Bandenspanning en handelbaarheid.

MrMarcie

CFmoto 650MT 2023
19 feb 2014
640
36
Zeist
Ik heb nu 10 jaar mijn rijbewijs als oudere rijder en rij helaas niet zoveel. Dus een echt ervaren motorrijder kan ik mijzelf niet noemen. Maar ik rij natuurlijk wel een stuk beter dan 10 jaar geleden ;).
Nu kwam ik erachter dat mijn digitale bandenspanningsmeter 0,3 bar TE WEINIG aangeeft. Hierdoor heb ik altijd gereden met een bandenspanning voor en achter die 0,3 bar teveel was.
Nadat ik nu een maand of 7 niet gereden had met dat mooie weer 2 weken geleden de motor weer eens uit de schuur gehaald. Banden op spanning gebracht maar nu dus min 0,3 bar zodat ik op de juiste waarde zou moeten zitten.
Wat me opviel is dat de motor stuk makkelijker lijkt te rijden en te handlen was. Ging me allemaal nog wat makkelijker af als gewoonlijk. Misschien ben ik gewoon meer ontspannen en relaxed momenteel maar viel me erg op. Dus de vraag is eigenlijk kan zo'n verschil in bandenspanning zo'n verschil uitmaken? Rij een CFMoto 650MT.
 
Ja, 0,3 bar verschil merk je goed met elke motor. Maar hoe weet je dat jouw meter niet goed is en de andere wel?
 
Ja, dat ga je zeker merken. Heb je jouw banden meter vergeleken met een geijkte bandenspanningsmeter? En hoe weet je of je meter linear afwijkt? Misschien is het op 1 bar 0,3bar afwijking en op 2.10 wellicht 0.4bar, geen idee of dat kan hoor :p maar ik zou het al niet vertrouwen
 
Ja, 0,3 bar verschil merk je goed met elke motor. Maar hoe weet je dat jouw meter niet goed is en de andere wel?
Ik pomp de banden van mijn auto op bij een pomp met zonnepanelen. Ik heb die gasten dat probleem voorgelegd en die zeggen dat die pomp elke 2 jaar gecalibreerd wordt. Dus hou dat aan als juiste waarde. Hoe ik anders zeker moet zijn van mijn bandenspanning weet ik ook niet. Heb nog zo'n simpele digitale van de anwb en aan analoge. En allemaal geven ze NIET de juiste waarde aan. Vind ik nogal schokkend eigenlijk.
 
Ik pomp de banden van mijn auto op bij een pomp met zonnepanelen. Ik heb die gasten dat probleem voorgelegd en die zeggen dat die pomp elke 2 jaar gecalibreerd wordt. Dus hou dat aan als juiste waarde. Hoe ik anders zeker moet zijn van mijn bandenspanning weet ik ook niet. Heb nog zo'n simpele digitale van de anwb en aan analoge. En allemaal geven ze NIET de juiste waarde aan. Vind ik nogal schokkend eigenlijk.

Alsnog twijfelachtig. Misschien komt na dag 1 iemand aanrijden met z'n blubbervelgen zonder ventieldopjes en vervuilde ventieltjes en propt die slang erop. En dan nog +-10 dagjesmensen X 730 dagen is hoop gebruik en kans op falen

Zelf had ik Bij een openbare pompeen klein gaatje in de slang. Duurde weken voordat dit opgelost was
 
Gewoon op je gevoel af gaan.
Als je denkt dat het lekker gaat, de druk aanhouden die je meter aangeeft.
Of dat nou 2,3 of 2,6 is maakt niet uit.
Natuurlijk wel het verschil tussen warm en koud in gedachten houden.
 
Gewoon op je gevoel af gaan.
Als je denkt dat het lekker gaat, de druk aanhouden die je meter aangeeft.
Of dat nou 2,3 of 2,6 is maakt niet uit.
Natuurlijk wel het verschil tussen warm en koud in gedachten houden.
Nou, mijn gevoel is met die nieuwe waarden die ik gebruik heel goed. Dus die hou ik dan voorlopig even aan. Want motor reed in mijn beleving echt stuk fijner nu.
 
druk koud zegt eigenlijk niks, je moet de druk warm meten en vergelijken. warme druk hangt af van je rijstijl, hoe sportiever hoe hoger die wordt.
ik heb mij nog nooit (ttz, ik kan het me niet meer herinnenren, maar in het begin zo'n 35jaar geleden zal ik me er wel aan gehouden hebben) aan opgegeven waardes gehouden.
 
druk koud zegt eigenlijk niks, je moet de druk warm meten en vergelijken. warme druk hangt af van je rijstijl, hoe sportiever hoe hoger die wordt.
ik heb mij nog nooit (ttz, ik kan het me niet meer herinnenren, maar in het begin zo'n 35jaar geleden zal ik me er wel aan gehouden hebben) aan opgegeven waardes gehouden.
Naar mijn idee is de druk koud een prima referentie.
Warme druk is van veel meer variabelen afhankelijk.
Het is wel interessant om te weten hoeveel je de banden belast, dus warm meten is nooit weg.

Moeten we er wel vanuit gaan dat we altijd dezelfde rijstijl aanhouden.
Want de ene dag een top 5 rijden op assen, en de volgende dag een “ride out” gaat natuurlijk niet werken.

Conclusie, opgegeven waardes zijn richtlijnen.
Bij normaal gebruik op de weg koud controleren.
Ter info warm meten.

Bij afwijkend gebruik andere methoden aanhouden.
 
druk koud zegt eigenlijk niks, je moet de druk warm meten en vergelijken. warme druk hangt af van je rijstijl, hoe sportiever hoe hoger die wordt.
ik heb mij nog nooit (ttz, ik kan het me niet meer herinnenren, maar in het begin zo'n 35jaar geleden zal ik me er wel aan gehouden hebben) aan opgegeven waardes gehouden.
Wat een raar advies , kan wel kloppen op circuit maar voor gewoon straat gebruik meet je koud.
 
Wat een raar advies , kan wel kloppen op circuit maar voor gewoon straat gebruik meet je koud.
Ondanks dat ik het er niet helemaal mee eens ben, is het technisch wel het beste.

In de praktijk rol je de motor naar buiten, en ga je meten.

Als je in de pitdock staat, meet je vaak incl bandenwarmers of na een sessie.

Dus het is logisch, maar niet altijd praktisch.
 
Ik heb nog een bijkomend vraagje
Wat is het ergste: 0,3 bar teveel of 0,3 te weinig?
 
Ik heb nog een bijkomend vraagje
Wat is het ergste: 0,3 bar teveel of 0,3 te weinig?
Een eenduidig antwoord is lastig.
Of je langzaam of hard rijdt, regen of droog, een lichtgewicht bent of met duo rijdt, is het een Goldwing met extra staalgordels in de (GT)band of een MadAsss 125 met slap karkas. ;)

0,3 bar te weinig kan een beetje een vaag gevoel geven vanaf koud wegrijden maar bij langdurig hogere snelheden, bochten en goed asfalt leg je wel meer rubber = grip op straat.
Dus dan is het gewoon veiliger.

Bij normaal gebruik en lage snelheden merkt de commuter weinig.
Harder voelt als soepeler insturen en dus veiliger aan maar werkt op snelheid en warmte tegen je.

Ik heb pas nog een ZX-6R opgehaald en (stom) was mijn portable compressortje vergeten.
Na 85 km thuis even aangekoppeld.
1.55 en 2.0 bar gaven de banden aan.
Dat was wel goed merkbaar qua vaag gevoel aan de voorzijde. :+
2.5 en 2.9 bar is de fabrieksopgave.

Rustig naar huis gereden in de regen en geen sportieve dingen doen.
Gewoon een rustige zondagsrijder die hem veilig thuis brengt. :]
(Maar direct stoppen bij elke pomp is dan aan te bevelen natuurlijk)
 
Laatst bewerkt:
Wat een raar advies , kan wel kloppen op circuit maar voor gewoon straat gebruik meet je koud.
neen, helemaak geen raar advies.
je meet de bandendruk warm als je vindt dat je bandendruk op die moment goed is voor je rijstijl. dan meet je die weer als je banden koud zijn en dan weet je hoeveel je er in moet doen om voor die rijstijl de optimale druk te hebben.
omgekeerd blijft het een gokspel, niemand rijdt lang met koude banden, wel met warme banden.
en de opgegeven bandenspanningen zijn bijna altijd voor maximale belasting, en dus ook bijna altijd teveel voor normaal rijden.
 
Neem je dan ook de buitentemperatuur mee, de luchtvochtigheid, de wrijvingscoefficent van het te gaan berijden oppervlak, de windsnelheid en vanaf welke kant dit komt,daar ook dit invloed heeft op de mate van afkoeling enz. en vergeet niet de temperatuur van de band zelf meten, anders zegt het evengoed weinig, wat voor de 1 warm is is voor de ander lauw qua aanvoelen, zoveel zaken die het eindresultaat meebepalen. :t

neen, helemaak geen raar advies.
je meet de bandendruk warm als je vindt dat je bandendruk op die moment goed is voor je rijstijl. dan meet je die weer als je banden koud zijn en dan weet je hoeveel je er in moet doen om voor die rijstijl de optimale druk te hebben.
omgekeerd blijft het een gokspel, niemand rijdt lang met koude banden, wel met warme banden.
en de opgegeven bandenspanningen zijn bijna altijd voor maximale belasting, en dus ook bijna altijd teveel voor normaal rijden.
 
en de opgegeven bandenspanningen zijn bijna altijd voor maximale belasting, en dus ook bijna altijd teveel voor normaal rijden.
Wat gek, bij mn bus wordt zonder lading een andere bandenspanning aangeraden dan met lading. Ook Pirelli geeft dit aan Recommended Tyre Pressure for Your Tyres | Pirelli

Lijkt mij ook voor de motor wanneer je een 80kg passagier meeneem.

Overigens kan ik voor mn Pirelli angels gt2 op Pirelli site niks vinden over bandendruk :p edit: ze hebben wel ergens een pdf met bandendruk aanbevelingen maar die waardes zijn dus 1op1 overgenomen vanuit het werkplaatshandboek van de desbetreffende motor

Of bedoel je de waarschuwing die ze wel eens op de band neerzetten, niet hoger dan x bar?
 
Laatst bewerkt:
Neem je dan ook de buitentemperatuur mee, de luchtvochtigheid, de wrijvingscoefficent van het te gaan berijden oppervlak, de windsnelheid en vanaf welke kant dit komt,daar ook dit invloed heeft op de mate van afkoeling enz. en vergeet niet de temperatuur van de band zelf meten, anders zegt het evengoed weinig, wat voor de 1 warm is is voor de ander lauw qua aanvoelen, zoveel zaken die het eindresultaat meebepalen. :t
wat je ook doet, het blijft beter dan alleen afgaan op koude bandendruk.
 
Bij een vergelijkbare forum onderdeel kwam dit ook al ter sprake. Maar vooruit dan nogmaals weer eens. Een ouwe rot als ik hou de bandenspanning regelmatig in de gaten. 2 analoge 1 digitale meters, dan nog zie je verschil. Afijn had maanden geleden een motor van ca 260 kg, met standaard bandenspanning 2.5 voor en 2.9 achter.
Recent een andere fiets gekocht die ca 210 kg is. Ben zelf 70 kg. Dezelfde banden erop laten zetten Bridgestone T32, de dealer/monteur zei dat de achterband spanning op 2.8 stond voor betere wegligging. Rij gewoon in de stad en op de snelweg.
In hoeverre moet je rekening houden met je eigen gewicht, evt. Bagage gewicht en/of met of zonder passagier ?

Op de motor zelf staat dat de bandenspanning 2.5 voor en 2.9 achter moet zijn. Dus wat is wijsheid, wat moet de spanning zijn, wat rijdt lekker en economisch.

Met 2.5 en 2.9 had ik op de snelweg met veel wind ca 170 km een kort moment van stuiterend effect op mijn kawa z900rs. Is dit een momentopname vanwege de wind of zo… of moet de bandenspanning ietsje omlaag of zo…… herkend iemand iets vergelijkbaars…. Hou jullie haaks en veilig
 
lang verhaal kort, ik rij met koud 2.5 voor en 2.7 achter op de mooie wegen

Theoretish gezien, vind ik dit leuk en denk te weten wat ik doe8)7 Qua koud/warm is het gewoon makkelijk rekenen, wel even in de gaten houden dat je absolute druk moet gebruiken (dus een lege band staat op 1 bar absolute) en Kelvin. Maar het is vrij nauwkeurig 0.1 bar per 10 graden C. Mijn gedachte is dat als 2.9 bar koud wordt aanbevolen dat voor jan en alleman is, en ze uitgaan van 10C verhoging tijdens normaal rijden. 2.9 bar koud wordt dan 3.0 warm

Nu rij je heel sportief in de pyreneeen, dan mag je 30C verhoging rekenen, en loopt de dagtemperatuur op tot 30C, dan zit je met een band die snel 60C wordt. Hoe warmer de band, hoe meer rijwind die afkoelt. Dus zeg 0.4bar erbij vanaf 20C, dat is dan 3.3 bar
Gaat ook op voor GP racing. 1.2 koud. Banden gaan naar 100C of meer. Dat is 0.8 bar erbij vanaf 20C, 2.0 bar warm. En die fietsen met kleine rijders erop zijn geen 320kg, dus veel minder druk nodig.

En een andere benadering is contactoppervlak. Zeg 320kg, 50/50 voor/achter. 160 kg per wiel. Even simpel 3 bar. Die 3 bar is 3kg/cm2 draagvermogen, dus heb je 53 cm2 contact oppervlak nodig. In werkelijkheidheid is dat veel minder, de centrifugale kracht van dat stuk rubber compenseert veel. en nog meer bij snelheden in GP. GP gebruikt wel hoge voorwiel druk, band moet heel blijven bij maximaal inremmen
 
Voor mn gsxr Suzuki staat dit in de wphb. Ik ga het wiel niet opnieuw uitvinden iig. Denk dat elk fabrikant met jarenlange kennis niet zomaar wat zegt. En de bandenfsbriek als Pirelli refereert ook naar de wphb waardes.

1000028398.jpg
 
Dat ligt eraan.
Is dat wphb van een suzuki uit 1971 of 2023.

Banden ontwikkelen. Je kunt dan beter naar de richtlijnen van de bandenfabrikant kijken.
 
Voor mn gsxr Suzuki staat dit in de wphb. Ik ga het wiel niet opnieuw uitvinden iig. Denk dat elk fabrikant met jarenlange kennis niet zomaar wat zegt. En de bandenfsbriek als Pirelli refereert ook naar de wphb waardes.

Bekijk bijlage 1997282
De fabrikant loopt geen risico en geeft de meest veilige algemene waarde.
In een aantal gevallen ook niet de meest comfortabele keuze. :)

Is de rijder zestig kilo en rijdt hij voornamelijk stadsverkeer en secundaire wegen?
Dan is dat anders dan bepakt met duo de snelweg op voor een verre vakantie.
 
Dat ligt eraan.
Is dat wphb van een suzuki uit 1971 of 2023.

Banden ontwikkelen. Je kunt dan beter naar de richtlijnen van de bandenfabrikant kijken.

Dat zou je inderdaad denken maar qua bandendruk schuiven ze de verantwoordelijkheid naar een ander. Qua max gewicht, snelheid, formaat zijn ze wel duidelijk.

Als ik de Motorcycle Tyre guide van Pirelli erbij pak dan staat netjes het volgende:


TYRE PRESSURE: Remember to check the inflation pressure of your tyres weekly. You will find the correct pressure in the operating manual of the motorcycle. Use PIRELLI’s information only as reference. Attention: When the recommended pressure has been changed for use off-road (race track, off-road), it must be reset to the correct value before riding on the street.

Maar wel eens met @Worldbeater, adhv ervaring kan je bandenspanning aanpassen op gevoel/omstandigheden.
 
neen, helemaak geen raar advies.
je meet de bandendruk warm als je vindt dat je bandendruk op die moment goed is voor je rijstijl. dan meet je die weer als je banden koud zijn en dan weet je hoeveel je er in moet doen om voor die rijstijl de optimale druk te hebben.
omgekeerd blijft het een gokspel, niemand rijdt lang met koude banden, wel met warme banden.
en de opgegeven bandenspanningen zijn bijna altijd voor maximale belasting, en dus ook bijna altijd teveel voor normaal rijden.
Waarom geven banden fabrikanten dan aan dat je koud moet meten?.
En dan nog dit koud meten met 12 graden buiten temperatuur levert bij mij 2,3 bar voor en 2,7 bar achter op.
Met 20 graden is het opeens 2,5 bar voor en 2,9 bar achter.
Ga ik rijden en meet erna met +/-20 graden buiten temperatuur -is het voor 2,7/2,8 bar - en achter 3,1/3,2.bar
Zoveel variabelen dus .
Je zou er gek van worden.

Dunlop geeft als advies meten voor het rijden dus met koude band dus.
In onderstaande bijgevoegde schermafbeelding rood onderstreept.


IMG_20240419_050846.png
 
Laatst bewerkt:
Waarom geven banden fabrikanten dan aan dat je koud moet meten?.
En dan nog dit koud meten met 12 graden buiten temperatuur levert bij mij 2,3 bar voor en 2,7 bar achter op.
Met 20 graden is het opeens 2,5 bar voor en 2,9 bar achter.
Ga ik rijden en meet erna met +/-20 graden buiten temperatuur -is het voor 2,7/2,8 bar - en achter 3,1/3,2.bar
Zoveel variabelen dus .
Je zou er gek van worden.
Je geeft antwoord op je eigen vraag :P
Een koude bandenspanning zorgt in 99% van de gevallen voor een warme bandenspanning waarbij er voor 99% van de bestuurders prima mee te rijden is, misschien niet in alle gevallen ideaal, maar wel goed zat.
De 1% waarvoor het niet werkt heeft in 99% van de gevallen de kennis om te weten dat ze het warm moeten controleren.
De 1% van 1% die overblijft, tsjah, die worden dan verwijderd uit de genenpoel :P

Dus Janbros heeft gewoon gelijk, maar praktisch gezien is koud meten in het overgrote deel van de gevallen goed genoeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan