Bandenslijtage R1?? Help!

darco

MF'er
8 nov 2006
79
0
Belgie
Wie kan mij helpen?
Heb op mijn R1 van 2004 mijn achterschokbreker laten ombouwen en tevens laten afstellen. Nu heb ik 2 dagen op beauvardes gerden met nieuwe diablo supercorsa's. Druk voor op 2 bar achter op 1.9 bar. Nu heb ik een heel raar slijtpatroon. Banden zijn volledig op na 2 circuitdagen. Wat zou ik moeten veranderen als je het slijtpatroon op de bijgevoegde foto's ziet.

Greets
full
 
Ik kan de slijtage nou niet bepaald schokkend noemen. Zeker niet als je er 2 dagen mee hebt gereden. Heeft er natuurlijk ook wel mee te maken hoe je tempo/niveau is....
 
Ik kan de slijtage nou niet bepaald schokkend noemen. Zeker niet als je er 2 dagen mee hebt gereden. Heeft er natuurlijk ook wel mee te maken hoe je tempo/niveau is....

Kan me er in vergissen maar ik vind het geen normale bandenslijtage hoor..het is niet zoals het hoort..er zit een raar patroon in.

Je hebt hem om laten bouwen en afstellen? Zou ff terug gaan met deze foto's naar diegene die dat gedaan heeft.
 
Laatst bewerkt:
Kan me er in vergissen maar ik vind het geen normale bandenslijtage hoor..het is niet zoals het hoort..er zit een raar patroon in.

Je hebt hem om laten bouwen en afstellen? Zou ff terug gaan met deze foto's naar diegene die dat gedaan heeft.



:^


Vering is iig te hard, zachtere veer en/of minder ingaande demping zou helpen. (Denk ik }) )


full


full


Resultaat van TWEE sessies Zandvoort met een te harde (Ohlins) veer! Zachtere veer geplaatst en probleem was weg. :)
 
Laatst bewerkt:
Ja het hangt er vanaf. Welk (niveau) rondetijden worden er met deze motor gezet en hoe voelt de motor aan? (glijden, pompen, veel/weinig grip achter enz.).
Zonder deze informatie kan ik er iig weinig zinnigs over zeggen.
 
'Bandenslijtage R1 ???????????? Help' > 'Bandenslijtage R1?? Help!'
Twee vraagtekens lijken me wel voldoende... ;)
 
beauvardes vreet je banden op!
Je licht continu op zijn kant ook met uit acc.
Ik heb het zelfde gehad met een RSV MILLE van 2002.
ingaande demping staat gewoon te hard afhankelijk hoe het bij jouw werkt heb ik hem twee klikken los gezet.

Ik had het niet zo erg en het lijkt mij dat dit niet van één sessie is ?
Dus ik denk dat je een beetje hebt zitten slapen :+ zonde van die band
Twee dagen met zo'n ban is wel lang hoor je rijd iets van 7 sessies op een dag dus dat is 14 in twee X 20 min ben je dus een urtje of 4,5 wezen sturen .
welk tijpe eigenlijk SC2?
 
het is een SC 2
mijn niveau is beauvardes 1.57 sec
zolder 1.41 sec
spa francorchamps 2.40 sec
croix 57 sec.

Probleem is dat diegene die mijn vering heeft afgesteld een pâar weken in verlof is. Heb nog een aantal circuitdagen staan in het verlof dus zou ze zelf wat willen aanpassen , naar mijn gevoel staat ze te hard afgesteld .
 
Laatst bewerkt:
heb over die 2 dagen maar 4 sessies gereden(denk niet dat ik daar lag te slapen met 1.54 sec), band sleet te vlug en had echt geen zin omnieuwe te leggen daar (te prijzig)
 
Laatst bewerkt:
vind het er ook absoluut niet erg uit zien. Die andere band op deze pagina, die ziet er pas rot uit. Volgens mij is je band ook nog lang niet op. Zou idd die vering iets minder strak zetten zoals de meeste hier zeggen
 
Ik vind het er niet heel slecht uitzien, maar
SC2 slijt bij mij ook te hard (Diablo Supercorsa) en gebruik daarom SC3 - afstellen van schokbreker is me absoluut niet gelukt - tegen die tijd was de band al stuk.
De Dragon Supercorsa SC2 werkt weer prima, en Diablo slick moet je al helemaal geen SC2 rijden, daar gebruik ik gewoon SC4.
Ik neem gewoon wat hardere pirellis sindsdien

Ik rij R1 met HK suspension gemodificeerde schok (is top!)
 
het is een SC 2
mijn niveau is beauvardes 1.54 sec
zolder 1.41 sec
spa francorchamps 2.40 sec
croix 57 sec.

Probleem is dat diegene die mijn vering heeft afgesteld een pâar weken in verlof is. Heb nog een aantal circuitdagen staan in het verlof dus zou ze zelf wat willen aanpassen , naar mijn gevoel staat ze te hard afgesteld .

Wat een tijden :}
 
Mijn schokbreker is volledig herschimd door Ohlins en een andere Ohlins veer erop. Kga de raad eens volgen om een hardere compound te leggen , zien wat dat dan weer heeft
 
Ik had ook dat patroon van slijtage en bij mij hielp de uitgaande demping wat zachter en de veervoorspanning iets omhoog.Wilbers achterschok.... Heb nu perfecte slijtage en band gaat erg lang mee.
Gewoon proberen alleen zul je het resultaat pas echt zien als je weer een nieuwe band hebt.
Succes
 
Is je vering door de veeerspecialist gemonteerd en toen afgesteld of los afgesteld?

Als het gemonteerd is kan je het beter afstellen. Je kan dan vooral goed je rijhoogtes, veervoorspanning en de ingaande en uitgaande demping een beetje op gevoel afstellen.
Vooral uitgaand is belangrijk. Dezmoet je zo instellen dat de motor na inveren voledig terug veert zowel voor als achter. En mag dus absoluut niet blijven hangen en ook niet doorschieten = nadeinen.
Als dit gebeurt is, dan ga je rijden. Vervolgens ga je JOU problemen oplossen. Dus de coureur zijn problemen op zn eigen motor.

Deint jou motor na over hobbels? Dus: blijft de achterkant wat bewegen na een hobbel of voelen hobbeltjes hard aan???????

Als je een bocht uitkomt en je geeft zoveel gas dat de achterband grip verliest: hoe voelt dit aan?

Heb je veel of weinig grip voor je gevoel?

Stuurt de motor goed in?

Houd de motor goed zijn lijn vast als je in de bocht beetje gas geeft?

Is de voorkant rustig met bocht uitacceleren?

Kan je hard remmen of komt de achterkant snel los?

Heb je zelf nog problemen?


Geef op al mn vragen antwoord zodat ik een indruk krijg van je motor. Zo kan ik je een klein beetje helpen. Mooie is natuurlijk om daarnaast de motor te voelen om een bevestiging te krijgen van mn conclusies.

Vering is heel erg lastig en je kan makkelijk de verkeerde kant opgaan. Daarom moet je niet "zomaar" iets veranderen. Je moet snappen wat er gebeurd :)
 
Laatst bewerkt:
Is je vering door de veeerspecialist gemonteerd en toen afgesteld of los afgesteld?

Als het gemonteerd is kan je het beter afstellen. Je kan dan vooral goed je rijhoogtes, veervoorspanning en de ingaande en uitgaande demping een beetje op gevoel afstellen.
Vooral uitgaand is belangrijk. Dezmoet je zo instellen dat de motor na inveren voledig terug veert zowel voor als achter. En mag dus absoluut niet blijven hangen en ook niet doorschieten = nadeinen.
Als dit gebeurt is, dan ga je rijden. Vervolgens ga je JOU problemen oplossen. Dus de coureur zijn problemen op zn eigen motor.

Deint jou motor na over hobbels? Dus: blijft de achterkant wat bewegen na een hobbel of voelen hobbeltjes hard aan??????? Motor blijft stabiel deint niet na , maar hobbels voelen zeer hard aan

Als je een bocht uitkomt en je geeft zoveel gas dat de achterband grip verliest: hoe voelt dit aan? Schuift geleidelijk , breekt niet ineens vlug uit ,

Heb je veel of weinig grip voor je gevoel? Achterzijde ben ik tevreden over de grip , voorzijde ja laatst op beauvardes stuurde in hrd in en daardoor stuiterde de voorkant zoadt ik grip verloor. Voorzijde over het algemeen ben ik niet zo tevreden. Gisteren op zolder 2 maal schuiver op voorkant gehad. Beide kunnen opvangen maar telkens bij insturen een beetje glijden op de neus

Stuurt de motor goed in?
JA, mar kan volgens mijn mening nog wat beter. Stond vroeger 1 cm door de kroonplaten , nu met nieuwe afstelling staat hij terug normaal , gelijk met de kroonplaten
Houd de motor goed zijn lijn vast als je in de bocht beetje gas geeft? Heeft neiging een beetje wijd te lopen

Is de voorkant rustig met bocht uitacceleren?

Kan je hard remmen of komt de achterkant snel los? Achterkant komt bij zeer zare rem manouvres een beetje los

Heb je zelf nog problemen? Nee, niet echt , vind gewoon dat hij voor het moment beenhard staat afgeregeld. Op beauvardes voelde ik echt elk putje of hobbeltje liggen zodat hij telkens serieus stuiterde , wel deinde hij niet na. Op zolder deed de achterkant gisteren zijn werk goed , band sleet redelijk mooi af maar toch nog niet perfect. Wel reed ik gisteren voor de eerste maal met Bridgestone BT 003 type 3. Voorkant boezemde me wel niet veel vertrouwen, schoof naar mijn mening teveel zeker omdat ik gisteren niet serieus heb doorgevlamd, beste tijd gisteren was maar een 1.45 dus ...... Kan in mijn hoofd zitten , maar echt veel vertrouwen in de voorzijde had ik niet. Had gedacht met deze nieuwe veren en afstellingen dat ik onder de 1.40 zou geraken maar blijkbaar niet.


Geef op al mn vragen antwoord zodat ik een indruk krijg van je motor. Zo kan ik je een klein beetje helpen. Mooie is natuurlijk om daarnaast de motor te voelen om een bevestiging te krijgen van mn conclusies.

Vering is heel erg lastig en je kan makkelijk de verkeerde kant opgaan. Daarom moet je niet "zomaar" iets veranderen. Je moet snappen wat er gebeurd :)

Motor blijft stabiel deint niet na , maar hobbels voelen zeer zeer hard aan , en de banden zijn gelijk ingekapt

Schuift geleidelijk , breekt niet ineens vlug uit , alhoewel highsiders soms niet veraf zijn

Achterzijde ben ik tevreden over de grip , voorzijde ,ja laatst op beauvardes stuurde in hard in en daardoor stuiterde de voorkant veel zodat ik grip verloor. Voorzijde over het algemeen ben ik niet tevreden. Gisteren op zolder 2 maal een schuiver op voorkant gehad. Beide kunnen opvangen maar telkens bij insturen een beetje glijden op de neus.

JA, maar kan volgens mijn mening nog wat beter. Stond vroeger 1 cm door de kroonplaten , nu met nieuwe afstelling staat hij terug normaal , gelijk met de kroonplaten.
Houd de motor goed zijn lijn vast als je in de bocht beetje gas geeft? Heeft neiging een beetje wijd te lopen.

Bij Uitacceleren is de voorkant rustig.

Achterkant komt bij zeer zare rem manouvres een beetje los, verwaarloosbaar
:Y

Nee, niet echt , vind gewoon dat hij voor het moment beenhard staat afgeregeld. Op beauvardes voelde ik echt elk putje of hobbeltje liggen zodat hij telkens serieus stuiterde , wel deinde hij niet na. Op zolder deed de achterkant gisteren zijn werk goed , band sleet redelijk mooi af maar toch nog niet perfect. Terug een heel klein beetje hetzelfde slijtpatroon als hierboven maar al veel minder erg . Was wel op een ander circuit dus veel kan ik niet vergelijken. Wel reed ik gisteren voor de eerste maal met Bridgestone BT 003 type 3. Kan ook een verschil maken . Voorkant boezemde me wel niet veel vertrouwen, schoof naar mijn mening teveel zeker omdat ik gisteren niet serieus heb doorgevlamd(teveel verkeer op de baan), beste tijd gisteren was maar een 1.45 dus ja ......nie goed. Kan in mijn hoofd zitten , maar echt veel vertrouwen in de voorzijde had ik zeker niet. Had gedacht met deze nieuwe veren en afstellingen dat ik onder de 1.40 zou geraken maar blijkbaar niet. Vogende keer wel hoop ik
:(
 
Laatst bewerkt:
Motor blijft stabiel deint niet na , maar hobbels voelen zeer zeer hard aan , en de banden zijn gelijk ingekapt

Schuift geleidelijk , breekt niet ineens vlug uit , alhoewel highsiders soms niet veraf zijn

Achterzijde ben ik tevreden over de grip , voorzijde ,ja laatst op beauvardes stuurde in hard in en daardoor stuiterde de voorkant veel zodat ik grip verloor. Voorzijde over het algemeen ben ik niet tevreden. Gisteren op zolder 2 maal een schuiver op voorkant gehad. Beide kunnen opvangen maar telkens bij insturen een beetje glijden op de neus.

JA, maar kan volgens mijn mening nog wat beter. Stond vroeger 1 cm door de kroonplaten , nu met nieuwe afstelling staat hij terug normaal , gelijk met de kroonplaten.
Houd de motor goed zijn lijn vast als je in de bocht beetje gas geeft? Heeft neiging een beetje wijd te lopen.

Bij Uitacceleren is de voorkant rustig.

Achterkant komt bij zeer zare rem manouvres een beetje los, verwaarloosbaar
:Y

Nee, niet echt , vind gewoon dat hij voor het moment beenhard staat afgeregeld. Op beauvardes voelde ik echt elk putje of hobbeltje liggen zodat hij telkens serieus stuiterde , wel deinde hij niet na. Op zolder deed de achterkant gisteren zijn werk goed , band sleet redelijk mooi af maar toch nog niet perfect. Terug een heel klein beetje hetzelfde slijtpatroon als hierboven maar al veel minder erg . Was wel op een ander circuit dus veel kan ik niet vergelijken. Wel reed ik gisteren voor de eerste maal met Bridgestone BT 003 type 3. Kan ook een verschil maken . Voorkant boezemde me wel niet veel vertrouwen, schoof naar mijn mening teveel zeker omdat ik gisteren niet serieus heb doorgevlamd(teveel verkeer op de baan), beste tijd gisteren was maar een 1.45 dus ja ......nie goed. Kan in mijn hoofd zitten , maar echt veel vertrouwen in de voorzijde had ik zeker niet. Had gedacht met deze nieuwe veren en afstellingen dat ik onder de 1.40 zou geraken maar blijkbaar niet. Vogende keer wel hoop ik
:(
Achterkant
Ik denk dat het stuiteren over de hobbels komt doordat de uitgaande demping te hard staat waardoor de achterkant blijft hangen. Maar controleer dit thuis eens door de achterkant in te druk en dan kijken of ie wel goed terug bovenin komt. Gaat dit de langzaam of blijft ie hangen dan minder uitgaand. Misschien zijn 3-4 klikjes al genoeg.
Hierdoor is je achterkant iets "hoger" en zal misschien iets beter zijn lijn vasthouden in de bocht. Als je er echt last van het wijdlopen hebt met gas erop dan kan je achter 0,5 mm of 1mm meer veervoorspanning geven. 1mm is meestal 1 omwenteling op de shock!
Dit merk je direct!!!

Grip verllies kan je goed controleren he door je gas even vast te houden? Hierna krijg je weer grip en dan geeft je weer gas bij? Zoja dan moet je eens 3 klikjes minder ingaand proberen. Heb je iets meer grip en de vering neemt dan meer werk op zich, want hij geeft nu de krachten teveel door aan de band! Ook de hobbels voel je dan minder.
Voorkant
Weinig grip op voor voorwiel komt door teveel ingaande demping. Door veel ingaande demping krijg wel een heel goed gevoel in de voorkant en voel je de grens goed. Ik vindt heel knap dat je zo goed op de grens hebt gereden zonder te vallen.
Minimaal 4 klikjes minder ingaande demping moet echt verbetering geven! Ook de hobbels voel je dan minder :) Kortom je wil meer grip op de voorkant. Je voorband gaat zeker wel lang mee? 3 dagen ofzo? Zo'ja dan kan je de motor misschien weer iets meer op zijn kop zetten voor meer druk op de voorband voor meer grip en marge.
Mooiste is om dan je shockbreker langer te maken. Als dit niet kan dan steek je de voorkant 4 mm door. Maar alleen als je banden netjes blijven en ook alleen maar als remmend insturen is te doen zonder heel erg veel kracht te zetten. Want dat zijn kenmerken als de motor "teveel" op zijn neus staat!

Ik denk dat je geometrie wel aardig in orde is.

De Bridstones tekenen minder dan de Pirelli's dus vandaar het nu iets beter is.

Met wat voor motor rij je?

Owja ik help je alleen maar zo goed omdat je ook een bouwvakker bent :+
 
Laatst bewerkt:
Hey thanks ,
Ik ga je raad opvolgen en eens proberen wat het heeft. Moet morgen terug rijden op Zolder en je op de hoogte houden van de veranderingen die ik voel. Inderdaad ik denk dat de uitgaande demping iets ga moeten veranderen.

Fijn dat je een bouwvakker wilt helpen :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan