Bekeuring ondanks ombouw-verklaring

Thom.

MF'er
15 jul 2009
47
2
Ik ben onlangs aangehouden voor te hard rijden, niks aan de hand want het was volkomen terecht. Maar de agent heeft mij vervolgens ook nog een bekeuring gegeven voor het rijden zonder rijbewijs omdat hij van mening was dat mijn motor niet goed op kenteken staat.

Het gaat om een Ducati 750 Sport uit 2002 die op 25KW is begrenst/. Ik reed toen rond met een ombouw-verklaring die aangaf dat de motor op 25KW is gezet en dat de papieren momenteel bij de RDW liggen. (De RDW heeft de papieren rond 20 Juni ontvangen en deze week pas in orde gemaakt...) Het motorbedrijf dat mijn motor op 25KW heeft gezet had mij verteld dat rond rijden met een ombouw-verklaring gedoogd werd en hadden nog nooit eerder gehoord dat iemand een boete heeft ontvangen voor rijden zonder rijbewijs als zij rondreden met een ombouw-verklaring.

Ik heb nu dus een dikke boete ontvangen van de officier van justitie en wil hier dus tegenin gaan omdat mijn motor zeer zeker op 25KW stond. Het CJIB heeft mij verteld dat ik er alleen tegen in kan gaan als ik het voor laat komen. Mijn vraag is dus; heeft iemand hier ervaring mee? en mocht je het proces bij de rechter verliezen zijn dan de kosten voor mij?
 
als je het proces verliest dan zijn de kosten helaas voor jou.
veel suc6
Oja, welke kosten dan? :?

Je betaalt gewoon je boete, je gaat in bezwaar en dan nog eens, dan kom je bij de rechtert, die zegt dat je bezwaar ongegrond is, en stuurt je weer huiswaarts.
En dat allemaal gratis en voor niets :)
 
Ik ben onlangs aangehouden voor te hard rijden, niks aan de hand want het was volkomen terecht. Maar de agent heeft mij vervolgens ook nog een bekeuring gegeven voor het rijden zonder rijbewijs omdat hij van mening was dat mijn motor niet goed op kenteken staat.

Het gaat om een Ducati 750 Sport uit 2002 die op 25KW is begrenst/. Ik reed toen rond met een ombouw-verklaring die aangaf dat de motor op 25KW is gezet en dat de papieren momenteel bij de RDW liggen. (De RDW heeft de papieren rond 20 Juni ontvangen en deze week pas in orde gemaakt...) Het motorbedrijf dat mijn motor op 25KW heeft gezet had mij verteld dat rond rijden met een ombouw-verklaring gedoogd werd en hadden nog nooit eerder gehoord dat iemand een boete heeft ontvangen voor rijden zonder rijbewijs als zij rondreden met een ombouw-verklaring.

Ik heb nu dus een dikke boete ontvangen van de officier van justitie en wil hier dus tegenin gaan omdat mijn motor zeer zeker op 25KW stond. Het CJIB heeft mij verteld dat ik er alleen tegen in kan gaan als ik het voor laat komen. Mijn vraag is dus; heeft iemand hier ervaring mee? en mocht je het proces bij de rechter verliezen zijn dan de kosten voor mij?

Dat jou motor bedrijf het nog nooit gehoord heeft betekent volgens mij niet dat het gedoogd word?

En alsnog gedoogd dan betekent dat, dat je er een boete voor kunt krijgen toch? :?

Dus eigen risico en helaas moesten ze jou net hebben
 
Je papieren niet op orde, dus kans op een boete. Dat je papieren bij de RDW liggen zegt niet dat ze zijn goedgekeurd, en je moet altijd papieren bij je hebben.
Gegokt en verloren dus...
 
Bij mij ongeveer het zelfde verhaal alleen was ik niet aangehouden, ik had mijn motor total los gereden. Heb het toen voor laten komen en alles netjes uitgelegd en heb ik het gewonnen. kreeg wel een aantekening. Maarjha dat kon er nog wel bij op mijn strafblad *D .

Maar ik heb ook gebruikt dat de motor total los was en dat het dus nooit meer kon komen met die motor :)
 
Laatst bewerkt:
Bij mij ongeveer het zelfde verhaal alleen was ik niet aangehouden, ik had mijn motor total los gereden. Heb het toen voor laten komen en alles netjes uitgelegd en heb ik het gewonnen. kreeg wel een aantekening. Maarjha dat kon er nog wel bij op mijn strafblad *D .

Maar ik heb ook gebruikt dat de motor total los was en dat het dus nooit meer kon komen met die motor :)
Huh? Gewonnnen, maar wel een aantekening? Wat had je dan precies gewonnen?
 
Oja, welke kosten dan? :?

Je betaalt gewoon je boete, je gaat in bezwaar en dan nog eens, dan kom je bij de rechtert, die zegt dat je bezwaar ongegrond is, en stuurt je weer huiswaarts.
En dat allemaal gratis en voor niets :)

Gratis en voor niets? En de proces- en griffiekosten dan? Die zijn dan voor hem.
 
Laatst bewerkt:
Dat jou motor bedrijf het nog nooit gehoord heeft betekent volgens mij niet dat het gedoogd word?

En alsnog gedoogd dan betekent dat, dat je er een boete voor kunt krijgen toch? :?

Dus eigen risico en helaas moesten ze jou net hebben

:^

Zoek eens op hoe het nu precies zit en niet geloven op wat iemand denkt...
 
Gewoon proberen aan te vechten. Het RDW is met 2e hands motoren niet echt snel met het omzetten van kenteken. Je rijdt waarschijnlijk met een kopie van je kenteken, een kopie van de ombouwverklaring en de factuur van ombouwen rond.

Met deze gegevens zou ik gewoon bezwaar maken (en misschien zelfs even wachten tot je goede kenteken binnen is, en daar ook een kopie van meesturen).

Kosten van het proces zijn niet voor jou :)
 
Tsja, om iets te gedogen moet het eerst verboden zijn dus de boete is gewoon terecht. Ik zou sowieso niet uitgaan van iets dat de motorzaak zegt dat gedoogd wordt. Zelf heb ik ook met een kopie van de originele papieren en de 25kW uitdraai gereden toen mijn papieren bij Honda en het RDW liggen maar het is wel een risico.

Heb dus ook mijn pa maar jerrycans benzine laten halen want ik wilde zelf niet België in zonder officiële papieren :P
 
Oja, welke kosten dan? :?

Je betaalt gewoon je boete, je gaat in bezwaar en dan nog eens, dan kom je bij de rechtert, die zegt dat je bezwaar ongegrond is, en stuurt je weer huiswaarts.
En dat allemaal gratis en voor niets :)

Vooral het transactievoorstel betalen, als de TS dat doet is er geen bezwaar meer mogelijk :X

Vraag aan de TS: wat is de feitcode waarvoor geschreven is?


Dat het gedoogd wordt betekend niet dat je er niet voor bekeurd kunt worden.
Ik ken een soortgelijk verhaal, waarbij de zaak uiteindelijk geseponeerd is door de OVJ.
Dat was een 25kw brommer waarbij de 25kw niet op kenteken stond, er wel een uitdraai getoond werd en de berijder bekeurd werd voor "rijden zonder geldig rijbewijs" (was een volgens mij ook een T)
 
Laatst bewerkt:
Vraag aan de TS: wat is de feitcode waarvoor geschreven is?

Feitcode; K055

Bedankt voor de andere reacties.

En ik ging er eigenlijk van uit dat ik wel goed zat aangezien ik eerder met een "ombouwverklaring" heb rond gereden toen ik een andere motor op 25 kw had laten zetten bij een ander bedrijf. Die hadden mij toen ook verteld dat dat gebruikelijk was. Toch iets te naiëf dus

Maarja, dan word het dus betalen :)
 
Ik heb nu dus een dikke boete ontvangen van de officier van justitie en wil hier dus tegenin gaan omdat mijn motor zeer zeker op 25KW stond. Het CJIB heeft mij verteld dat ik er alleen tegen in kan gaan als ik het voor laat komen. Mijn vraag is dus; heeft iemand hier ervaring mee? en mocht je het proces bij de rechter verliezen zijn dan de kosten voor mij?

Staat er een M of een T/S rechtsboven de boete (brief van CJIB)?
Ingeval van M: betalen en in bezwaar gaan.
Andere gevallen: niet betalen, je wordt vanzelf gedagvaard voor de kantonrechter (kan wel 2 jaar duren voordat je d'r wat van hoort). Daar je verhaal doen, en hopen dat je het wint. Als je verliest moet je alsnog de boete betalen.

Hier zitten geen kosten aan, je hebt het recht om in bezwaar te gaan. Maar bij deze (niet administratieve) overtredingen moet je dan gelijk voorkomen i.p.v. een schriftelijk bezwaar sturen.

Succes!
 
Staat er een M of een T/S rechtsboven de boete (brief van CJIB)?
Ingeval van M: betalen en in bezwaar gaan.
Andere gevallen: niet betalen, je wordt vanzelf gedagvaard voor de kantonrechter (kan wel 2 jaar duren voordat je d'r wat van hoort). Daar je verhaal doen, en hopen dat je het wint. Als je verliest moet je alsnog de boete betalen.

Hier zitten geen kosten aan, je hebt het recht om in bezwaar te gaan. Maar bij deze (niet administratieve) overtredingen moet je dan gelijk voorkomen i.p.v. een schriftelijk bezwaar sturen.

Succes!

K055 is volgens mij een T
Nog een veel voorkomend misverstand: bij een Mulder hoef je niet eerst te betalen voordat je in beroep gaat! Beroep instellen kan direct en vaak krijg je dan uitstelling van betaling in afwachting van een reactie.
 
datum van bekeuring en datum aanpassing kenteken rdw worden belangrijk. zodra het kenteken eerder is aangepast als de bekeuring kun je het aanvechten en winnen
 
datum van bekeuring en datum aanpassing kenteken rdw worden belangrijk. zodra het kenteken eerder is aangepast als de bekeuring kun je het aanvechten en winnen

Het enige wat je dan kunt krijgen is een boete voor het niet bij je hebben van je kentekenbewijs :/
 
K055 is volgens mij een T
Nog een veel voorkomend misverstand: bij een Mulder hoef je niet eerst te betalen voordat je in beroep gaat! Beroep instellen kan direct en vaak krijg je dan uitstelling van betaling in afwachting van een reactie.

Je hoeft ook niet eerst te betalen, maar je wordt vaak wel gevraagd (voordat het voorkomt) om te betalen. Dan krijg je 't terug als je wint. In zekerheid stellen...

Maar inderdaad, op de achterkant van 't briefje van het CJIB staat ook letterlijk dat je niet hoeft te betalen als je in bezwaar gaat.
 
Afhankelijk van wat er op het voorstel van het CJIB staat moet je betalen en vervolgens een bezwaar indienen, óf je moet niet betalen en dan zal je gedagvaard worden.

Ik vermoed het eerste, dat is redelijk standaard tegenwoordig (geeft niet, je krijgt je geld terug mét rente, dat is ook standaard tegenwoordig).

Een bezwaar indienen is een redelijk simpele brief gericht aan de officier van justitie, alle relevante informatie moet bijgesloten zijn! Maak dus overal copieën van en stuur deze mee, ook eventuele bevestigingsbrieven van het RDW of e-mails die relevant zijn (je kan zelfs nu gaan mailen en kijken wat het response is of een response uitlokken over de papieren).

Het kan zijn dat het bezwaar wordt afgewezen, dan kan je nog in beroep (gegevens staan vermeld in de brief van de afwijzing). Je moet dan wederom copieën maken van de eerste brieven (je bezwaar) en een nieuwe brief waarin je de punten aangeeft waar je het niet mee eens bent en waarom (goed lezen en soms gewoon iemand anders vragen, twee weten meer dan één ;-) ).

Een beroep is vervolgens bij de rechter waar je je verhaal mag doen. Als je niet goed bent in verbale communicatie mag je ook iemand anders het woord laten doen zoals een advocaat maar dat is niet noodzakelijk.

De rechter kan een andere interpretatie van de wet doen als de diender die jou heeft bekeurd, zelfs als de rechter het eens is met de boete kan hij/zij deze nog wel eventueel verlagen. Het is dus aan te raden om goed voor de dag te komen (tsja, zo werkt het nu eenmaal..).

Je moet in ieder geval bij zo'n zitting laten weten dat jij te goeder trouw was (ook in je bezwaar vermelden!).

Ik spreek helaas uit ervaring, maar van alle boetes die ik ooit op mijn kenteken kreeg heb ik zo zeker 3/4 nooit hoeven te betalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan