[BE] 2,7 miljoen snelheidsboetes uitgeschreven in 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

Neanderthaler

MF veteraan
6 jul 2003
16.043
17
Brugge (West-Vlaanderen)
Vorig jaar ruim 2,7 miljoen snelheidsboetes uitgeschreven



http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1218517/2011/02/06/Vorig-jaar-ruim-2-7-miljoen-snelheidsboetes-uitgeschreven.dhtml
Vorig jaar werden bijna 10 procent meer snelheidsovertredingen in ons land beboet. Daarmee kan het totale aantal snelheidsinbreuken in 2010 hoger zijn dan 2,7 miljoen. Dat schrijft Het Nieuwsblad zondag. De krant baseert zich op cijfers van Guido De Padt, senator voor Open Vld.

"Ondanks de preventiecampagnes is er geen beterschap", stelt De Padt in de krant. "Maar we zullen naast preventie ook de kwaliteit van de vastgestelde overtredingen moeten laten primeren op de kwantiteit. Plaatsen en tijdstippen waarop het risico op ongevallen het grootst is, moeten voorrang krijgen", pleitte hij.

Vlaams gewest koploper
In 2009 werden in België 2.481.691 snelheidsinbreuken geregistreerd. Ook dat was al een flinke stijging tegenover de voorgaande jaren. Het Vlaamse gewest was veruit koploper, met 1.875.509 beboete snelheidsovertredingen, tegenover 498.463 in het Waals Gewest en 107.707 in Brussel.

Efficiëntere afwikkeling
De Padt pleit in de krant nog voor een efficiëntere afwikkeling van een snelheidsovertreding. "Een derde van de vaststellingen wordt nu door de gewestelijke verwerkingscentra van de federale politie behandeld. Alle andere verkeersovertredingen worden door de lokale politiezones afgewerkt en dat is ontzettend arbeidsintensief. Het zou een gevoelige besparing betekenen mochten die overtredingen eveneens via de gewestelijke centra worden verwerkt", luidt het. (belga/eb)

Géén enkele verwijzing naar het vermijden van verkeersslachtoffers...
De boodschap is duidelijk, ook in BE wordt "verkeersveiligheid" gebruikt om de staatskas te spekken.

U weze dus gewaarschuwd, daar waar flitspalen staan, gelieve de snelheid aan te passen, 5 meter verder mag je dan weer knallen.
 
En officieel moeten ze daar één bij optellen :)

Ben vorig jaar eens geflitst in belgië
Tot nu toe nog steeds niets ontvangen :)


Mvg,

Mark Bijker


Edit meangreengirl: Niet spammen!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vorig jaar ruim 2,7 miljoen snelheidsboetes uitgeschrevenGéén enkele verwijzing naar het vermijden van verkeersslachtoffers...
De boodschap is duidelijk, ook in BE wordt "verkeersveiligheid" gebruikt om de staatskas te spekken.

U weze dus gewaarschuwd, daar waar flitspalen staan, gelieve de snelheid aan te passen, 5 meter verder mag je dan weer knallen.

Das toch altijd zo :? Je mag altijd hard rieden wanneer er geen flits of blauwe man is :?
 
En ze hebben mij geen een keer betrapt ... Da's positief hoor want ik heb afgelopen jaar toch alweer zo'n 1000 km afgelegd in mijn tweede thuisland.
 
Laatst bewerkt:
Wat niet wil zeggen dat je geen gevaarlijke momenten hebt meegemaakt op de Belgische wegen.

Niet echt nee. Maar ik doe ook maar 10.000km per jaar op de motor.
Misschien heb ik oogkleppen op en zie ik de gevaarlijke situaties niet.

Bloedserjeus: nee geen enkel gevaarlijk moment meegemaakt andere dan het vele gladde slijk op de weg de laatste maand ...
 
Niet echt nee. Maar ik doe ook maar 10.000km per jaar op de motor.
Misschien heb ik oogkleppen op en zie ik de gevaarlijke situaties niet.
Of je bent aan de gevaarlijke situaties gewoon geraakt, waardoor ze geen blijvende indruk meer maken.
Bloedserjeus: nee geen enkel gevaarlijk moment meegemaakt andere dan het vele gladde slijk op de weg de laatste maand ...
 
"Ondanks de preventiecampagnes is er geen beterschap"

Valt zo niet te stellen.

Interessanter zou zijn om de gemiddelde overschrijding af te zetten tegen de gemiddelde overschrijding in voorgaande jaren.

De resultaten zoals hier gepresenteerd kunnen namelijk net zo goed op intensievere/strengere controle duiden als op een toename van het aantal overtredingen.
 
Vorig jaar ruim 2,7 miljoen snelheidsboetes uitgeschrevenGéén enkele verwijzing naar het vermijden van verkeersslachtoffers...
De boodschap is duidelijk, ook in BE wordt "verkeersveiligheid" gebruikt om de staatskas te spekken.


U weze dus gewaarschuwd, daar waar flitspalen staan, gelieve de snelheid aan te passen, 5 meter verder mag je dan weer knallen.

Toch wel een beetje kort door de bocht.
Mochten die 2,7 miljoen boetes er niet zijn, dan knalde iedereen er maar gewoon op los. Ze dragen dus wel degelijk bij tot verkeersveiligheid.

Akkoord, ze dragen bij tot de staatskas. Maar wie te snel rijdt weet dat het kan gebeuren. En zorgt meestal ook voor een potentieel gevaarlijke situatie.

Kortom, de staat wordt er beter van, maar de verkeersveiligheid wordt wél beter.
 
Toch wel een beetje kort door de bocht.
Mochten die 2,7 miljoen boetes er niet zijn, dan knalde iedereen er maar gewoon op los. Ze dragen dus wel degelijk bij tot verkeersveiligheid.
Oh ja? Bewijst u maar dat snelheid en verkeersveiligheid met elkaar te maken hebben.
Vanaf welke snelheid krijg je een ongeval als twee voertuigen elk op een eigen baanvak rijden?

/Neanderthaler })
 
Laatst bewerkt:
Wel, dat is voor die Nederlandse medemensen die op reis gaan naar Frankrijk, en daarbij wat overschiet van de Belgische wegen gebruikt om tot ginder te geraken met hun sleurhutten... }) (bij voorkeur op het linkerbaanvak)

en met 50 kilo patatten in de disselbak, en de bloempot geraniums op de tafel vastgeklikt ... :+
 
Slot.

(TS zat er al op te wachten, neem ik aan O-) )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan