Beste budget banden voor Yamaha FZS 600 Fazer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kajonbikes

Rookie
19 apr 2023
13
4
Beste motorrijders,

Ik heb mijn huidige Yamaha FZS 600 Fazer uit 2000 laatst overgenomen van een vriend van mij.
Na 2 maanden kwam ik er achter dat hij op flink oud rubber stond (2009!).
Vandaar dat ik de banden graag wil vervangen voor nieuwe.
Bandenmaten zijn 110/70/17 voor en 160/60/17 achter.
Banden zijn radiaal en hebben een snelheidsindex ZR.
Ik heb ook last van een studentenbudget waardoor ik de set prijzen het liefst tussen de €150-200 houd.
Online vond ik al Michelin Pilot Street en Dunlop Sportmax GPR-300 banden, alleen deze lijken het vaakst gebruikt te worden voor motoren zoals de Kawasaki Ninja 400 en Yamaha R3, motoren die zich toch in een andere klasse bevinden dan een Fazer 600.
Heeft iemand suggesties over welke banden de beste keuze zouden zijn?

P.S. Ik gebruik mijn motor voornamelijk voor woon- werk verkeer.

Bij voorbaat dank!
 
Ik heb de dunlop gpr300 onder mijn tracer 700 zitten. Deze zaten erop toen ik de motor kocht. Ze bevallen prima. Ik rij er lekker sportief mee. Alleen bij nat wil het achterwiel nogal snel spinnen. Ik ga de volgende keer wel weer 'n echte a band eronder zetten. Maar voor de prijs is het geen verkeerde...
 
Als je een budgetmerk zoekt die aardige banden levert zou ik kijken naar Maxxis. Jaren geleden op een Bandit 1200 gehad en nooit een enkel probleem met grip gehad.
 
Oude banden hoeven niet slecht te zijn. Hoe is de staat?

En ga gewoon voor een merkband, al het potentiële gezeik met de B C of Z merken is het niet waard.

Ik ben fan van Continental maar das alleen gebaseerd op gevoel en input van iemand uit de racerij.
 
Rij zelf met pilot 2ct banden van Michelin, ja je gaat boven de 200 uitkomen (gok 250) maar asjeblieft van alles waar je op bespaard met uitgave van je motor doe het niet op banden/grip. Die banden houden je overeind en zorgen dat je in geval van nood kan uitwijken en remmen
Grip is inderdaad het laatste waar ik op wil besparen, vandaar dat ik mijn oude banden wil vervangen terwijl er wel voldoende profiel op zit.
14 jaar vind ik wel erg oud.
De pilot 2ct zien er inderdaad goed uit, maar ik zie dat ze relatief snel slijten, hoe ervaar jij dat?
 
Oude banden hoeven niet slecht te zijn. Hoe is de staat?

En ga gewoon voor een merkband, al het potentiële gezeik met de B C of Z merken is het niet waard.

Ik ben fan van Continental maar das alleen gebaseerd op gevoel en input van iemand uit de racerij.
Staat is op zich prima, zit voldoende profiel op, maar 14 jaar vind ik wel erg veel.
Ben inderdaad van plan om voor een merkband te gaan, op grip wil ik niet besparen.
Ik probeer met mijn budget echter wel de beste dealtjes te vinden.
 
Qua grip en hoelang ze meegaan: BT-46. prijs is rond de 100 euro per stuk.
Heeft silica: dus hele goed rip droog en nat

BT-45 was zonder silica en daarmee kon ik zolang mee doen:
Achterband: 29k miles = 46000 kilometer (correctie: 19K miles = 30500 km )
Voorband: 23 K miles = 37000 km

de band was wel vierkant zowat, maar dat doet niks met de grip in bochten, als je niet als een gek gaat rijden......

BT-46 heeft nu silica, dus het heeft meer grip onder alle omstandigheden, gaat ook langer mee. Tel uit je winst.
Bovenstaande info heb ik opgeschreven in mijn Honda motor onderhoudsboek (die ik nu niet meer heb ,alleen nog een foto daarvan.)

Vergeleken met een Bridgestone Demon sport, heb ik veel meer vertrouwen met een BT-46. de demon sport glipt met nat weer als ik rotondes neem, maar de BT-46 plakt vast onder dezelfde situaties. Ik durf daardoor iets harder te rijden. Er staat nergens of de Bridgestone demon sport silica heeft, dus ik neem aan, door ervaring ook, dat het een oudere type band betreft, eentje zonder silica.

Dus BT-46 is een mogelijke kandidaat.

Edit: 29K naar 19K miles...!
 
Laatst bewerkt:
Ik rij normaal daarom dat ik destijds zoveel eruit kon halen (30500 km achterband. Gecorrigeerd) en dus de band vierkanter is , als ik de bochten sneller zou nemen dan slijt het wat ovaler. Als goed is , gaat dat vanaf nu anders. Op mijn V7 ga ik nu sneller door de bochten waar de snelweg dat toelaat. Nu slijt de "schaamrand" ook iets meer weg, waardoor mijn band ovaler blijft als goed is....

De onderhouds schema is als bewijs bijgesloten ^_^) zie en huiver hoe langzaam ik gereden moet hebben op de Honda om er 30.5K km eruit te halen. hahaha.

Had de calculator in windows, proest,,,..... kuch, verkeerd ingetypt. vond het al raar dat de voorkant sneller slijt dan de achter..... |(
1685957220497.png


Technisch gezien kon ik nog wel wat extra uit de band halen, want die was nog niet helemaal versleten. Alleen jammer, als je het helemaal oprijdt, dan is de kans op een lekke band ook groter niet? Jammer, heb geen oude foto gevonden van mijn vierkante band tot nu toe. Staat ergens op deze forum....
 
Bandenmaten zijn 110/70/17 voor en 160/60/17 achter.
Zoek even op de voorvelg de ingeslagen maatvoering van de velg. Vaak zijn de voorvelgen 3,5 inch breed. Daar hoort een 120/70-17 band omheen. Een 110/70-17 op een 3,5" velg komt veel minder bol uit en geeft een vreemde vlakke en langzame stuurkarakter. Ook kom je op de voorband eerder op het randje terecht dan op de achterband, weet ik uit ervaring.

Verder ga je gewoon meer geld kwijt zijn dan je wilt uitgeven, tenzij je met B-merken gaat rijden. Dat gaat met het huidige weer goed, maar wanneer er een keer (onverwacht) wat regen valt en je moet een snelle noodmaneuvre uitvoeren, dan kunnen er gevaarlijke verrassingen ontstaan (ook ervaring...).

Elke sport-toerband van elk gerenommeerd merk past bij jou en is te leveren in jouw maatvoering (zoek wel even op wat die voorvelg is).

Continental ContiMotion
Pirelli Angel ST
Bridgestone T31
(om maar een paar te noemen)
 
Grip is inderdaad het laatste waar ik op wil besparen, vandaar dat ik mijn oude banden wil vervangen terwijl er wel voldoende profiel op zit.
14 jaar vind ik wel erg oud.
De pilot 2ct zien er inderdaad goed uit, maar ik zie dat ze relatief snel slijten, hoe ervaar jij dat?
Heb zelf ongeveer 10k a 14k gehaald met die band achter, maar dat is wel met sportief rijden. Mijn ervaring is dat deze banden erg veel grip bieden ook in regen en kou.
 
Ik ga binnenkort Road6 op mijn Fazer zetten.
Besparen op banden is echt af te raden.

Ik heb nog geen ervaring met de Road6 maar deze komen heel veel naar voren als de beste all round band voor iemand die niet alleen op warme zonne dagen rijdt, maar dus ook als het 6 graden en nat is.

Het beste wat je imo kan doen om te besparen op banden is de banden zelf bestellen en dan laten monteren ipv de banden op de plaats van montage te kopen, scheelt je zomaar €100.
 
Ja zou -om een beetje besparen- wel kunnen zoeken naar een ouder type van een a merk. De Bridgestone T30 ipv 31/32 of de Road 4 ipv 5/6. Via het interwebs kan je ze vaak nog wel vinden. Je rijdt woonwerk zeg je, dus grip in de regen speelt wel mee dan.

Nieuwste versies zijn ongetwijfeld weer verder ontwikkeld, maar dat neemt niet weg dat de voorlopers nog goed meekomen. Geldt overigens niet voor de BT015, ik krijg al kriebelaids als ik aan die band denk. :+
 
Ik rijd op de pirelli angel gt , niet de gt2, deze uitgekozen op reviews en prijs kwaliteit. (5000) erop zitten en tot nu toe prima goed)
Je hebt ze in gewoon en A uitvoering. dan zijn ze iets stugger maar ook slijtvaster.
Als je voor banden moet hik je altijd tegen die prijs aan maar het blijft het meest (of 1) belangrijke van de wegligging en rij gedrag.
Op de 2009 band kan je zomaar nog heel lang doorrijden of ook zomaar niet. Verstandig wat je doet.
Eind van het lied blijft altijd: you get what you pay for.
 
Als er geen droogtescheuren in zitten, gewoon rijden. In de regen als het koud is moet je een beetje voorzichtig doen, maar als het droog is kan je gewoon de steppies aan de grond rijden. Dan koop je na de zomer een setje banden zonder dat je het laatste tientje er uit hoeft te persen.
DOT codepaniek|(
 
Als er geen droogtescheuren in zitten, gewoon rijden. In de regen als het koud is moet je een beetje voorzichtig doen, maar als het droog is kan je gewoon de steppies aan de grond rijden. Dan koop je na de zomer een setje banden zonder dat je het laatste tientje er uit hoeft te persen.
DOT codepaniek|(
Ik wil dit graag nuanceren. Het kan goed gaan maar weet uit ervaring dat de grip wel heel veel kan verslechteren doordat de band harder wordt en dan ineens kan wegglijden in bochten. Bij ongeval afhandeling kijk ik wel naar die codes . Vooral oude enduro banden verouderen behoorlijk.
 
Grip is inderdaad het laatste waar ik op wil besparen, vandaar dat ik mijn oude banden wil vervangen terwijl er wel voldoende profiel op zit.
14 jaar vind ik wel erg oud.
De pilot 2ct zien er inderdaad goed uit, maar ik zie dat ze relatief snel slijten, hoe ervaar jij dat?
Michelin Pilot Power, dat zijn de sportieve banden van een aantal jaren terug. Ze zijn wel goedkoop (voor wat ik zo kan vinden) en rijdt echt prima. Als je langere levensduur wilt, zul je meer uit moeten geven. :)
Zoek even op de voorvelg de ingeslagen maatvoering van de velg. Vaak zijn de voorvelgen 3,5 inch breed. Daar hoort een 120/70-17 band omheen. Een 110/70-17 op een 3,5" velg komt veel minder bol uit en geeft een vreemde vlakke en langzame stuurkarakter. Ook kom je op de voorband eerder op het randje terecht dan op de achterband, weet ik uit ervaring.
Even de specs opgezocht, de 110/70 lijkt wel de standaard maat voor de FZS 600 Fazer uit 2000.
 
Ja zou -om een beetje besparen- wel kunnen zoeken naar een ouder type van een a merk. De Bridgestone T30 ipv 31/32 of de Road 4 ipv 5/6. Via het interwebs kan je ze vaak nog wel vinden. Je rijdt woonwerk zeg je, dus grip in de regen speelt wel mee dan.

Nieuwste versies zijn ongetwijfeld weer verder ontwikkeld, maar dat neemt niet weg dat de voorlopers nog goed meekomen. Geldt overigens niet voor de BT015, ik krijg al kriebelaids als ik aan die band denk. :+
Eens. Ik heb met plezier met de T30 gereden op een FZ6 vroeger. Maar, eerlijk is eerlijk, de nieuwere banden zijn VEEL beter in de regen en met kou. Als je een mooiweer rijder bent dan kan een T30 prima.
Ook de T30 Evo gereden en de Angel GT op een FZ6. De Pilot Road 4 vond ik echter een flutband. Zoekend, te slapjes, wij werden geen vrienden. Toegeven, ik reed die Fazer hard en best op de grens. Ook met een passagier. Dan moet een band van goede huize komen en ik ben zelf ook niet de lichtste.
 
Het beste wat je imo kan doen om te besparen op banden is de banden zelf bestellen en dan laten monteren ipv de banden op de plaats van montage te kopen, scheelt je zomaar €100.

Hier nog even een voorbeeld, banden voor mijn FZ6, zelf bestellen VS de prijslijst van de locale bandenboer(excl montage)

Zelf bestellen €332
Bandenboer €397.50

Screenshot_20230606_094700_Samsung Internet.jpg


Screenshot_20230606_094621_Drive.jpg
 
hangt af hoe je rijdt. ik rij aardig snel in de bochten nu. En heb geen mankement gevonden op een bepaald punt van een BT-46.
Normaal toer gedrag en lang ermee kunnen doen is mijn vereiste. Vraag mij af of de road 6 meer kilometers kan hebben totaal, vergeleken met een BT-46. Weet iemand dat?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan