Bandenspanning en handelbaarheid.

Ik heb liever dat je gewoon even een rondje rijdt.
Rustig rondje, meten.
Snel rondje, meten.
Goed idee? :+
Op m'n woonwerk verkeer rit start ik met de KTM tegenwoordig met 2.3bar vooraan en 2.6 bar achter. (Koud gemeten)
Op normale dag stijgen die tot 2.5-2.6 vooraan en 2.9-3.0 bar achter.
Op een sportieve rit 2.6 vooraan en tot 3.1-3.2 achteraan, boven 3.1bar (heet gemeten) is de grip minder tijdens het solo rijden zonder bagage.
 
Ja maar welk advies?

Het advies is, als je er de ballen van snapt controleer je de spanning koud. Dan kan er minder misgaan.

Boeit het je erg veel of is het belangrijk voor je en kan je de theorie aan, dan is warm controleren net iets beter maar ook meer moeite en meer ruimte voor fouten.
Of laten ze op het circuit de supercorsa's even afkoelen alvorens ze meten.

Fabrikanten hebben te maken met claims, idioten en bangeriken en gaan voor de veiligste optie: een getal opgeven met een enorme veiligheidsmarge naar boven en naar onder waarbinnen iedereen veilig van A naar B kan, ongeacht weer en rijstijl.

Daarom vroeg ik: Waarom geven fabrikanten een koude waarde op.
Waarom is het beter koud te meten? Antwoord zou niet moeten zijn 'zij hebben ervoor geleerd en weten het echt beter'. Er zijn gewoon argumenten voor.

En nee ogri, dit bericht is niet aan jou persoonlijk bedoeld. Jij weet beter dan dit alles.
 
Neem je dan ook de buitentemperatuur mee, de luchtvochtigheid, de wrijvingscoefficent van het te gaan berijden oppervlak, de windsnelheid en vanaf welke kant dit komt,daar ook dit invloed heeft op de mate van afkoeling enz. en vergeet niet de temperatuur van de band zelf meten, anders zegt het evengoed weinig, wat voor de 1 warm is is voor de ander lauw qua aanvoelen, zoveel zaken die het eindresultaat meebepalen. :t
Helemaal gelijk 👍🏿 :t

Er bestaat alleen voorkant, achterkant en zijkant van de tv warmte( beeldbuis model) die vergelijkbaarheid qua temperatuur kan aanduiden.
Celsius en Zeker Fahrenheit zijn van de Illuminatie :Y
Daarom hebben ze de flat scrien uitgevonden om mensen dom te houden qua temperatuur.
 
Het advies is, als je er de ballen van snapt controleer je de spanning koud. Dan kan er minder misgaan.

Boeit het je erg veel of is het belangrijk voor je en kan je de theorie aan, dan is warm controleren net iets beter maar ook meer moeite en meer ruimte voor fouten.
Of laten ze op het circuit de supercorsa's even afkoelen alvorens ze meten.

Fabrikanten hebben te maken met claims, idioten en bangeriken en gaan voor de veiligste optie: een getal opgeven met een enorme veiligheidsmarge naar boven en naar onder waarbinnen iedereen veilig van A naar B kan, ongeacht weer en rijstijl.

Daarom vroeg ik: Waarom geven fabrikanten een koude waarde op.
Waarom is het beter koud te meten? Antwoord zou niet moeten zijn 'zij hebben ervoor geleerd en weten het echt beter'. Er zijn gewoon argumenten voor.

En nee ogri, dit bericht is niet aan jou persoonlijk bedoeld. Jij weet beter dan dit alles.
2,5/2,9 heeft een enorme marge naar boven en naar beneden?
 
Wat betekend koud eigenlijk?
Moet je de motor dan minstens 4u buiten laten staan of mag je die in de (verwarmde) garage meten?
En hoe koud/warm moet het buiten zijn om "koude" spanning te meten?
Koeler dan de zijkant van de tv.
Das genoeg koel.
 
Oh My God Wow GIF by reactionseditor

Ik leer sowveehl beij hier.
 
2,5/2,9 heeft een enorme marge naar boven en naar beneden?

