Bandit 600 '95 tikt mee met toerental

DnBandiet

Rookie
16 nov 2011
29
0
Eindhoven
Hallo,

Ik heb een probleem mijn mijn Suzuki Bandit GSF600N uit '95. Deze motor heeft inmiddels iets meer dan 50 000km op de teller staan.

Het maakt niet uit of de motor koud of warm is, er zit een tik in het blok. Deze tik is vanaf stationair tot ongeveer 8000 toeren te horen. Ik vermoed dat de uitlaat daarna teveel herrie maakt en dat hij daardoor niet meer te horen is. Ik hoor de tik ook het beste als ik mijn oordoppen in heb. Bij lage toeren is hij wat minder aanwezig dan hoger. Stationair hoor je hem bijvoorbeeld bijna niet.

Het geluid is het duidelijkste te horen als ik een gelijke snelheid rij. Dus ik trek bijvoorbeeld op in zijn twee naar de 5000 toeren, dan hoor het het tijdens het optrekken een beetje, als ik dan constant 5000 toeren blijf rijden dan hoor ik het beter. Voor mijn gevoel is het geluid ook bij de 5000 toeren het hardste, maar dat kan ook alleen een gevoel zijn.

Ik ben een beetje aan het rondvragen geweest en daarbij komen eigenlijk twee verschillende mogelijke oorzaken van het geluid naar voren;

- Nokkenasketting / distributieketting te lang geworden of spanner defect
- Big-end lagers kapot

Om niet meteen te beginnen met het complete blok uit elkaar te halen heb ik eerst de kleppendeksel eraf gehaald en kleppen gecontroleerd. De klep-speling is goed. Hierna heb ik de boven-geleider van de ketting afgehaald en de speling gecontroleerd.

Zoals je op de foto kunt zien is deze speling meer dan 1.3cm aangezien ik niet precies in het midden meet. Ik heb hiervoor wel een keer op de ketting geduwd.

IMG-20111115-00697.jpg

IMG-20111115-00698.jpg


Ik heb het gevoel dat dit wat veel speling is, klopt dit, of is dit heel normaal. Ik kan nergens in het werkplaatshandboek iets vinden over speling van de nokkenasketting.

Aangezien ik de speling niet vertrouwde heb ik de spanner eraf afgehaald. Deze spanner stond nog niet maximaal aangezien hij tijdens het verwijderen er steeds verder uitging. Ik heb hier nog geen foto van, zal ik vanavond even maken, maar hierop is de zien dat de spanner een paar keer is terug gesprongen.

De spanner beweegt ook niet helemaal lekker heen en weer zonder veer. Ik verwacht echter wel de de veer hier doorheen drukt.

Is het normaal dat de automatische kettingspanner niet helemaal maximaal staat terwijl de ketting niet echt op spanning staat?

Ik ben voornemens om vanavond mijn oliefilter eraf te pakken. Er is mij verteld dat je hierin (als je hem openmaakt) kunt zien of er koper/brons rommel inzit. Als dit erin zit zouden de big-end lagers naar de haaien zijn.

Heeft iemand hieraan ooit bepaald dat de big-end lagers het probleem zijn of zijn dit cowboy verhalen?

Heeft iemand van jullie ooit een vergelijkbaar probleem gehad met een GSF blok of niet? Ik kan er namelijk nog niet heel erg veel over terugvinden op internet.

Alvast bedankt!

Luke
 
die speling in de ketting [tussen de nokkenassen]komt waarschijnlijk door het volgende :
je hebt tijden het in de juiste stand zetten van de nokkenassen iets te ver doorgedraait,waar na je denkt shit , iets terug draaien .
als je alleen maar in de juiste draairichting blijft draaien komt er nooit geen speling in dat deel van de ketting.

edit: je hebt ook een keer op de ketting geduwd lees ik ,
hierdoor draaien de nokkenassen iets naar elkaar toe waardoor er speling in de ketting ontstaat.
als je aan de krukas draait[in de juiste richting] is het weer weg.
wel eerst de naks weer monteren, en 3 klikjes [ zoals eerder beschreven] vind ik nogal veel, zo creëer je erg veel spanning op de ketting of je krijg de spanner niet meer "aan" het blok
met in het gunstigste geval olielekkage.
 
Laatst bewerkt:
die speling in de ketting [tussen de nokkenassen]komt waarschijnlijk door het volgende :
je hebt tijden het in de juiste stand zetten van de nokkenassen iets te ver doorgedraait,waar na je denkt shit , iets terug draaien .
als je alleen maar in de juiste draairichting blijft draaien komt er nooit geen speling in dat deel van de ketting.

edit: je hebt ook een keer op de ketting geduwd lees ik ,
hierdoor draaien de nokkenassen iets naar elkaar toe waardoor er speling in de ketting ontstaat.
als je aan de krukas draait[in de juiste richting] is het weer weg.
wel eerst de naks weer monteren, en 3 klikjes [ zoals eerder beschreven] vind ik nogal veel, zo creëer je erg veel spanning op de ketting of je krijg de spanner niet meer "aan" het blok
met in het gunstigste geval olielekkage.


Drie keer hoeft niet tegerlijkertijd, maar stap voor stap. Klik check, klik check ect...
 
Raar oliefilter, zeker geen OEM filter :NDat goud-kleurige? Niet geheel ongebruikelijk bij die blokken :N


Dat goudkleurige is de ingedampte olie en bij gebruik van een mindere kwaliteit olie is het idd een normaal beeld.
Ik heb bandits lopen met heel veel meer dan 1 ton ( zelfs een 600 met 2.1 ton ) en als je de kleppendekel weghaalt ziet het er als nieuw uit.
 
Dat goudkleurige is de ingedampte olie en bij gebruik van een mindere kwaliteit olie is het idd een normaal beeld.
Ik heb bandits lopen met heel veel meer dan 1 ton ( zelfs een 600 met 2.1 ton ) en als je de kleppendekel weghaalt ziet het er als nieuw uit.

Ja andere collega heeft er ook al meer dan 105000 opzitten, nooit noemenswaardige problemen gehad.

Helaas gisteren een beetje te weinig tijd gehad, wel de nokkenassen op tijd kunnen zetten maar nog niet alles terug gebouwd. Het oliefilter wat ik mee had gekregen paste helaas ook niet.

Ik heb vanmorgen een nieuwe gehaald en zal waarschijnlijk morgen alles terugbouwen.

Ze hebben me ook geadviseerd om van de kettingspanner een handspanner te maken. Ikzelf wilde eigenlijk eerst opnieuw proberen met de schoongemaakte automatische spanner :).

Luke
 
Toen ik mijn kleppen controleerde ook eens op de ketting gedrukt, wel met de bovengeleider gemonteerd. Kneiterhard, kreeg je echt niet ingedrukt. Ik heb trouwens nog een Peters handboek en een nieuw kettingspanner-pakkinkje voor je als je wilt hebben. Kost je niks, ja 3,- porto:)
Klinkt goed! Wat is het gemakkelijkste gegevens uitwisselen? Pm?
 
Dat goudkleurige is de ingedampte olie en bij gebruik van een mindere kwaliteit olie is het idd een normaal beeld.
Ik heb bandits lopen met heel veel meer dan 1 ton ( zelfs een 600 met 2.1 ton ) en als je de kleppendekel weghaalt ziet het er als nieuw uit.

Weer wat geleerd, thnx!

Die gsf600 blokken met hoge km stand, wat is de NAKetting wissel interval geweest?
 
Is het blok nooit open geweest? Doe me eens een lol en meet de compressie eens op, ben eigenlijk wel benieuwd.


Blok is idd nog nooit open geweest en compressie meten is nog geen reden voor, maar ik zie compressiemeten toch nooit zo erg zitten, maar als hij er is meet ik het wel even dan stuur ik je de km stand en waardes via pm.
gr. Ruud
 
Helaas! Dit weekend alles terug gebouwd, nieuwe olie en filter erop maar zonder succes. De tik zit er nog steeds in, heb geprobeerd de nokkenasketting op te spannen, maar dat maakte niet veel uit.

Ga nu maar eens proberen wat gerichter naar het geluid te luisteren. Beetje lastig dat ik het, het beste hoor in zijn 1 of 2 als ik rond de 4000 toeren rij. Zal eens uitzoeken of het geluid er ook is als ik op de standaard zo hard rij.

Bedankt in elk geval alvast! En waar kun je die persoonlijke berichten zien?
 
Helaas! Dit weekend alles terug gebouwd, nieuwe olie en filter erop maar zonder succes. De tik zit er nog steeds in, heb geprobeerd de nokkenasketting op te spannen, maar dat maakte niet veel uit.

Ga nu maar eens proberen wat gerichter naar het geluid te luisteren. Beetje lastig dat ik het, het beste hoor in zijn 1 of 2 als ik rond de 4000 toeren rij. Zal eens uitzoeken of het geluid er ook is als ik op de standaard zo hard rij.

Bedankt in elk geval alvast! En waar kun je die persoonlijke berichten zien?

Doen, dat werkt een stuk gemakkelijker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan