Bandit 600 valse lucht

Rijaltijd

MF'er
27 mrt 2008
125
1
Mijn Bandit 600 van 1995 loopt niet mooi stationair en bij warme motor ijlt deze ook na bij gas afsluiten.

Ik heb alle inlaatrubbers en vacuumslangen al gecontroleerd maar deze zien er nog goed uit.
Als ik het geheel inspuit met remmenreiniger gaat de motor harder lopen als ik het tussen de middelste carburateurs spuit.
Hier zit echter niets, het enige wat zou kunnen lekken is de as van de gaskleppen.
Als ik op de as en kabels spuit gaat het toerental omhoog(alleen als de motor goed warm is)

Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Er is een verschil tussen "zien er goed uit" en "zijn goed". En zelfs als ze inderdaad helemaal goed zijn: zitten ze ook helemaal goed aangesloten? Dat hij beter gaat lopen als je in de buurt van de as van de gaskleppen en de kabels remmenreinger spuit kan ook best komen doordat het alsnog door de inlaatrubbers heen gezogen wordt, die dingen zitten natuurlijk niet mijlenver uit elkaar. Het lijkt me in ieder geval heel wat waarschijnlijker dat het de rubbers zijn dan de assen, maar misschien als je wat vet om de gasklepasjes heen smeert? Zou eventuele lucht wel (tijdelijk) tegen moeten houden denk ik, als het probleem dan nog steeds blijft zullen het toch je rubbers zijn.
 
wanneer heeft de motor voor het laatst een goeie beurt gehad?? en dan met name: wanneer zijn kleppen gesteld en carburateurs gesynchroniseerd?? ik weet van mn eigen motor dat dat naijlen en slecht stationair lopen best wel eens een carburateur-afstel-probleempje kan zijn
 
wanneer heeft de motor voor het laatst een goeie beurt gehad?? en dan met name: wanneer zijn kleppen gesteld en carburateurs gesynchroniseerd??

Carbs synchroniseren...

Carburateurs afstellen/synchroniseren helpt echt niet tegen valse lucht ;)

Als hij geen valse lucht trekt kan het wel helpen tegen deze symptomen maar als ie reageert op remreiniger trekt ie toch echt valse lucht.
 
@Tres de als ik remmenreiniger op de rubbers spuit gebeurt er helemaal niets dus ik ga er toch maar van uit dat deze in orde zijn.

@Vester, @Unrulend, de kleppen zijn in april gesteld, de carbs zijn toen gelijk gesynchroniseerd, inmiddels heb ik wel weer 15000km gereden dus dit kan een optie zijn. Ik zal binnenkort de carbs weer even synchroniseren.

Maar blijkbaar dus geen veel voorkomend probleem bij de Bandit.
Bedankt voor de reacties. Ik ga nog even verder zoeken naar het probleem.
 
@Tres de als ik remmenreiniger op de rubbers spuit gebeurt er helemaal niets dus ik ga er toch maar van uit dat deze in orde zijn.

@Vester, @Unrulend, de kleppen zijn in april gesteld, de carbs zijn toen gelijk gesynchroniseerd, inmiddels heb ik wel weer 15000km gereden dus dit kan een optie zijn. Ik zal binnenkort de carbs weer even synchroniseren.

Maar blijkbaar dus geen veel voorkomend probleem bij de Bandit.
Bedankt voor de reacties. Ik ga nog even verder zoeken naar het probleem.

En wanneer zijn de kleppen weer aan de beurt?
 
Kleppen moeten om de 12000 dacht ik bij een Bandit.

Ik kocht de motor vorig jaar juli met 33000km op de teller, bij 48000km heb ik de kleppen gecontroleerd, stellen was niet nodig.

Ik verwacht hier ook geen problemen mee.
 
Carburateurs afstellen/synchroniseren helpt echt niet tegen valse lucht ;)

Als hij geen valse lucht trekt kan het wel helpen tegen deze symptomen maar als ie reageert op remreiniger trekt ie toch echt valse lucht.
wie zegt dat het valse lucht is? de openings van de luchtfilterbox zit zo dicht erbij dat dat makkelijk en valse test kan zijn geweest...

en 15.000 km is voor een bandit echt teveel kan ik uit ervaring zeggen, beter breng je em tussendoor een keer weg voor synchroniseren en evt nieuwe olie (hoewel die laatste wel om de 15:000 km kan)
 
Laatst bewerkt:
Kleppen moeten om de 12000 dacht ik bij een Bandit.
Dus elke 24000 km?
Ik kocht de motor vorig jaar juli met 33000km op de teller, bij 48000km heb ik de kleppen gecontroleerd, stellen was niet nodig.

Ik verwacht hier ook geen problemen mee.

Maar weet je het zeker? Je hebt ook al andere dingen geprobeerd uit te sluiten, en je hebt nog steeds een probleem, vandaar dat ik er naar vraag.
 
Dus elke 24000 km?Maar weet je het zeker? Je hebt ook al andere dingen geprobeerd uit te sluiten, en je hebt nog steeds een probleem, vandaar dat ik er naar vraag.
Kleppen moeten volgens WPH zelfs elke 6.000km gecontroleerd worden... maar 't WPH is nogal spastisch in dat soort dingen. Als 't te gortig gaat rammelen moet je ze stellen, anders niet :P
 
Bij mij is het ook begonnen met na-ijlen en slecht stationair lopen. Ondertussen aan het apparaat gedaan: kleppen gesteld, carbs gechynchroniseerd en afgesteld, bougieskabels en -doppen vervangen. Motor blijft kutten. Uiteindelijk op de testbank gezet en bleken de gasschuiven en naalden versleten. Hij staat op dit moment bij de dealer om ze te vervangen.

En dit is denk ik meteen het allerlaatste wat ik aan de motor laat doen. Heeft me al veel geld gekost. Als dit niet de oplossing is, gaat ie weg.
 
Bij mij is het ook begonnen met na-ijlen en slecht stationair lopen. Ondertussen aan het apparaat gedaan: kleppen gesteld, carbs gechynchroniseerd en afgesteld, bougieskabels en -doppen vervangen. Motor blijft kutten. Uiteindelijk op de testbank gezet en bleken de gasschuiven en naalden versleten. Hij staat op dit moment bij de dealer om ze te vervangen.

En dit is denk ik meteen het allerlaatste wat ik aan de motor laat doen. Heeft me al veel geld gekost. Als dit niet de oplossing is, gaat ie weg.
roep maar dan :+
 
@Vester, het idee van een valse test had ik ook al want ik heb het later nog eens geprobeerd zonder de tank erop en toen reageerde de motor helemaal nergens op.

Kleppen zijn echt wel in orde, geen getik en als je de startknop aanraakt slaat de motor gelijk aan.

Als ik binnenkort even tijd heb zal ik even synchroniseren(breng ik de motor niet voor weg, ik heb zelf de spullen), bij mijn eerdere motoren verliep de afstelling amper, blijkbaar is een Bandit hier gevoeliger voor.

En olie (+filter) doe ik elke 7500km, is dan wel nodig je voelt het met schakelen en het blok loopt na het verversen toch altijd iets anders(lijkt minder rauw)
 
Laatst bewerkt:
@Vester, het idee van een valse test had ik ook al want ik heb het later nog eens geprobeerd zonder de tank erop en toen reageerde de motor helemaal nergens op.

Kleppen zijn echt wel in orde, geen getik en als je de startknop aanraakt slaat de motor gelijk aan.

Als ik binnenkort even tijd heb zal ik even synchroniseren(breng ik de motor niet voor weg, ik heb zelf de spullen), bij mijn eerdere motoren verliep de afstelling amper, blijkbaar is een Bandit hier gevoeliger voor.

En olie (+filter) doe ik elke 7500km, is dan wel nodig je voelt het met schakelen en het blok loopt na het verversen toch altijd iets anders(lijkt minder rauw)
Hm, ik doe het om de 10.000, heb juist het idee dat ie dan net ff wat beter begint te schakelen :P
 
roep maar dan :+
:+


*O*


Ehm, beetje een lullige reden om hem weg te doen, maar ik kan toch ook met betrekkelijke zekerheid zeggen dat het je oorzaak wel is. Daarnaast loopt het B12 Mk1 blok per definitie zenuwachtig/fel.
Weet ik. Maar door mijn dealer te vertrouwen ben ik wel € 900,= armer binnen zes maanden... :( En het is nog steeds niet opgelost. Nu hoop en verwacht ik ook dat dit het nu wel is, hoewel ze vandaag belden dat er bepaalde rubberen ringen in de carbs aan vervanging toe zijn. Waar houdt het dan op??
 
@Vester, het idee van een valse test had ik ook al want ik heb het later nog eens geprobeerd zonder de tank erop en toen reageerde de motor helemaal nergens op.

Kleppen zijn echt wel in orde, geen getik en als je de startknop aanraakt slaat de motor gelijk aan.

Als ik binnenkort even tijd heb zal ik even synchroniseren(breng ik de motor niet voor weg, ik heb zelf de spullen), bij mijn eerdere motoren verliep de afstelling amper, blijkbaar is een Bandit hier gevoeliger voor.

En olie (+filter) doe ik elke 7500km, is dan wel nodig je voelt het met schakelen en het blok loopt na het verversen toch altijd iets anders(lijkt minder rauw)
bij de mijne is het altijd weer een heel gedoe om de afstelling weer goed te krijgen, die verloopt behoorlijk (wellicht omdat het blok veel trilt rond de 6000 toeren, en je dat precies op de snelweg rijdt??)
 
:+Weet ik. Maar door mijn dealer te vertrouwen ben ik wel € 900,= armer binnen zes maanden... :( En het is nog steeds niet opgelost. Nu hoop en verwacht ik ook dat dit het nu wel is, hoewel ze vandaag belden dat er bepaalde rubberen ringen in de carbs aan vervanging toe zijn. Waar houdt het dan op??
Je mag ook de onderdelen bestellen, bouw ik ze wel voor je in... Scheelt je de arbeidskosten ;)
 
Kleppen moeten volgens WPH zelfs elke 6.000km gecontroleerd worden... maar 't WPH is nogal spastisch in dat soort dingen. Als 't te gortig gaat rammelen moet je ze stellen, anders niet :P

Als je niks hoort rammelen moet je niks stellen dus |(
@Vester, het idee van een valse test had ik ook al want ik heb het later nog eens geprobeerd zonder de tank erop en toen reageerde de motor helemaal nergens op.

Kleppen zijn echt wel in orde, geen getik en als je de startknop aanraakt slaat de motor gelijk aan.

Als ik binnenkort even tijd heb zal ik even synchroniseren(breng ik de motor niet voor weg, ik heb zelf de spullen), bij mijn eerdere motoren verliep de afstelling amper, blijkbaar is een Bandit hier gevoeliger voor.

En olie (+filter) doe ik elke 7500km, is dan wel nodig je voelt het met schakelen en het blok loopt na het verversen toch altijd iets anders(lijkt minder rauw)

En hier weer, geen getik kleppen in orde
Hoeveel gerammel denk je te horen, als je kleppen te strak staan in vergelijking met te ruim.
 
Je mag ook de onderdelen bestellen, bouw ik ze wel voor je in... Scheelt je de arbeidskosten ;)
Ha ha zal ik onthouden voor de volgende keer! Ik betaal op dit moment alleen nog maar de onderdelen (gasschuiven en naalden dus) en zij de arbeidskosten. Een deal vanwege de recente voorgeschiedenis. En de motor staat al sinds dinsdagochtend bij de dealer...
 
Terug
Bovenaan Onderaan