Laten we niet zeuren over wat dan een 'enorme marge' is.

Ja, in de lucht in een motorband-wereld vind ik dat een enorme marge. De gemiddelde Hans de huisvader kan met zijn voorband tussen 2.2 en 2.8 en achterband tussen 2.4 en 3.3 prima veilig thuiskomen, zonder dat de band gaat happen of smeren. En ik noem nu maar globaal wat he.

Op het circuit zijn die marges soms 0,1/0,2 waartussen een band kapot gereden wordt of mooi aftekent.

Wat veel mensen ook niet weten:
Die 2,9 achter is warm zon 3.1/3.2 bar. Eigenlijk laten de fabrikanten ze daarop mikken! Maar om dat te bewerkstelligen moet je er koud 2.9 in doen.
 
Laten we niet zeuren over wat dan een 'enorme marge' is.

Ja, in de lucht in een motorband-wereld vind ik dat een enorme marge. De gemiddelde Hans de huisvader kan met zijn voorband tussen 2.2 en 2.8 en achterband tussen 2.4 en 3.3 prima veilig thuiskomen, zonder dat de band gaat happen of smeren. En ik noem nu maar globaal wat he.

Op het circuit zijn die marges soms 0,1/0,2 waartussen een band kapot gereden wordt of mooi aftekent.

Wat veel mensen ook niet weten:
Die 2,9 achter is warm zon 3.1/3.2 bar. Eigenlijk laten de fabrikanten ze daarop mikken! Maar om dat te bewerkstelligen moet je er koud 2.9 in doen.
2,5 voor en 2,9 achter heeft geen enkele marge.
 
Niet als je per se 2.5 en 2.9 wilt nee.

Denk wel dat je met die cryptische opmerking op dit moment een boel onnodige verwarring zaait
 
Die cryptische opmerking is het advies van alle fabrikanten.

Kan zijn dat ik je verkeerd begrijp dan.

Bedoel je nou dat in de voorband 2.4 en 2.6 fout zijn? Alleen 2.5 is goed?

Of bedoel je nou dat de fabrikant zegt 'wij raden 2.5/2.9 aan' en dat je dan vertelt 'ze raden geen marge aan'. (wat ik een cryptisch grapje noem)
Ik neem aan dat we jou niet hoeven vertellen dat dit een adviserende richtlijn is, geen dogma?

Ik weeg 60 kilo, ik rijd met dezelfde spanning als Bolle Jos van 112 kilo?
 
Ik stel voor dat we het druk-temperatuur diagram introduceren.
Uitgevoerd in 3 lijnen.
Blauw voor de beginners, groen voor de gevorderden, en rood voor de snelle jongens en meisjes.

Dan heeft iedereen gelijk, en rijden we allemaal met de juiste druk.
 
Ik stel voor dat we het druk-temperatuur diagram introduceren.
Uitgevoerd in 3 lijnen.
Blauw voor de beginners, groen voor de gevorderden, en rood voor de snelle jongens en meisjes.

Dan heeft iedereen gelijk, en rijden we allemaal met de juiste druk.
Inclusief een extra as voor het gewicht van motor+bestuurder 😁
 
Ik stel voor dat we het druk-temperatuur diagram introduceren.
Uitgevoerd in 3 lijnen.
Blauw voor de beginners, groen voor de gevorderden, en rood voor de snelle jongens en meisjes.

Dan heeft iedereen gelijk, en rijden we allemaal met de juiste druk.
Jongens en meisjes gelijk? En LHBTQ?
 
Je hoeft tegenwoordig zelf niks meer te snappen. Zelfs als je zo stom bent als een ....... chatgpt weet alles toch |(
Ik had zo'n collega lang voordat ChatGPT kwam.
Hij had geen kennis en opleiding nodig, immers was er vijftien jaar geleden ook al Google en wat was "hij" handig met computers.
"Beter dan de rest."
Alleen de zoekresultaten uitleggen kon hij niet.
Hij las het 1:1 voor maar je hoorde gelijk dat de inhoud totaal niet begrepen werd. :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan