Beginnend koelings probleem ??

mac d

MF veteraan
19 jun 2005
23.250
1.583
Noordzee
Het zal waarschijnlijk erop uitdraaien dat et niks is ,maar er valt me de laatste paar dagen wat op

Iedere keer als ik een stuk ben weze :] laat 'k het beestje even stationar draaien voordat ik de motor uitzet
Het blok wordt na een stuk rijden standaard 100 nog iets graden bij stationaar draaien
Zodra de ventilator aanslaat zet ik de motor uit en wacht dan tot de ventilator klaar is met z'n werk
De ventilator slaat aan op 102 graden en hoort te stoppen op 98 graden
De laatse paar dagen draai de ventilator dus wel net zo lang als normaal ,alleen volgens de display slaat ze uit op 106 graden :? in plaats van 98

Vreemd dus :Y

Onder het rijden of meer in de bebouwde kom rijden (wordt standaard erg warm ,90 graden + is normaal) is me nog niks bijzonders opgevallen

Zou dit kunnen duiden op een verstopping ergens in de koelvloeistof kanalen ?? (misschien wat ver gezocht ,maar het lijkt mij het meest logische)
Er is niks dat duid op een elektro probleem ,de ventilator slaat precies op 102 graden aan dus het kan denk ik niet aan de thermo-switch liggen :N

Iemand een idee :?

PS :
Is er trouwens een manier om het blok bij wijze van spreken te laten koud draaien ??
Dus dat ie met een bepaalt toerental betere koeling heeft ??
(Motorblokken waar ik mee werk kunnen dat ,alleen heb je het dan over 47500 cc O-) )
 
Mac D: ... Ze heeft het nu alleen nog als je stilstaat en stationaar laat draaien ...

Ja, zoiets als mijn 4e kind, zoon No.2, op zijn 11e: "Pa, als ik zó doe (hoofd achter linker knieholte en achteruit naar de overkant van de straat kijken) dan doet het hier (zwevende rib rechts) zo raar pijn ... weet jij wat helpt?

- ja, NIET meer ZO doen.

})
 
denken jullie er ook ff aan dat de sensor van de fan voor in de radiator zit, en temperatuur sensor voor de display mestal achter de cylinder op het blok waar de koelvloeistof de kop uit komt? ze meten dus helemaal niet hetzelfde!
Zat ik ook aan te denken.... PLUS: TS zet de motor uit als de fan inkomt en zet contact af op het moment als de fan afslaat. TS vergeet dat zodra hij de motor uitzet de water circulatie stopt en dat daarmee alleen het water in de radiateur wordt gekoeld. Het water dat zich in de motor bevindt is dan al loeiheet en warmt alleen nog maar verder op omdat het nog wel de warmte van de motor opneemt maar niet meer circuleert. Dat lijkt mij ook niet zo'n handige actie! :X
 
Zat ik ook aan te denken.... PLUS: TS zet de motor uit als de fan inkomt en zet contact af op het moment als de fan afslaat. TS vergeet dat zodra hij de motor uitzet de water circulatie stopt en dat daarmee alleen het water in de radiateur wordt gekoeld. Het water dat zich in de motor bevindt is dan al loeiheet en warmt alleen nog maar verder op omdat het nog wel de warmte van de motor opneemt maar niet meer circuleert. Dat lijkt mij ook niet zo'n handige actie! :X

Neu hoor, het koude gekoelde water zakt en wordt aan de bovenzijde weer aangevuld met warm en aangezien de thermostaat gewoon nog openstaat komt er een natuurlijke stoming op gang (thermosifon,of zoiets)datis ook het principe van de eerste waterkoeling.
 
Klopt niet helemaal, thermosyphon principe werkt alleen maar bij zeer dikke koelvloeistofleidingen. Denk maar eens aan die watergekoelde Zundapps van jaren geleden !

De Kale

Neu hoor, het koude gekoelde water zakt en wordt aan de bovenzijde weer aangevuld met warm en aangezien de thermostaat gewoon nog openstaat komt er een natuurlijke stoming op gang (thermosifon,of zoiets)datis ook het principe van de eerste waterkoeling.
 
Neu hoor, het koude gekoelde water zakt en wordt aan de bovenzijde weer aangevuld met warm en aangezien de thermostaat gewoon nog openstaat komt er een natuurlijke stoming op gang (thermosifon,of zoiets)datis ook het principe van de eerste waterkoeling.

Theoretisch heb je gelijk maar het kan soms langer duren dan de afkoeling voordat zoiets op gang komt en de beoogde circulatie is sowieso ellendig langzaam, vooral bij zulke dunne leidinkjes.
Daarbij nog, is er in de constructie hoegenaamd geen rekening meer gehouden met zo gunstig mogelijk te kiezen/benutten hoogteverschillen tussen warmtebron (laag) en radiator (hoog) en leidingen zo bochtloos mogelijk oplopend vanaf "warm" en dalend vanaf "koud".

Doe de test maar eens met de moderne centrale verwarming in een huis waar de ketel toevallig in een kelder is geplaatst; pompmotortje uit en gebypassed, maar je zit echt heel vlug in de kou, terwijl de ketel op maximum temperatuur wordt gehouden.
 
Het lijkt mij verstandig om de motor te laten draaien tot de fan afslaat, mocht je het al nodig vinden om hem te laten draaien tot de fan weer aanslaat. Daarna pas uitzetten.

Verder de laatste kilometers tot je huis rustig, lees met weinig toeren in hogere versnelling rijden, om motor te laten koelen. Wat ook helpt is om met gas dicht en koppeling in uit te laten rijden, je waterpomp draait dan wel en de rijwind doet de rest. Als je daarna weer rustig doet met je gashand komt er geen overbodige temperatuur in je motorblok.

uch
 
FF off-topic, zijn er nog motorische verschillen tussen de LEO-1 en de LEO-2? Of maken ze gebruik van de zelfde krachtbron?

:N
Een Leo 1 heeft een 37,5 liter TD (uit m´n hoofd 1000 pk ,alleen dit weet ik niet zeker ,zal het wel eens navragen :Y
En een Leo 2 heeft dus een 47,5 liter TD

En ja ,ze zijn in cabrio te verkrijgen }) (gewoon de toren eruit halen ,scheelt je +/- 27 ton)
Rijdt leuk O-) ,rem K*T B|
 
Graag redeneer ik, geen techneut zijnde, in strakke vuistregels en niet te veel grijstinten in mijn wereldbeeld.

Ik vind dat je, vooral bij nagenoeg tropisch weer, heel weinig kunt met "stationaircijfers".
Niet alleen dat stationair-draaien geen doel is van een motorfiets (o.a geringe vliegwielwerking) maar
- restwarmte van reeds warmgereden blok "zoekt een weg" en geen "nivellerende" rijwind voorhanden
- vloeistofpomp (mechanisch) draait stationair veel langzamer
- wat wordt waar gemeten, koelvloeistof/metaal/olie en waar(in) steekt de sensor voor de ventilator; overal tijd en afstand tussen ... ik schat dat er minstens gedurende een kwartier gekke metingen zich zullen voordoen, "schokgolf" en ik wil een rij-machine geen kwartier stationair weten te draaien.

Schepen, tanks en zo vergelijk ik eerder met fabriek-achtige stationaire installaties met een aanvullende voortbewegings-functie; motorfiets: doelstellingen net andersom.


Okay , ik ben het met je eens dat ze niet gemaakt zijn voor stationaar draaien :Y :}

Andere kant ,als je een tijd hoog in toeren heb gereden (10000 rpm + bv) lijkt het me ook niet erg verstandig om em in één keer uit te zetten B|
Dan vraag je ook om problemen
Vandaar dat als ik stop met rijden em altijd 1 tot 2 minuten stationaar laat draaien (motorblok rust geven zeg maar)
En dan pas uitzet

Ja, zoiets als mijn 4e kind, zoon No.2, op zijn 11e: "Pa, als ik zó doe (hoofd achter linker knieholte en achteruit naar de overkant van de straat kijken) dan doet het hier (zwevende rib rechts) zo raar pijn ... weet jij wat helpt?

- ja, NIET meer ZO doen.

})

Ehh ,duhh :+

Zat ik ook aan te denken.... PLUS: TS zet de motor uit als de fan inkomt en zet contact af op het moment als de fan afslaat. TS vergeet dat zodra hij de motor uitzet de water circulatie stopt en dat daarmee alleen het water in de radiateur wordt gekoeld. Het water dat zich in de motor bevindt is dan al loeiheet en warmt alleen nog maar verder op omdat het nog wel de warmte van de motor opneemt maar niet meer circuleert. Dat lijkt mij ook niet zo'n handige actie! :X

Doe ik normaal ook :Y
Wachten tot de fan aanslaat ,motor uit en dan de motor volledig uit als de fan afslaat
Alleen toen kwam ik dus achetr dat 106 graden verhaal |(
 
Laatst bewerkt:
Motor moet je niet uitzetten als de ventilator nog draait, gewoon stationair laten draaien tot de ventilator afslaat en dan pas stillegen, anders krijg je gigantische warmteophoping doordat de waterpomp niet meer draait en loop je de kans om je koppakking dr uit te klappen.
Koelsysteem is daar gewoon op gemaakt (als je ventilator niet werkt is het wat anders natuurlijk).

Krijg je nu weer een hele voorraad jankballen die zeggen dat je m gewoon af moet zetten, maar goed, daar valt niks aan te doen.
 
Motor moet je niet uitzetten als de ventilator nog draait, gewoon stationair laten draaien tot de ventilator afslaat en dan pas stillegen, anders krijg je gigantische warmteophoping doordat de waterpomp niet meer draait en loop je de kans om je koppakking dr uit te klappen.
Koelsysteem is daar gewoon op gemaakt (als je ventilator niet werkt is het wat anders natuurlijk).

Krijg je nu weer een hele voorraad jankballen die zeggen dat je m gewoon af moet zetten, maar goed, daar valt niks aan te doen.

Ja, ik vond ook al: beter iets dan niets; alleen zou ik "metingen" tijdens dit evenement niet vertrouwen.
 
Ben net m'n motor aan het reinigen ,kom ik er achter dat er witte drap in het reservoir zit :?

Effe reservoir afgetapt , reservoir helemaal omgespoelt en nieuwe koelvloeistof erin gedaan :Y
Effe warm laten worden (102 tot 104 graden)
Komt nog iets van drap bij
Kijk eind volgende week nog eens ,als er weer veel drap in zit nog gewoon eens het reservoir omspoelen en nieuwe koelvloeistof erin :Y

Ik weet dat ik waarschijnlijk beter het blok helemaal eens kan spoelen ,ga daar in m'n vakantie m'n nek maar eens over breken :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan