Bandit 600 '95 tikt mee met toerental

DnBandiet

Rookie
16 nov 2011
29
0
Eindhoven
Hallo,

Ik heb een probleem mijn mijn Suzuki Bandit GSF600N uit '95. Deze motor heeft inmiddels iets meer dan 50 000km op de teller staan.

Het maakt niet uit of de motor koud of warm is, er zit een tik in het blok. Deze tik is vanaf stationair tot ongeveer 8000 toeren te horen. Ik vermoed dat de uitlaat daarna teveel herrie maakt en dat hij daardoor niet meer te horen is. Ik hoor de tik ook het beste als ik mijn oordoppen in heb. Bij lage toeren is hij wat minder aanwezig dan hoger. Stationair hoor je hem bijvoorbeeld bijna niet.

Het geluid is het duidelijkste te horen als ik een gelijke snelheid rij. Dus ik trek bijvoorbeeld op in zijn twee naar de 5000 toeren, dan hoor het het tijdens het optrekken een beetje, als ik dan constant 5000 toeren blijf rijden dan hoor ik het beter. Voor mijn gevoel is het geluid ook bij de 5000 toeren het hardste, maar dat kan ook alleen een gevoel zijn.

Ik ben een beetje aan het rondvragen geweest en daarbij komen eigenlijk twee verschillende mogelijke oorzaken van het geluid naar voren;

- Nokkenasketting / distributieketting te lang geworden of spanner defect
- Big-end lagers kapot

Om niet meteen te beginnen met het complete blok uit elkaar te halen heb ik eerst de kleppendeksel eraf gehaald en kleppen gecontroleerd. De klep-speling is goed. Hierna heb ik de boven-geleider van de ketting afgehaald en de speling gecontroleerd.

Zoals je op de foto kunt zien is deze speling meer dan 1.3cm aangezien ik niet precies in het midden meet. Ik heb hiervoor wel een keer op de ketting geduwd.

IMG-20111115-00697.jpg

IMG-20111115-00698.jpg


Ik heb het gevoel dat dit wat veel speling is, klopt dit, of is dit heel normaal. Ik kan nergens in het werkplaatshandboek iets vinden over speling van de nokkenasketting.

Aangezien ik de speling niet vertrouwde heb ik de spanner eraf afgehaald. Deze spanner stond nog niet maximaal aangezien hij tijdens het verwijderen er steeds verder uitging. Ik heb hier nog geen foto van, zal ik vanavond even maken, maar hierop is de zien dat de spanner een paar keer is terug gesprongen.

De spanner beweegt ook niet helemaal lekker heen en weer zonder veer. Ik verwacht echter wel de de veer hier doorheen drukt.

Is het normaal dat de automatische kettingspanner niet helemaal maximaal staat terwijl de ketting niet echt op spanning staat?

Ik ben voornemens om vanavond mijn oliefilter eraf te pakken. Er is mij verteld dat je hierin (als je hem openmaakt) kunt zien of er koper/brons rommel inzit. Als dit erin zit zouden de big-end lagers naar de haaien zijn.

Heeft iemand hieraan ooit bepaald dat de big-end lagers het probleem zijn of zijn dit cowboy verhalen?

Heeft iemand van jullie ooit een vergelijkbaar probleem gehad met een GSF blok of niet? Ik kan er namelijk nog niet heel erg veel over terugvinden op internet.

Alvast bedankt!

Luke
 
Zitten de bouten van het uilaatspruitstuk alle 8 goed vast? (of misschien een gaatje in 1 van de uitlaat bochten)
Een lekke uitlaat pakking/bocht wil wel eens het geluid van een tikkende klep/lager maken

Wie heeft jouw verteld dat het de spanner of Nokkenasketting zouden kunnen zijn? (het is geen H*nda)
 
Collega van mij met exact dezelfde motor. Hij had een tik in zijn blok had en daarna is de ketting 2 tanden was overgeslagen met kleppen tegen de zuiger als gevolg. Ik weet alleen even niet of het bij hem de spanner of de lengte van de ketting was.

Ik vond zelf de ketting nogal lang, maar dat is meer een gevoel. Om die reden heb ik de spanner eruit gehaald om te kijken of die misschien kapot was.

IK zal vanavond de bouten eens controleren. Het geluid is hoger dan je zou verwachten als je een gaatje in de uitlaat hebt. Maar het is zeker het controleren waard. Bedankt!
 
Ik zou echt eerst de uitlaatbochten checken. Uitlaat losmaken, al het roest rond de flenzen er met een staalborstel af poetsen en met een lampje kijken of er ergens een gaatje in zit. Ook gelijk de uitlaatpakkingen vervangen. Daarna nog eens rijden om te horen of het weg is.

Met een hydraulische kettingspanner staat de ketting alleen onder spanning als er oliedruk is, dus als het blok draait. Je kunt op jouw manier dus geen speling meten.

Ik weet het niet zeker, maar er zal wel een speciale meetmethode zijn voor het blok (met een speciaal meetpunt). Als je die methode niet exact volgt, dan zijn al je metingen in feite waardeloos.

Sowieso zou ik de nokkenasketting niet zo gauw verdenken. Als de nak te los zit hoor je echt een ratelend geluid en geen tikkend geluid.

Als je wil weten hoe een ratelende nak klinkt, moet je even heel vroeg in de morgen bij me langs komen (wanneer het nog rond het vriespunt is). Dan zal ik mijn Honda Fireblade eens even starten. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja het is geen hydraulische kettingspanner he! Het is een bus met een ribbels aan de bovenkant. In de ribbels valt een vanger die ervoor zorgt dat hij in principe maar 1 kant op kan. Aan de andere kant wordt de bus aangedrukt door een veer. Je ziet wel aan de spanner dat hij heeft staan klapperen omdat de bus beschadigd is. Ik zal straks wel even een foto plaatsen van mijn eigen spanner. Het is in elk geval zo'n ding.

images
 
Volgens mij zit er geen hydraulische kettingspanner op zo'n blok
Volgens mij wordt de spanner gewoon met een veertje aangedrukt en met een kartel mechanisme geblokkerd zodat de spanner maar 1 kant op kan bewegen

Oops het was al geplaats tewijl ik aan het tikken was


(tel je wel even goed het aantal pennen voordat je de boel weer dicht maakt?)
 
Laatst bewerkt:
Tja dat je die NAK-geleider eraf hebt gesleuteld is niet zo handig: je zorgt er nu voor dat de spanning van de ketting af is omdat de route van de ketting korter is.
Niet zo vreemd dus dat de ketting nu speling lijkt te hebben.

NAK-Spanner eruit sleutelen, NAK-geleider erop sleutelen en NAK-spanner weer monteren.
Vervolgens kijken of beide nokkenassen op tijd staan.


Je kan trouwens makkelijk meten of de ketting versleten is: afstand meten en het aantal pennen tellen!
 
Laatst bewerkt:
Tja dat je die NAK-geleider eraf hebt gesleuteld is niet zo handig: je zorgt er nu voor dat de spanning van de ketting af is omdat de route van de ketting korter is.
Niet zo vreemd dus dat de ketting nu speling lijkt te hebben.
Dat is volgens mij niet helemaal waar omdat het de bovengeleider is waar hij recht doorheen loopt. Voor de geleiders aan de zijkanten is dit wel het geval. Hier ben ik echter niet aangeweest.

NAK-Spanner eruit sleutelen, NAK-geleider erop sleutelen en NAK-spanner weer monteren.
Vervolgens kijken of beide nokkenassen op tijd staan.
Ja spanner is er al af omdat ik wilde kijken of deze nog goed is. Dit zijn inderdaad de stappen die ik wilde volgen om alles weer terug te bouwen :).

Je kan trouwens makkelijk meten of de ketting versleten is: afstand meten en het aantal pennen tellen!
Ja dat begrijp ik, ik kan alleen nergens vinden wat de afstand zou moeten zijn.
 
Dat is volgens mij niet helemaal waar omdat het de bovengeleider is waar hij recht doorheen loopt. Voor de geleiders aan de zijkanten is dit wel het geval. Hier ben ik echter niet aangeweest.Ja spanner is er al af omdat ik wilde kijken of deze nog goed is. Dit zijn inderdaad de stappen die ik wilde volgen om alles weer terug te bouwen :).Ja dat begrijp ik, ik kan alleen nergens vinden wat de afstand zou moeten zijn.

Ik zou zweren dat die geleider de ketting iets onder spanning houd. Maarja is alweer 5,5 jaar geleden dat ik er voor het laatst aan een GSF 600 gesleuteld heb :')

In mijn WPHB stond het wel, was volgens mij een Duits WPHB. Heb helaas geen kopie meer...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het olie filter bekeken en volgens mij zit er niet echt rommel in. Ik heb ook een foto gemaakt van de beschadiging op de spanner.

Eindhoven-20111116-00970.jpg

Eindhoven-20111116-00974.jpg


De ketting wordt inderdaad niet aangedrukt door de bovengeleider.
 
Je blok is wel smerig van binnen, zo zie ik ingedampte olieaanslag.
Maar wees gerust het is niet je nokkenaskettingspanner, en de middengeleider drukt het laatste beetje speling eruit.
Krukasjes komen wel vaker voor en gezien ik de indamping zie ga ik er niet van uit dat je echt goede olie hebt gebruikt.
 
Je kan je spanner eruit halen. Eerst de nokkenassen op tijd zetten,

Spanner eruit, schoonmaken, spanner er weer in krukas met de hand een paar omwenteingen geven. Spanner spant zich dan. Daarna ketting controleren indien nog slap..

Spanner losdraaien tot je KLIK hoort doe diet drie maal en controleer of de ketting in de kop dan strakker staat....

Vaak is dit afdoende.. Ik kom dit vaker tegen..

O ja als je synthetische olie gaat gebruiken ruimt het de bruine afzetting wel op na verloop van tijd...

succes
 
Je kan je spanner eruit halen. Eerst de nokkenassen op tijd zetten,

Spanner eruit, schoonmaken, spanner er weer in krukas met de hand een paar omwenteingen geven. Spanner spant zich dan. Daarna ketting controleren indien nog slap..

Spanner losdraaien tot je KLIK hoort doe diet drie maal en controleer of de ketting in de kop dan strakker staat....

Vaak is dit afdoende.. Ik kom dit vaker tegen..

O ja als je synthetische olie gaat gebruiken ruimt het de bruine afzetting wel op na verloop van tijd...

succes

Dank! Ik ga het morgen proberen :D
 
Ik heb het olie filter bekeken en volgens mij zit er niet echt rommel in. Ik heb ook een foto gemaakt van de beschadiging op de spanner.

[afbeelding]
[afbeelding]

De ketting wordt inderdaad niet aangedrukt door de bovengeleider.

Raar oliefilter, zeker geen OEM filter :N


Je blok is wel smerig van binnen, zo zie ik ingedampte olieaanslag.
Maar wees gerust het is niet je nokkenaskettingspanner, en de middengeleider drukt het laatste beetje speling eruit.
Krukasjes komen wel vaker voor en gezien ik de indamping zie ga ik er niet van uit dat je echt goede olie hebt gebruikt.

Dat goud-kleurige? Niet geheel ongebruikelijk bij die blokken :N
 
Laatst bewerkt:
Toen ik mijn kleppen controleerde ook eens op de ketting gedrukt, wel met de bovengeleider gemonteerd. Kneiterhard, kreeg je echt niet ingedrukt. Ik heb trouwens nog een Peters handboek en een nieuw kettingspanner-pakkinkje voor je als je wilt hebben. Kost je niks, ja 3,- porto:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan