Om te voorkomen dat weer opnieuw onbalans ontstaat, moet ik dan proberen net zo vaak linksaf als rechtsaf te gaan om te voorkomen dat de band ongelijk slijt?
....Om te voorkomen dat weer opnieuw onbalans ontstaat, moet ik dan proberen net zo vaak linksaf als rechtsaf te gaan om te voorkomen dat de band ongelijk slijt?.....
Welk artikel? Waar heb je dat gelezen?Naar aanleiding van een artikel waarin wordt beweerd dat ........
Welk artikel? Waar heb je dat gelezen?
Welk artikel? Waar heb je dat gelezen?
Stukje uit het artikel:
3.9.3 BALANS
Hoewel het voornamelijk het gedrag van de motor beïnvloedt, kan een ongebalanceerd wielde levensduur van een band verkorten. Je kunt het beste na zo’n 1000 tot 1500 Km (laten )
controleren.
Hele verhaal.
Ook een interessant stukje is het ventieldopje, anders zou de band leeg kunnen lopen bij hoge snelheden. Daar zullen speciale raceventielen voor op de markt zijn denk ik?
Stukje uit het artikel:
3.9.3 BALANS
Hoewel het voornamelijk het gedrag van de motor beïnvloedt, kan een ongebalanceerd wielde levensduur van een band verkorten. Je kunt het beste na zo’n 1000 tot 1500 Km (laten )
controleren.
Hele verhaal.
Ook een interessant stukje is het ventieldopje, anders zou de band leeg kunnen lopen bij hoge snelheden. Daar zullen speciale raceventielen voor op de markt zijn denk ik?
Het artikel zal goed bedoeld zijn, maar het is ontzettend oud, en er zitten behoorlijk wat onjuistheden/onvolkomenheden/ommissies in.Stukje uit het artikel:
3.9.3 BALANS
Hoewel het voornamelijk het gedrag van de motor beïnvloedt, kan een ongebalanceerd wielde levensduur van een band verkorten. Je kunt het beste na zo’n 1000 tot 1500 Km (laten )
controleren.
Hele verhaal.
Ook een interessant stukje is het ventieldopje, anders zou de band leeg kunnen lopen bij hoge snelheden. Daar zullen speciale raceventielen voor op de markt zijn denk ik?
Het artikel zal goed bedoeld zijn, maar het is ontzettend oud, en er zitten behoorlijk wat onjuistheden/onvolkomenheden/ommissies in.
Als ik de genoemde banden bekijk (ik ben motorbandenhandelaar) dan denk ik dat dit ca. 2001 geschreven is.... Bandentechniek is aanmerkelijk veranderd in die tijd.....
Ik vraag mijn klanten nooit het wiel opnieuw te laten balanceren, behalve als ze klachten hebben. En dan nog is dat meestal omdat ze er een of meer balanceergewichtjes vanaf gepoetst hebben....
En nee, speciale raceventielen bestaan niet. Het standaard veertje is sterk genoeg voor 350 km/u.
De reden dat je een ventieldopje moet gebruiken is dat je anders vuil in het ventiel krijgt. De eerste de beste keer dat je de band oppompt blaas je dat naar binnen. En dat vuil kan er voor zorgen dat je ventiel niet meer sluit, dus loopt je band leeg.
En wat gaat een metalen dopje doen ipv plastic, in die middelpunt vliedende krachten?Toch worden in de racerij metalen ventieldopjes gebruikt en aangeraden , omdat er schijnbaar in het verleden problemen met leeg lopende banden waren.
Dit zou veroorzaakt worden door de middelpunt vliegende kracht op zo`n ventiel , dus gewoon een metalen doppie er op en niet meer over nadenken.
metalen dopjes hebben vaak een o-ring die dus niet alleen vuil tegenhoud maar ook een beetje druk.En wat gaat een metalen dopje doen ipv plastic, in die middelpunt vliedende krachten?
Ik zie het verschil niet zo. Het is een afdichting voor vuil, meer niet.
Binnenventiel zou in theorie ingedrukt kunnen raken, maar dat staat los van een ventieldopje.