Hallo,
Ik heb een probleem mijn mijn Suzuki Bandit GSF600N uit '95. Deze motor heeft inmiddels iets meer dan 50 000km op de teller staan.
Het maakt niet uit of de motor koud of warm is, er zit een tik in het blok. Deze tik is vanaf stationair tot ongeveer 8000 toeren te horen. Ik vermoed dat de uitlaat daarna teveel herrie maakt en dat hij daardoor niet meer te horen is. Ik hoor de tik ook het beste als ik mijn oordoppen in heb. Bij lage toeren is hij wat minder aanwezig dan hoger. Stationair hoor je hem bijvoorbeeld bijna niet.
Het geluid is het duidelijkste te horen als ik een gelijke snelheid rij. Dus ik trek bijvoorbeeld op in zijn twee naar de 5000 toeren, dan hoor het het tijdens het optrekken een beetje, als ik dan constant 5000 toeren blijf rijden dan hoor ik het beter. Voor mijn gevoel is het geluid ook bij de 5000 toeren het hardste, maar dat kan ook alleen een gevoel zijn.
Ik ben een beetje aan het rondvragen geweest en daarbij komen eigenlijk twee verschillende mogelijke oorzaken van het geluid naar voren;
- Nokkenasketting / distributieketting te lang geworden of spanner defect
- Big-end lagers kapot
Om niet meteen te beginnen met het complete blok uit elkaar te halen heb ik eerst de kleppendeksel eraf gehaald en kleppen gecontroleerd. De klep-speling is goed. Hierna heb ik de boven-geleider van de ketting afgehaald en de speling gecontroleerd.
Zoals je op de foto kunt zien is deze speling meer dan 1.3cm aangezien ik niet precies in het midden meet. Ik heb hiervoor wel een keer op de ketting geduwd.
Ik heb het gevoel dat dit wat veel speling is, klopt dit, of is dit heel normaal. Ik kan nergens in het werkplaatshandboek iets vinden over speling van de nokkenasketting.
Aangezien ik de speling niet vertrouwde heb ik de spanner eraf afgehaald. Deze spanner stond nog niet maximaal aangezien hij tijdens het verwijderen er steeds verder uitging. Ik heb hier nog geen foto van, zal ik vanavond even maken, maar hierop is de zien dat de spanner een paar keer is terug gesprongen.
De spanner beweegt ook niet helemaal lekker heen en weer zonder veer. Ik verwacht echter wel de de veer hier doorheen drukt.
Is het normaal dat de automatische kettingspanner niet helemaal maximaal staat terwijl de ketting niet echt op spanning staat?
Ik ben voornemens om vanavond mijn oliefilter eraf te pakken. Er is mij verteld dat je hierin (als je hem openmaakt) kunt zien of er koper/brons rommel inzit. Als dit erin zit zouden de big-end lagers naar de haaien zijn.
Heeft iemand hieraan ooit bepaald dat de big-end lagers het probleem zijn of zijn dit cowboy verhalen?
Heeft iemand van jullie ooit een vergelijkbaar probleem gehad met een GSF blok of niet? Ik kan er namelijk nog niet heel erg veel over terugvinden op internet.
Alvast bedankt!
Luke
Ik heb een probleem mijn mijn Suzuki Bandit GSF600N uit '95. Deze motor heeft inmiddels iets meer dan 50 000km op de teller staan.
Het maakt niet uit of de motor koud of warm is, er zit een tik in het blok. Deze tik is vanaf stationair tot ongeveer 8000 toeren te horen. Ik vermoed dat de uitlaat daarna teveel herrie maakt en dat hij daardoor niet meer te horen is. Ik hoor de tik ook het beste als ik mijn oordoppen in heb. Bij lage toeren is hij wat minder aanwezig dan hoger. Stationair hoor je hem bijvoorbeeld bijna niet.
Het geluid is het duidelijkste te horen als ik een gelijke snelheid rij. Dus ik trek bijvoorbeeld op in zijn twee naar de 5000 toeren, dan hoor het het tijdens het optrekken een beetje, als ik dan constant 5000 toeren blijf rijden dan hoor ik het beter. Voor mijn gevoel is het geluid ook bij de 5000 toeren het hardste, maar dat kan ook alleen een gevoel zijn.
Ik ben een beetje aan het rondvragen geweest en daarbij komen eigenlijk twee verschillende mogelijke oorzaken van het geluid naar voren;
- Nokkenasketting / distributieketting te lang geworden of spanner defect
- Big-end lagers kapot
Om niet meteen te beginnen met het complete blok uit elkaar te halen heb ik eerst de kleppendeksel eraf gehaald en kleppen gecontroleerd. De klep-speling is goed. Hierna heb ik de boven-geleider van de ketting afgehaald en de speling gecontroleerd.
Zoals je op de foto kunt zien is deze speling meer dan 1.3cm aangezien ik niet precies in het midden meet. Ik heb hiervoor wel een keer op de ketting geduwd.
Ik heb het gevoel dat dit wat veel speling is, klopt dit, of is dit heel normaal. Ik kan nergens in het werkplaatshandboek iets vinden over speling van de nokkenasketting.
Aangezien ik de speling niet vertrouwde heb ik de spanner eraf afgehaald. Deze spanner stond nog niet maximaal aangezien hij tijdens het verwijderen er steeds verder uitging. Ik heb hier nog geen foto van, zal ik vanavond even maken, maar hierop is de zien dat de spanner een paar keer is terug gesprongen.
De spanner beweegt ook niet helemaal lekker heen en weer zonder veer. Ik verwacht echter wel de de veer hier doorheen drukt.
Is het normaal dat de automatische kettingspanner niet helemaal maximaal staat terwijl de ketting niet echt op spanning staat?
Ik ben voornemens om vanavond mijn oliefilter eraf te pakken. Er is mij verteld dat je hierin (als je hem openmaakt) kunt zien of er koper/brons rommel inzit. Als dit erin zit zouden de big-end lagers naar de haaien zijn.
Heeft iemand hieraan ooit bepaald dat de big-end lagers het probleem zijn of zijn dit cowboy verhalen?
Heeft iemand van jullie ooit een vergelijkbaar probleem gehad met een GSF blok of niet? Ik kan er namelijk nog niet heel erg veel over terugvinden op internet.
Alvast bedankt!
Luke