Betrouwbaarheid , 3 - 4 wiel scooters.

Ramrod

Rookie
9 feb 2022
7
3
Hallo, nieuw hier ,heb sinds kort een garage waar ik eventueel een motor/scooter kwijt kan en nu wat aan het inlezen.
Verder weinig motor scooter ervaring , alleen als ik naar Azie ga dan huur ik daar vaak een Royal Enfield 35cc of 500cc en dat gaat verder prima.

Ik ben geïnteresseerd in eventueel een 3 - 4 wiel motorvoertuig welk gereden kan worden met een B rijbewijs.

Ben vooral geïnteresseerd in de betrouwbaarheid van een Yamaha, Qooder Quadro , Peugeot Metropolis en een Piaggio. Ik ga zelf proefrijden binnenkort met deze voertuigen, dan kan ik in ieder geval kijken wat ik prettig vind rijden, ik ben 1.92 zal dus nog wel uitmaken per model.

Zijn er hier die met deze merken ervaring hebben en hoe is de betrouwbaarheid qua techniek of wat zijn de zwakke punten?
Erg benieuwd naar. Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Wat ik wel weet is dat veel motorzaken geen zin hebben in reparaties aan die soort voertuigen, die minimaal 1 wiel teveel hebben.
 
Daarom ook de vraag welke betrouwbaar zijn dat ik niet iedere week bij een garage sta....
 
Laatst bewerkt:
Hallo, nieuw hier ,heb sinds kort een garage waar ik eventueel een motor/scooter kwijt kan en nu wat aan het inlezen.
Verder weinig motor scooter ervaring , alleen als ik naar Azie ga dan huur ik daar vaak een Royal Enfield 35cc of 500cc en dat gaat verder prima.

Ik ben geïnteresseerd in eventueel een 3 - 4 wiel motorvoertuig welk gereden kan worden met een B rijbewijs.

Ben vooral geïnteresseerd in de betrouwbaarheid van een Yamaha, Qooder Quadro , Peugeot Metropolis en een Piaggio. Ik ga zelf proefrijden binnenkort met deze voertuigen, dan kan ik in ieder geval kijken wat ik prettig vind rijden, ik ben 1.92 zal dus nog wel uitmaken per model.

Zijn er hier die met deze merken ervaring hebben en hoe is de betrouwbaarheid qua techniek of wat zijn de zwakke punten?
Erg benieuwd naar. Alvast bedankt
Dat B-rijbewijs is wellicht een belangrijke voorwaarde?

Die Qooder Quadro is een beetje een vreemde eend. Maar de andere 3, de Yamaha Tricity, de Peugeot Metropolis en de Piaggio MP3 zijn ondertussen gevestigde waarden, modellen die al jaren lopen. Ik denk dat je van alle 3 mag verwachten dat het degelijke toestellen zijn.
De Peugeot lijkt me wel bij uitstek de duurste te zijn.
 
Wat ik wel weet is dat veel motorzaken geen zin hebben in reparaties aan die soort voertuigen, die minimaal 1 wiel teveel hebben.
Nee joh, dat is wel echt onzinnige bangmakerij.. Als je voor de aanschaf van bv een MP3 gewoon naar een goede en erkende Piaggio dealer gaat, dan doen ze het onderhoud goed en graag voor je.. Alleen al in Amsterdam zijn er zonder moeite een stuk of 5 echt heel goede te vinden. Waaronder bv 'de Ruijter' of 'Beumer de Jong'.
Peugeot is vooral in Frankrijk groot, in NL niet zo. Qooder ken ik niet goed, maar heeft daarnaast ook geen sterk dealer netwerk.
 
Dat B-rijbewijs is wellicht een belangrijke voorwaarde?

Die Qooder Quadro is een beetje een vreemde eend. Maar de andere 3, de Yamaha Tricity, de Peugeot Metropolis en de Piaggio MP3 zijn ondertussen gevestigde waarden, modellen die al jaren lopen. Ik denk dat je van alle 3 mag verwachten dat het degelijke toestellen zijn.
De Peugeot lijkt me wel bij uitstek de duurste te zijn.

En van de MP3 worden hier op M-F vaak topics geopend voor problemen door mensen die zo'n ding tweede/derde/vierdehands hebben gekocht, zoek er maar eens naar. Wellicht terug te voeren op het ontbreken van onderhoud omdat veel automobilisten gewend zijn dat hun auto geen onderhoud nodig heeft buiten de beurt die met de APK uitgevoerd wordt.
 
Nee joh, dat is wel echt onzinnige bangmakerij.. Als je voor de aanschaf van bv een MP3 gewoon naar een goede en erkende Piaggio dealer gaat, dan doen ze het onderhoud goed en graag voor je.. Alleen al in Amsterdam zijn er zonder moeite een stuk of 5 echt heel goede te vinden. Waaronder bv 'de Ruijter' of 'Beumer de Jong'.
Peugeot is vooral in Frankrijk groot, in NL niet zo. Qooder ken ik niet goed, maar heeft daarnaast ook geen sterk dealer netwerk.
De motordealers waar ik vaak kom branden hun handen er niet (meer) aan, niets geen bangmakerij maar praktijk.
 
Die mp3’s hebben vaak last van de voorwiel ophanging, tijd toverde en dure reparatie
Bekend euvel, zoek er maar op
 
"De motordealers waar ik vaak kom branden hun handen er niet (meer) aan, niets geen bangmakerij maar praktijk"

Maar die zullen geen MP3 of gelijke voertuigen zelf verkopen, lijkt mij toch stug dat als ze nieuw verkoopt je ze niet wil herstellen.
Ik ontvang graag van jou dan de namen van dealers die niet aan die MP3 willen werken, in een PM mag ook.
 
@Ramrod volgens mij is er ook een speciaal MP3 forum waar je veel informatie kunt vinden.
Een oud collega rijd op een Piaggio MP3 en heeft nooit gekke dingen.
Een balhoofd reparatie is wel een pittige rekening maar zal grotendeels ook aan jezelf liggen hoe je ermee omgaat.
Plus de ene dealer of de andere is handiger met het repareren ervan waardoor de rekening een stuk lager is.
 
"De motordealers waar ik vaak kom branden hun handen er niet (meer) aan, niets geen bangmakerij maar praktijk"

Maar die zullen geen MP3 of gelijke voertuigen zelf verkopen, lijkt mij toch stug dat als ze nieuw verkoopt je ze niet wil herstellen.
Ik ontvang graag van jou dan de namen van dealers die niet aan die MP3 willen werken, in een PM mag ook.
Het is voor motorzaken best gebruikelijk om merken niet te willen onderhouden, sommige doen alleen één merk of alleen Japans, anderen doen vrijwel alles behalve HD (vanwege ander gereedschap), etc. Ik ken er ook 1 die alleen motoren tot maximaal 20 jaar oud doet.
 
Die mp3’s hebben vaak last van de voorwiel ophanging, tijd toverde en dure reparatie
Bekend euvel, zoek er maar op
De voorwielophanging van die 3-wielers is een stuk complexer dan bij een gewone scooter.
Het is niet onlogisch dat daar makkelijker wel eens iets mis kan mee zijn, en als dat zo is dat een herstelling ervan meer tijdrovend en dus duurder zal zijn.

Maar je mag er met een B mee rijden, en dat is ook iets waard.
 
Gisteren bij een motorzaak in de buurt geweest, had een MP3 Piaggo, Peugot en een Yamaha staan. Proefrit geen probleem ,binnenkort eens bij goed weer een 1e proefrit maken.

OH en herstel aan dit soort scooters doet men ook gewoon geen probleem.
 
Gisteren bij een motorzaak in de buurt geweest, had een MP3 Piaggo, Peugot en een Yamaha staan. Proefrit geen probleem ,binnenkort eens bij goed weer een 1e proefrit maken.

OH en herstel aan dit soort scooters doet men ook gewoon geen probleem.
Gaat vast leuk worden, we gaan het horen... Veel plezier
 
Ik moet het hier vast niet noemen, maar ik wil je toch aanraden om wat motorrijlessen te nemen.

Dingen als defensief rijden, positie op de rijbaan en het gedrag van andere gekken op de weg inschatten en daarop anticiperen, heb je bij je autorijlessen nooit geleerd. En geloof me, dat heb je ook niet geleerd in je auto-rijervaring.

Het feit dat je die dingen met een B-rijbewijs mag rijden, betekent niet dat je dat ook kunt.
 
Gisteren bij een motorzaak in de buurt geweest, had een MP3 Piaggo, Peugot en een Yamaha staan. Proefrit geen probleem ,binnenkort eens bij goed weer een 1e proefrit maken.

OH en herstel aan dit soort scooters doet men ook gewoon geen probleem.
Dat valt reuze mee. Je hebt al direct in één zaak de 3 kandidaat 3-wielers gevonden. Ideaal om te vergelijken.
Laat zeker weten hoe het je bevalt en wat je ervaringen zijn.
 
Ik moet het hier vast niet noemen, maar ik wil je toch aanraden om wat motorrijlessen te nemen.

Dingen als defensief rijden, positie op de rijbaan en het gedrag van andere gekken op de weg inschatten en daarop anticiperen, heb je bij je autorijlessen nooit geleerd. En geloof me, dat heb je ook niet geleerd in je auto-rijervaring.

Het feit dat je die dingen met een B-rijbewijs mag rijden, betekent niet dat je dat ook kunt.
Als je dan toch lessen gaat nemen, dan ook maar even examen doen en een tweewieler aanschaffen.
 
Nee joh, dat is wel echt onzinnige bangmakerij.. Als je voor de aanschaf van bv een MP3 gewoon naar een goede en erkende Piaggio dealer gaat, dan doen ze het onderhoud goed en graag voor je.. Alleen al in Amsterdam zijn er zonder moeite een stuk of 5 echt heel goede te vinden. Waaronder bv 'de Ruijter' of 'Beumer de Jong'.
Peugeot is vooral in Frankrijk groot, in NL niet zo. Qooder ken ik niet goed, maar heeft daarnaast ook geen sterk dealer netwerk.
Scooters en 3-wielers zijn in het westen populairder dan in de rest van het land. Dat zie je in aanbod van dealers en voertuigen en heb ik gemerkt bij inruil van mijn Silverwing. Die bracht in het westen soms 2x zoveel op als hier ‘in de provincie’. Maar hier zijn gewone motoren vaak beter geprijsd. Het heft elkaar een beetje op denk ik. Verschil in ervaring met scooters met meer dan 2 wielen zul je ook terugzien. NL is klein, ik reis gerust een uur naar een winkel of dealer omdat ik die het beste in zijn soort vindt. Dat kun je voor je jaarlijkse onderhoud toch ook overwegen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan