Beschermen stuurschakelaar

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.849
5.025
Lemelerveld
Beetje een bijzondere vraag.

Ik heb een Stark Varg, die elektrische crosser.
Op zich een fijne goede motor om mee te rijden en het rijwieldeel en aandrijving zijn echt subliem, maarrrr....

Iets wat heel makkelijk goed te maken was en al 100 jaar goed werkt op andere motoren is Stark niet in geslaagd. Gewoon goede werkende knoppen aan het stuur. Aan de linkerkant zitten 3 knoppen. ''Aan'', ''Up'' en ''Down''.
Aan moge duidelijk zijn, Up en Down ga je mee door de rijmodi. Nu heb ik een paar keer zand tussen de Aan knop gehad waardoor de motor niet aan of uit te zetten was. Beetje blazen, meppen enz wel weer gangbaar. Nu was het gister tijdens een wedstrijd de Down knop. De down knop gebruik je niet alleen om in rijmodi omlaat te gaan, maar ook na het aanzetten van de motor hem in de ''versnelling'' te zetten. Echter is dat niet meer goedgekomen en tot op heden doet de motor niks. Het lijkt er op dat de hele stuurschakelaar overleden is.
Dat komt uiteraard wel weer goed, maar ik heb geen zin in elke keer gezeik en dat een stuurschakelaar een slijtageonderdeel wordt.

Hebben jullie mooie bijdehandse oplossingen hiervoor?
Ik zit er aan te denken om iets van doorzichtig lamineer folie er om heen te krimpen, maar misschien dat jullie een mooiere methode weten.

1706448195035.png
 
Misschien dat er nog geen honderd jaar knoppen zijn die ook een val in het zand overleven? Kickstarter en hand uitsteken, dat idee.
Maar als er op een gebruiksvriendelijke manier zand in of op gekomen is, dus niet als een torpedo het stuur het zand in , misschien even kijken bij de andere merken crossers met rij modi?

Als het nou waterdicht moest zijn zou Janbros wel wd40 aanraden , maar dan blijft er juist meer plakken 😉 .

Is de leverancier/ fabrikant al op de hoogte?
 
Als een torpedo het zand in inderdaad, maar dat doen crossers al zeker 40 jaar zonder dit ge-eikel.
Andere merken hebben knoppen die er heel goedkoop uitzien en meer speling hebben/uitsteken. Dat is mij ook prima, maar past uiteraard niet op de kabelboom. + Het lampje dat er op zit is van belang voor de bediening.

Support heeft een mailtje, krijg ik waarschijnlijk wel snel antwoord op en verwacht dat ik gewoon onder garantie nieuw krijg. Ook al moet ik hem betalen nog niet erg. Maar als het een 80 euro kostend slijtage onderdeel wordt wordt ik er wel lichtelijk chagrijnig van...
 
Je zou plastic rubberen dopjes kunnen printen/kopen/maken voor de knoppen.. zodat de kieren dicht zijn.

Hetzelfde principe als je op zaagmachines/werkplaatsmachines ziet over van die aan/uit knoppen. Het is dan afgedekt maar nog wel flexibel genoeg om de knop in te drukken.

61jYiOqYRGL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
 
Bij nadere inspectie blijkt het soldeersel de knop te hebben verlaten.
Doet niks af aan het feit dat de rommel gewoon zand dicht moet, knoppen die vast zitten kwam al vaker voor.

IMG-20240128-WA0009.jpg
 
Maar waarvandaan komt het zand nu? De voorkant langs die kieren van de knoppen?
Of zitten er verder nog kieren. Dan zou ik deze gewoon dichtkitten met een laagje.. Mocht het nodig zijn kunnen ze altijd nog open.
 
Maar waarvandaan komt het zand nu? De voorkant langs die kieren van de knoppen?
Of zitten er verder nog kieren. Dan zou ik deze gewoon dichtkitten met een laagje.. Mocht het nodig zijn kunnen ze altijd nog open.
Zand komt bij de knoppen aan de buitenkant tussen knop en behuizing waardoor deze ingedrukt geblokkeerd blijft.

Ik heb nu het idee hem in lamineerfolie te doen en dat er overheen te verhitten zodat het in vorm blijft zitten en afdicht.
 
Je hebt ook buisvormig doorzichtig krimpfolie. Die er omheen, dan ff verhitten. Zegmaar zelfde idee als krimpkous voor elektra, maar dan doorzichtig en groter.

Beetje hetzelfde idee als @Rob RD maar dan zonder aardbeiensmaak.

Edit: zou dan wel even zoeken naar eentje die UV gestabiliseerd is, anders kan je dat truukje elk half jaar herhalen.
 
Laatst bewerkt:
Bij nadere inspectie blijkt het soldeersel de knop te hebben verlaten.
Doet niks af aan het feit dat de rommel gewoon zand dicht moet, knoppen die vast zitten kwam al vaker voor.

Bekijk bijlage 1967998
Dit is best te solderen door iemand die het goed kan.
Schakelaartjes zijn ook te vervangen, heb ik hier ook liggen.
MAAR wat doen die dingen op een motor? :X
Zijn knoppies voor consumenten electronica.....
 
Kan je die switch sw3 niet gewoon overbruggen uit je kabelboom?
Daadje daaruit oppikken en gewoon stevige schakelaar ertussen.
Maar het is electrisch dus je bedient natuurlijk geen startrelais.
Dus het signaaltje moet naar de printplaat.
Kan eens aan m.n zoon vragen studeert embedded en design hbo electra.
Zit altijd in die printplaten te wroeten.
 
Alternatief voor een hoes achtige oplossing.. knoppen zoeken zoals in afstandsbedieningen enzo? Misschien wel een beetje gedoe om goed formaat te vinden.. en op z'n plek te houden.
 
Soldering lijkt ook verweerd dus kans dat er water ingekomen is.
Opnieuw solderen en heel dun streepje vloeibare siliconenpakking op de alu. Behuizing.
Electrisch is ook niet voor in het zand ;)
 
Dit is best te solderen door iemand die het goed kan.
Schakelaartjes zijn ook te vervangen, heb ik hier ook liggen.
MAAR wat doen die dingen op een motor? :X
Zijn knoppies voor consumenten electronica.....

Ik krijg een nieuwe opgestuurd onder garantie, maar dat voorkomt natuurlijk niet dat er zand in de nieuwe komt.
Ook wil ik deze inderdaad laten solderen zodat ik reserve en een experimenteer ding heb, verwisselen is een minuutje werk.
Heel eerlijk denk ik dat ik flink heb lopen drukken en frutten op de knop om het zand er uit te krijgen en dat daarmee de rommel overleden is, normaal zet je er natuurlijk niet veel kracht op.
En tsja, het dashboard is ook een smartphone. Op zich mooi al ben ik er zelf niet heel tevreden over. Is een nieuw merk dus zullen vast eea aan leermomentjes tegen komen. Die smartphone kun je thuis laten, maar dan weet je natuurlijk niet wat je acculading is of in welke map je rijdt. Al kun je als je helemaal 1 kant op schakelt natuurlijk tellen de andere kant op.
Wat ik een gemiste kans vind is dat die smartphone niet gelijk redundantie is voor de knoppen. Stel je hebt een serieuze valpartij waarbij heel de stuurschakelaar aan stront ligt (wat ook bij conventionele kan gebeuren) dat je dan gewoon op het dashboard het ding in mode naar keuze zet en uit de vrij haalt en je kunt gewoon je ding doen.

@propje Die schakelaar er tussen is inderdaad een noodoplossing welke ik eventueel in de kop had voor als ik de motor echt nodig had en ik niet snel aan een nieuwe schakelaar kan komen. Misschien zelfs wel gewoon doorknippen en met een stukje metaal het ''signaal'' bedienen. Als je in de middle of nowhere staat.
En tsja, elektrisch niet voor in het zand. Ik zou zeggen ga er eens 1 proefrijden. Dan bedoel ik niet zo'n veredelde mountainbike maar een Stark of een opgefokte StormBee oid. Ik heb hem vorige week met een EXC500 demo kunnen vergelijken op dezelfde baan. Dan is die 500 maar een loom ding, compleet futloos van onderuit in vergelijking.

De Alu behuizing zit een rubber membraan in wat tevens afdichting is. Dan zit er om de knoppen nog rubber ringetjes. Al heb ik het idee dat juist die rubber ringetjes zand happen en de rommel laten blokkeren. Misschien op deze oude schakelaar eens zonder probeer, dat het geheel net wat meer speling heeft. Dan kan ik hem na een paar keer proberen of nadat hij flink nat is geweest eens uit elkaar halen om te zien hoeveel er dan langs komt.

@Loki Dat was mijn 1e idee ook, maar dat kon wel eens heel lastig worden om passend te vinden inderdaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Nee geen electrisch voor mij dank je.
Als het ooit zover komt dat het niet anders kan.
Heel misschien,maar ik denk dat ik dan andere hobby zoek.
Vindt mijn 500 zoals ik hem nu heb eigenlijk de perfecte vakantie fiets.
Otr rij ik niet meer.
Daarvoor had ik de 300exc.
Ik hou van verbrande benzine.
Succes met solderen pas op dat je de print niet te heet stookt.
Eerst tin wegzuigen met geweven koperdraad.
 
Dat solderen besteed ik uit. Daar heb ik de handen niet voor en is gewoon niet mijn vak. Er zijn vast mensen die dat heel goed kunnen hier ;)

Voor de rest van mijn reactie daarop zie het Stark Varg topic. Om het maar ontopic te houden.
 
Laatst bewerkt:
Bij nadere inspectie blijkt het soldeersel de knop te hebben verlaten.
Doet niks af aan het feit dat de rommel gewoon zand dicht moet, knoppen die vast zitten kwam al vaker voor.

Bekijk bijlage 1967998
Ik zit ff in te zoomen, maar klopt het dat de schakelaar onder SW3 er nu los op ligt?
Het lijkt namelijk alsof de soldeerpads ernaast eraf zijn (als in: de koperlaag eronder is eraf). Dan is het wel te solderen maar moet er een ander deel koper kaal worden gemaakt.

Ik zou me er best aan willen wagen (vaak zat dit soort ellende gehad met m’n drones) maar qua tijd zit t niet mee…
 
Terug
Bovenaan Onderaan