Banden netjes verwijderen van de velg

Worldbeater

Finalizing Worldbeater software update V2.0.1
10 okt 2002
66.802
16.537
Ik heb een setje BMW S1000RR aluminium wielen met Supercorsa's er op verkocht, maar om ze makkelijk op te sturen ben ik overeen gekomen om de banden er af te halen.
_DSC4699.jpg
_DSC4698.jpg

Nu heb ik geen bandenapparaat en van vijftien jaar geleden weet ik dat het nog wel een gedoe was.

De truuk met de schop ken ik, maar ik wil het natuurlijk wel netjes doen.
Al heb ik het geld al binnen. :+ :P

Ik dacht zelf met een Stanleymes de band in het midden door te halen en daarna met de flex de staalgordel aan de zijkant door te slijpen (plankje hout er tussen).

Of kan het makkelijker? :) :)
 
Laatst bewerkt:
Met de decoupeerzaag doe ik ook. Maar ik boor geen gat, ik prik met een stanley mes een gaatje voor de decoupeerzaag. Na het rondom doorzagen druk ik de rand van de band naar het midden van de velg zodat ik de andere kant van de velg kan trekken. Halverwege gaat het dan toch even stroef, maar met een beetje dreft glijdt het makkelijker.
Met de decoupeerzaag zaag ik hem niet in het midden rond, maar voor mijn gevoel op een derde. Dan past de ene helft in de andere waardoor hij makkelijker in het midden van de velg kan liggen.
 
Hier ook het idee gehad om dat zelf eraf en erop te zetten. dat was mijn eerste keer en de laatse, ik stond na een bestellen bij crop van een halve liter zwart en schuur werk de velg te spuiten. 2 tellen werk voor een knap apparaat. Eraf had ik ze, maar wat een gekut zeg. na het decuprern en dreft en wd40 van 2 kanten zaten ze nog in beton gegoten.
 
Ik heb vroeger, heel vroeger dus, in de garage gewerkt toen er nog geen bandenmachines waren en we deden alles met de bandenlichters en de rubber hamer.

Bandenzeep was er ook nog niet, dus je sloeg de nieuwe band met de rubber hamer om de velg terwijl je met je voet de andere kant van de band naar het midden van de velg trapte. Nooit problemen mee gehad, maar een motorwiel is lastiger omdat er meestal een remschijf of twee remschijven op zitten.

Ik leg het wiel dan op stukken houten balk welke hem rondom ondersteunen en dat lukt prima. Rubber hamer en een beetje vaseline. Zeep of afwasmiddel gebruik ik niet omdat die de velgrand aantast. Vaseline doet dat niet en beschermt zelfs het lichtmetaal tegen corroderen.
 
De band van de velg af drukken is het meeste gedoe, ik heb na jaren met een spieker (steekschop) een afdrukker gemaakt aan mijn werkbank, hefboom met een drukvoetje, kan even geen foto vinden.
Weet niet wat je mogelijkheden zijn maar voor mij is het nu minder gedoe om zelf een (bmw K75) band te wisselen dan ermee naar een bandenhandel te gaan.
 
Zelf druk ik de hiel van de velg af door hem in de bankschroef te zetten. Met velgbeschermers links en rechts en dan rechtop met de velgbeschermers tegen de bekken aan laten zakken, dan aandraaien. Ligt natuurlijk aan de breedte van de band en de grootte (van de opening) van de bankschroef. De band daarna met tie-raps bij elkaar binden voor (de)montage.

Grote stevige lijmklem? met blokjes hout o.i.d. zou ook kunnen
1675164097175.png

9913589879ff89c5bd89ac9ebf7ff96c.jpg

1675161454494-jpeg.1843604
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een setje BMW S1000RR aluminium wielen met Supercorsa's er op verkocht, maar om ze makkelijk op te sturen ben ik overeen gekomen om de banden er af te halen.
Bekijk bijlage 1843373Bekijk bijlage 1843374
Nu heb ik geen bandenapparaat en van vijftien jaar geleden weet ik dat het nog wel een gedoe was.

De truuk met de schop ken ik, maar ik wil het natuurlijk wel netjes doen.
Al heb ik het geld al binnen. :+ :P

Ik dacht zelf met een Stanleymes de band in het midden door te halen en daarna met de flex de staalgordel aan de zijkant door te slijpen (plankje hout er tussen).

Of kan het makkelijker? :) :)
Ja laten doen is het simpelst._O-
 
Zelf druk ik de hiel van de velg af door hem in de bankschroef te zetten. Met velgbeschermers links en rechts en dan rechtop met de velgbeschermers tegen de bekken aan laten zakken, dan aandraaien. Ligt natuurlijk aan de breedte van de band en de grootte (van de opening) van de bankschroef. De band daarna met tie-raps bij elkaar binden voor (de)montage.
Bekijk bijlage 1843604
Daarvoor ben ik te ongeduldig en lomp.
 
Zelf druk ik de hiel van de velg af door hem in de bankschroef te zetten.
Ik zag een filmpje van iemand die het deed met een schaarkrikje en een touw.

Ikzelf doe het met de krik van een oude VW kever welke een rond voetje heeft en die past in de kriksteun van mijn Renault Estafette en daarmee is het een eitje. Blokje hout onder de velg en de band gaat in de hiel alsof hij er blij van wordt.
 
De achterband is een Corsa II.
Klopt, scherp :t bedoel ook geen dikke crossbanden.
De foto kwam achteraf toch nog.
Hij zal wat stugger zijn dan de Supercorsa voor.
Daar reed ik mee in de regen vorig jaar op Zandvoort en dacht dat het een Corsa Rosso II was.
2.7 bar.

Iemand op de paddock maakte de opmerking zoals jij nu.
Had ik het over Corsa Rosso's. :Y
De droge sessie daarna viel het kwartje pas.
Veel te hoge bandenspanning.
Van comfortabel reed ik ineens op eieren. _O-
Dat zit dus allemaal in het fantastische menselijke brein.
 
Ik doe mijn banden altijd zelf thuis, zonder bandenmachine en zonder bandenlichters. Ik gebruik mijn bankschroef om de band van het bed te duwen en gebruik vervolgens een paar lange kabellinten om de band samen te drukken, waarna hij er vrij eenvoudig afkomt, zelfs zonder te moeten wringen met bandenijzers, dus geen risico om de velg te beschadigen. De nieuwe band gaat er ook op als je hem eerst met kabellinten samenduwt.
Oja , doorgaans komt er dan "te omslachtig" wel..mijn filmpje is bijna real time gemonteerd en eens ik het wiel van de motorfiets heb, duurt het proces van afhalen en opsteken ongeveer 10 minuten.... OK met bandenmachine ( heb ik thuis niet) win je zeker 5 minuten. 🥱
Ik zou zeker niet beginnen knoeien met het opensnijden/boren etc van de band om hem eraf te halen. Het staalwerk in de banden werkt echt niet mee als je erdoor wil zagen....
 
Laatst bewerkt:
Niet de wielen, de banden
Als je het zelf thuis kan de/monteren inderdaad wellicht een optie voor weinig.

Ik had het idee niet meer snel op het gas te kunnen onder hellingshoek, het beste was er af.
Veel glijden en uitstapjes achter.
Maar geen Corsa Rosso's meer met het huidige tempo.
Op de andere set wielen zaten Metzelers M9RR, die ervaarde ik nog een tandje minder op een droog wegdek.
Direct al glijden vanaf nieuw, de Rosso's pas na drie volledige circuitdagen.

Onder intermediate omstandigheden wel de snelste geweest van alle groepen waarbij de overige vier groepen een droge baan hadden.
Daar is de M9RR wel top. :)
PSX_20221018_130659.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan