Beginnen met racen

21 jul 2008
22
0
Ik heb mijn motor rijbewijs nu 3 jaar. De afgelopen jaren heb ik met mijn wegmotor aardig wat kilometertjes gereden en verreweg de meeste gingen veel te hard. Daarom heb ik besloten om circuit te gaan rijden. Niet dat ik me inbeeld dat ik Rossi ben of zo, maar mijn passie ligt toch bij het sportieve rijden en dat kan ik gewoon beter op het circuit doen. Ik moet er wel bijzeggen dat ik nog nooit een circuitdag heb gereden. Ben wel eens wezen kijken naar een vriend van me die op Zolder reed maar dan begint het meteen te kriebelen. En ook al heb ik het nog nooit gedaan, ik weet zeker dat ik circuitrijden super ga vinden, geen twijfel mogelijk!

Dus ik heb de knoop doorgehakt. Ik wil circuit gaan rijden. Voor mijn veiligheid, voor die van anderen, maar meer dan alles voor mijn plezier. Niet meteen in competie verband (is wel een doel), maar eerst wat losse circuitdagen. Rustig beginnen en opbouwen is denk ik het beste.

Nou heb ik mijn straatfiets al verkocht en ben me aan het orienteren voor een racer. Ik ben van plan om een 600 te rijden. Waar moet je nou op letten bij het aanschaffen van een racer? En heeft iemand nog andere tips voor een beginnende racer? Wat zijn goede circuits voor beginners? Zijn er speciale cursussen voor beginners? Alle informatie is welkom.

Bij voorbaat dank
 
Laatst bewerkt:
Verstandige keus om het hardrijden tot het circuit te gaan beperken, een 600cc is een goede keus voor het circuit en zeker als je gaat beginnen, gaat hard zat !

Zomaar wat tips :
- Koop iets waar er genoeg van rondrijden, hoe exotischer de motor die je aanschaft des te minder kans dat je er goedkope (race)onderdelen voor gaat vinden als je ze nodig hebt !
- Bij voorkeur een motor met standaard blok en met goede instelbare en te reviseren vering.
- Verder zou ik zeggen zo jong mogelijk en met zo veel mogelijk toeters en bellen eraan die binnen je budget vallen maar op bijv. een CBR600 van 10 jaar oud kan je ook nog zat leren, die keus is aan jou !
- Koop bij voorkeur een ding dat aantoonbaar goed onderhouden is (rekeningen of vervangen onderdelen !) of anders van een bekende forummer, dan zit het vast wel goed ;-)

- Als je het kan betalen zo vaak mogelijk rijden, daar leer je het meeste van, van je fouten ook maar da’s soms weer minder... !
- Als je zeker weten vaker gaat rijden (en dat zit er dik in...) zou ik ook kijken voor goede kleding, een ééndelige overal, rugprotector, goede helm en laarzen, handschoenen, je lijf is het belangrijkste onderdeel op de motor !

Er zijn vele aanbieders van circuitdagen/cursussen, de meesten hebben wel een soort beginnerscursus of je kan op elk niveau instappen, zoek maar eens op :
- Motorsportlifestyle
- MotorsportschoolHolland
- CRT
- Cicuitrijden.nl
- Raceacademy.nl
- Zeelenbergspeedweek
- Motorxtra.nl

-Persoonlijk denk ik dat Assen het beste geschikt is voor motoren qua lay-out, op Zolder en Zandvoort zitten wat listige punten waar het na een foutje richting muur of vangrail kan gaan, aan de andere kant is Assen weer een redelijk snelle baan waar het erg hard mis kan gaan.
Gewoon alle circuits “in de buurt” een keer proberen en kijken wat je het beste ligt, rij je daar wat vaker..
Ik rij zelf wat vaker op Zandvoort omdat dat gewoon het dichtste bij is en op één dag te doen is, niet omdat ik het het fijnste circuit vind...

- Gewoon rustig opbouwen op eigen tempo en niet op laten naaien door andere of meer ervaren rijders !
 
ik ben er ook over aan het denken dus dit topic hou ik in de gaten ;)

tot nu toe 3 circuitdagen gehad op zandvoort en voor volgend jaar alvast 2 geboekt op assen. met de straatfiets weiliswaar maar dat mag de pret niet drukken :+
 
Fazerman heeft het meeste al wel verteld, probeer in ieder geval aan het begin van het seizoen een idee te hebben wat je wilt. Als je de sites van alle aanbieders bekijkt heb je een redelijk beeld van wat er zoal mogelijk is. Daarnaast zul je ongetwijfeld te maken hebben met een budget dat niet toereikend is om alles te doen wat je ziet }) Mocht dat wel zo zijn dan verkeer je in een bevoorrechtte positie en is je enige probleem hoe je alles moet plannen ;)

Een motor lijkt me wel het eerste vereiste, maar in deze tijd van het jaar staat zo'n beetje alles te koop, dus uitzoeken maar... Probeer een 600 te kopen waar je de historie van kan achterhalen en het liefst één die al race klaar is. Scheelt veel opbouwtijd en kosten.

Kortom, bekijk de mogelijkheden dan komen de (gerichte) vragen vanzelf wel.
 
kunt ook sv 650 cup gaan rijden.betaalbaar redelijk goede vering en na een jaar voor bijna dezelfde prijs verkopen en overstappen op bv een 600.
 
Ik heb mijn motor rijbewijs nu 3 jaar. De afgelopen jaren heb ik met mijn wegmotor aardig wat kilometertjes gereden en verreweg de meeste gingen veel te hard. Daarom heb ik besloten om circuit te gaan rijden. Niet dat ik me inbeeld dat ik Rossi ben of zo, maar mijn passie ligt toch bij het sportieve rijden en dat kan ik gewoon beter op het circuit doen. Ik moet er wel bijzeggen dat ik nog nooit een circuitdag heb gereden. Ben wel eens wezen kijken naar een vriend van me die op Zolder reed maar dan begint het meteen te kriebelen. En ook al heb ik het nog nooit gedaan, ik weet zeker dat ik circuitrijden super ga vinden, geen twijfel mogelijk!

Dus ik heb de knoop doorgehakt. Ik wil circuit gaan rijden. Voor mijn veiligheid, voor die van anderen, maar meer dan alles voor mijn plezier. Niet meteen in competie verband (is wel een doel), maar eerst wat losse circuitdagen. Rustig beginnen en opbouwen is denk ik het beste.

Nou heb ik mijn straatfiets al verkocht en ben me aan het orienteren voor een racer. Ik ben van plan om een 600 te rijden. Waar moet je nou op letten bij het aanschaffen van een racer? En heeft iemand nog andere tips voor een beginnende racer? Wat zijn goede circuits voor beginners? Zijn er speciale cursussen voor beginners? Alle informatie is welkom.

Bij voorbaat dank


Hen nog een hele mooie R6 van 2004/5 te koop staan voor je. ;)
Geheel klaar om het circuit op te gaan en net een grote onderhoudsbeurt gekregen.

bij interesse kun je mailen op henf(Punt)dakengevel(apenstaartje)zonnet(punt)nl :X
 
ik heb vorige jaar een paar keer circuit gereden wil volgende jaar in de nobudgetcup rijden.
Ik heb onlangs mijn R6 uit 99 raceklaar gemaakt. spullen zijn klaar om naar de spuiter te gaan.
Die van Grayson lijkt me iets!! R6 is een goede motor voor beginnende Rossi's!!!!
ik hebongeveer 3000€ uit gegeven aan reserves stukken, moto, extra velgen en racekuip. moet nog alleen een laptimer komen, en wij zijn klaar.
De noBudgetCup kost 350 per wedstrijd, en rij je met min 2 max 3 piloten. met een goede spaghetti avond en wat sponsors hulpt het erg veel.
Suc6!!
 
Alle mogelijke zinvolle tips zijn al gegeven, ik zou nog willen toevoegen; leg de lat niet te hoog, stel jezelf een doel (bv geen laatste worden) en bouw het rustig op. Als je voor het eerst in competitieverband meedoet zul je wel merken dat er echt snel gereden wordt. Leer van anderen zonder jezelf te overschatten.
Ik zou zeggen veel plezier.... :)
 
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Er zitten echt goede tips tussen.

Ik was zelf aan het denken aan een r6. Zo rond het bouwjaar 2001-2002. Dus Grayson, jouw fiets is eigenlijk wel zo'n beetje wat ik zoek. Ik moet nog even doorsparen maar als hij over een maand of 2 nog niet weg is zou ik best wel eens je man kunnen zijn. Ik had hem al gezien trouwens ;).

Ik zal ook zeker eens al die sites bekijken. Sommige kende ik al maar de meeste nog niet.

Waar moet ik eigenlijk aan denken betreffende het onderhoud? Hoe vaak doen jullie bijvoorbeeld een olie,filters,etc vervangen? Hoe lang gaat een setje banden ongeveer mee?

En wat betreft het eindeloze budget... oh, zou ik graag hebben maar helaas. Ik studeer zelfs nog. Voor een student mag ik niet klagen maar eindeloos, verre van.

Ik ben wel van plan om zo vaak mogelijk te rijden. En foutjes maken hoort daar bij, dat realiseer ik me ook goed. Over het algemeen leer ik vrij snel, hopelijk op het circuit ook O-) . Goede bescherming heb ik wel. Ik ben er ook van overtuigd dat het echt nodig is. Als je de grens echt gaat opzoeken ga je er gegarandeerd eens overheen en dan kan je maar beter voorbereid zijn.

Aangezien ik zelf uit het zuiden kom ga ik eens beginnen met Zolder denk ik. Dat is voor mij (wat betreft afstand) makkelijk te doen. Ik moet nog even wachten met een motor kopen, maar het zal waarschijnlijk niet meer lang duren voor ik hem in de garage heb staan.
 
voor zolder moet je www.motorsportschool.be in de gaten houden, vanaf begin Jan staan de nieuwe datums op voor volgende jaar. maar wees heel snel met inschrijven. Iedereen gaat nu een beetje in winterslaap, maar zijn snel wakker als de datums vrij gegeven.
Dit kost +/- 125€ per dag. een set bandjes kan je ongeveer 2 dagen doen, hangt ervan af hoe goed je bent. nieuwe banden kost je rond 250€. vergeet je remblokjes ook niet!!!!
Alles moet je toch regelmatig checken. wij zijn van plan om na iedere wedstrijd alles te vervangen OF checken, qua filters, olie, vloeistoffen.

Snel sparen, want zodra de seizoen gaat beginnen gaan de circuit fietsen snel weg.
 
Slijtage van onderdelen is sterk afhankelijk van het tempo dat je kunt rijden, maar hou rekening met 2 á 3 sets remblokken per seizoen, setje banden voor een dag of 2 á 3 rijden en de nodige benzine *D
Olie en filters verversen hoeft maar 2x per seizoen, wellicht remvloeistof wat vaker, maar dat zijn de kosten niet.
 
ik heb nog een cbr 600 rr van bj 2004 , staat volledig klaar voor op circuit , maar er zitten papieren bij voor op de baan , kleine voorlichtjes en achterlicht enz , vering , powercommander , groot onderhoud gehad , ik rij er als vrouw in zolder 1.48.51 mee , dus wees gerust dat machientje stuurt en rijd geweldig , vaste prijs 4000 euro , volgens mij is zolder een heel goed circuit om te leren , ook de curcussen die er aangeboden worden zijn zeer goed .
al kan je ook veel leren van een meer ervaren piloot die bv eens achter je rijd en je wijst op wat je fout doet .
croix is heel technisch , niet zo snel , maar ook een circuit waar je veel kan leren naar mijn mening .
ik heb zelf nooit echt veel lessen of zo gevolgd , het meeste geleerd door gewoon te gaan vrij rijden en te luistren wat meer ervaren piloten zeggen , en pogingen doen om mensen die de goede lijnen rijden proberen te volgen .
dus eigenlijk heb ik het gewoon op men eentje zowat geleerd , al die dure curcussen enz heb je immers niet direct nodig , dat komt pas als je echt niet meer weet hoe je nog sneller kan rondgaan .
ik rijd nu in zolder 1.48 als vrouw , da's heel snel , maar ik weet uit mezelf wat ik nog kan verbeteren .
ik ga volgend jaar ook eens een paar andere circuits erbij nemen , daar leer je ook al veel uit .
ik heb 2 maal croix gedaan en snelste tijd was daar 1.03 met een fazer 600 van 99
franchochamps heb ik met een r1 gereden in 2000 en graaide daar toen 3 minuten rond , daar heb ik maar 1 keer gereden , dus volgend sezoen staat franco zeker op het verlanglijstje .
zo zie je maar , dat je niet echt les nodig hebt want de tijden die ik hier vernoem zijn zeker niet slecht , uit jezelf en als je wat aan leg hebt voor motorijden , leer je snel :Y

grtz dani
 
wat betreft de bandjes zou ik toch voor de bridgestone kiezen, genoeg grip (vooral
als je net begint), en zeer lange levensduur.
betreft motorfiets zou ik er bij voorkeur eentje kopen met standaard blok en
zoveel mogelijk race onderdelen (vering).

Ik vindt Assen een mooi en veilig circuit en de afstand die je daarbij s'morgens moet
afleggen om er te komen ben je voor je 1e sessie al weer vergeten ;)

Veel succes en ga niet aan het eind van het seizoen lopen rekenen hoeveel je hebt
uitgegeven aan je nieuwe hobby ;(

Groet GSXDANI
 
Als je begint met circuitrijden zou ik eest en vooral een meerdaagse cursus volgen. Losse circuitdagen zijn relatief duur en in 1 dag leer je niet zoveel. Pas na herhaling ga je echt zaken onder de knie krijgen en dat gaat het beste als je 3 dagen aansluitend les krijgt. zijn genoeg aanbieders ervoor. In eerste instantie lijkt zo'n meerdaagse cursus duur, maar reken maar uit wat je allemaal in die 3 dagen krijgt en wat je met een enkele circuitdag kwijt bent. Mijn advies: Spaar even wat bij elkaar en boek een cursus bij www.docshop-racing.com of bij www.race-academy.nl

suc6 en hou jezelf heel !
 
Hallo allemaal,

ik heb een vraag. Ik vind het een beetje zonde om hiervoor een heel nieuw topic te openen dus vandaar dat ik het maar hier post.

Ik ga aankomende zomer ook voor het eerst circuit rijden. Ik ga beginnen met CRT en Tracktraining cursussen.
Nu ben ik mijn motor langzamerhand aan het voorbereiden hierop in de vorm van stalenremleidingen, crashprotectors en frameprotectors.

Nu zie ik op verdomd weinig motoren (in het te koop forum) met frameprotectors (dus de carbon achtige plakkers die je frame bedekken tegen zand).

Is dit nu een overbodige tool? Het kost namelijk wel zo'n €150-€200,- wat ik eigenlijk best kan gebruiken voor andere noodzakelijke onderdelen zoals een broek met kneesliders om maar wat geks te noemen.


Ik ben benieuwd. :W
 
hallo TS
misschien is dit een leuke beginnersfiets voor je?
hij komt wel uit de U.K.
maar neem aan dat dat geen probleem moet zijn voor het circuit?
misschien heb je er iets aan :)
groet dennis
 
Hallo allemaal,

ik heb een vraag. Ik vind het een beetje zonde om hiervoor een heel nieuw topic te openen dus vandaar dat ik het maar hier post.

Ik ga aankomende zomer ook voor het eerst circuit rijden. Ik ga beginnen met CRT en Tracktraining cursussen.
Nu ben ik mijn motor langzamerhand aan het voorbereiden hierop in de vorm van stalenremleidingen, crashprotectors en frameprotectors.

Nu zie ik op verdomd weinig motoren (in het te koop forum) met frameprotectors (dus de carbon achtige plakkers die je frame bedekken tegen zand).

Is dit nu een overbodige tool? Het kost namelijk wel zo'n €150-€200,- wat ik eigenlijk best kan gebruiken voor andere noodzakelijke onderdelen zoals een broek met kneesliders om maar wat geks te noemen.


Ik ben benieuwd. :W
Als het je wegfiets is, zou ik zeker van die frameprotectors monteren. Na een onschuldig schuivertje in de grindbak is je frame voorgoed beschadigd. Ik heb ze direct gemonteerd omdat ik het bij mijn vorige fiets niet heb gedaan (pas na de 1e crash).

Maar zorg ook dat je uitrusting in orde is, wellicht toch handig om een race overall aan te schaffen. Als je de aanbiedingen/overjarige modellen in de gaten houdt, valt de prijs vaak best mee.
 
Kleren ben ik me heel goed van bewust. Echter valt het mij op dat er erg weinig racers hier op het forum zijn die de frameprotectors hebben. (Als ik de foto's moet geloven.)

Ik heb wel de valdoppen voor het frame, stuur en achterbrug. Dat is niet voldoende? Ik kan me niet zo goed voorstellen dat zand zoveel schade aan het frame kan aanrichten. Dat de lak er af gaat oke... maar daadwerkelijke schade.

Kan je misschien een voorbeeld geven qua schade zodat ik mijn verbeelding aan de gang kan zetten?
 
Kleren ben ik me heel goed van bewust. Echter valt het mij op dat er erg weinig racers hier op het forum zijn die de frameprotectors hebben. (Als ik de foto's moet geloven.)

Ik heb wel de valdoppen voor het frame, stuur en achterbrug. Dat is niet voldoende? Ik kan me niet zo goed voorstellen dat zand zoveel schade aan het frame kan aanrichten. Dat de lak er af gaat oke... maar daadwerkelijke schade.

Kan je misschien een voorbeeld geven qua schade zodat ik mijn verbeelding aan de gang kan zetten?

Ik heb zo gauw geen foto bij de hand, maar geloof me, 1 schuiver in de grindbak en het frame is onherstelbaar beschadigd. Niet dat je het niet meer kunt gebruiken, maar overal putjes, deukjes en krassen. Het is een hele specifieke schade die wordt veroorzaakt door grind (wat scherp is) en zand. Je kunt het wel een beetje camoufleren met wat verf, maar zeker als het een wegfiets is zou ik er protectors opzetten.
 
Kleren ben ik me heel goed van bewust. Echter valt het mij op dat er erg weinig racers hier op het forum zijn die de frameprotectors hebben. (Als ik de foto's moet geloven.)

Ik heb wel de valdoppen voor het frame, stuur en achterbrug. Dat is niet voldoende? Ik kan me niet zo goed voorstellen dat zand zoveel schade aan het frame kan aanrichten. Dat de lak er af gaat oke... maar daadwerkelijke schade.

Kan je misschien een voorbeeld geven qua schade zodat ik mijn verbeelding aan de gang kan zetten?
in de grindbak krijg je allemaal putjes in de lak als je een zwart frame hebt, als je dit niet zo erg vindt zou ik er geen protectors overheen kleven...
 
DOEN DOEN DOEN. (als je geld hebt)
Wilde 2 jaar terug m'n straat R6 niet verder riskeren.
Getunede ex- raceCBR600 uit 99 gekocht met alles erop en veel extra's voor 2300 euro.
Budget was eigenlijk 1500
Direkt in dat jaar plat op Assen. Koude band. Schade aan pak en fiets maar het "daar heb ik hem dus voor gekocht" overheerste alles.
In Aug 2008 nog even opnieuw de grindbak in geduvelt in de Ruskenhoek.
CBR over de kop dus EUHHM aanzienlijke schade.
Maar toch weer met een :) naar de paddock
Zet hem in de schuur en ga opknappen wanneer je wil.
De dag erop pak je de R6 weer voor een toerritje.
LANG LEVE de CIRCUITMOTORS :}
 
Hallo,

Zo even een oud topic uit het stof halen..

Ik zit er ook aan te denken nu echt eens circuit te gaan rijden. Helaas heb ik een aantal jaar terug racekappen weggedaan en heb daar nu best spijt van..maar goed het is niet anders.

Maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.. Ik heb het topic doorgelezen maar twijfel nog hoe ik het zal aanpakken.

Eerst dacht ik dat ik misschien eerst maar een VRO 1, 2 en 3 moest gaan doen en daarna een paar circuitdagen rijden en dan daarna eens gaan kijken voor een echte circuitfiets met alles erop en eraan. En dan mijn racelicentie halen.

Nu mijn vraag is dat een slimme volgorde of zeggen jullie dat ik maar direct circuitracecursussen moet gaan volgen en zo rustig aan beginnen...en die VRO-cursussen maar moet vergeten omdat je toch wel meer handigheid krijgt naarmate je racet.

Alvast bedankt voor de reactie.
 
Laat die VRO voor wat het is en begin met een circuitdag (of 2)
Dan weet je of het iets voor je is.

Daarna is de keuze aan race academy's, nivo 1, 1+ en 2 cursussen en noem het maar op gigantisch groot en kun je je zo eventueel bekwamen.
 
Laat die VRO voor wat het is en begin met een circuitdag (of 2)
Dan weet je of het iets voor je is.

Daarna is de keuze aan race academy's, nivo 1, 1+ en 2 cursussen en noem het maar op gigantisch groot en kun je je zo eventueel bekwamen.

Oke thanks :)

Ik ga me eens verdiepen in de circuitdagen en wanneer die zijn en waar ik aan moet voldoen. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan