Begrenzen niet mogelijk?

Sander24

Rookie
4 mei 2015
15
0
Omgeving Utrecht
Aangezien ik binnen 3 weken (waarschijnlijk) mijn A2 rijbewijs zal halen, was ik al een beetje aan het rondspeuren op internet naar een toffe motor.

Mijn oog viel op een Suzuki GSF600s Bandit uit 2000. Echter, omdat deze motor 58,7 kw is, zal ik hem moeten begrenzen. (Bron: Suzuki GSF600 and GSF600S model history)

Daarom heb ik de desbetreffende dealer gemaild met de vraag hoeveel mij dit eventueel zou gaan kosten. Tot mijn verbazing kreeg ik net het volgende antwoord terug; De Suzuki GSF600s kan niet worden omgebouwd naar 35Kw.

Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom dit bij deze specifieke motor niet mogelijk zou zijn? Sorry als dit misschien al een keer eerder ergens gevraagd is, maar ik kon zo gauw even geen gelijk topic vinden.

Thanks! :)
 
Omdat je dan waarschijnlijk de keuze moet maken voor het legaal of illegaal terugvoeren.

Het op uitdraai rijden is op eigen risico en staat niet op kenteken, maar kan dus wel gewoon. Dan is het een kwestie om van de verzekering een clausule zwart op wit te krijgen dat ze je 35kW uitdraai accepteren en altijd bij je hebt om aan te tonen dat je verzekerd bent.

Zo heb ik het gedaan met een 25kW Yamaha FZR 400. Ik ben overigens op dat ding nooit aan de kant gezet, dus geen ervaring wat er zou gebeurd zijn als dat wel het geval was ;)

Officieel moet je het via de import export regeling doen als er geen tweede type goedkeuring op zit, wat dus gezien de leeftijd van de motor niet het geval is.

En dealers zegen soms gewoon botweg kan niet, als het niet "legaal" kan.
 
import export? IKS-keuring! Dan kan het wel op kenteken. Dealer heeft geen zin. Kan ik begrijpen.

Exporteren en weer importeren kan ook, kost meer tijd. Wel goedkoper denk ik dan IKS. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook mijn vorige motor laten begrenzen (illegaal) op het gas.
Dit komt dus niet op je kenteken papieren te staan en is dus officieel gezien niet legaal. Dan krijg je een uitrdaai mee waarop te zien is dat de motor begrenst is.

Zoals dark falcon al zegt is het wel verstandig om je verzekeraar op te bellen en het probleem uit te leggen en vragen om een bevestiging zwart op wit.

Zodat als je ooit een ongeluk heb of iets dergelijks dat je niet er zelf voor moet opdraaien. ;)
 
import export? IKS-keuring! Dan kan het wel op kenteken. Dealer heeft geen zin. Kan ik begrijpen.

Exporteren en weer importeren kan ook, kost meer tijd. Wel goedkoper denk ik dan IKS. :)

Klopt. Zo is mijn R1 van 2005 op 25kw. gekomen. Staat ook op het kentekenbewijs als 25Kw.
 
Klopt. Zo is mijn R1 van 2005 op 25kw. gekomen. Staat ook op het kentekenbewijs als 25Kw.

Ja met importeren neem ik aan. IKS had vroeger een grens van 60kW, het laatste wat ik er van weet is dat nu 75kW. Of ze moeten het verhoogd hebben (denk het niet, voor A2 ligt die grens ook al op 70kW).
 
Van wat ik ooit gelezen heb zouden ze het wel makkelijker maken om een motor teruggevoerd door een keuring heen te krijgen. Om alles netjes legaal te doen, weet niet of dit dan ook is gebeurd :+
 
Wat ik eigenlijk dacht is dat ik mijn motor zou moeten laten begrenzen bij bijvoorbeeld de dealer, om hem vervolgens te laten keuren door het RDW en dat het dan allemaal geregeld was in principe?
 
Wat ik eigenlijk dacht is dat ik mijn motor zou moeten laten begrenzen bij bijvoorbeeld de dealer, om hem vervolgens te laten keuren door het RDW en dat het dan allemaal geregeld was in principe?
moet je het wel bij een zaak doen met een testbank, zodat je zeker weet dat je onder de 35kW komt of het vergelijkbare kW per kg wat ook ergens staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan