Benzine Virago XV700

Meatloaf

MF'er
17 mrt 2003
103
0
Kerkrade
Ik tank al jaren in Duitsland. Dat is gewoon goedkoper. Nu heb ik een vraag aan iedereen die ook echt weet wat goed is.

Ik tankte in het verleden altijd Super Plus. Deze benzine heeft 98 octaan. Daarbij gooide ik er ook loodvervanger in. De vorige eigenaar vertelde me dat hij ook altijd zo tankte. Nu zegt de fabriek dat 87 octaan zonder lood voldoet. Inmiddels tank ik dus Super (95 octaan) zonder loodvervanger. Mijn motor rijdt hierdoor niet minder snel, en ik verlies voelbaar ook geen vermogen. Nu hebben ze in Duitsland ook Benzin. Dit spul heeft maar 90 octaan, en is nog eens 2 cent per liter goedkoper. Ik gebruik mijn motor voor woon-werk verkeer en als hobby, dus 2 cent per liter rekent per maand toch goed door. Alleen, ik weet niet hoe de motor op deze benzine zal reageren, en ik wil die kist ook niet kapot rijden omdat er foute brandstof inzit.

Heeft iemand ervaring hiermee, of weet iemand er gewoon meer van?

Ik wacht af. :9
 
90 ctaan lijkt me toch een te laag octaantal. Ik weet niet wat de compressie van een virago is maar de kans dat de motor gaat pingelen (spontaan voorontsteken) lijkt me toch vrij groot. Dit vind je blok niet echt prettig
 
Euh..octaan 95 is Euro loodvrij en alle super soorten zijn 98 octaan hetzij met lood of met loodvervangers erin..als je zelf ook nog erbij gaat gooien dan gaat denk ik je octaan nog meer omhoog...

Dat duitse spul ken ik niet maar lijkt me niet best als het 90 octaan heeft..tenminste mijn fiets zou het niet lusten, die heeft al moeite met Euro.

Probeer het een keer..ga gewoon vast tanken als je tank nog half vol is..dan gaat het octaan getal geledeidelijk omlaag in je tank en dan merk je ook vanzelf of het goed gaat of niet..je merkt echt wel dat je motor minder lekker gaat lopen, te hoog stationair gaat draaien, te heet wordt, te veel gaat knallen voordat de motor echt kapot gaat..lijkt mij tenminste...maar ik ben geen monteur dus pin me er niet op vast
 
Ik tankte in het verleden altijd Super Plus

Super plus is dus benzine met een octaangehalte van 98 zonder lood !
Super (95 octaan) bestaat in principe in nederland niet, is Euro95 loodvrij.
Super heeft altijd een octaangehalte van 98, in Nederland dan.
Loodvervanger is alleen nodig als de fabrikant dat voorschrijft voor smering van de kleppen enzo. Als de fabrikant zegt dat je ook op benzine met een octaan gehalte van 87 [niet meer in Nederland verkrijgbaar, heette Normaal] kan rijden zou ik me geen zorgen maken over rijden op benzine met een octaan gehalte van 90.
 
Terug
Bovenaan Onderaan