Beste Xenon voor suzuki gsxr

Sanchez66

Rookie
2 jan 2021
16
1
Hallo

Waar kan ik de beste Xenon (lamp behuizing) die niet vlug stuk gaan vinden voor een Suzuki Gsxr 1000 (2013)
 
ik denk 5 jaar geleden besteld..
dus geen link,
is xenon H4/4 (dacht ik)
Gevonden! Wat een bakbeest...

1616394267482.png
 
Ik heb al 13 jaar xenon in de GSX-R zat er al in toen ik hem kocht ook. Het even uitschakelen door starten is nog nooit een probleem geweest. Wel dit jaar nieuw lampje erin gezet.

Maar eerlijk is eerlijk ik rij bijna nooit in het donker. Maar het lichtbeeld is ook niet echt goed, je moet dan wel een projector koplamp eigenlijk hebben.
 
Bij mijn vorige GSX-R 600 K7 had ik ook xenon en daar zat de ballast onder de kopkamp tussen de kap en de koplamp. Ging prima.
Die ballasten gaan alleen minder lang mee. Heb de mijne 2 keer moeten vervangen nadat de spanningsregelaar 2 keer was overleden.

Met LED is het vervelend dat er altijd wel een ventilator in zit en het een grote unit is. Hierdoor is het ook niet de bedoeling dat je je koplampunit dicht kan maken want die hitte moet ergens naartoe.
In mijn auto heb ik ze en met een koude start hoor ik wel eens een ventilator versleten ventilator geluid. Super irritant is dat. Aan de andere kant heeft led geen opwarmtijd en heb je binnen een fractie van een seconde meteen licht.
 
Bij mijn vorige GSX-R 600 K7 had ik ook xenon en daar zat de ballast onder de kopkamp tussen de kap en de koplamp. Ging prima.
Die ballasten gaan alleen minder lang mee. Heb de mijne 2 keer moeten vervangen nadat de spanningsregelaar 2 keer was overleden.

Met LED is het vervelend dat er altijd wel een ventilator in zit en het een grote unit is. Hierdoor is het ook niet de bedoeling dat je je koplampunit dicht kan maken want die hitte moet ergens naartoe.
In mijn auto heb ik ze en met een koude start hoor ik wel eens een ventilator versleten ventilator geluid. Super irritant is dat. Aan de andere kant heeft led geen opwarmtijd en heb je binnen een fractie van een seconde meteen licht.
Ik heb ook H4 led zonder fan maar met een metalen koellichaam eraan
 
Ik heb al 13 jaar xenon in de GSX-R zat er al in toen ik hem kocht ook. Het even uitschakelen door starten is nog nooit een probleem geweest. Wel dit jaar nieuw lampje erin gezet.

Maar eerlijk is eerlijk ik rij bijna nooit in het donker. Maar het lichtbeeld is ook niet echt goed, je moet dan wel een projector koplamp eigenlijk hebben.

Ik denk eerder dat je een te hoog K er in hebt
Met 8000 in m'n oude 750 zag ik geen konijn op 10 meter afstand
toen ik er 5000 in schroefde had ik ineens een lichtvlek voor me al in de schemer

Eigenlijk zou er 4300 in moeten, dat komt het dichtst bij daglicht (waarin het menselijk oog het meeste kan zien)



Edit: Ok, zat niet helemaal correct wbt 'daglicht' maar uiteindelijk is alles boven 6000 geen verbetering
 
Laatst bewerkt:
Ik denk eerder dat je een te hoog K er in hebt
Met 8000 in m'n oude 750 zag ik geen konijn op 10 meter afstand
toen ik er 5000 in schroefde had ik ineens een lichtvlek voor me al in de schemer

Eigenlijk zou er 4300 in moeten, dat komt het dichtst bij daglicht (waarin het menselijk oog het meeste kan zien)



Edit: Ok, zat niet helemaal correct wbt 'daglicht' maar uiteindelijk is alles boven 6000 geen verbetering
Klopt 5000 K is lekker wit in de praktijk. 6000 is al redelijk met een blauwe tint
 
Ik denk eerder dat je een te hoog K er in hebt
Met 8000 in m'n oude 750 zag ik geen konijn op 10 meter afstand
toen ik er 5000 in schroefde had ik ineens een lichtvlek voor me al in de schemer

Eigenlijk zou er 4300 in moeten, dat komt het dichtst bij daglicht (waarin het menselijk oog het meeste kan zien)



Edit: Ok, zat niet helemaal correct wbt 'daglicht' maar uiteindelijk is alles boven 6000 geen verbetering

Heb 5300 of 5400 volgens mij.
 
Dat zijn niet de LEDs die je wil: geen koellichaam, dus snel stuk óf weinig vermogen. Hoe warmer een LED wordt, hoe minder opbrengst.

Er zijn wel LEDs met groot koellichaam zonder fan. Voor een fan hoef je trouwens niet je koplamp open te maken: circulatie door de koplamp is wel voldoende als die maar groot genoeg is.
Valt erg mee en techniek staat niet stil
Monstro's Led test:

Opstelling
31510501263_a66311f8fb_c.jpg



Links groot licht, koelstrips buiten, rechts dimlicht, strips in de behuizing gefrommeld

31479646494_4175ca1668_c.jpg


Omgevingstemperatuur (dankzij mijn harde werken in de garage ;) )

32201803791_57a322bc81_c.jpg


Meting strips "buiten" (alle metingen na ca. 7 minuten branden van de betreffende lamp, voeler in de lampbehuizing)

31944556750_bbb7ef471c_c.jpg


Strips binnen

32171751252_55776d175a_c.jpg


Temperatuur van het glas in beide gevallen

32171751422_565113e092_c.jpg


maar die meting is waarschijnlijk beinvloed door Monstro's dikke vingers, het glas voelt koeler dan de huid. Sensor van mijn highend meter is een ongeisoleerd stukje draad.....

Aangezien ik normaal m'n motor uitzet bij lang wachten (bruggen/spoorwegovergangen e.d.) verwacht ik niet dat het in de behuizing echt veel warmer dan dit gaat worden. Dus ga ik voor het frommelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan