook je ventieltje niet meer.

En ja hoor, ik heb wel eens een lekke achterband gehad met een Honda Dominator (In Stockholm: Niet alleen drank is daar duur)De binnenband was binnen 2 seconden leeg, stond gelukkig bijna stil, maar lag wel bijna op mijn bek.

Met tubeless banden met spijkers e.d. ben ik gewoon mee naar de dealer gereden.
De eerte keer trok ik de spijker er uit: stond dus meteen plat.
Spijker er weer in, oppompen en RUSTIG naar de dealert
 
Het grote verschil is: een tubeless band op een tubeless velg met een tubless ventiel zal minder snel leeglopen dan een lekke binnenband. Het ventielgat is namelijk door het ventiel luchtdicht afgesloten.
De lucht uit de binnenband onsnapt razendsnel via het ventielgat.
Bij een scherp voorwerp in je tubeless band blijft de band redelijk op spanning zolang je mazzel hebt en je het er maar niet uittrekt.

Huh, als er iets scherps in mijn band steekt dan blijft mijn ventiel luchtdicht ongeacht de grootte van de scheur (ventiel is toch niet kapot?). Ik denk zelf dat een band/binnenband combi sneller leegloopt doordat er minder "vlees" om bv de spijker heen zit... :P
 
Het grote verschil is: een tubeless band op een tubeless velg met een tubless ventiel zal minder snel leeglopen dan een lekke binnenband. Het ventielgat is namelijk door het ventiel luchtdicht afgesloten.
De lucht uit de binnenband onsnapt razendsnel via het ventielgat.
:?

ik heb ook spijkers in mijn banden gehad.... en dan vliegt bij mij het ventiel er niet spontaan af alwaar de lucht door naar buiten zou kunnen stromen...

kon ook wel es de band met van dat spuitspul vullen en naar huis rijden.


ik begrijp niks van je vergelijk... ventielen blijven in beidde gevallen in het gat van de velg zitten.... tenzij je ventiel afscheurt....
als je ventiel scheef gaat ziteen weet je dat je binnenband is verschoven.... daarom schroef ik dat ventielmoertje tegen het ventieldopje aan en niet tegen de velg.
 
Laatst bewerkt:
mijn idee, maar om een band er netjes op te krijgen en goed te balanceren heb je het e.e.a. nodig wat niet iedereen voor handen heeft... ben jij zo goed ge-outilleerd?

Bedoel je de band ( het rubber... ) op de velg bevestigen, of het wiel ( rubber + velg ) weer netjes op je achteras krijgen.
Want het rubber er op doen, zie ik niet gebeuren, maar als ik het wiel krijg zoals ik t eraf gehaald heb, dan zie ik niet in waarom dat een probleem zou moeten zijn...

Want dan moet je toch gewoon de ketting weer over het tandwiel plaatsen, as erdoor, en dan de inbusbouten weer aandraaien
Zolang je zorg dat die op gelijke stand staan, en je de rest van de bouten goed aandraait, gaat toch alles goed ???
Misschien is dat bij een SV heel makkelijk, of zie ik gewoon wat over het hoofd... :?
Gelukkig heb ik er wel een heel handig boekie bij, dus t lijkt me dat ik t wel moet kunnen
 
Bedoel je de band ( het rubber... ) op de velg bevestigen, of het wiel ( rubber + velg ) weer netjes op je achteras krijgen.
Want het rubber er op doen, zie ik niet gebeuren, maar als ik het wiel krijg zoals ik t eraf gehaald heb, dan zie ik niet in waarom dat een probleem zou moeten zijn...
jij zei dat je je band eraf had gehaald, maar je bedoelde dus je wiel....

dat is inderdaad geen probleem...
 
Nou, de band is naar een bandenboer geweest
Jos smit in Haarlem
Ik denk dat veel mensen die wel kennen, want daar heb ik veel over gelezen op dit forum.
En dit was echt niet meer te repareren. Al douw je er tien paraplutjes in, dit was echt helemaal kapot
Er zaten meerdere stukken metaal in en hij was dus op meerdere plekken kapot
Ook zat dat metaal er behoorlijk ingevreten, en om het eruit te krijgen moet je de band ( nog verder ) slopen...

Dus nu heb ik een nieuwe band
Me ouders hadden me gehoord over het halen van een nieuwe band bij jos smit
Dat ik dat donderdagavond wel ff zou doen
En dat ik als het niet gerepareerd kon worden, een Bridgestone BT010 zou kopen
En wat doen mijn lieve ouders ?
Die gaan s'middags wel alvast, zodat ik dan niet s'avonds hoef
Vragen of t gerepareerd kan worden ( tot zo ver gaat t goed )
Kan niet, dus nieuwe band ( gaat nog steeds goed )

"Maar wat voor een dan ???
Oh, wacht ff, hij zei Bridgestone
Wat voor een Bridgestone ?
Ehh....hij heeft t wel gezegd...wat heb je allemaal ?
Tsja...van alles, hangt ervan af wat hij ermee gaat doen...
Doe maar ongeveer hetzelfde als hij had
Dan heb ik een BT010 en een BT020
Wat is t verschil ?
BT020 gaat langer mee ( voor toeren ), BT010 is sportiever
Oh, doe die BT020 dan maar... "

Dus nu heb ik een BT020
Nu heb ik ff op internet zitten kijken, en t valt me allemaal wel mee
Maar ik had eerst begrepen, dat een BT020 een toerfiets-band was
Toen ik dat tegen hun zei, zeggen ze "Maar je gaat toch vaak een rondje toeren ?"
Ik heb ze vriendelijk uitgelegd dat ik iets sportiever rij, dan een beetje toeren
Snappen ze niet...
Nee ! Die "leuke dingen op me knieën" slijten door de luchtweerstand |(

Nou ja, wat ik nu heb gelezen ben ik al weer wat blijer
Want zijn die nieuwe BT020, de BT020NT
En die schijnen ook wel geschikt te zijn, om wat platter mee te gaan :]
Ik ga m d'r morgen opzetten en dan zullen we wel zien....
 
Nog effe voor GuZ:

Als een binnenband lek raakt onsnapt de lucht onder andere uit de ruimte tussen ventiel en het ventielgat van de velg, niet uit het ventielmechanisme zelf. De band is lek en niet het ventiel (bovendien zit op het ventiel nog een stofdopje als het goed is).

Een tubeless ventiel sluit het ventielgat in de velg hermetisch / luchtdicht af en doet verder zijn werk als ventiel (lucht erin of eruit indien gewenst).

Als nu tijdens het rijden de binnenband lek raakt zoekt de lucht de makkelijkste cq snelste weg naar buiten: via het lek naar het gat in de velg waar het ventiel door steekt.
Daar de binnenband leegloopt zal het ventiel door de binnenband (waar het aan vast zit tenslotte) niet meer met kracht naar buiten tegen de velg gedrukt worden en de ruimte nog ruimer kunnen worden. Als dan ook nog eens de borgring niet niet tot aan de velg gedraaid wordt, maar bij het ventieldopje zit, zal er des te meer ruimte ontstaan.

Het resultaat: binnenband loopt leeg --> "velg" loopt leeg via lek EN ventielgat in de velg en eventueel een beetje via de "spaakgaten" (alle beetjes helpen)

Het verschil: een tubeless velg is een luchtdicht systeem, er ontsnapt alleen lucht uit de band.

In de praktijk blijkt een klapband met een binnen band eerder tot de mogelijkheden te behoren dan bij een tubeless systeem.

Een rustig leeglopende band zal bij een vergelijkbaar gat in de band bij een tubeless systeem minder snel leeglopen dan een tubed type.
 
Terug
Bovenaan Onderaan