Bandit 1200s of VFR800?

Wat een keuze, wat een keuze...

Ik sta op dit ogenblik te twijfelen tussen een VFR800 uit 2001 met 31000km en een bandit 1200s uit 2002 met 22000km.
De VFR zou me ongeveer 3500€ kosten en de Bandit 3900€, maar bij de Bandit krijg ik wel een topkoffer bij en een jaar garantie.

Ik zou hem vooral gebruiken voor woon-werk (80% autosnelweg en verder ook weinig bochtenwerk) en hier een daar eens een toerritje.

Op het eerste gezicht lijkt de keuze snel gemaakt voor de Bandit, maar mijn vorige motor was een DR-Z400SM, een supermotardje dus, en dan nog wel een kleintje.
Ik rij graag wat rustig op koppel, zo aan een rustig gezapig tempootje, maar eens om de zoveel tijd komt het beestje in mezelf naar boven en ga ik graag eens iets dieper, harder, sneller,...

Wat zouden jullie kiezen en waarom?
Voor ik definitief beslis, ga ik sowieso nog proefrijden, maar ik had graag nu al eens jullie mening gehoord.

P.S.: ik weet dat er al gelijkaardige onderwerpen bestaan, maar die zijn reeds enkele jaren oud. Nieuwe input is altijd leuk dus.
 
kijk ook eens naar het onderhoud
kleppen stellen b.v van Vfr schijnt behoorlijk duur te zijn

De VFR zou ik van een collega overkopen, en ik vermoed dat er weinig aan gebeurd is (zal dus misschien nog kosten moeten doen).
De Bandit zou ik bij een Suzuki-dealer kopen, dus zou alles al aan gebeurd moeten zijn (heeft ook pas een nieuw ketting en tandwielensetje gekregen).
 
Ik zou hem vooral gebruiken voor woon-werk (80% autosnelweg en verder ook weinig bochtenwerk) en hier een daar eens een toerritje.

Oke hier kunnen ze allebei nog goed hoewel ik het langer uithou op een bandit (een vfr is ook niet verkeerd hoor)

........
Ik rij graag wat rustig op koppel, zo aan een rustig gezapig tempootje, --- op koppel duidelijk bandit -----maar eens om de zoveel tijd komt het beestje in mezelf naar boven en ga ik graag eens iets dieper, harder, sneller,... Hier zou waarschijnlijk de vfr het wat beter doen maar een bandit heeft een wat gelijknamiger koppel en klimt wat mooier de vfr heeft een beetje een boost (ook leuk)

Wat zouden jullie kiezen en waarom?
Voor ik definitief beslis, ga ik sowieso nog proefrijden, maar ik had graag nu al eens jullie mening gehoord.

P.S.: ik weet dat er al gelijkaardige onderwerpen bestaan, maar die zijn reeds enkele jaren oud. Nieuwe input is altijd leuk dus.

Vandaar bandit
 
De VFR zou ik van een collega overkopen, en ik vermoed dat er weinig aan gebeurd is (zal dus misschien nog kosten moeten doen).
De Bandit zou ik bij een Suzuki-dealer kopen, dus zou alles al aan gebeurd moeten zijn (heeft ook pas een nieuw ketting en tandwielensetje gekregen).
ik ben geen suzuki fan(mocht 1x op bandit :] rijdt wel :} ) maar als ik dit zo lees dan zo ik daar voor gaan
 
Laatst bewerkt:
Bandit :P

maar ik ben een beetje bevooroordeeld:P

ik zou zeggen vergelijk inderdaad de onderhoudskosten eens, en tja vooral gaan rijden mat alle twee... wij kunnen nog zo veel zeggen: maar als jij je veel beter voelt op de
VFR, (NOT :P) wie zijn wij dan om je op een bandit te zetten
 
Een jongere fiets, met minder kilometers op de teller en onderhouden bij een dealer.
Daarnaast nog garantie en een vette topkoffer.
Ik zou voor de Bandit gaan, eerlijk gezegd.

(Ondanks het feit dat de VFR nog altijd ruled natuurlijk)
 
Over die onderhoudskosten van die VFR, is het een VTEC of n FI? In het laatste geval zijn dat normale kosten, waar de VTEC versie doorgaans idd wat duurder schijnt te zijn. Afgezien daarvan zou ik me om het wellicht wat minder regelmatig gedane onderhoud niet al teveel druk maken bij een VFR. Effe wat verse sapjes en filtertjes en je ken weer ff vooruit.

En die Bandit... tsja als t de naked versie was okee, maar tis de S....
Kwestie van smaak wellicht, maar of je neemt een volle kuip (wat trouwens erg prettig is op de snelweg) of je gaat helemaal naked.

Tot zover my 2 eurocents.
 
Wat een keuze, wat een keuze...

Ik sta op dit ogenblik te twijfelen tussen een VFR800 uit 2001 met 31000km en een bandit 1200s uit 2002 met 22000km.
De VFR zou me ongeveer 3500€ kosten en de Bandit 3900€, maar bij de Bandit krijg ik wel een topkoffer bij en een jaar garantie.

Ik zou hem vooral gebruiken voor woon-werk (80% autosnelweg en verder ook weinig bochtenwerk) en hier een daar eens een toerritje.

Op het eerste gezicht lijkt de keuze snel gemaakt voor de Bandit, maar mijn vorige motor was een DR-Z400SM, een supermotardje dus, en dan nog wel een kleintje.
Ik rij graag wat rustig op koppel, zo aan een rustig gezapig tempootje, maar eens om de zoveel tijd komt het beestje in mezelf naar boven en ga ik graag eens iets dieper, harder, sneller,...

Wat zouden jullie kiezen en waarom?
Voor ik definitief beslis, ga ik sowieso nog proefrijden, maar ik had graag nu al eens jullie mening gehoord.

P.S.: ik weet dat er al gelijkaardige onderwerpen bestaan, maar die zijn reeds enkele jaren oud. Nieuwe input is altijd leuk dus.

typisch bandit 1200 karakter *O* :]
 
kijk ook eens naar het onderhoud
kleppen stellen b.v van Vfr schijnt behoorlijk duur te zijn


Daar staat tegenover, dat je ze maar zelden hoeft te stellen, meestal is controle voldoende. Alleen de Vtec is wat ingewikkelder en dus duurder.
Ik heb gewone VFR's gecontroleerd met dik 80 k op de klok en daar hoefde niets aan te gebeuren.
 
De VFR zou ik van een collega overkopen, en ik vermoed dat er weinig aan gebeurd is (zal dus misschien nog kosten moeten doen).
De Bandit zou ik bij een Suzuki-dealer kopen, dus zou alles al aan gebeurd moeten zijn (heeft ook pas een nieuw ketting en tandwielensetje gekregen).


Als je even de vloeistoffen ververst, kan je weer een heel stuk vooruit. Meestal dat je bij 40 k eens naar de kleppen moet kijken. En natuurlijk even ketting en banden controleren. 31 k is maar weinig voor een VFR. Er zijn er met ver over de ton die probleemloos draaien. Dus op zich een mooie fiets voor veel woon werk kilometer, waar je ook nog eens lekker op kan scheuren. En vlak het hebben van een volle kuip niet uit. Dat leer je wel waarderen als je elke dag in weer en wind op de fiets zit.
 
bandits hebben een slap zwabberframe , wel een goed blok

ik zou de VFR kiezen , Honda is meer kwaliteit :}
 
Volgens mij zijn ze beide geschikt zeer als woon/werk paard, al heeft de volle kuip van de VFR toch duidelijk voordelen t.o.v. de topkuip van de Bandit zeker aangezien je 80% snelweg kms gaat rijden. Voor die topkoffer hoef je het niet trouwens niet te doen, voor het prijsverschil koop je op de VFR ook een topkoffer en hou je geld over om nieuwe vloeistoffen te laten vullen mocht dat nog niet gebeurd zijn.

En die km stand van de VFR, daar hoef je het zeker niet voor te laten, zie vroembert's reactie. Onverwoestbaar, net zoals de Bandit

Wel nog een ander puntje, de Bandit is toch wat meer een down to earth budget fiets dan een VFR.

Er zit niks anders op proefrijden!! Al zou mijn keus vast staan, de VFR
 
Laatst bewerkt:
De VFR is veel meer een kwaliteitsmotor. De Bandit is gaaf, leuk blok vooral, maar zeker meer een budget-afwerking en niet al te beste vering, kauwgomframe (ivgl met de vfr), etc. Geen vergelijk met die vfr op dat vlak.

Maar ja als t toch een ww paard wordt die veel km's achter de kiezen krijgt en misschien wel vooral rechtdoor............... Ik denk dat een vfr duurder in onderhoud is dan een bandit en met rechtuit rijden ga je de vfr ook niet herkennen als de betere motor.

Niet duur overigens die vfr.
 
bandits hebben een slap zwabberframe , wel een goed blok

ik zou de VFR kiezen , Honda is meer kwaliteit :}
:( een slap zwabber frame :? . dacht het niet.
wat wel waar is dat de originele vering aan de slappe kant is.
als dat op orde is heeft de gemiddelde GSXR moeite om de 1200 kwijt teraken.
 
Lastige keuze, maar ik zou zeker voor de B1200 gaan.

Die motor heeft een onverwoestbaar blok, stoere looks, oneindig koppel, maar ook genoeg vermogen, zeer veel onderdelen 2e hands voor te krijgen.

+ als je jouw verhaal leest in de OP dan lijkt me de keus sowieso al niet moeilijk.

Grtz Zieke

P.s. Alhoewel zo'n V4 blok ook echt helemaal uber.... is :P
 
:( een slap zwabber frame :? . dacht het niet.
wat wel waar is dat de originele vering aan de slappe kant is.
als dat op orde is heeft de gemiddelde GSXR moeite om de 1200 kwijt teraken.


dan heb je nooit goed gas gegeven op die bandit van je......of hij was orgineel :+
die buizenframes zijn niet opgewassen tegen de power van het 1200 blok.
vering is niet het probleem , kun je vervangen
een frame is al een stuk ingewikkelder en duurder
 
Maar hoe is het rijgedrag van de Bandit ten opzichte van zo'n VFR? Is hij veel logger en kan je er minder sportief mee rijden, maar net des te relaxter? Of kan hij net zo hard de bocht in en kan je er net zo agressief mee optrekken?
 
Maar hoe is het rijgedrag van de Bandit ten opzichte van zo'n VFR? Is hij veel logger en kan je er minder sportief mee rijden, maar net des te relaxter? Of kan hij net zo hard de bocht in en kan je er net zo agressief mee optrekken?


Ik kan je maar 1 goede tip geven, maak op beide een goede proefrit en koop de motor op basis van die ervaring. IK heb ook wel eens een op het oog leuke kawa teruggebracht, omdat de zit me totaal niet beviel (Evenals het gejank, omdat hij veel toeren moest maken voordat hij echt vooruit wou) Toen ik op de VFR stapte viel alles eigenlijk meteen op z'n plek en ik ben al 10 jaar gelukkig met het ding.


Proefrijden dus en niet afgaan op onze ervaringen, want die zijn allemaal gekleurd. Koop de motor waarop je jezelf het prettigste voelt.
 
Het zijn beide leuke fietsen, vfr zal duurder in onderhoud zijn, ook al zegt men dat je ze bijna niet hoeft te stellen (hangt echter van de pesoon af die erop rijd er het onderhoud). Kan je bijna zeker melden dat ze met 48.000 wel gesteld moeten worden ook al zijn het er maar een paar. Over mijn 1000rr zeiden ze ook dat je bijna niet hoeft te stellen, 24.000 km 4 kleppen gesteld en met 48000 10 kleppen moeten stellen. Rij al jaren honda en heb vorig jaar een vfr 800 met vtec blok gekocht voor mijn zwager en persoonlijk vond ik hem qua vermogen tegenvallen, ook qua koppel, zou dan persoonlijk voor de bandit gaan. Er rijd er bij ons op de club eentje in de yoshimura uitvoering erg leuke fiets met veel koppel, hyperpro veren erin en geen slappe bak meer, en voor het mooie een dynojet kitje erin veel betere gas respons.
 
VFR natuurlijk :P Wat was de andere keuze ook alweer? ;)
kleppen stellen b.v van Vfr schijnt behoorlijk duur te zijn
Alleen bij het VTEC-model (2002 - heden). Wel heeft een V-blok natuurlijk twee keer zoveel nokkenassen, dus iets meer werk is het altijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan