België: motor met verlaagd pk op vol vermogen zetten

poing

MF'er
3 sep 2014
57
0
Heeft iemand informatie om een motor die ingeschreven is op verlaagd vermogen, op de baan te krijgen met vol vermogen? Wettelijk in orde dan :-)

Ik hoor van dealers dat België op dat vlak achter staat en dat het niet eenvoudig is, maar kom nergens te weten hoe dit in zijn werk gaat. Voor mij is moeilijk ook ok!
 
Laatst bewerkt:
Dit kan nogal verschillen per motor heb ik begrepen.
Dit wegens de inschrijvingskosten, welke oplopen hoe hoger het PK is.

Ik weet niet of je er al 1 hebt ingevoerd uit belgie of dat gaat doen, want anders zou ik zeggen, geen teruggevoerde kopen.
Is voor mij ook de reden om niet te importeren uit belgie

full
 
Laatst bewerkt:
Weinig motoren hebben in Belgie vol vermogen op het kenteken, indien je dit persé wil kun je er een importeren uit het buitenland, bijvoorbeeld NL.
Als het om een nieuwe motor gaat kan de dealer dit vast wel voor je regelen, er worden ook motoren op vol vermogen in Belgie geleverd.
Hou wel rekening met hogere BIV en VB, en een lagere restwaarde... Je motor is straks enkel gewild voor export.
 
Weinig motoren hebben in Belgie vol vermogen op het kenteken, indien je dit persé wil kun je er een importeren uit het buitenland, bijvoorbeeld NL.
Als het om een nieuwe motor gaat kan de dealer dit vast wel voor je regelen, er worden ook motoren op vol vermogen in Belgie geleverd.
Hou wel rekening met hogere BIV en VB, en een lagere restwaarde... Je motor is straks enkel gewild voor export.

Sorry maar ik begrijp niet wat je bedoeld... Ik wens een motor over te kopen die in België ingeschreven is (ik woon in België); die is ingeschreven en tuned op een lager vermogen.

Ik wens dit vermogen te behouden, maar over een jaar mogelijks over te gaan op vol vermogen. Voor de dealer geen probleem, maar hoe regel ik de DIV (nodig voor roze kaart en die heb ik nodig voor de verzekering).
 
Een beetje weinig info...
Welke motor hoeveel vermogen staat er op het inschrijvingsbewijs etc...
In be staan zo goed als alle motoren die meer hebben dan 78kw gwn op 78 kw (op papier)
En hebben ze in het echt gwn volle vermogen omdat zoals je kunt zien op tabel het vanaf +85kw gwn niet te betalen is voor een recente motor reken maar ééns uit wat het zou kosten om een dikke 100 met 130-140kw in te schrijven...
 
99% van die belgische motoren die meer dan 78kw hebben zijn dan "niet wettelijk" :z
Ik zou er niet teveel over wakker liggen gwn zo rijden papieren veranderen kost alleen maar veel geld tijd/moeite en als je achteraf je motor wil verkopen ga je er minder voor krijgen omdat zij ook liever een hebben op 78...
 
Sorry maar ik begrijp niet wat je bedoeld... Ik wens een motor over te kopen die in België ingeschreven is (ik woon in België); die is ingeschreven en tuned op een lager vermogen.

Ik wens dit vermogen te behouden, maar over een jaar mogelijks over te gaan op vol vermogen. Voor de dealer geen probleem, maar hoe regel ik de DIV (nodig voor roze kaart en die heb ik nodig voor de verzekering).

In dat geval zoals Dafalganhooligan zegt idd gewoon op full power laten zetten en papieren laten zoals ze zijn.
 
Het zal wel een belgische vraag van me zijn; maar wat vindt je van het idee om deze vraag op een belgisch forum te zetten?
 
Een heel gedoe dat de moeite niet waard is. Gewoon andere motor kopen..
Ik denk dan toch dat je het hebt over verlaagd vermogen 35kW en niet 72, want daar rijdt idd, 'iedereen' zo mee rond. Dat zou anders niet te betalen zijn.
En @sammie, de nagel op de kop.
 
Belg hier...
Ik heb enkele maanden terug dezelfde vraag gesteld aan mijn Instructeur.
Die wist me te zeggen dat het tegenwoordig zelfs verboden is om bv. een 35kw motor nadien terug op vol vermogen te laten zetten. (Werd tevens bevestigd door mijn Honda-dealer)
Eens de motor ingeschreven, kan het niet meer veranderen, en zal je de motor dus best verkopen om je een nieuwe te kopen ;)
 
Belg hier...
Ik heb enkele maanden terug dezelfde vraag gesteld aan mijn Instructeur.
Die wist me te zeggen dat het tegenwoordig zelfs verboden is om bv. een 35kw motor nadien terug op vol vermogen te laten zetten. (Werd tevens bevestigd door mijn Honda-dealer)
Eens de motor ingeschreven, kan het niet meer veranderen, en zal je de motor dus best verkopen om je een nieuwe te kopen ;)
Hoeveel 25kw motoren staan er echt op 25 kw niet veel alleszins :N
Ik had in de tijd een motor gekocht voor men 25kw periode 2dehands met 72kw op papier bij triumph dealer en die hadden er een attest bij gegeven toen ik de motor kocht dat er een kit met 25kw in de motor zat voor de verzekering was dit ok...
Toen ik vol vermogen mocht ging die begrenzing er gwn uit (eigenlijk al een jaar eerder O-) ).
En blijkbaar zijn er maar weinig die echt 25kw rijden ik was nog braaf om het een jaar uit te houden :P
 
De meeste motoren staan in BELGIE op max 78kw; ja zelf de gsxr 1000 met vol vermogen
En een 25kw kan je niet terug laten veranderen naar vol vermogen, zover ik weet laat de wet dit niet toe,, of bijna onmogelijk te doen, zonder zware kosten dan.
En indien je meer als 78 kw op papier hebt, kost het veel geld; biv, jaarlijkse verkeersbelasting, bepaalde verzekeringen die er heel moeilijk over doen, ofwel willen ze je niet verzekeren of je betaald de volle pot.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel 25kw motoren staan er echt op 25 kw niet veel alleszins :N
Ik had in de tijd een motor gekocht voor men 25kw periode 2dehands met 72kw op papier bij triumph dealer en die hadden er een attest bij gegeven toen ik de motor kocht dat er een kit met 25kw in de motor zat voor de verzekering was dit ok...
Toen ik vol vermogen mocht ging die begrenzing er gwn uit (eigenlijk al een jaar eerder O-) ).
En blijkbaar zijn er maar weinig die echt 25kw rijden ik was nog braaf om het een jaar uit te houden :P

Dat is persoonlijke keuze natuurlijk ;)
Ik zou het zelf niet riskeren...
De verzekering kan toch nog ineens lastig beginnen doen als ge een ongeval zou hebben.
En ge zou nie ineens alle kosten zelf willen betalen dan :+
 
Eender welke supersport kost u in Belgie zo 2500euro inschrijving, ipv 62.5euro als je gewoon 78kw (100pk) papieren erbij neemt.

Heeeeel af en toe kom je op 2dehands site's een supersport tegen die is ingeschreven op volle vermogen, het zal jullie niet verbazen dat deze motor niet word verkocht :D.

Zoals eerder hier al vermeld, datgene wat op papier staat kan nadien niet meer veranderd worden, wat dus absoluut niet wil zeggen dat de motor zelf niet veranderd kan worden.
Met die gedachte is praktisch geen enkele motor met meer als 100pk "wettelijk" in orde in Belgie.
 
Rare lui die Belgen. Dat betekent dus dat je een motor welke op 35 kw is gezet niet meer terug kan zetten naar vol vermogen zodra je rijbewijs dat toelaat. Dan word je in principe gedwongen om een andere motor te halen. Dan valt het nog mee met de regels in NL.
 
Rare lui die Belgen. Dat betekent dus dat je een motor welke op 35 kw is gezet niet meer terug kan zetten naar vol vermogen zodra je rijbewijs dat toelaat. Dan word je in principe gedwongen om een andere motor te halen.
Inderdaad maar wij kunnen wel de hoge BIV omzeilen met een laag vermogen op papier,jullie zitten vast met de BPM.

@TS : ik begrijp je feitelijk niet goed,heb je geld teveel of zo?
Je betaalt zelf eerst veel BIV,en als je hem ooit verkoopt moet je hem ook nog eens goedkoper verkopen want niemand wil dat. :?
Als je schrik hebt voor de verzekering kun je altijd melden dat hij op vol vermogen staat,iedereen weet toch al dat dat zo is.
 
Heeft iemand informatie om een motor die ingeschreven is op verlaagd vermogen, op de baan te krijgen met vol vermogen? Wettelijk in orde dan :-)

Ik hoor van dealers dat België op dat vlak achter staat en dat het niet eenvoudig is, maar kom nergens te weten hoe dit in zijn werk gaat. Voor mij is moeilijk ook ok!

Het is niet mogelijk. Zo simpel is het. Je kan altijd deze site (www.wegcode.be) en forum raadplegen voor meer informatie maar het antwoord is simpel: nee.
 
In BE kan je je vol vermogen motor (70kW) ook niet laten verlagen naar 35kW. (en dus ook niet omgekeerd.)
Heb daar al op 2fast4u een topicje geopend, en ze zeggen dat het erg moeilijk is, en zo veel kost dat je eerder gewoon een nieuwe motor kunt kopen met dat geld.
 
Als je schrik hebt voor de verzekering kun je altijd melden dat hij op vol vermogen staat,iedereen weet toch al dat dat zo is.

Geld teveel niet, maar wens steeds graag mijn zaken op orde te hebben zoals o.a. verzekering. Ik denk niet dat de verzekering gaat mee doen aan zo iets, bovendien kan het dan pas echt uitkomen (minder dan dat je zwijgt).


In BE kan je je vol vermogen motor (70kW) ook niet laten verlagen naar 35kW. (en dus ook niet omgekeerd.)
Heb daar al op 2fast4u een topicje geopend, en ze zeggen dat het erg moeilijk is, en zo veel kost dat je eerder gewoon een nieuwe motor kunt kopen met dat geld.

Verlagen kan dus wel, maar de fabrikant moet de nodige documenten hebben dat dit ook een geholomogeerd model betreft. Probleem is blijkbaar eens ingeschreven is er geen weg terug.
 
Geld teveel niet, maar wens steeds graag mijn zaken op orde te hebben zoals o.a. verzekering. Ik denk niet dat de verzekering gaat mee doen aan zo iets, bovendien kan het dan pas echt uitkomen (minder dan dat je zwijgt).

Zeker 90% van alle zware motoren rijden met papieren met een lager vermogen,en dan denk jij dat verzekeringen dit niet weten? :?
Mijn makelaar reed zelf motor,net als personeelsleden van verzekeringen,en die zouden dan van niets weten?
Dat geloof je toch zelf niet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan