Bandenspanning en handelbaarheid.

Je geeft antwoord op je eigen vraag :P
Een koude bandenspanning zorgt in 99% van de gevallen voor een warme bandenspanning waarbij er voor 99% van de bestuurders prima mee te rijden is, misschien niet in alle gevallen ideaal, maar wel goed zat.
De 1% waarvoor het niet werkt heeft in 99% van de gevallen de kennis om te weten dat ze het warm moeten controleren.
De 1% van 1% die overblijft, tsjah, die worden dan verwijderd uit de genenpoel :P

Dus Janbros heeft gewoon gelijk, maar praktisch gezien is koud meten in het overgrote deel van de gevallen goed genoeg.
Waarom citeer jij mijn bericht niet compleet.
Dat Stuk van Dunlop laat je lekker slim weg.
Dus selecteer je selectief en laat belanrijke dingen weg.
Maar denk wat je denken wilt.
Ben het met jouw en Janbros niet eens.
De fabrikant zegt koud meten.
Dat er dan hier leden naar voren komen die iets anders gaan vertelen prima maar die doen dat op eigen gevoel.
De bandenfabrikant geeft advies koud meten want de banden fabrikant heeft dit onderzocht na testen testen en nog eens testen.
 
Veel plezier dr mee dan, ik ben inderdaad best slim :)
Weet je advies geven totaal anders dan een fabrikant voorschrijft gaat ook nergens over toch en of dat slim is?.
Ik ben wel zo slim dat advies van fabrikant op te volgen in plaats van een forum lid hier die maar wat roeptoetert.
Over procentjes %gesproken .
Veel plezier ermee als ik jouw woorden weer even selectief citeer.
De 1% waarvoor het niet werkt heeft in 99% van de gevallen de kennis om te weten dat ze het warm moeten controleren.
De 1% van 1% die overblijft, tsjah, die worden dan verwijderd uit de genenpoel :P
 
Waarom geven banden fabrikanten dan aan dat je koud moet meten?.
En dan nog dit koud meten met 12 graden buiten temperatuur levert bij mij 2,3 bar voor en 2,7 bar achter op.
Met 20 graden is het opeens 2,5 bar voor en 2,9 bar achter.
Ga ik rijden en meet erna met +/-20 graden buiten temperatuur -is het voor 2,7/2,8 bar - en achter 3,1/3,2.bar
Zoveel variabelen dus .
Je zou er gek van worden.


Dunlop geeft als advies meten voor het rijden dus met koude band dus.
In onderstaande bijgevoegde schermafbeelding rood onderstreept.


Bekijk bijlage 1997551
Precies dat dus.
Het is al moeilijk genoeg om uit te leggen aan de meeste mensen dat je regelmatig/wekelijks je bandenspanning moet meten
Probeer die maar eens uit te leggen hoe de vork effectief in de steel zit.
Waarom citeer jij mijn bericht niet compleet.
Dat Stuk van Dunlop laat je lekker slim weg.
Dus selecteer je selectief en laat belanrijke dingen weg.
Maar denk wat je denken wilt.
Ben het met jouw en Janbros niet eens.
De fabrikant zegt koud meten.
Dat er dan hier leden naar voren komen die iets anders gaan vertelen prima maar die doen dat op eigen gevoel.
De bandenfabrikant geeft advies koud meten want de banden fabrikant heeft dit onderzocht na testen testen en nog eens testen.
Heb je leren kritisch denken?
Waarom schrijven bandenfabrikanten voor zo goed als elke moderne motor 2.5/2.9 voor?
Ook al kan er meer dan 150kg verschil zijn tussen een bepaalde lichtere motor solo of een zwaardere toermotor met 2 personen en 3 koffers vol.

Je kan als fabrikant niet aan de gemiddelde persoon uitleggen wat de juiste bandenspanning is voor hun gebruik.
 
@MrMarcie

Wat je nog eens kunt proberen is om de druk in de banden met stapjes van 0,2 bar te variëren. Ik zou in ieder geval een goede 0,5 bar van de maximale toegestane druk van de band blijven. Zolang de band in goede staat is.

Misschien kun je een druk vinden die het nog beter doet.

Wel elke keer met dezelfde meter meten en in dezelfde staat. Dus niet net na thuiskomst gaan vergelijken met net voor vertrek. Zie het "wie heeft de langste of dikste" gelul hier voor.

db
 
Weet je advies geven totaal anders dan een fabrikant voorschrijft gaat ook nergens over toch en of dat slim is?.
Ik ben wel zo slim dat advies van fabrikant op te volgen in plaats van een forum lid hier die maar wat roeptoetert.
Over procentjes %gesproken .
Veel plezier ermee als ik jouw woorden weer even selectief citeer.
een fabrikant moet een veilige waarde opgeven, die altijd geldt. dus ook als je 'smorgensvroeg bij 5°C vertrekt en 6u later bij 30° aan 300km/h met duo op de autobahn knalt.
een vaste druk "koud" niet bestaat : bij 0° is niet hetzelfde als bij 40°. 40° verschil is zowat het verschil in temperatuur van een straatband tussen koud en warm. als je even opzoekt zal je zien dat per 20° verschil de druk +/- 0,3 bar varieert.

onder "koud" verstaan fabrikanten 20°C ....
hoeveel druk doe jij er dan in als het 5° of 35° buiten is ?
als jij dat advies opvolgt is je goed recht en je zal er niets fouts mee doen, maar je zal niet de maximale grip, nog de maximale levensduur uit je banden halen.
dus doe hier niet alsof je de enige juiste waarheid in pacht hebt en je moet al helemaal niet hoog van de toren blazen als je het bovenstaande niet snapt.
 
doe hier niet alsof je de enige juiste waarheid in pacht hebt en je moet al helemaal niet hoog van de toren blazen als je het bovenstaande niet snapt.
Krijgen we dit weer.
Weet je @Janbros jij komt altijd met andere meningen over iets terwijl een fabrikant anders voorschrijft.
Nu weer met bandenspanning zit je hier dingen te verkondigen wat een banden fabrikant niet zo opgeeft -want jij weet beter.
Zou er gaan werken dan als jij het beter weet.
Ook zo met dat telkens terug kerende geklets over moment sleutels.
Altijd weet jij het beter of denkt het beter te weten.

WAT IK CITEER UIT JOUW BERICHT HIER BOVEN SLAAT GEWOON OP JOUW ZELF!.

Discussie met jouw is nutteloos daar jij door je eigen beweter gedoe dit hier als de waarheid gaat verkondigen.
En jij duld nooit tegenspraak als ik jou geplaatste berichten op het forum er even op terug lees.
En ik snap alles - maar van jouw gekakel hier snap ik niks- dus veel succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Hebben we hier de nieuwe Action olie ?

Ik mis de Action olie discussie !



Meer on topic, ik merk verschil als m'n bandendruk te laag word op de motor .
Valt wat minder makkelijk de bocht in als dat de spanning klopt.

Beetje t zelfde idee zoals je merkt ( ik dan ;p ) dat m'n kettingspanning te laag is, vind hem
dan te luidruchtig schakelen van z'n 1 naar de 2... dus tijd om de ketting wat bij te zetten.

Zelfde idee voor m'n banden.



Met de auto merk ik het alleen aan het brandstofverbruik, en gebruik een hogere bandenspanning
als van de fabriek voorgeschreven om dit meetbaar te verminderen.
Wegligging is toch van een overladen olietanker op slicks dus daar merk je t niet aan :)
 
neen, helemaak geen raar advies.
je meet de bandendruk warm als je vindt dat je bandendruk op die moment goed is voor je rijstijl. dan meet je die weer als je banden koud zijn en dan weet je hoeveel je er in moet doen om voor die rijstijl de optimale druk te hebben.
omgekeerd blijft het een gokspel, niemand rijdt lang met koude banden, wel met warme banden.
en de opgegeven bandenspanningen zijn bijna altijd voor maximale belasting, en dus ook bijna altijd teveel voor normaal rijden.
Maar geen enkele fabrikant geeft advies voor bandendruk bij warme banden.
 
Volgens de algemene gaswet loopt de druk slechts 0,17 bar per 20 graden op. Dat komt omdat er met absolute temperaturen (Kelvin) gerekend wordt. Ik weet echter niet in hoeverre lucht afwijkt van een "ideaal gas".
 
Volgens de algemene gaswet loopt de druk slechts 0,17 bar per 20 graden op. Dat komt omdat er met absolute temperaturen (Kelvin) gerekend wordt. Ik weet echter niet in hoeverre lucht afwijkt van een "ideaal gas".
Redelijk veel.
De eerder 0.3 bar per 20 graden klopt eerder, die is ook proefondervindelijk vastgesteld.
Zondag ga ik misschien m'n nieuwe voorband voor de circuitmotor eens in de warmers monteren voor 1 u op +-80 graden.
Ik kan de temperatuur meten met een temperatuurmeter en de druk koud en warm noteren.
Maar die 0.3bar per 20 graden klopt ongeveer want vorige week was het +-20 graden en de bandenspanning van de auto was 2.8 met koude banden. Deze ochtend was het 2.6 bij 5 graden.
 
Dit komt letterlijk van de website van Pirelli af, die stelt ook wisselende drukken voor afhankelijk van het gebruik.:
Screenshot_2024-04-19-18-56-12-71_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Het antwoord op wat "koude" banden betekenen.

Screenshot_2024-04-19-18-57-14-38_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg




Dit is de link: Safety first, how tyre pressure changes with heat
 
Redelijk veel.
De eerder 0.3 bar per 20 graden klopt eerder, die is ook proefondervindelijk vastgesteld.
Zondag ga ik misschien m'n nieuwe voorband voor de circuitmotor eens in de warmers monteren voor 1 u op +-80 graden.
Ik kan de temperatuur meten met een temperatuurmeter en de druk koud en warm noteren.
Maar die 0.3bar per 20 graden klopt ongeveer want vorige week was het +-20 graden en de bandenspanning van de auto was 2.8 met koude banden. Deze ochtend was het 2.6 bij 5 graden.
Ik heb liever dat je gewoon even een rondje rijdt.
Rustig rondje, meten.
Snel rondje, meten.
Goed idee? :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan