Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

[BE] verkeersbeleid in België; nieuwe invulling

Neanderthaler

MF veteraan
6 jul 2003
16.043
17
Brugge (West-Vlaanderen)
Privacy settings


Privacy settings

 
Laatst bewerkt:
je hoort het wel vaker, het belgische parket maakt er een rommeltje van.
 
Dus de verkeerslichten voor voetgangers krijgen de status 'advieslichten'?
Handig, als iedereen hier rekening mee houdt is er niets aan de hand lijkt mij.
 
Voetgangers mogen door rood licht oversteken, als ze dan aangereden worden is het de schuld van de chauffeur.
In belgie blijft de voetganger echt wel in fout, enkel is er een afspraak dat de verzekering van de sterke weggebruiker de lichamelijke schade (niet de materiële) vergoed.
 
  • Onderwerp starter
  • #7
In belgie blijft de voetganger echt wel in fout, enkel is er een afspraak dat de verzekering van de sterke weggebruiker de lichamelijke schade (niet de materiële) vergoed.

Ja, dat weet ik. Ik wou enkel het volgende duidelijk maken:

In het ene artikel wordt er geklaagd dat er teveel doden vallen onder de voetgangers waardoor er méér controles komen op snelheid.
In het andere artikel schrijft men dan doodleuk dat voetgangers ongestraft door rood mogen lopen.
 
Ik geef je helemaal gelijk! zwakke weggebruikers zijn onaantastbaar, ook in hun gedrag. wordt dringend tijd dat ze voetgangers terug opvoeden (oversteken op het zebrapad en niet ernaast) en fietsers helmen laten dragen.
 
Getoonde afbeelding: Jij rijdt als bestuurder van een motorvoertuig op een voorrangsweg. Uit een zijstraat van links nadert een fietser.

Theorievraag: U rijdt hier. Moet U de fietser voorrang verlenen?

Theorethisch antwoord: Nee. Ik rij namelijk op een voorrangsweg.

Practisch antwoord: Ja. Ik mag namelijk geen voorrang nemen, maar dien deze te krijgen. Zou de fietser mijn twijfel zien als een poging hem voorrang te verlenen, doorrijdt, en ik de fietser per ongeluk aanrijd, heb ik een probleem!

Hoe krom kun je het tegenwoordig nog bedenken?

Bovenstaand (het practische antwoord) is al geregeld voorgekomen, maar de door TS getoonde berichten tonen aan dat het nu écht niet meer leuk is om een motorvoertuig te besturen...
 
In nl is de gemotoriseerde bestuurder al jaaaaaaaaaaren aansprakelijk bij aanrijding met een 'zwakkere'deelnemer. Let op, aansprakelijk is niet zelfde als schuldig.
De gemotoriseerde kan wel onschuldig zijn, hij draagt wél de schade (tenzij opzet/grove schuld maar dat is nooit)
 
Dat weet ik. Ik schrijf ook nergens dat hij schuldig is. Wel dat je als bestuurder van een motorvoertuig een probleem hebt. Zou je iemand die moedwillig dom doet in het verkeer (voetganger / fietser) per ongeluk invalide rijden, zit je nog jaren vast aan juridisch getouwtrek. Tenzij je kunt aantonen dat de ander bewust zo gehandeld heeft dat jij geen uitweg meer had. Maar toon dat maar eens aan. Zelfs camerabeelden worden niet altijd als bewijsmateriaal gebruikt.