Bandit1200 '96 snelle nokkenas

Laurenzo

MF'er
9 nov 2004
181
0
Luinjeberd
Hallo,

Ik heb eens gehoord dat een nokkenas van een GSXR-1100 op deze bandit past. Wie heeft hier ervaring mee? Wat zijn voor en nadelen?
Draai nu 121pk op dynostarbank van No Limits in Roden en vind t wat tijd worden voor wat meer power...
 
Zoals te verwachten wat piekerig vermogen; soms wordt ook alleen de inlaatnokkenas vervangen.
Op het Duitse Banditforum hebben een aantal het al geprobeerd, sommige gaan weer terug naar origineel.
 
Ik had een geweldige site ontdekt waar alles over het tunen van de B12 te vinden was, helaas kan ik de url niet meer vinden. je kunt inderdaad nokkenassen van gsxr1100 en 750's gebruiken tot bouwjaar '89 (?) omdat bij de latere 1100 en 750's de kleppen niet meer met stelboutjes maar met shims werden gesteld.
 
*O* hoera! de site weer gevonden, en dit is wat er staat:

Tuning Suzuki GSF 1200



Modificatie 1; in- en uitlaatsysteem



Afhankelijk van de soort demper en carburatiekit kan het vermogen met 20/25 pk ahw stijgen.Om dit te bereiken is het voldoende om alleen de demper te vervangen en een carburateurkit stg 2 met K&N filter te instaleren.Een stg 3 kit [ dual filter ] levert ongeveer hetzelfde vermogen maar er is meer tijd nodig om het geheel af te stellen.Na deze modificatie heeft de motor ong. 120 pk ahw. en een maximum koppel van ong. 110 nm ahw.



Modificatie 2; nokkenassen



Het profiel van de standaard nokkenassen kan worden geslepen naar een profiel wat meer vermogen geeft in het midden en boven gebied.Ook nokkenassen die een lichte vorm van pitting hebben kunnen op deze manier gerepareerd worden met als bijkomend voordeel een vermogenswinst van ong.10/15 pk ahw. Er kunnen ook vervangingsnokkenassen worden gemonteerd met iets meer kleplift en langere openingstijden tot aan racenokkenassen.De laatste geven het meeste topvermogen maar er moeten wel enige modificaties aan de cilinderkop worden gedaan om o.a. de betrouwbaarheid te handhaven.



Modificatie 3; cilinderkop



Omdat het ontwerp van de cilinderkop al eind jaren 80 voor de GSX-R 1100 is gemaakt en de Bandit het blok van de GSX-R 1100 heeft geërfd kan er door de cilinderkop te bewerken een grote vermogenswinst worden gehaald. Ook de koppelkromme komt een stuk boven de originele uit.Om het meeste uit deze modificatie te halen moeten het uitlaatsysteem door een racesysteem worden vervangen.Samen met mod.1 is een vermogen van ong.150/155 pk ahw te verwachten.

De carburateurs hebben een doorlaat van 36 mm en kunnen samen met inlaatrubbers vervangen worden door een set gebruikte GSX-R 40 mm carburateurs.Als dan nog de inlaatkleppen worden vergroot komt het vermogen op 160/165 pk ahw.



Modificatie 4; cilinderinhoud vergroten



De Bandit 1200 is een vergrote GSX-R 1100 maar door een 2 mm grotere boring wordt de cilinderinhoud 1216 cc.Dit is een toename van bijna 60 cc wat vooral het koppel doet stijgen.Het vermogen met deze inhoud en de vorige veranderingen bedraagt dan 170/175 pk ahw.Het blok is nog steeds betrouwbaar, de standaard drijfstangen kunnen dit aan, alleen de koppeling moet ondertussen wel versterkt worden.Het grootste probleem is het voorwiel aan de grond proberen te houden.

De inhoud kan nog verder vergroot worden maar niet in de standaard cilinderbussen.Deze kunnen vervangen worden waarna er een nog grotere boring tot aan 83 mm mogelijk is.De inhoud is dan 1276 cc
 
Terug
Bovenaan Onderaan