nieuwe wetgeving België

goebezig

Rookie
2 jun 2005
21
3
geel
Heb pas een 2dehands KLX 650 C gekocht ,en zelf nog eerst moeten opstarten ,en hoopte er deze zomer nog mee te rijden.
Maar wegens die nieuwe wetgeving in België moest ik eerst naar de keuring ,en je kunt het al raden ,afgekeurd.
En dan voor iets dat niets met veiligheid te maken heeft ,heb al de documenten waarmee het vorig jaar geen probleem had geweest om deze in te schrijven,
en een plaat aan te vragen.
Heb zelf al een mail gestuurd naar de Kawasaki importeur ,maar die laat niets van zich horen.
heb online al gevonden van blanco identificatieplaatjes ,maar moet wel weten wat er moet opstaan.
Het is weeral een wet die geld moet kosten .
iemand raad wat nu te doen?
 
gewoon naar een kawa dealer gaan, die kan het plaatje voor je regelen, zorg dat je het op de juiste plaats kleeft.
 
Ik hoorde van de week op een podcast dat de verkoop van tweedehands motoren in België met 26% was gedaald, kan me zomaar voorstellen dat dat een gevolg hiervan is
 
je kan die plaatjes ook op ebay kopen, zien er even goed uit als de originele.
Gezien mijn duim-probleem ga ik mijn KDX waarschijnlijk verkopen en ben ook al gaan informeren ivm de keuring.
wat ik erop moet zetten dat er standaard niet op stond als ze geleverd werden :
stoplicht en schakelaars
kentekenverlichting
rode reflector achteraan
claxon
snelheidsmeter
andere koplamp want de originele is niet afstelbaar

gelukkig : 2-takten worden niet op emissies gecontroleerd
pinkers moeten nog niet voor zijn bouwjaar.
 
je kan die plaatjes ook op ebay kopen, zien er even goed uit als de originele.
Gezien mijn duim-probleem ga ik mijn KDX waarschijnlijk verkopen en ben ook al gaan informeren ivm de keuring.
wat ik erop moet zetten dat er standaard niet op stond als ze geleverd werden :
stoplicht en schakelaars
kentekenverlichting
rode reflector achteraan
claxon
snelheidsmeter
andere koplamp want de originele is niet afstelbaar

gelukkig : 2-takten worden niet op emissies gecontroleerd
pinkers moeten nog niet voor zijn bouwjaar.
graag link van eBay ,
 
uit het nieuwe wetboek:
"0.3.b Het identificatieplaatje bevat de naam van de fabrikant of zijn vertegenwoordiger, het voertuigidentificatienummer en het goedkeuringsnummer."

dus waar haal je die goedkeuringsnummer ???
dus die plaatjes van eBay voldoen niet .
1691473315524.png
 
uit het nieuwe wetboek:
"0.3.b Het identificatieplaatje bevat de naam van de fabrikant of zijn vertegenwoordiger, het voertuigidentificatienummer en het goedkeuringsnummer."

dus waar haal je die goedkeuringsnummer ???
dus die plaatjes van eBay voldoen niet .Bekijk bijlage 1911479
Kennelijk weet je het allemaal beter. Ga je verder mee komen op een forum

Succes, zoek het maar lekker uit
Gratis tip als laatste bijdrage : stel eens een vraag
 
Holy shit.. Verplichte keuring voor de koper..8)7
Neen, voor de verkoper.
Maar als je besluit een ongekeurde motor te kopen moet je hem natuurlijk zelf laten keuren.

@goebezig : op blanco plaatjes moet je uiteraard zelf de juiste nummers graveren of inslaan.
Veel verkopers van aanhangwagens verkopen die plaatjes ook.
Ik heb er 1 laten printen op vinyl stickervel, dat was geen enkel probleem.
 
Prima idee. Ik juich een motorkeuring bij wisseling van eigenaar toe. Ook fijn voor de potentiële koper aangezien de verantwoordelijk bij de verkoper ligt hier zorg voor te dragen. Dan weet je tenminste zeker dat een aantal basisvoorwaarden aan zijn voldaan. Tenzij je natuurlijk anders overeenkomt maar dat is niet zo snugger.
 
Prima idee. Ik juich een motorkeuring bij wisseling van eigenaar toe. Ook fijn voor de potentiële koper aangezien de verantwoordelijk bij de verkoper ligt hier zorg voor te dragen. Dan weet je tenminste zeker dat een aantal basisvoorwaarden aan zijn voldaan. Tenzij je natuurlijk anders overeenkomt maar dat is niet zo snugger.
Wat een onzin , heel de tweedehands handel ligt op zijn gat om een aantal flut regels , wat wordt er veiliger als zo’n sticker niet op de motor zit of een knipperlicht uit een verkeerd jaar
En ze overspoelen marktplaats met hun ongekeurde motors , denk je ja die is niet duur is het weer een Belg 🤪
 
Klopt helemaal.
Het is een mierenneukerkeuring op veel zaken die tot enkele jaren geleden helemaal niet courant in orde waren op standaard uitgeleverde motoren, vooral enduro's.

Periodieke motorkeuring verplicht door Europa, in BE afgezwakt tot keuring veiligheidsitems en papieren bij verkoop of ongeval en dan door het maffioze bedrijf dat de keuring doet terug aangezwengeld tot 'al wat niet origineel is of ontbreekt in de papieren, is afkeur' op een niveau dat 2/3e van de motoren niet slaagt.

Zielig.
 
Klopt helemaal.
Het is een mierenneukerkeuring op veel zaken die tot enkele jaren geleden helemaal niet courant in orde waren op standaard uitgeleverde motoren, vooral enduro's.

Periodieke motorkeuring verplicht door Europa, in BE afgezwakt tot keuring veiligheidsitems en papieren bij verkoop of ongeval en dan door het maffioze bedrijf dat de keuring doet terug aangezwengeld tot 'al wat niet origineel is of ontbreekt in de papieren, is afkeur' op een niveau dat 2/3e van de motoren niet slaagt.

Zielig.
Het klopt dat de keuring zoals ze uitgevoerd wordt totaal zinloos is,maar een motor moet helemaal niet origineel zijn.
Ik heb een heel zwaar verbouwde streetfighter probleemloos door de keuring gehaald.
 
Prima idee. Ik juich een motorkeuring bij wisseling van eigenaar toe. Ook fijn voor de potentiële koper aangezien de verantwoordelijk bij de verkoper ligt hier zorg voor te dragen. Dan weet je tenminste zeker dat een aantal basisvoorwaarden aan zijn voldaan. Tenzij je natuurlijk anders overeenkomt maar dat is niet zo snugger.

De auto-apk is volgens mij een voorbeeld dat het niet werkt zoals jij hoopt.
Fijn dat de verantwoording bij de verkoper ligt, maar een goedgekeurd voertuig kan nog steeds technisch een bende zijn en morgen gruwelijk kapot gaan.
 
De auto-apk is volgens mij een voorbeeld dat het niet werkt zoals jij hoopt.
Fijn dat de verantwoording bij de verkoper ligt, maar een goedgekeurd voertuig kan nog steeds technisch een bende zijn en morgen gruwelijk kapot gaan.
Sinds de auto APK-plicht is ingevoerd is het aantal auto's in extreem slechte staat ontzettend afgenomen. Die regeling werkt.

Een APK is echter geen aankoopkeuring.
 
OP is uit België dus neem aan dat hij 'm ook daar wil gebruiken.
Dat je zelf niet op de hoogte bent van de wetgeving moet je niet afreageren "op het systeem".

Had ook gewoon aan de verkoper kunnen vragen om hem eerst te laten keuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan