How to: motor invoeren vanuit Nederland naar België

xi0n

Die hard MF'er
5 mei 2019
256
65
Bergeijk
Beste,

Ik heb ondertussen mijn motor ingevoerd vanuit Nederland naar België. Sinds 2023 zijn er enkele dingen veranderd, waaronder een keuring. Gezien ik nergens een duidelijk overzicht kon vinden welke stappen je nu allemaal moest doorlopen dacht ik om hier een overzicht te maken.
Opmerking: de volgorde van de stappen staat niet helemaal vast, ook kon je sommige zaken tegelijk doen. De onderstaande opsomming geeft aan hoe ik het proces heb doorlopen. De totale invoeringstijd kostte +/- 2 weken. Ik heb Yamaha Fazer uit 2001 zonder Europees typegoedkeuring ingevoerd.

Exporteren van motor uit Nederland

1) Aankoop motor

Koop een motor, de leukste stap, zorg dat je een koopovereenkomst hebt. Enkele zaken die je beter kunt vermelden: merk en model motor, huidige km stand motor, chassis nummer, datum koopovereenkomst, contactgegevens kopen en verkoper etc. De koopovereenkomst heb je nodig voor de invoer in België. Hier kun je een koopovereenkomst vinden die je zelf kan invullen.
1686919076790.png

Voorbeeld koopovereenkomst


2) Exporteren

De tenaamgestelde moet de motor laten exporteren bij het RDW. Dit kon zonder afspraak, de kosten waren 10,55 euro. Je ontvangt een kentekenbewijs 1 + 2 en je levert de nummerplaat in. Exporteren kan ook bij een RDW erkent bedrijf, de exacte kosten ed kunnen afwijken. Het onderstaande papier zou je nu moeten hebben.

Voor het gemak heb ik zelf een aanhangwagen gebruikt om de motor te vervoeren.

1686571871646.png

Kentekenbewijs 1 + 2


Importeren van motor naar België

1) Vignet E705 / 705

Vraag een vignet E705 aan. Dit kan online. Er zijn geen kosten aan verbonden. Je moet het kentekenbewijs doorsturen, alsook de koopovereenkomst. Ik had deze maandag avond (20u) ingediend, en de dag erna 's ochtends kon ik het vignet al afdrukken. Snelle service dus!

1686574780437.png

Voorbeeld vignet E705


2) Keuring (I)

Ga naar de keuring, je dient de motor aan te bieden voor een tweedehandskeuring, dit kan enkel via een afspraak. Ik heb moeten bellen voor de afspraak, gezien je online een chassisnummer + nummerplaat moet ingeven voor je een tijdslot kunt kiezen. Van een niet-ingeschreven motor staan deze gegevens dan ook niet in de computer... Ook moet je een nummerplaat hebben voor de motor. In mijn geval was dat de plaat van mijn huidig ingeschreven motor, maar de nummerplaat van eender welk voertuig op jouw naam mag ook, net als een dealerplaat.

Tip #1: laat je verlichting afstellen door een garage, veel motoren worden hierop afgekeurd. (Ik heb hier 10 euro voor betaald)
Tip #2: je kunt de afspraak al maken op de dag van de aankoop zelf.

Gezien ik geen Europees typegoedkeuring, werd mijn motor afgekeurd. Indien jouw motor dit wel heeft kun je stap 3 en 4 overslaan.

Hoe weet je of je motor een Europees typegoedkeuring heeft? Dit kun je vinden op het Nederlands kentekenwijs, rubriek K (zie bovenstaande foto), als ook via de kentekencheck (K Typegoedkeuringsnummer). Ook is dit te vinden op het identificatieplaatje van de motor zelf. Op de onderstaande foto zie je dat er geen nummer staat bij de ''e'':
1686573594513.png

Typeplaatje van motor zonder Europees typegoedkeuringsnummer

Dit kan enkel na een keuringsbezoek! Mits alles in orde is krijg je een groen papier, waarop stelt dat hij enkel nog een typegoedkeuring nodig heeft. De kosten zijn 48,10 euro.

1686575026709.png

Het verkregen keuringsbewijs, met als gebrek dat er geen typegoedkeuring aanwezig is.


3) Aanvraag typegoedkeuring

Vraag een typegoedkeuring aan voor je motor. Dit kan volgens sommige via de dealer, maar dit kan ook via de overheid online. De kosten hiervan zijn 111,- euro, ongeacht of je een typegoedkeuring krijgt. Ik heb dit dinsdag avond ingediend, donderdag avond kreeg ik bericht dat mijn certificaat te downloaden was. Wat heb je nodig?
  1. Kentekenbewijs motor 1+ 2 uit een andere EU-lidstaat, waarop de cilinderinhoud (cc/cm3) en het vermogen (in kW) vermeld staat. Indien dit niet het geval is, moet je een bijkomend attest bij de fabrikant aanvragen waarop het vermogen en cilinderinhoud vermeld zijn.
  2. Foto motor voorkant, achterkant, linkerkant en rechterkant.
  3. Foto identificatie plaatje
  4. Foto ingeslagen chassis nummer
  5. Keuringsbewijs (zie 2)
  6. Vignet E705 (zie 1)
  7. Koopovereenkomst heb ik ook meegestuurd, dit was niet noodzakelijk.
1686573712916.png

Eerste webpagina van fastlane aanvraag.

1686574864806.png

Verkregen validatieattest


4) Keuring (II)

Terug naar de keuring, een tweedehands herkeuring kan zonder afspraak. Nu neem je ook het certificaat mee van stap 3. Bij de keuring maken ze een sticker van 7cm x 7cm die je op het frame moet plakken. Nu krijg je weer een groen keuringsbewijs, en tevens een roze formulier om de motor in te schrijven. De kosten waren 20,20 euro.


5) Verzekering
Neem je roze formulier naar de verzekering. Ze moeten een sticker plakken op het formulier, hiermee kan de motor ingeschreven worden. Tevens heb ik het contract ook over laten zetten naar mijn nieuwe motor. Een kwartier later liep ik weer naar buiten.


6) Inschrijven

Inschrijven motor: ik ben fysiek naar het DIV gegaan, deze lag in de buurt en dan wordt alles ook meteen verwerkt, de dag erna had ik mijn kentekenbewijs. Je dient hiervoor een afspraak te maken, er zijn geen kosten die je ter plekke moet betalen, enkel aan de postbode die je het kentekenbewijs (26,- euro) geeft en/of een nummerplaat (30,- euro). Documenten die ik had meegenomen:
  1. Kentekenbewijs uit Nederland 1 + 2
  2. Kentekenbewijs van de reeds ingeschreven motor (enkel nodig mits je al een nummerplaat hebt)
  3. Vignet E705
  4. Roze papier met verzekeringssticker
  5. Keuringsbewijs
  6. Europees typegoedkeuring
  7. (koopovereenkomst)
Tip: ik moest een dikke week wachten tot er plek was voor een afspraak. Deze afspraak had ik dan ook al geboekt voor ik naar de keuring ging. Later kun je nog online de details van de afspraak aanpassen.


Samenvatting

Wat?Waar?DuurKosten
ExporterRDW (NL)15 min10,55
Vignet E705/705Douane online (BE)1 dag-
KeuringKeurcentrum (BE)30 min48,10
Sticker roze papierVerzekering (BE)15 min-
Inschrijven DIVDIV kantoor (BE)15 min26,- / 30,-
Optioneel
ValidatieattestVlaamse overheid online (BE)2 dagen111,- euro



Je motor is nu ingeschreven!

Enkele handige links:

Een bromfiets, motorfiets of speedpedelec overbrengen van een EU…
Een validatiecertificaat aanvragen voor de invoer van een motor- of…
Homologatie Fastlane COP
Motorfiets Tweedehandskeuring
 
Laatst bewerkt:
Hi @xi0n

ik ben ook bezig met de invoer en vroeg me af hoe je dat hebt gedaan qua kentekens en verzekering? Als je bij de RDW bent langs geweest voor de export, wordt het kenteken geschrapt. Zij geven aan dat je dan nog 2 weken met hetzelfde kenteken mag rijden op dat je zelf mag maken op een stuk watervast karton (wit met zwarte letters). Maar ik weet niet of je daar ook in België mee mag rijden.

En natuurlijk moet de motor dan ook verzekerd zijn. Mijn verzekering geeft aan die 2 weken niet te dekken als het kenteken geschrapt is. Hoe heb jij dat opgelost?

bedankt alvast!
 
Ik heb een aanhangwagen (gebruik ik voor vakantie's). Dus zonder problemen de grens over kunnen rijden.

1686759099040.png
 
Je kan natuurlijk ook een aanhangwagen of bestelwagen huren.
Denk er ook aan dat als je een iets jongere motor koopt,deze een EU goedkeuring heeft en het systeem dan iets anders (gemakkelijker en goedkoper) is.
En bij een motor zonder EU goedkeuring moet het vermogen op het kentekenbewijs staan,of je moet daarvoor een bewijs van de fabrikant hebben of je krijgt geen plaat van de DIV!
In dit geval was dat blijkbaar zo,maar bij oudere motoren is dat dikwijls niet het geval heb ik al ondervonden,dus daar moet je zeker rekening mee houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: xi0n
De meeste motoren na 2000 hebben dit is mij verteld bij de keuring, helaas niet bij mij. Gelukkig kun je dit makkelijk zien, ook via de kentekencheck.

1686760759073.png
 
Je kan natuurlijk ook een aanhangwagen of bestelwagen huren.
Denk er ook aan dat als je een iets jongere motor koopt,deze een EU goedkeuring heeft en het systeem dan iets anders (gemakkelijker en goedkoper) is.
En bij een motor zonder EU goedkeuring moet het vermogen op het kentekenbewijs staan,of je moet daarvoor een bewijs van de fabrikant hebben of je krijgt geen plaat van de DIV!
In dit geval was dat blijkbaar zo,maar bij oudere motoren is dat dikwijls niet het geval heb ik al ondervonden,dus daar moet je zeker rekening mee houden.
Heb de info toegevoegd aan de post
 
Super initiatief :t
Het houdt eigenlijk twee keer niets in, maar ‘t is goud waard om zo een mooi overzicht te hebben als je ‘t nog nooit gedaan hebt.
Dat van die kentekencheck wist ik bv niet.

2) Exporteren
De tenaamgestelde moet de motor laten exporteren bij het RDW (kon ook bij erkende export bedrijven als ik me niet vergis). Dit kon zonder afspraak, de kosten waren 10,55 euro.
Bij erkende export bedrijven is de prijs €50, hou hier rekening mee.
Dit is eigenlijk enkel “aan te raden” indien je de papieren niet bij het RDW zelf in orde kan maken (zoals bv bij mij onlangs het geval was op een zaterdag voormiddag).
 
Top, bedankt voor deze informatie! Ikzelf heb interesse in een motor uit NL en deze info helpt me alvast goed verder.

Mag ik vragen of je mss meer weet ivm het volgende.

De motor die ik van NL nr BE zou willen zetten is een suzuki gsx r k7. Heeft geen originele uitlaat meer. Kan dit een probleem geven aangezien ze in België nu een uitstoot/uitlaat keuring hebben ingevoerd ?

Mvg.
 
Op de keuring hebben ze mijn uitstoot gemeten, was OK (ik heb nog een originele uitlaat). Db's hebben ze niet gemeten, dit doen ze enkel wanneer ze vermoeden dat je uitlaat je luid is. Heb dus geen idee of dat problemen zal opleveren, laat het vooral weten hier
 
Als de catalisator (in de dikke demper onder het blok bij een GSXR) er nog in zit zal de uitstoot normaal geen probleem zijn.
Geluid meten ze inderdaad alleen als ze een vermoeden hebben dat hij te luid is.
Bij een demper met E-keur met gemonteerde dB killer zal dat normaal geen probleem zijn.
Het hangt er dus vanaf wat voor uitlaat er op staat.
 
Als de catalisator (in de dikke demper onder het blok bij een GSXR) er nog in zit zal de uitstoot normaal geen probleem zijn.
Geluid meten ze inderdaad alleen als ze een vermoeden hebben dat hij te luid is.
Bij een demper met E-keur met gemonteerde dB killer zal dat normaal geen probleem zijn.
Het hangt er dus vanaf wat voor uitlaat er op staat.
een yoshimura GP evo zit er op. Ik zag dat daar een C van catalysator op gestickert was. ik vermoed dat dit dus ok zal zijn voor de keuring alvast.
 
Is het alleen een demper of een volledige uitlaat?
Simpel te zien aan de grote demper die nog onder het motorblok zit.
dB killer er in?
Hoe weet je dat die C voor catalisator staat?
Met vermoedens kom je nergens op de keuring.
 
:^
Of de C van circuit (want daar mag je wel veel geluid maken :? :? ).
Of de C van "controleren" op geluid ;). Twee keer keuren kost twee keer geld, dus eerst checken (ook met een C _O-).
 
Beste,

Ik heb ondertussen mijn motor ingevoerd vanuit Nederland naar België. Sinds 2023 zijn er enkele dingen veranderd, waaronder een keuring. Gezien ik nergens een duidelijk overzicht kon vinden welke stappen je nu allemaal moest doorlopen dacht ik om hier een overzicht te maken.
Opmerking: de volgorde van de stappen staat niet helemaal vast, ook kon je sommige zaken tegelijk doen. De onderstaande opsomming geeft aan hoe ik het proces heb doorlopen. De totale invoeringstijd kostte +/- 2 weken. Ik heb Yamaha Fazer uit 2001 zonder Europees typegoedkeuring ingevoerd.

Exporteren van motor uit Nederland

1) Aankoop motor

Koop een motor, de leukste stap, zorg dat je een koopovereenkomst hebt. Enkele zaken die je beter kunt vermelden: merk en model motor, huidige km stand motor, chassis nummer, datum koopovereenkomst, contactgegevens kopen en verkoper etc. De koopovereenkomst heb je nodig voor de invoer in België. Hier kun je een koopovereenkomst vinden die je zelf kan invullen.
Bekijk bijlage 1892327

Voorbeeld koopovereenkomst


2) Exporteren

De tenaamgestelde moet de motor laten exporteren bij het RDW. Dit kon zonder afspraak, de kosten waren 10,55 euro. Je ontvangt een kentekenbewijs 1 + 2 en je levert de nummerplaat in. Exporteren kan ook bij een RDW erkent bedrijf, de exacte kosten ed kunnen afwijken. Het onderstaande papier zou je nu moeten hebben.

Voor het gemak heb ik zelf een aanhangwagen gebruikt om de motor te vervoeren.

Bekijk bijlage 1890759
Kentekenbewijs 1 + 2


Importeren van motor naar België

1) Vignet E705 / 705

Vraag een vignet E705 aan. Dit kan online. Er zijn geen kosten aan verbonden. Je moet het kentekenbewijs doorsturen, alsook de koopovereenkomst. Ik had deze maandag avond (20u) ingediend, en de dag erna 's ochtends kon ik het vignet al afdrukken. Snelle service dus!

Bekijk bijlage 1890777
Voorbeeld vignet E705


2) Keuring (I)

Ga naar de keuring, je dient de motor aan te bieden voor een tweedehandskeuring, dit kan enkel via een afspraak. Ik heb moeten bellen voor de afspraak, gezien je online een chassisnummer + nummerplaat moet ingeven voor je een tijdslot kunt kiezen. Van een niet-ingeschreven motor staan deze gegevens dan ook niet in de computer... Ook moet je een nummerplaat hebben voor de motor. In mijn geval was dat de plaat van mijn huidig ingeschreven motor, maar de nummerplaat van eender welk voertuig op jouw naam mag ook, net als een dealerplaat.

Tip #1: laat je verlichting afstellen door een garage, veel motoren worden hierop afgekeurd. (Ik heb hier 10 euro voor betaald)
Tip #2: je kunt de afspraak al maken op de dag van de aankoop zelf.

Gezien ik geen Europees typegoedkeuring, werd mijn motor afgekeurd. Indien jouw motor dit wel heeft kun je stap 3 en 4 overslaan.

Hoe weet je of je motor een Europees typegoedkeuring heeft? Dit kun je vinden op het Nederlands kentekenwijs, rubriek K (zie bovenstaande foto), als ook via de kentekencheck (K Typegoedkeuringsnummer). Ook is dit te vinden op het identificatieplaatje van de motor zelf. Op de onderstaande foto zie je dat er geen nummer staat bij de ''e'':
Bekijk bijlage 1890768
Typeplaatje van motor zonder Europees typegoedkeuringsnummer

Dit kan enkel na een keuringsbezoek! Mits alles in orde is krijg je een groen papier, waarop stelt dat hij enkel nog een typegoedkeuring nodig heeft. De kosten zijn 48,10 euro.

Bekijk bijlage 1890779
Het verkregen keuringsbewijs, met als gebrek dat er geen typegoedkeuring aanwezig is.


3) Aanvraag typegoedkeuring

Vraag een typegoedkeuring aan voor je motor. Dit kan volgens sommige via de dealer, maar dit kan ook via de overheid online. De kosten hiervan zijn 111,- euro, ongeacht of je een typegoedkeuring krijgt. Ik heb dit dinsdag avond ingediend, donderdag avond kreeg ik bericht dat mijn certificaat te downloaden was. Wat heb je nodig?
  1. Kentekenbewijs motor 1+ 2 uit een andere EU-lidstaat, waarop de cilinderinhoud (cc/cm3) en het vermogen (in kW) vermeld staat. Indien dit niet het geval is, moet je een bijkomend attest bij de fabrikant aanvragen waarop het vermogen en cilinderinhoud vermeld zijn.
  2. Foto motor voorkant, achterkant, linkerkant en rechterkant.
  3. Foto identificatie plaatje
  4. Foto ingeslagen chassis nummer
  5. Keuringsbewijs (zie 2)
  6. Vignet E705 (zie 1)
  7. Koopovereenkomst heb ik ook meegestuurd, dit was niet noodzakelijk.
Bekijk bijlage 1890769
Eerste webpagina van fastlane aanvraag.

Bekijk bijlage 1890778
Verkregen validatieattest


4) Keuring (II)

Terug naar de keuring, een tweedehands herkeuring kan zonder afspraak. Nu neem je ook het certificaat mee van stap 3. Bij de keuring maken ze een sticker van 7cm x 7cm die je op het frame moet plakken. Nu krijg je weer een groen keuringsbewijs, en tevens een roze formulier om de motor in te schrijven. De kosten waren 20,20 euro.


5) Verzekering
Neem je roze formulier naar de verzekering. Ze moeten een sticker plakken op het formulier, hiermee kan de motor ingeschreven worden. Tevens heb ik het contract ook over laten zetten naar mijn nieuwe motor. Een kwartier later liep ik weer naar buiten.


6) Inschrijven

Inschrijven motor: ik ben fysiek naar het DIV gegaan, deze lag in de buurt en dan wordt alles ook meteen verwerkt, de dag erna had ik mijn kentekenbewijs. Je dient hiervoor een afspraak te maken, er zijn geen kosten die je ter plekke moet betalen, enkel aan de postbode die je het kentekenbewijs (26,- euro) geeft en/of een nummerplaat (30,- euro). Documenten die ik had meegenomen:
  1. Kentekenbewijs uit Nederland 1 + 2
  2. Kentekenbewijs van de reeds ingeschreven motor (enkel nodig mits je al een nummerplaat hebt)
  3. Vignet E705
  4. Roze papier met verzekeringssticker
  5. Keuringsbewijs
  6. Europees typegoedkeuring
  7. (koopovereenkomst)
Tip: ik moest een dikke week wachten tot er plek was voor een afspraak. Deze afspraak had ik dan ook al geboekt voor ik naar de keuring ging. Later kun je nog online de details van de afspraak aanpassen.


Samenvatting

Wat?Waar?DuurKosten
ExporterRDW (NL)15 min10,55
Vignet E705/705Douane online (BE)1 dag-
KeuringKeurcentrum (BE)30 min48,10
Sticker roze papierVerzekering (BE)15 min-
Inschrijven DIVDIV kantoor (BE)15 min26,- / 30,-
Optioneel
ValidatieattestVlaamse overheid online (BE)2 dagen111,- euro



Je motor is nu ingeschreven!

Enkele handige links:

Een bromfiets, motorfiets of speedpedelec overbrengen van een EU…
Een validatiecertificaat aanvragen voor de invoer van een motor- of…
Homologatie Fastlane COP
Motorfiets Tweedehandskeuring
 
@xi0n Op jouw keuringsbewijs staat onder opmerkingen: "Voertuig niet onderworpen aan de verplichting om in het bezit te zijn van een gelijkvormigheidsattest of COC".
Mij werd altijd verteld dat je altijd verplicht bent een GVA van je motor te hebben. Wat zijn de omstandigheden waarbij dit niet nodig is, zoals bij uw motor? Dit zou mij een hoop geld besparen als ik geen GVA moet aanvragen bij de fabrikant.
 
Een niet-belgische motor heeft geen GVA, de typegoedkeuring vervangt dit document. Dit staat ook als opmerking op het typegoedkeuringsdocument (zie foto in openingspost).
 
Bedankt voor het antwoord. Wat wordt dan verstaan onder een bijkomend attest van de fabrikant die nodig is wanneer de cilinderinhoud en vermogen niet ingevuld zijn op het kentekenbewijs?
 
Even voor de duidelijkheid, zodat we niet alle scenario's moeten uitschrijven:

Heeft je motor een europees typegoedkeuringsnummer?
 
Terug
Bovenaan Onderaan