Motorreis Zuid Thailand, Scenic royal coast route.

Het bochten pakken voelt weer goed aan, dan maar wat later thuis, in m'n hoofd ben ik alweer plannen aan het maken voor een volgende reis, de bergen, enorme dreigende bergtoppen op het centrale Thaise massief, tussen Chumpon en Ranong zagen er onbewoond en uitnodigend uit, ik wil daar eigenlijk nog wel naar toe.

 
De metamorfische rotsenformaties, typerend voor dit gedeelte van Thailand zijn spectaculair en een lust voor het oog, beter is om hier in de avond of ochtenduren langs te rijden, ik geniet van de unieke vergezichten, en kijk links en rechts van me, op de motor is dit een pracht gewaarwording, rij je hier in een auto langs dan doe je jezelf te kort realizeer ik mij ineens, lucky me, haha bij het Sam Roi jot National Park stop ik even, haal diep adem, steek een peuk op, en laat alles even op me inwerken.

20240229_130219.jpg
 
Eenmaal terug op de motor begint m'n contactslot weer gek te doen, als ik het sleuteltje omdraai dan maakt hij niet gelijk contact, ik moet het sleuteltje heen en weer wikken voor het contact aangaat, het zit me niet lekker en ben blij in de buurt van huis te zijn, ik wil dit eerst gerepareerd hebben voor ik verdere avonturen ga ondernemen, eenmaal weer op weg kom ik weer die bordjes tegen, huh, voorheen nooit opgevallen dus ook hier de coastal route.

20240229_132716.jpg
 
Een paar kilometer verderop zie ik een restaurantje, het ziet er een beetje verlaten uit maar ik zie een dikke Ford Ranger geparkeerd staaan dus ik waag het erop, ik heb honger, loop er naar binnen, en er zit een Thai Engels stel met kindertjes, ze knikken vriendelijk, blijkbaar wonen ze hier lang want ze hebben het Thaise gebruik van het knikje overgenomen, dat symphatieke knikje, je gebruikt het overal, in het verkeer, op de markt, als je iemand per ongeluk af snijd, of vice versa, het maakt alles weer goed van het is okay, tegen het verkeer in rijden, even een wederzijds knikje, en het is goed, Thai - land, Tai betekend vrij, dus letterlijk vertaald betekend Thailand Vrij land, en zo is het ook, de Thai omarmen hun vrijheid volgens mij, het wordt gekoesterd en kan behouden worden met wederzijds respect, los van de regels, dat is bijzaak, blijkbaar functioneert het hier ook zonder.
Ik bestel Khai pad kaj, gebakken rijst met kip, en pik nam pa graag, want ik houd van spicy, de vriendelijke uitbaarster frontst der oogjes als ik erom vraag, really? Zegt ze , dit is ze duidelijk niet gewent van een Falang, en ze lacht.
De rijst maaltijd is overheerlijk, veel beter dan in de stad, na een kwartiertje gaat het stel en zit ik daar alleen, een heerlijk verkoelende bries uit de zee, de maaltijd was verrukelijk, ik zet mijn zonnebril op en leun mij hoofd tegen de pijler van het dak, het is stil en koel en ik kak in...
En schrik drie kwartier later weer wakker, niemand te zien, dus ga op zoek naar de eigenaresse want ik moet nog betalen, prachtig.

20240229_134641.jpg
 
Een paar kilometer verderop zie ik een restaurantje, het ziet er een beetje verlaten uit maar ik zie een dikke Ford Ranger geparkeerd staaan dus ik waag het erop, ik heb honger, loop er naar binnen, en er zit een Thai Engels stel met kindertjes, ze knikken vriendelijk, blijkbaar wonen ze hier lang want ze hebben het Thaise gebruik van het knikje overgenomen, dat symphatieke knikje, je gebruikt het overal, in het verkeer, op de markt, als je iemand per ongeluk af snijd, of vice versa, het maakt alles weer goed van het is okay, tegen het verkeer in rijden, even een wederzijds knikje, en het is goed, Thai - land, Tai betekend vrij, dus letterlijk vertaald betekend Thailand Vrij land, en zo is het ook, de Thai omarmen hun vrijheid volgens mij, het wordt gekoesterd en kan behouden worden met wederzijds respect, los van de regels, dat is bijzaak, blijkbaar functioneert het hier ook zonder.
Ik bestel Khai pad kaj, gebakken rijst met kip, en pik nam pa graag, want ik houd van spicy, de vriendelijke uitbaarster frontst der oogjes als ik erom vraag, really? Zegt ze , dit is ze duidelijk niet gewent van een Falang, en ze lacht.
De rijst maaltijd is overheerlijk, veel beter dan in de stad, na een kwartiertje gaat het stel en zit ik daar alleen, een heerlijk verkoelende bries uit de zee, de maaltijd was verrukelijk, ik zet mijn zonnebril op en leun mij hoofd tegen de pijler van het dak, het is stil en koel en ik kak in...
En schrik drie kwartier later weer wakker, niemand te zien, dus ga op zoek naar de eigenaresse want ik moet nog betalen, prachtig.

Bekijk bijlage 1979159
Mooi hoe jij alles beschrijft over Thailand, dat zijn ook de dingen die mijn zoon zo aantrekt in het land. Hij kan daar uren over vertellen.

Wel goed nieuws net, hij heeft zijn trouw visa gekregen en mag nu 1 jaar blijven. Als alles goed gaat wordt dit weer met 1 jaar verlengd enz.
 
Mooi hoe jij alles beschrijft over Thailand, dat zijn ook de dingen die mijn zoon zo aantrekt in het land. Hij kan daar uren over vertellen.

Wel goed nieuws net, hij heeft zijn trouw visa gekregen en mag nu 1 jaar blijven. Als alles goed gaat wordt dit weer met 1 jaar verlengd enz.

Hej super om te horen zeg, zeg maar dat ik blij voor hem ben, altijd leuk om Nederlanders te zien komen naar Thailand, weet hij al waar hij zich gaat vestigen?

Ik ben inmiddels thuis geraakt (Hua Hin) om de motor even wat op te vijzelen zeg maar, ik zag scheuren in mijn achterband en m'n contactslot besteld, om daarna weer de draad op te pikken waar ik terug gereden ben, en het bergmassief door Chumpon-Ranong te doorkruisen richting Andaman zee, vrij onbekend gebied en het rijden is daar van absolute wereldklasse, banden drogen hier snel uit en dan mis ik grip in de regen, ik zal nog wat anekdotes hier posten tussen de bedrijven door hier, dank voor t compliment, ik observeer graag de cultuur hier, de mensen, en maak graag een praatje, het geeft mij veel meewaarde, en t is mooi omdat vervolgens hier weer te delen👍👍
 
Dat is een mooie reis geweest , en mooi beschreven en gefotografeerd .
Mijn bedoeling was om rond deze tijd ,samen met mijn vrouw, een paar weken naar Thailand op vakantie te gaan.
Helaas vond zij dat de voorbereiding te kort was :? en gaan we volgende week naar Malaga ,ook niet onaardig maar toch.
Even uit de regen die hier al sinds november valt:r
Ik had veel liever Hua hin aangedaan en even kennis gemaakt , beter nog een motor gehuurd en wat rondgetoerd.
 
Onze zoon is getrouwd met een Thaise schone,
Samen runnen ze een school voor Engelse lessen. De jongste is 2,5 en de oudste is 40.

Veel jonge ouders willen dat hun kinderen engels leren en spreken. Thailand ontwikkeld zich ook snel, en ja ook daar wordt alles veel duurder.

Zo hebben die 2 ook elkaar gevonden, zei studeerde engels, maar ze kreeg geen spreek lessen om het te kunnen spreken. Dus is ze het internet opgedoken om dit te leren en daar hebben die 2 elkaar gevonden. Ze waren toen beide 17, nu inmiddels 25 .

Dus we hebben er allebei zin in om te gaan en om onze klein dochter te ontmoeten.
 
Dat is een mooie reis geweest , en mooi beschreven en gefotografeerd .
Mijn bedoeling was om rond deze tijd ,samen met mijn vrouw, een paar weken naar Thailand op vakantie te gaan.
Helaas vond zij dat de voorbereiding te kort was :? en gaan we volgende week naar Malaga ,ook niet onaardig maar toch.
Even uit de regen die hier al sinds november valt:r
Ik had veel liever Hua hin aangedaan en even kennis gemaakt , beter nog een motor gehuurd en wat rondgetoerd.

Dank je mijn best gedaan en al mijn belevingen heerlijk van mij afgeschreven.
Mocht je nog eens komen dan laat mij weten en ik laat je graag wat van de omgeving zien hoor.
Een vriend van mij is hier rond de kerst ook geweest met zijn vrouw, hebben ook gewoon een motor gehuurd en hebben hele leuke uitjes gemaakt door de provincie, en hebben het erg naar hun zin gehad en af en toe hebben we ook tijes samen gemaakt was erg gezellig, zijn beiden ervaren motorrijders, dus dan kan je goed samen rijden, hej uiteindelijk is mijn vrouw ook de baas hoor😅
 
Onze zoon is getrouwd met een Thaise schone,
Samen runnen ze een school voor Engelse lessen. De jongste is 2,5 en de oudste is 40.

Veel jonge ouders willen dat hun kinderen engels leren en spreken. Thailand ontwikkeld zich ook snel, en ja ook daar wordt alles veel duurder.

Zo hebben die 2 ook elkaar gevonden, zei studeerde engels, maar ze kreeg geen spreek lessen om het te kunnen spreken. Dus is ze het internet opgedoken om dit te leren en daar hebben die 2 elkaar gevonden. Ze waren toen beide 17, nu inmiddels 25 .

Dus we hebben er allebei zin in om te gaan en om onze klein dochter te ontmoeten.

Mooi verhaal zeg.
Ik heb mijn vrouw ook Engels geleerd.
Zij leert mij echter geen Thai....

🤣🤣👍
 
Het is ook niet echt een makkelijke taal, maar hij steekt toch goed wat op van de hele jonge kinderen.

Ja de toonhoogtes maken het verschil, met jomge kinderen is natuurlijk het leukst ja want die zijn spontaan, ik pik het meeste op onderweg in de kleine dorpjes en bij de pomp, jonge lui vinden het leuk om wat woordjes met elkaar uit te wisselen, ik heb inmiddels dan ook leren tellen in het Thais, een Amerikaanse makker van me spreekt en schrijft Thais, ik vindt t heel knap.
 
Een paar kilometer verderop zie ik een restaurantje, het ziet er een beetje verlaten uit maar ik zie een dikke Ford Ranger geparkeerd staaan dus ik waag het erop, ik heb honger, loop er naar binnen, en er zit een Thai Engels stel met kindertjes, ze knikken vriendelijk, blijkbaar wonen ze hier lang want ze hebben het Thaise gebruik van het knikje overgenomen, dat symphatieke knikje, je gebruikt het overal, in het verkeer, op de markt, als je iemand per ongeluk af snijd, of vice versa, het maakt alles weer goed van het is okay, tegen het verkeer in rijden, even een wederzijds knikje, en het is goed, Thai - land, Tai betekend vrij, dus letterlijk vertaald betekend Thailand Vrij land, en zo is het ook, de Thai omarmen hun vrijheid volgens mij, het wordt gekoesterd en kan behouden worden met wederzijds respect, los van de regels, dat is bijzaak, blijkbaar functioneert het hier ook zonder.
Ik bestel Khai pad kaj, gebakken rijst met kip, en pik nam pa graag, want ik houd van spicy, de vriendelijke uitbaarster frontst der oogjes als ik erom vraag, really? Zegt ze , dit is ze duidelijk niet gewent van een Falang, en ze lacht.
De rijst maaltijd is overheerlijk, veel beter dan in de stad, na een kwartiertje gaat het stel en zit ik daar alleen, een heerlijk verkoelende bries uit de zee, de maaltijd was verrukelijk, ik zet mijn zonnebril op en leun mij hoofd tegen de pijler van het dak, het is stil en koel en ik kak in...
En schrik drie kwartier later weer wakker, niemand te zien, dus ga op zoek naar de eigenaresse want ik moet nog betalen, prachtig.

Bekijk bijlage 1979159
Weer leuk om eea te lezen.
 
Ik zit nu heerlijk in Thailand.
Wel heet hier, we gingen van 8 naar 38 graden.
Het is totaal anders dan in Nederland en de dingen gaan ook anders dan in Nederland , maar het werkt prima hier. Ook het eten is erg lekker, zijn vrouw kan dan ook heerlijk koken. We zijn hier trouwens op kraam visite bij onze zoon, schoon dochter en klein dochter.

Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen hier.
Komen er toch nieuwe foto's hier. :+
 
Ik zit nu heerlijk in Thailand.
Wel heet hier, we gingen van 8 naar 38 graden.
Het is totaal anders dan in Nederland en de dingen gaan ook anders dan in Nederland , maar het werkt prima hier. Ook het eten is erg lekker, zijn vrouw kan dan ook heerlijk koken. We zijn hier trouwens op kraam visite bij onze zoon, schoon dochter en klein dochter.

Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen hier.
Komen er toch nieuwe foto's hier. :+
Mooi dat jullie nu je kleindochter kunnen zien ook.
Er is ook een apart Thailand topic hier op MF.
Misschien daar verder gaan?
Zomaar een idee hoor 😉
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan