Beste manier om route te bepalen?

Andreke

MF'er
6 sep 2013
36
2
Dag allemaal!

Ik heb hier al heel wat liggen rondneuzen, wat een prachtige plakken komen jullie allemaal tegen op jullie ritten! Prachtige wegen ook.

Ik wil deze zomer graag voor het eerst wat langer weg met de motor. Met tent en kookgerei en alles er op en er aan. Ik heb al veel tips uit verschillende topics gehaald, ook al veel mooie wegen en gebieden neergeschreven. Ik blijf mij echter afvragen wat de best approach is om de volledige route uit te stippelen.

Met één of twee daagse tripjes kijk ik momenteel eerst op Google maps, om te zoeken naar leuke bochtige wegen en vervolgens via streetview te kijken hoe de baan er bij ligt. Werkt prima en heb zo al heel wat mooie stukken van de Belgische Ardennen kunnen ontdekken. De route is dan wel volledig uitgestippeld en ligt vast.

Omdat ik nu meerdere dagen zou gaan, lijkt me dat moeilijker. Er kunnen meer onverwachtse zaken gebeuren en het hoeft voor mij ook niet helemaal vast te liggen. Een beetje flexibiliteit is geen overbodige luxe als je verder en langer reist.

Hang ik best de bekende passen en dergelijke aan elkaar, of ga ik toch maar zelf wegen opzoeken op bovengenoemde manier? Of gebruik ik waypoints en bepaal ik de route zelf tijdens het rijden, of laten jullie je navigatie een kronkelroute bepalen tussen waypoints (dan zitten de bekende passen er mss niet in)?

Had graag jullie verschillende ervaringen gehoord!
 
Ik ben misschien een beetje ouderwets, maar ik gebruik zelf nog steeds het liefst papieren kaarten. Voor vertrek zit ik een beetje op internet rond te zoeken wat in dat gebied bezienswaardigheden of routes zijn die ik interessant vind, of ik haal het uit motorblaadjes. Met een stift markeer ik die plekken op de kaart. Eenmaal op reis pak ik de avond vooraf de kaart erbij, en maak aan de hand van de kaart een route die ik de volgende dag wil gaan rijden. In de Garmin voer ik wat plaatsen in, en laat hem dan zelf een route tussen die punten maken. Hoe meer viapunten/plaatsen je ingeeft, hoe meer je de route naar je hand kunt zetten. De reden dat ik papieren kaarten gebruik is dat ik dat persoonlijk veel overzichtelijker vind dan bv in google maps. Ik weet in een oogopslag waar ik ben en welke richting ik op wil. Het kan uiteraard ook met maps, maar ik vind dit gewoon prettiger werken. Door het arceren van bezienswaardigheden of wegen die je wilt zien heb je ook meteen een overzicht waar alles ligt, en hoe je het logisch aan elkaar kan knopen. Bij mij ligt meestal niets vast, de dag vooraf bepaal ik wat ik wil gaan rijden. Ook de bezienswaardigheden die ik heb aangestreept zijn niet heilig, als ik in de buurt ben is het leuk, maar ik sla het net zo makkelijk over als ik een andere kant op wil.

Het hangt er ook een beetje vanaf waar ik heen ga, blijf ik langer in een bepaalde regio, dan neem ik wat meer gedetailleerde kaarten, maak ik een rondreis dan pak ik een iets grotere schaal. Daar streep ik ook de punten op aan, maar de laatste finetuning doe ik dan op maps.

Ik zeg niet dat het de beste manier is, maar voor mij werkt het. Ik heb er geen tijd, zin en geduld voor om vooraf thuis alle routes tot in de puntjes uit te werken, en bovendien wil ik de vrijheid hebben om er vanaf te wijken. Die route, bergpas of bezienswaardigheid ligt er meestal al jaren, dus over een paar jaar ook nog wel. Je kan toch niet de hele wereld zien, dus ga jezelf niet opleggen dat je bepaalde dingen "moet" doen.
 
Ik doe het ook zo.
Een voordeel van de Michelin kaarten is dat er mooie, in het groen aangeduide wegen op staan, en meestal klopt dat wel. Is iets dat ontbreekt in Maps.
Een voordeel van het laten berekenen door je routeplanner is dat je ook op verrassende plekken komt.
Omdat ik zelden op voorhand een slaapplaats reserveer, begin ik vanaf 2-3 uur uit te kijken naar geschikte (wild-)kampeerplekken. Hou er rekening mee dat de eerste plek die je erg geschikt vindt, maar die je toch maar voorbij rijdt, meestal de meest geschikte/mooiste is (was). |(
Een afgeleide van de wet van Murphy. 8)7

Veel plezier met je voorbereidingen. :]
 
En een, voor mij, niet onbelangrijke factor is het weer. Je kunt wel allerlei mooie routes maken, maar als het in dat gebied slecht weer is en blijft, dan maar naar waar het wel mooi is. En zoals hierboven al gezegd, een beetje een overzichtskaart werkt dan voor mij veel beter dan op een schermpje in- en uitzoomen. Zal de leeftijd wel zijn.....:).
 
Als ik info lees van goede campings, mooie routes of bezienswaardig leg ik dat vast in Basecamp.
Dat kan zijn in 1 van de motorbladen, maar ook info hier op MF.
Ook aanbevolen campings of hotel/ B+B bewaar ik vaak. (zoals hierboven Dasburg, maar ook alternatief van Schenk)
Vlak voor de vakantie knutsel ik dan de routes in elkaar. Nee, de route is voor mij vooral leidraad, nix opgelegd.
Ik schat in dat ik ca 80-90% volg, maar als onderweg info over mooier dan pak ik alternatief.
Daar ga ik mijn routes niet voor 'ombouwen'. Gewoon verder rijden op de Zumo-kaart. Op gevoel lukt dat best!

Ik rijd steeds meer op digitaal. (ondanks dat ik een pensionado ben)
Toch koop ik vaak nog wel een kaart van het gebied. Beter overzicht!
Ook als de Zumo er eens mee zou stoppen is dat geen probleem. Google maps is ook niet altijd aanwezig.
De grote routes naar huis is wrs nooit een probleem. Dat kan ik vaak wel uit het hoofd.
 
Wat we wel eens doen is toen we bijvoorbeeld van Landshut naar Ingolstadt reden "korste weg" nemen, dan realiseer je je aan het eind van de dag dat dat tevens ook de "langste weg" is, maar vaak voorbij verrassend leuke punten komt.
 
De ouderwetse landkaart is een goed begin om grofweg je route te plannen. Ligt ook een beetje aan wat je wilt. Vogezen of Alpen passen. Eifel, Zwarte Woud of Italiaanse Dolomieten. In dat geval gewoon er naar toe knallen en daar verder zien wat je gaat doen.
Ik houd van rondtoeren. Het rijden is meer het doel, de bestemming een excuus. Ik maakte altijd de route tot in detail met Google Maps en Kurviger. Tot de campings aan toe. Dit jaar wil ik het meer dag voor dag bekijken, met een grof plan in mijn hoofd.
 
Dan heb je de kans enkele dagen over dezelfde weg te rijden, en juist dat leuke weggetje ernaast te missen
Ik denk dat @Ojee bedoelt: rij zsm naar het gebied via autosnelwegen en als je daar bent.....lekker rondrijden met een grote glimlach.
(Doe ik ook: 1 dag afzien op de fantastische peages en in de namiddag/avond zie je de beloning: Alpen!. Ik heb ook maar 7 a 8 dagen tot mijn beschikking. S-avonds bij de tent of in de bar de route voor de volgende dag bedenken/inkloppen.)
 
Bedankt allen! Zijn allemaal waardevolle tips.

Ik ga beginnen met veel op te zoeken en neer te schrijven/aan te duiden op een kaart. Zaken die ik dan kan gebruiken wanneer ik tijdens de reis dag per dag een route maak. Dan laat ik de Garmin aan de hand van waypoints een route bepalen. Lijkt mij het meest avontuur/leukst zo. Als je dan in een leuk/mooi gebied zit kan je alles nog bepalen at the moment, die vrijheid spreekt me wel aan.

Nogmaals dank!
 
Volgens mij kan je in een Garmin behalve de volgende opties

Mijd Snelwegen
Mijd Tolwegen
Mijd Veerboten en
Mijd Zandpaden

Ook Mijd Belgie instellen...
 
Voor mij bestaat de voorpret ook uit het maken van de route, ik maak meestal toch vrij veel vooraf in Basecamp of MRA.
Michelin kaart in Basecamp MRA was een tip die ik hier op het forum kreeg en dat is echt een goede, die geeft leuke stukken aan. Daarnaast gewoon redelijk inzoomen zodat je goed kan zien welke wegen lekker bochtig zijn.
Daarnaast heb ik vaak google maps open staan, met het hoogteprofiel / streetview om nog wat dingen te dubbel checken.

Tijdens de route wijk ik hier natuurlijk af en toe wel vanaf, maar de hoofdlijnen bepaal ik toch graag vooraf, maar dan ben ik ook gewoon vooraf al lekker bezig met de te maken reis. bij afwijkingen kun je hem altijd wat aanpassen, maar om de hele route onderweg nog bij elkaar te klikken vind ik altijd lastig.

Hangt er echter ontzettend veel vanaf waar je rijd. Als je in Duitsland/Benelux rijd is het nou eenmaal wat meer zoeken naar de leuke wegen. Als je in de alpen beland bent is het al veel makkelijker, dan maakt het minder uit want alles is bochtig en mooi.
 
Laatst bewerkt:
Michelin kaart in Basecamp was een tip die ik hier op het forum kreeg en dat is echt een goede, die geeft leuke stukken aan.
Dat is een goede tip! Ik houd zelf meestal de Michelin kaart los naast Basecamp, maar integreren lijkt me ideaal. Heb even zitten zoeken hoe dat werkt, maar helaas niks gevonden. Kun je me vertellen hoe je dat voor mekaar krijgt?

Ik gebruik dus ook vaak Basecamp, het vergt enige moeite om te begrijpen hoe het werkt, maar als je het doorhebt kun er echt veel mee. De filmpjes van MrGps kunnen daar wel bij helpen.
 
Hangt er echter ontzettend veel vanaf waar je rijd. Als je in Duitsland rijd is het nou eenmaal wat meer zoeken naar de leuke wegen.
Dat heb ik ook wel gedacht.
Totdat ik op de 'bonnefooi' van de Harz naar huis ben gereden.
Steeds zodanig dat mijn richting westwaarts bleef. Als ik een leuk weggetje dacht te zien, dan daar inrijden.
Rond Bielefeld heb ik even een stukje snelweg gedaan om de stad te vermijden.
Hartstikke leuk trip gehad. In Duitsland zijn heus wel leuke weggetjes!

Daarna zag ik een bordje met Winterswijk. Dan wordt 't bekend terrein. In de Achterhoek via leuke wegen naar huis.
 
Eerste en laatste stuk doe ik altijd snelweg. Aan het begin lekker snel waar je wezen wil en aan het eind heb ben ik er wel een beetje klaar mee. Woon in het westen, dat stuk NL sla ik liever over als ik naar de Alpen e.d. wil.
 
Dat is een goede tip! Ik houd zelf meestal de Michelin kaart los naast Basecamp, maar integreren lijkt me ideaal. Heb even zitten zoeken hoe dat werkt, maar helaas niks gevonden. Kun je me vertellen hoe je dat voor mekaar krijgt?

Ik gebruik dus ook vaak Basecamp, het vergt enige moeite om te begrijpen hoe het werkt, maar als je het doorhebt kun er echt veel mee. De filmpjes van MrGps kunnen daar wel bij helpen.
excuus, Michelin kaart in basecamp was een typfout, ik bedoelde de Michelin kaartoverlay in MRA.
 
excuus, Michelin kaart in basecamp was een typfout, ik bedoelde de Michelin kaartoverlay in MRA.
Onder een door jouzelf geplaatst bericht heb je een 'bewerk-knop'
Dus hoef je er geen nieuwe post voor te plaatsen.

Je had 't oude kunnen doorstrepen.
Eronder dan evt Edit: met de aanpassing.
 
Ik pak wel eens de routes zoals die in Motoplus staan. Meestal een stukje daarvan is prima, de weg ernaartoe doe ik via de snelweg. Ik vind snelwegrijden helemaal niet vervelend en je schiet lekker op naar je geplande bestemming. Ik heb ook een transpondertje voor de peage , scheel superveel geklooi met je handschoenen uit, je pas uit de zak halen, en het kost precies hetzelfde. Met dat aparte tolpoortje gaat het heel soepel .
 
Ik doe het een beetje als Mean-Machine omschreven heeft. Ik verzamel leuke wegen, ik heb links naar interessante plaatsen en ik heb een kleine leuke database van WOII plekken allemaal in Basecamp als Waypoint of stukken route. Ik informeer ook bij "buitenlandse" fora naar mooie wegen en heb veel Duitsland ervaring (omdat ik er woon). Deze knoop ik dan allemaal in Basecamp tot een route. Ik kijk dan ook met een half oog naar Google Maps en/of de digitale Michelin kaarten. Waarom geen papieren, omdat die 4-5 jaar achterlopen, zo simpel.
 
Ik kijk dan ook met een half oog naar Google Maps en/of de digitale Michelin kaarten. Waarom geen papieren, omdat die 4-5 jaar achterlopen, zo simpel.
Dat de kaarten altijd achter lopen is vaak geen punt.

Ik had 2 jaar geleden nog een rondrit in Frankrijk.
Uit verleden (net nog effe gekeken 1988) had ik nog een Route-Atlas van Frankrijk.
Dat zijn alle detailkaarten van Frankrijk zoals je die vroeger overal in F kon kopen. Waarom is dat niet meer???
Ik heb deze atlas gewoon meegenomen in de topkoffer. Alle 'groene' weggetjes zijn snel te vinden.
Ik heb tijdens die vakantie meermaals een route kunnen maken mbv dit boek.
Dat dan de nieuwste snelwegen en soms een rondweg niet op de kaart staat, daar krijg je geen missers van.
 
Dat de kaarten altijd achter lopen is vaak geen punt.

Ik had 2 jaar geleden nog een rondrit in Frankrijk.
Uit verleden (net nog effe gekeken 1988) had ik nog een Route-Atlas van Frankrijk.
Dat zijn alle detailkaarten van Frankrijk zoals je die vroeger overal in F kon kopen. Waarom is dat niet meer???
Ik heb deze atlas gewoon meegenomen in de topkoffer. Alle 'groene' weggetjes zijn snel te vinden.
Ik heb tijdens die vakantie meermaals een route kunnen maken mbv dit boek.
Dat dan de nieuwste snelwegen en soms een rondweg niet op de kaart staat, daar krijg je geen missers van.
Het ligt eraan, in de bergen gaan ze niet zo makkelijk een bestaande straat verleggen, maar op detailniveau kan in de buurt van steden best wel het eea veranderd zijn. Maar ieder zijn meug, de een vreet kaarten de ander wil alleen via RouteYou en ik doe alles digitaal en met Basecamp 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan