Berekenen weerstand van een gloeilampje? Hoe?

biertje?

MF veteraan
6 jan 2002
1.507
0
Hallo,

Hoe bereken ik de weerstand van een gloeilampje (knipperlicht)???
Het is een 23 watt lampje op een 12 V accu!

Ik heb de weerstand nodig aangezien mijn nieuwe knippers alleen met deze weerstand ertussen goed werken. Anders knipperen links en rechs gelijktijdig :(
Zo gauw ik het origiginele knipperte ertussen knoop werkt het wel.
Maar 4 knippers achter is wat teveel van het goede, daaromn wil ik de originele knippers vervangen door een weerstand.....maar ja....welke?

Alvast bedankt!
 
V= I*R

komt uit een grijs verleden boven borrelen

V = spanning
I = stroom
R = weerstand

Moet je ook P = V*I hebben om I uit te kunnen rekenen (P = vermogen)

I = P/V = 23/12 = 1,92

R = V/I = 6,26 Ohm.

Kan er helemaal naast zitten. :+ Meet em eens door voor de zekerheid?
 
@Ralfie:
Meet em eens door voor de zekerheid?

Afgezien van het feit dat uitrekenen simpel is: hoe wou je dit doormeten doen? Als je met een weerstandmeter aan de gang gaat, zal je een veel te lage weerstand meten. Dit komt omdat een weerstandmeter met een betrekkelijk lage spanning werkt die de gloeidraad van de lamp niet zal doen gloeien zoals in een normale bedrijfssituatie wel het geval is. Hierdoor blijft de weerstand veel te laag. Als je een lamp normaal gebruikt, zal deze de gloeidraad in enkele ms. verhit zijn (en dus gloeien) waardoor de weerstand flink wordt verhoogd (hoe lager te temperatuur, hoe lager de weerstand, vergelijk maar met supergeleiding bij het absolute nulpunt). Dit is ook de reden dat een gloeilamp meestal alleen doorbrand bij inschakelen: door de lage weerstand zal kortstondig een grote stroom door de gloeidraad lopen.
 
V= I*R

komt uit een grijs verleden boven borrelen

V = spanning
I = stroom
R = weerstand

Moet je ook P = V*I hebben om I uit te kunnen rekenen (P = vermogen)

I = P/V = 23/12 = 1,92

R = V/I = 6,26 Ohm.

Kan er helemaal naast zitten. :+ Meet em eens door voor de zekerheid?
Het kan ook in 1 keer P = U kwadraad/r
 
Mooi zo'n forum, ik krijg een flashback naar ouwe topics hier. :P

(er zijn zondaars in deze topics die beweren dat de lamp stuk gaat door de vervorming vd draad bij inschakelen ;) )
Niet zozeer door vervorming, maar als er al eeen zwak stukje in de gloeidraad zit, dan zal deze eerder defect raken bij het aanzetten omdat (zoals hierboven al vermeld) er in het begin een veel grotere stroom loopt.
 
Hallo,

Hoe bereken ik de weerstand van een gloeilampje (knipperlicht)???
Het is een 23 watt lampje op een 12 V accu!

Ik heb de weerstand nodig aangezien mijn nieuwe knippers alleen met deze weerstand ertussen goed werken. Anders knipperen links en rechs gelijktijdig :(
Zo gauw ik het origiginele knipperte ertussen knoop werkt het wel.
Maar 4 knippers achter is wat teveel van het goede, daaromn wil ik de originele knippers vervangen door een weerstand.....maar ja....welke?

Alvast bedankt!

Hoi Biertje,

Als je nu eens een (zwart geverfd ?) lampje als weerstand gebruikt? Dat is een goedkope weerstand, van de juiste waarde en simpel te krijgen. De 25 Watts weerstanden van 6 ohm (die best wel zullen werken) zijn niet echt goedkoop te noemen, terwijl een gloeilamp van 21 Watt goedkoop en makkelijk te verkrijgen is. Denk wel aan een goede isolatie van de aansluitingen... (ook open deuren moeten ingetrapt worden).

Succes.
 
Weerstanden kostte me 90 eurocent p/s.

Heb nu wel 2x 6.2ohm weerstanden over.....is €1,80 weggewgooid geld.....is toch een biertje minder vanavond :)
 
Weerstanden kostte me 90 eurocent p/s.

Heb nu wel 2x 6.2ohm weerstanden over.....is €1,80 weggewgooid geld.....is toch een biertje minder vanavond :)

:? waar koop jij 25W weerstanden voor 0,90????????? waarschijnlijk heb je nu weerstanden die heet genoeg worden om op te frituren :P (zou er wel even naar kijken voor de hele boel affikt B| )
 
:? waar koop jij 25W weerstanden voor 0,90????????? waarschijnlijk heb je nu weerstanden die heet genoeg worden om op te frituren :P (zou er wel even naar kijken voor de hele boel affikt B| )
Ze hoeven geen 25watt te zijn. 11 watt is meer dan voldoende omdat de lamp evenlang aan als uit is.
Ik denk dat je daar zeker onder 1 euro per stuk aan moet kunnen komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan