Band preventief vervangen na x jaar?

yana

MF veteraan
8 mrt 2004
2.744
486
zuid-holland
Vervangen jullie de banden preventief na x jaar? Ookal heeft deze nog geen droogtescheurtjes ofwat ook? Banden gaan bij mij eeuwig mee kwa slijtage. Maak weinig kms met de 2t al hoewel ik regelmatig rij (2t rijden is ergvermoeiend). Brommers staan wel binnen altijd. Nu ook verwarmd. Kwa rijstijlhebben ze ook weinig te lijden. Weinig vermogen natuurlijk. Geen trackdays ofzo
 
Als je het gevoel hebt dat je banden niet goed zijn terwijl ze rationeel gezien prima in orde zijn(geen scheuren of 15 jaar oud), ga dan opbouwend wat remproeven doen en bochten/achten rijden. Daarmee bouw je vertrouwen op in plaats van ongefundeerd wantrouwen.

Precies!

Onder gecontroleerde omstandigheden telkens de grens iets verleggen. Normaal gezien voel je dan dat de grens benaderd wordt.

Misschien niet voor iedereen even gemakkelijk.. maar testen is weten!
 
mijn vader heeft tientallen jaren bij Michelin gewerkt, hij kreeg zijn banden van zijn werkgever gratis, voor autos, fietsen, brommers, caravan noem maar op
alle 3 jaar werden deze banden vervangen, versleten of niet. omdat volgens deze fabrikant na 3 jaar geen perfecte garantie kan geboden worden.
mijn idee is zowel voor auto en vooral voor motor, bespaar niet op banden dit is een valse besparing. als het verkeerd loopt kost het veel meer en kan je leven ervan afhangen en ik spreek uit ervaring, maar ieder doet wat hij wil
 
Ik moest eerst een beetje lachen om dit topic, maar door die Michelin medewerker opmerking maak ik mij nu zorgen over de rubbers bij de benzinepomp die onder mijn tank zit. Ik vervang mijn gasslangen keurig elke 13 jaar, maar benzine slangen schieten er vaak bij in
Zouden de rubbertjes achter het filter huis nog voldoen?
 
mijn vader heeft tientallen jaren bij Michelin gewerkt, hij kreeg zijn banden van zijn werkgever gratis, voor autos, fietsen, brommers, caravan noem maar op
alle 3 jaar werden deze banden vervangen, versleten of niet. omdat volgens deze fabrikant na 3 jaar geen perfecte garantie kan geboden worden.
mijn idee is zowel voor auto en vooral voor motor, bespaar niet op banden dit is een valse besparing. als het verkeerd loopt kost het veel meer en kan je leven ervan afhangen en ik spreek uit ervaring, maar ieder doet wat hij wil

wat een absolute onzin...
Als hier ook maar een greintje van waar was, zou er bij apk/tuv.mot ergens wel iemand zijn die een maximale tijdslimiet op banden zou gaan invoeren...
Banden die 3 jaar oud zijn mogen zelfs nog als fabrieksnieuw verkocht worden, en jij gaat beweren dat ze niet 100% veilig meer zijn slaap lekker verder met je aluminium hoedje
 
De fabrikánt kan geen garantie meer geven. Wil niet zeggen dat ze niet goed meer zijn. Is puur aansprakelijkheidskwestie. Jezelf indekken tegen claims.

Afijn, grenzen opzoeken hoeft van mij niet. Echt bochtenwerk komt er zelfs meestal niet meer van. Het is meestal ff uitwaaien in de polder.
 
Als die polderwegen voorzien zijn van een vast gereden grindlaag dan helpt dat iets met grip. Lijkt mij althans, ten opzichte van klinkers en asfalt..
 
Banden hier wisselen van leeftijd van 2011 tot 2016 maar de oudste zijn van 2005/2006. En er is nog niks aan te zien. Profiel nog als nieuw volgens mij.

Ik heb een keer een motor overgenomen met oude Chinese banden erop. Zagen er piekfijn uit qua profiel, maar ze bleken keihard. Zwieren en zwaaien op nat wegdek!

Ik weet niet hoelang banden van een goed merk meegaan maar profiel zegt dus niet alles.

Overigens sluit ik niet uit dat de wegligging van die Chinese banden ook in nieuwstaat al belabberd was.
 
Vroeger... had ik Bridgestones die na 4 jaar aan vervanging toe waren, terwijl ze nog niet op waren. De voorband kon 2x zo lang mee als het rubber niet keihard c.q. volledig uitgedroogd zou zijn. Tegenwoordig rijd ik ze gewoon op, maar gaat een setje ook minder lang mee (15 a 18.000 km in 3 jaar) en voor en achter slijt vrijwel even snel.

P.s. Ik vergelijk verschillende motoren. Mijn huidige heeft 55 pk/ 68 Nm, zoveel heb ik nog nooit gehad! :]
Of 3 setjes banden per jaar, dat kan ook .

Daarvoor zou ik 60 a 70.000 moeten rijden. Daar die ik toch iets langer over dan 1 jaar...
 
Vervangen jullie de banden preventief na x jaar? Ookal heeft deze nog geen droogtescheurtjes ofwat ook? Banden gaan bij mij eeuwig mee kwa slijtage. Maak weinig kms met de 2t al hoewel ik regelmatig rij (2t rijden is ergvermoeiend). Brommers staan wel binnen altijd. Nu ook verwarmd. Kwa rijstijlhebben ze ook weinig te lijden. Weinig vermogen natuurlijk. Geen trackdays ofzo

Ja.

db
 
Als die polderwegen voorzien zijn van een vast gereden grindlaag dan helpt dat iets met grip. Lijkt mij althans, ten opzichte van klinkers en asfalt..

Nee ligt overal gewoon asfalt.
Hoezo verschilt het per band? Ene merk beter dan andere? En dan bedoel ik niet die chinese meuk maar degelijke merken ook?
Ik heb volgens mij op 2 Pirelli Diablo liggen. De andere weet ik ff niet. Kan Michelin zijn.
 
Hij bedoelt dat het verouderingsproces verschilt per gekozen materiaalsamenstelling en de omgevingsfactoren waaronder die band is bewaard. o.a. licht/UV, vochtgehalte, temperatuur etc. waardoor het bijna onmogelijk is om een uitspraak te doen die op alle banden van toepassing is. En ik denk dat hij daar gelijk in heeft.
 
mijn vader heeft tientallen jaren bij Michelin gewerkt, hij kreeg zijn banden van zijn werkgever gratis, voor autos, fietsen, brommers, caravan noem maar op
alle 3 jaar werden deze banden vervangen, versleten of niet. omdat volgens deze fabrikant na 3 jaar geen perfecte garantie kan geboden worden.

.... omdat hij ze toch gratis kreeg lijkt mij een meer passende reden.

Nu goed, wie doet er +3 jaar met z'n motorbanden?? :? Niet iedereen rijdt evenveel, maar op drie jaar zou je toch een setje versleten moeten hebben, niet?

Ik zit op minstens twee sets per jaar, dus ik hoef me geen zorgen te maken volgens Michelin.
Maar de banden onder m'n auto, die worden dit jaar 4...


Ik geloof gerust dat banden niet voor altijd goed blijven en ik zou ook geen banden van 2010 onder m'n motor willen hebben liggen, maar 3 -5 jaar lijkt mij echt geen probleem.
 
mijn vader heeft tientallen jaren bij Michelin gewerkt, hij kreeg zijn banden van zijn werkgever gratis, voor autos, fietsen, brommers, caravan noem maar op
alle 3 jaar werden deze banden vervangen, versleten of niet. omdat volgens deze fabrikant na 3 jaar geen perfecte garantie kan geboden worden.
Er zit een verschilt tussen de periode waarin een fabrikant zijn product garandeert (en er daarmee aansprakelijkheid voor neemt) en de bruikbare periode. Gewoonlijk is die laatste periode veel langer.

Voor het vergelijk: De meeste Motorfietsen/auto's/wasmachines gaan ook aanzienlijk langer mee dan de garantieperiode. ;)
 
10 jaar ouwe achterband van @Millencolin gekregen, perfect.. Kwamen Dunloppen van 2006 onder mijn motor vandaan, dei waren kut, bakelieten glijdingen
Bedoel er mee te zeggen dat een 10 jaar ouwe band van Bridgestone perfect is en een 14 jaar ouwe band van dunlop niet eens wou branden zo hard als dat die was. Pirelli's geven hun weekmakers wat sneller aan het stilstaande milieu af, kan je zien aan het blauw worden bij stilstand... Lekker effe in een industriewijkje proberen die dingen, als je daar max kan gaan kan je in het verkeer op de helft van je kunnen makkelijk veilig meekomen
 
Nee ligt overal gewoon asfalt.
Hoezo verschilt het per band? Ene merk beter dan andere? En dan bedoel ik niet die chinese meuk maar degelijke merken ook?
Ik heb volgens mij op 2 Pirelli Diablo liggen. De andere weet ik ff niet. Kan Michelin zijn.
Nee, ik bedoel niet dat het ene merk beter is dan de anderen.
In zijn algemeenheid heb ik het in mijn reacties over de 6 grote merken. Bridgestone, Continental, Dunlop, Metzeler, Michelin en Pirelli (expres in alfabetische volgorde gezet).
Al deze 6 merken maken prima banden, maar niet elk merk heeft in alle segmenten altijd de beste of zelfs betere band.
Ik praat dus als ik zeg "het verschilt per band" over 1 specifiek model van 1 specifieke fabrikant tegenover een ander model van een andere fabrikant.
De B- of zelfs de C-merken neem ik eigenlijk nooit mee in een vergelijking, behalve als daar specifieke redenen voor zijn in dat geval.
Ik zal ook zelden oudere generaties van de grote merken meenemen in vergelijkingen, simpelweg omdat anders de keuze zo ontzettend groot wordt dat bijna niemand nog de bomen tussen het bos ziet. Ik heb alleen al in mijn webshop circa 6000 verschillende motorbanden staan.....
 
10 jaar ouwe achterband van @Millencolin gekregen, perfect.. Kwamen Dunloppen van 2006 onder mijn motor vandaan, dei waren kut, bakelieten glijdingen
Bedoel er mee te zeggen dat een 10 jaar ouwe band van Bridgestone perfect is en een 14 jaar ouwe band van dunlop niet eens wou branden zo hard als dat die was. Pirelli's geven hun weekmakers wat sneller aan het stilstaande milieu af, kan je zien aan het blauw worden bij stilstand... Lekker effe in een industriewijkje proberen die dingen, als je daar max kan gaan kan je in het verkeer op de helft van je kunnen makkelijk veilig meekomen
Sorry, dit kan je niet zomaar stellen.
Wel dat DIE specifieke Bridgestone beter was dan DIE specifieke Dunlop. Net als dat sommige Pirelli's inderdaad sneller blauw worden bij stilstand, maar ook dat is geen algemene regel. Of dat veel Michelins het goed doen in de regen, ook dat klopt. Maar dat is ook niet bij allemaal.....
Je mag simpelweg niet de ervaringen die je opdoet bij 1 of 2 specifieke modellen van een bepaalde fabrikant ophangen aan alle modellen van diezelfde fabrikant. Dat is het meest wijdverbreide misverstand wat ik tegenkom in motorbandenland....

Mijn reactie is meestal dat ik ze vraag of ze ook nooit een Mercedes zouden willen hebben omdat die met 1 enkel (A-)model eenmalig de elandproef niet hebben doorstaan.
 
Dat blauw worden van Pirelli; moet ik idd eens kijken naar de banden vd Breil Mito. Staat me zo bij dat me dat wel eens opgevallen was. Maar dat was al zo bij aankoop dacht ik. Ergens in 2010 (banden toen dus 4/5jr oud) en de Mito was op het circuit gebruikt. Ik dacht dat ze gewoon warm geworden waren. Betrof ook alleen loopvlak dacht ik. Maar lang niet op gelet. Zal eens kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan