Benzine lekkage bij het opstarten

niceguy

MF'er
9 nov 2010
35
0
Hallo allemaal,

Sinds een jaar ben ik in bezit van een Yamaha TDM 850 94' en heeft al 60.000 km er op staan.
Een paar maanden geleden heb ik hem onder het zeil gezet om de winter door te staan.
Op een zonnige dag wilde ik hem starten om te kijken of de accu nog goed was,hij starte wel maar ik zag dat er veel benzine lekte via een afvoer slangetje onder de motor.

Ik heb alles nagekeken voor zover ik erbij kon,het is een lastig klusje om de tank eraf te halen.Maar ik kon niet achterhalen waar de benzine vandaan kwam.
Ik had de laatste keer het kraantje op off gezet om geen lekkage te krijgen dacht ik.

Ik snap niet dat de lekkage na een tijdje is ontstaan als hij bij mij in de achtertuin stil stond.

Is er iemand die me mischien kan helpen hoe dit kan en waar het aan ligt aub?

groet

Sam
 
Vlotter zal wel blijven hangen. Tik maar eens met een schroevendraaier op je vlotterkamer,kan goed zijn dat vlotter benzine toevoer weer afsluit.
Meng evt. een carburateurreiniger (bv Forte) bij de benzine.
Bij lang stilstaan kun je idd beter je kraan op off zetten.
 
Da's inderdaad een 'overloop' die aktief was.
Die reiniger is inderdaad ook een middel wat KAN helpen, al geloof ik er persoonlijk niet zo in.

Maar het is zeker het proberen waard want als je de vlotterbakken er onderuit moet halen, da's iets meer werk!

Was het gestopt uit zichzelf trouwens?

8-)
 
Vlotter is inderdaad je eerste verdachte. Mogelijk blijven hangen (paar tikjes met de achterkant van een schroevendraaier kan wel eens helpen, anders uit elkaar halen en schoonmaken) of een lekkende pakking oid. Controleer dan meteen je benzinekraan (vacuumwerking) en je olie. Als die benzine in je olie loopt word je niet blij.
 
Check wel olie-peil/kleur/geur na zoiets want benzine stroomt maar zelden 1 kant uit; een slok in een cilinder sijpelt langs de zuigerveren het carter in.
 
Laatst bewerkt:
Zoveel reacties.....bedankt jongens! :}

Ik ben niet echt bekend met de vlotter dus ik zou niet weten waar die zou moeten liggen maar ik zoek het wel even op in het handboek.

Het legen van de carburateur is wel een goede tip voor de volgende keer!

Ik hoop dat het met een paar tikjes opgelost is want ik heb geen zin om veel tijd en geld hieraan te verspillen.

Om nu in deze kou eraan te zitten is niks voor mij dus ik wacht nog effe tot het beter weer is en dan laat ik wel horen wat het resultaat is .

greets....

Sam
 
Zoveel reacties.....bedankt jongens! :}

Ik ben niet echt bekend met de vlotter dus ik zou niet weten waar die zou moeten liggen maar ik zoek het wel even op in het handboek.

Het legen van de carburateur is wel een goede tip voor de volgende keer!

Ik hoop dat het met een paar tikjes opgelost is want ik heb geen zin om veel tijd en geld hieraan te verspillen.

Om nu in deze kou eraan te zitten is niks voor mij dus ik wacht nog effe tot het beter weer is en dan laat ik wel horen wat het resultaat is .

greets....

Sam

Voordat je die motor nog eens start:

- olie aftappen / vervangen
- benzinekraan reviseren
- carburateurs schoonmaken


Er kan nu / is zeer waarschijnlijk benzine in je carter gelopen, die er nu via de carterontluchting weer uit loopt tijdens het starten.....

Is heel goed om je motor inwendig te reinigen, alleen smeert de olie nu niet meer......
 
De tip is al gegeven maar ik zou het zeker in de gaten houden als er idd benzine het carter in is gelopen kan dat hele vervelende gevolgen hebben van verdunde olie tot bij een warme motor zou er zelfs explosie gevaar in het carter kunnen ontstaan. vervangen die olie!!!!!
 
hier een foto van mijn probleem.....het slangetje was er af en nu is hij ook afgebroken.
full
 
hier een foto van mijn probleem.....het slangetje was er af en nu is hij ook afgebroken.[afbeelding]

Dat is niet je probleem hoor. die slang zit daar om heen, maar dat is niet het probleem. dat zorgt er alleen maar voor dat de benzine niet boven op het blok terecht komt als hij overloopt. nu loopt het via dat slangetje weg naar ergens onder de motor....


Check je olie niveau is, voor 't zelfde geld heb je je blok ook al vol benzine zitten... (waar je reeds al op geattendeerd was)
 
hier een foto van mijn probleem.....het slangetje was er af en nu is hij ook afgebroken.[afbeelding]
Je bedoeld toch niet je stationair-afstelschroef hoop ik?
Waar die binnenkabel in zit.

Peil je olie eens, en ruik eens of het naar benzine ruikt?
Waarschijnlijk is je oliepeil te hoog.
(zoals andere ook al zeggen)

edit: Gaat niet vanwege dry-sump
 
Laatst bewerkt:
En mn xtz750 ook O-)

Om te peilen moet je hem eerst een paar minuten laten draaien.
En met benzine in de olie is dat niet zo`n goed plan.
Je loopt dan de kans dat er geen smering bij alle draaiende delen is met alle gevolgen van dien.
 
En mn xtz750 ook O-)

Om te peilen moet je hem eerst een paar minuten laten draaien.
En met benzine in de olie is dat niet zo`n goed plan.
Je loopt dan de kans dat er geen smering bij alle draaiende delen is met alle gevolgen van dien.


k heb 't een keer gehad. Toen was ik met een motor bezig. ding liep kut. sjonge. kon het maar niet vinden. carburateurs had ik al schoon, airbox was er af en alles. ik was al een tijdje met dat ding bezig. en ik mooi kijken. sleutelen met een lopende motor.. in eens vette pijn in m'n ogen, net ofdat ze in de fik stonden... wat gebeurde er nou. ik zat met m'n hoofd boven de carter ontluchting slang. dus die benzine/olie dampen zo m'n bakkes in.. najah. wel vlot opgelost daarna. maar omg.. wat deed dat pijn... :/
 
Dat is niet je probleem hoor. die slang zit daar om heen, maar dat is niet het probleem. dat zorgt er alleen maar voor dat de benzine niet boven op het blok terecht komt als hij overloopt. nu loopt het via dat slangetje weg naar ergens onder de motor....


Check je olie niveau is, voor 't zelfde geld heb je je blok ook al vol benzine zitten... (waar je reeds al op geattendeerd was)

Dus dat slangetje dient eigenlijk alleen voor de afvoer van overtollig benzine..overloop dus?

Ik zal de olie maar ook gelijk verversen en als me het lukt de carburateur schoonmaken het ligt niet bepaald handig..je moet echt veel eruit halen bij deze TDM.

De volgende motor wordt geen TDM aangezien je de halve motor moet demonteren om bij de accu te komen :(
 
Dus dat slangetje dient eigenlijk alleen voor de afvoer van overtollig benzine..overloop dus?

Ik zal de olie maar ook gelijk verversen en als me het lukt de carburateur schoonmaken het ligt niet bepaald handig..je moet echt veel eruit halen bij deze TDM.

De volgende motor wordt geen TDM aangezien je de halve motor moet demonteren om bij de accu te komen :(
De carburateurs kun je het beste eraf halen en ultrasoon laten reinigen.
Misschien gelijk een revisiesetje erbij, dan kan hij er weer jaren tegenaan.

Je moet inderdaad veel slopen om ergens bij te komen en de tank is dan ook niet bepaald makkelijk hanteerbaar, zeker bij de 3VD....
Maar aan de andere kant: koop een optimate druppellader en je krijgt er een vast aansluiting bij. Die sluit je op je accu aan, daar plug je de optimate in en je bent er voor altijd vanaf....
 
Dus dat slangetje dient eigenlijk alleen voor de afvoer van overtollig benzine..overloop dus?

Ik zal de olie maar ook gelijk verversen en als me het lukt de carburateur schoonmaken het ligt niet bepaald handig..je moet echt veel eruit halen bij deze TDM.

De volgende motor wordt geen TDM aangezien je de halve motor moet demonteren om bij de accu te komen :(

Achterbrug moet er dan uit toch?

Maar net wat Vmax-Idioot zegt, doe 't goed. dan hoef je maar 1 keer.

Carburateurs ultrasoon :Y ±100euro
olie :Y ±40euro
olie filter :Y ±15euro
revisiesetje voor de benzine kraan :Y ±30euro
en wellicht nog een nieuwe accu ±70euro
optimate/druppellader :Y ±65

Dan ga jij lachend de volgende winter tegemoet *O*


PS: als je het olie filter gaat vervangen, denk dan hier ff om:
hij heeft een binnen filter. als je die tevoorschijn tovert, zit er aan het einde van 't buisje, een rubbertje en een klein busje!! denk daar om. dat busje en dat rubbertje moeten er wel weer tussen... anders lekt'ie -O- (ik kan 't weten |( )

je snapt er misschien wel niks van, wat ik net zei. maar je komt 't wel tegen :Y

Edit:

oil-pump-tdm850ec-1993_bigyau1223b-3_a13f.gif
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan