beginneling

Je zult er versteld van staan wat een leuk "speel"fiets een cb500 of er5 kan zijn. Die dingen wegen een stuk minder dan de "grote" fietsen en gaan dus heerlijk door de bocht. Verder geven ze het erg goed aan wanneer je in de buurt van de grens komt tussen met een rotgang door de bocht rijden en met een rotgang door de bocht schuiven.

Wanneer je merkt dat je continue vermogen te kort komt en geen plezier meer hebt op zo'n motor, kun je altijd nog voor iets anders gaan, deze fietsen verkopen relatief gemakkelijk door hun prettig rijkarakter.

Het is niet dat ik wil zeggen "GEEN R1 KOPEN, JE RIJDT JEZELF KAPOT", veel mensen kunnen zich ook daarop inhouden, maar ik denk dat je meer plezier hebt op een eenvoudige startmotor.
 
:^ Wat hij zegt. Wellicht heeft die rare gein van weinig kunnen inhouden / weinig ervaring je ook je MGF vvc gekost. (Eerlijk tegen jezelf zijn!)
 
ok dit forum kickt ass, mensen helpen je hier supergoed, als dank zal ik jullie raad volgen!
ik zal R1 vergeten.
en beginnen met iets kleiner.

het heeft al een veel groter beeld gegeven dankzij jullie reacties, ik dank jullie daarvoor!

graag had ik een lijstje gehad van moto's die best zijn voor een beginneling.
ik moet ook wel zeggen, R1 kost echt niet meer zoveel, ik heb er gevonden aan 3500 euro met 35000 km

Gr
 
Lijstje met zomaar wat leuke japanse beginfietsen:

Suzuki bandit 600, yamaha xj6. fz6 , fazer 600, honda cb(f) 500/600, honda cbfr600, suzuki sv650, kawasaki er6, suzuki gs 500, kawasaki gpz 500.

Ik zou zeggen: ga gewoon eens lekker snuffelen op verschillende MF - fora en lees je goed in. EN verder: ga gewoon lekker lessen en droom intussen door van je eerst motor.
 
ok dit forum kickt ass, mensen helpen je hier supergoed, als dank zal ik jullie raad volgen!
ik zal R1 vergeten.
en beginnen met iets kleiner.

het heeft al een veel groter beeld gegeven dankzij jullie reacties, ik dank jullie daarvoor!

graag had ik een lijstje gehad van moto's die best zijn voor een beginneling.
ik moet ook wel zeggen, R1 kost echt niet meer zoveel, ik heb er gevonden aan 3500 euro met 35000 km

Gr

Welke motor is geschikt als eerste motor?

Hier kun je lezen over geschikte beginnersmotoren, o.a. over aantal cc's, aantal cylinders (zeer grote impact op hoe een motor rijdt), enzovoorts. ;) Een lijst van beginnersmotors bbestaat niet echt, elke persoon is anders. Lees het even, en ga op je gemakje rondkijken wat voor beestjes er op de markt voor je staan.

Als jij trouwens na je eigen "onderzoekje" erachter komt dat de R1 echt de enige motor is waar je gelukkig van gaat worden kan dat he! ;) Maar dan heb je dat straks wel gedaan op basis van feiten in combinatie met gevoel, niet alleen op basis van het gevoel "mooi ding, hij glimt en ziet er snel uit! en blabla'tje heeft daar vroeger op geracet!".

En over het vooronderzoekje voor jezelf, het is wat werk, maar voorpret is een groot deel van je pret. ;)
 
Honda Transalp, de 600 of 650.

Had ik zelf ook moeten doen, werd me zelfs aangeraden. Maar ik was eigenwijs en kocht een Kawa ZR7, drie jaar later een Pan European (want dat was toen mijn droommotor) en heb daar nooit spijt van gehad. Totdat ik weer twee jaar later voor de lol er eigenlijk een Transalp bijkocht. Pan wat groot en log midden in de stad, lijdt ook aanzienlijk van korte stoppen/rijden ritjes, althans dat waren de redenen om het voor mezelf goed te praten.

En toen merkte ik dus eigenlijk pas wat ik heb gemist aan die Transalp. Geeft goed zijn grenzen aan, maar die grenzen liggen dus veel verder dan ik ooit had gedacht. Met die Alp heb ik pas echt leren rijden.

Dat was 5 jaar geleden, de Pan is inmiddels ingeruild voor een GS (ik bleek een allroad een veel prettigere motor te vinden dan ik altijd dacht) maar die Transalp is er nog steeds en ik rij er bijna dagelijks op. En niet alleen maar de korte ritjes maar ook wel eens een langer stuk en met heel veel plezier.

Kan het iedereen aanraden zo'n Alp, en niet alleen als beginnersmotor.

Onverslijtbaar zijn ze ook, hij is inmiddels 13 jaar oud, geen problemen mee, heb er alleen twee jaar terug nieuwe vering onder laten zetten en toen werd het helemaal een leuk ding.
 
Hee Mike,

ik hoor lees nog weleens in de pers over de transalp dat men de vijfde zesde :') versnelling mist op de snelweg. Dat zou dan een reden zijn om een Vstrom te kiezen boven de TA. Wat vind jij daar van?
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je de zesde versnelling bedoelt, die mis ik niet echt. Je moet er geen 160 mee gaan rijden, maar tot 130 rijdt het prima op de snelweg en ik denk eigenlijk dat nog een hogere versnelling erop niet echt lekker rijdt dat hij dan net te kort zou komen.
 
Nog een toevoeging, op de GS zou ik een 6e versnelling inderdaad wel hebben gemist, dus het is niet dat ik hem op de Transalp niet mis omdat ik het niet gewend ben.
 
Maargoed, we hebben het nu over transalps, vstrom en gs, maar TS wil duidelijk een sportief beestje. Anders valt ie niet op een R1 he.

Ok, roepen maar mensen; een R1-achtige motor (SS dus) die fijn is om op te leren rijden.
 
Maargoed, we hebben het nu over transalps, vstrom en gs, maar TS wil duidelijk een sportief beestje. Anders valt ie niet op een R1 he.

Net zoals ik heel graag een Pan wilde en daarom dacht met een toermotor te moeten beginnen. Dat was gewoon een vergissing achteraf, ook als ik wel Pan was blijven rijden heb ik heel veel aan de rijervaring op die Transalp gehad. En daar had ik veel eerder mee kunnen (moeten) beginnen.

Het gaat erom dat je leert een motor aan te voelen. En dat werkt het best om een motor die zijn grenzen vroeg aangeeft. Een Transalp is daar een goed voorbeeld van.
 
Je zult er versteld van staan wat een leuk "speel"fiets een cb500 of er5 kan zijn. Die dingen wegen een stuk minder dan de "grote" fietsen en gaan dus heerlijk door de bocht. Verder geven ze het erg goed aan wanneer je in de buurt van de grens komt tussen met een rotgang door de bocht rijden en met een rotgang door de bocht schuiven.

Wanneer je merkt dat je continue vermogen te kort komt en geen plezier meer hebt op zo'n motor, kun je altijd nog voor iets anders gaan, deze fietsen verkopen relatief gemakkelijk door hun prettig rijkarakter.

Het is niet dat ik wil zeggen "GEEN R1 KOPEN, JE RIJDT JEZELF KAPOT", veel mensen kunnen zich ook daarop inhouden, maar ik denk dat je meer plezier hebt op een eenvoudige startmotor.


Eensch! :Y Ik rijd nu al bijna 4 jaar op een CB500 en heb in de tussentijd ook een VFR 800 gehad. De 800 is alweer weg omdat ie weliswaar veel mooier en sneller was als de CB, maar mij veel minder fun opleverde. Zeker nadat ie een keertje omdonderde en ik 2700 euri schade had... De CB is al vaker omgedonderd, maar dat is nooit een kostenpost geweest, plus dat ding is idd lekker licht. Elke keer als ik er weer op stap voel ik me net weer de 16 jarige brommerpuber die ik ooit was. :]

CB500 FTW! 8-)
 
Hee Mike,

ik hoor lees nog weleens in de pers over de transalp dat men de vijfde zesde :') versnelling mist op de snelweg. Dat zou dan een reden zijn om een Vstrom te kiezen boven de TA. Wat vind jij daar van?

Neem dan gewoon een NX 650 dominator :+ 6 versnellingen, wel 1 cillinder :9~ Is een beetje de voorloper op de transalp, rijdt ook prima (rustig, niet hoogtoerig) 120 - 130 op de snelweg hoor
 
ok dit forum kickt ass, mensen helpen je hier supergoed, als dank zal ik jullie raad volgen!
ik zal R1 vergeten.
en beginnen met iets kleiner.

het heeft al een veel groter beeld gegeven dankzij jullie reacties, ik dank jullie daarvoor!

graag had ik een lijstje gehad van moto's die best zijn voor een beginneling.
ik moet ook wel zeggen, R1 kost echt niet meer zoveel, ik heb er gevonden aan 3500 euro met 35000 km

Gr

Je hoeft niet om ons de R1 te vergeten hoor. Er zijn genoeg mensen die meteen na het behalen van het rijbewijs een R1 kopen. En het kan ook prima, je vindt ze ook hier die al jaren rondrijden op een R1 of een Hayabusa en nog nooit gevallen zijn.
Ik koop zelf ook een motor om het uiterlijk, natuurlijk doe je dat, want je wil graag een beetje pronken ;) Ik vind zelf een R1 vrij lastwissel gevoelig, maar ze zijn wel heel mooi, de originele R1's. Daarna werd het allemaal minder. Kijk ook eens voor een Fireblade, zijn wat lievere motors waardoor je er wat eerder vertrouwen in krijgt.

Wat iedereen bedoelt met dat je misschien geen R1 moet kopen is omdat het grote vermogen niet een garantie is voor plezier. Als je tijdens rijles gereden hebt op een motor denk je steeds dat ze zwaar zijn. Als je dan op een R1 (of een andere literfiets) zit krijg je het gevoel dat je een koe rechtop moet zetten. Ze zijn veel zwaarder en daardoor minder wendbaar dan bijvoorbeeld een 600cc racer.
Het gevoel van snelheid is op een racer ook weer minder dan op een naked bike. Omdat je achter een kuipruit zit heb je niet door hoe hard je gaat. Je gaat daardoor vaak veel harder rijden. Een naked zijn volgens velen dan ook veel meer lol dan een racer. Als je nog meer naar de plezier fiets wil kun je ook nog eens kijken voor een super motard. Wegen nog weer minder, ook weinig kuipen, en door het gewicht en de 1 cilinder schiet je nog veel harder van je plek.

Wat voor auto had je eigenlijk? 0-100 in 10 seconden zoiets? De meeste sportievere motoren zitten in die tijd al op de 200. Niet alleen de R1 ;) Vergeet alles wat je weet van de auto. Snelheid wordt opnieuw gedefinieerd op een motor.


Lang verhaal kort; Een racer is wat bijna iedereen mooi vindt en mee begint omdat ze denken dat het de meest echte motoren zijn. Ik ben hier ook schuldig aan hoor, al ben ik nog steeds heel gelukkig met m'n Fireblade. Maar er zijn veel meer soorten motoren waar je misschien nog wel veel meer lol aan hebt dan een R1.
Maar laat je niet ontmoedigen en doe wat je leuk vindt. Als jij een R1 wil dan neem jij een R1. Het is een cultmotor, en met een reden, het is gewoon een fantastisch ding. Maar neem hem omdat je hem mooi vindt of omdat je hem lekker vindt rijden. Niet omdat je denkt dat hij snel genoeg voor je is.

Heel veel succes, je gaat absoluut geen spijt krijgen als je je rijbewijs hebt gehaald. Als je nog twijfelt, ga dan eens achterop bij iemand en je bent meteen verkocht.
 
eyla


ten eerste wil ik de eigenaars van de site en de leden bedanken met dit prachtige forum, zeer zeer interessant!

nu, mijn verhaal...
ik heb vorige week mijn MG F vvc ( het is een wagen ter duidelijkheid :P ) totaal verlies gereden.
ik had er veel geld in gepompt, dus het deed me wel pijn.
nu ben ik aan het denken om een zeer goedkope wagen te kopen ( 1000 euro ofzo ) en een sportmoto om toch wat snelheid te behouden als ik er zin in heb.

ding is, ik heb nog NOOIT met een motor gereden, ik moet daarvan nog rijbewijs enzo halen.
nu vind ik dat de Yamaha R1 er super uitziet, en het lijkt me wel echt krachtig...
ook had ik willen weten, hoe het zit met verzekering?
hier in belgie doen ze moeilijk als een wagen bijvoorbeeld te veel pk heeft als de eigenaar van de wagen jong is ( ik ben er 21 ) , geldt dat ook voor een moto?


anyway, ik dank jullie nu al voor jullie tijd!

MvG Nas
R1 is een mooie moto, waar je idd héél snel mee kunt rijden, maar dat hoef je gelukkig niet op ieder moment, noch iedere plaats te doen.
Je hebt nu al mogen ervaren dat een ongeluk verstrekkende gevolgen kan hebben en dat het soms maar uit een klein hoekske moet komen. Ik zou zeggen trek er je lessen uit en begin met een paar kettingen te verslijten aan een rustig tempo.

Bvb: de R1 trekt door tot 10 - 12000 rpm?, dan zou ik mezelf "roderen" en het toerental per 2000 km dat je aflegt vanaf 4 -5000 rpm per 1000 rpm laten stijgen, kwestie van aan de power gewoon te raken en ook motorijervaring op te doen.
Als je dan wat meer ervaring hebt, sleur je dat kreng tot aan de begrenzer, hopelijk weet je dan de tijd en de plaats goed uit te kiezen.
 
als ik voor r1 koos is het niet van '' daarmee kan ik vlammen! ''
helemaal niet mensen, maar ik vind die zeer mooi uitzien, echt mooie look.
ik zal eens vragen aan een vriend om vanachter met hem op zijn kawasaki te zitten.
dan heb ik een idee van wat ik zou willen...
en rijlessen zijn voorlopig prioriteit
 
Wat is dat toch met die R1 :')

Maargoed, even wat advies ;

Begin op max. een 600cc (sportmotor). Natuurlijk kán je op een R1 beginnen, of een hayabusa, maar daar heb je simpelweg niks aan. Iedereen die wat ervaring op een 600 (of 400) sportmotor heeft, rijdt je stront voor je ogen.

Ik ben op een Honda cbr 600 rr uit 2004 (zelfde als 2003) begonnen, deze zijn nu best wel betaalbaar en zijn ook zeer degelijke apparaten. En geloof mij maar, het jaar dat ik hierop heb gereden haalde ik er nog lang niet uit wat erin zat.

Zie het maar zo, op een R1 beginnen is maar 10% van het kunnen van de motor gaan gebruiken. Als je op een 600 of lager begint, zul je je hier meer op thuis voelen dan op zo'n pk-monster waar je alleen rechtuit gas mee kunt geven.

Kortom, zie eerst maar eens je rijbewijs te halen en ga dan lekker wat testrijden op verschillende 600cc motoren, om vervolgens veel km's te maken en ervaring op te doen :]

Succes ermee! :W
 
400 of 500 cc is misschien nog beter. Dat zijn zeer lichte motoren die heerlijk sturen. Door het in verhouding lage vermogen, zul je veel eerder het onderste uit de kan halen en dat is nou juist het leuke aan motorrijden! :)
 
mg heeft amper 120 pk op 1050 kilo...
...een r1 heeft er 150 op 220 kilo

_O- my god, je hebt echt geen flauw benul waar je het over hebt
 
Ik zou met lessen ook die paar honderd euro meer betalen voor het rijden op de brommer van de rijschool ,als je die van jezelf even neerlegd met een slalom dan ben je duurder uit.
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan