Beveiliging motor

Brandje365

Rookie
18 feb 2011
5
0
Hoogezand
Hallo ik ben vrij nieuw in de motor wereld, en heb dus veel vragen.

ik wil in mei een Suzuki Intruder VL 1500 kopen.

ik kan hem niet binnen zetten en weet er nog geen goede oplossing voor, ik ben aan het zoeken voor een garage in de buurt of wil wat maken in de tuin.

Maar ben bang dat hij dan snel verdwenen is als er geen goede beveiliging aanwezig is.

Ik weet dat er een blok is wat je op je voor schijf zet en ik weet ook dat er zoiets is als beweging detector.

Ik zie hier ook veel foto,s met motoren op een soort beugel. of is dit alleen een standaard??

Wat wordt mij aangeraden door jullie.

Tot ik een goede oplossing heb gaat hij eerst in een zee container.

ik dank jullie vast voor het lezen

Groeten Fred
 
Ja het meest simpele is natuurlijk gewoon een kettingslot/kabel aan een muur (heb je speciale beugels voor die je niet van de buitenkant er af kan schroeven) of aan een paal vastmaken. Ketting door je frame en niet door je wiel. Als ze em dan willen hebben moeten ze of de paal doorzagen, of de ketting of je frame....
 
Gewoon in de tuin zetten, zou ik zeggen. Garageboxen bieden ook niet 100% zekerheid.

Het belangrijkste is een goede (all-risk) verzekering. Je kunt hem nog zo goed beveiligen, als ze hem willen jatten nemen ze hem toch wel mee.
Maar als je hem goed wil beveiligen zet je hem inderdaad vast aan een (lantaarn)paal. Heb je die niet, dan inderdaad verankeren aan de muur. Die beugel waar hupie het over heeft heb ik ook. Is een aanrader. Gebruik dat natuurlijk wel i.c.m. een goed (ketting)slot.

Verder is een remschijfslot niet echt een aanrader. Lijkt een goed idee, totdat ze de motor optillen en hem gewoon in een busje inladen. Vastzetten dus.

Ook je stuurslot helpt (een beetje) en uiteraard alarm inschakelen als je die op je motor hebt. Zelf heb ik in het verleden ook wel een slot met een alarm gehad, maar die van mij was duur en uiteindelijk onbetrouwbaar. Te vaak mijn bed uit gemoeten omdat hij weer eens aan ging. Nu een alarm op de motor en dat werkt perfect.

Let er ook op, dat je hem niet alleen thuis ergens aan vast zet, maar ook als je ergens anders bent.

Beveiligen is goed, (beveiligen én) verzekeren is beter!
 
Zoals al eerder genoemd is een goedgekeurd slot, indien mogelijk goed bevestigen aan bijvoorbeeld de muur.

Tevens kan je nog kiezen voor een alarminstallatie, in vorm van een GPS Tracking (best prijzig) of een luid alarm met eventuele doormelding naar een vaste of mobiele telefoon.
 
Gat graven, PVC rioleringspijp van bouwmarkt onderzijde doorboren zodat je er kruislings betonijzer door kunt steken, in het gat zetten +/- 1,50 m of meer boven de grond uit laten komen....

Betonijzer in de pijp, beton erin gieten; ook in het gat uiteraard..
ketting erom... knappe jongen die dat dan nog mee krijgt ;)
 
Gat graven, PVC rioleringspijp van bouwmarkt onderzijde doorboren zodat je er kruislings betonijzer door kunt steken, in het gat zetten +/- 1,50 m of meer boven de grond uit laten komen....

Betonijzer in de pijp, beton erin gieten; ook in het gat uiteraard..
ketting erom... knappe jongen die dat dan nog mee krijgt ;)

Bedoel je dat je het betonijzer uit laat steken en dat dan gebruikt om je ketting doorheen te halen?
Die knappe jongens krijgen dat betonijzer wel door......
 
Komt de motor in je eigen tuin te staan in een villa-wijkje of ergens onder een flat in Amsterdam-Gaza?

Remschijfslot is denk ik wat je bedoeld. Die bestaan ook met bewegingsmelders en alarm erin. Bus per er overheen spuiten en je hoort er bijna niks meer van.......... Hangt ook van je verzekeraar af wat de eisen zijn aan de sloten. Kan best zijn dat je een gekeurd alarm moet plaatsen om de motor diefstal verzekerd te krijgen.

Welkom op het forum trouwens :W
 
Schakel van zo'n scheepsketting in beton gieten en daar je ART4 kettingslot doorheen halen.

Ik heb twee, soms meer, motorfietsen in de tuin. De duurste heeft een goed (oxford) schijfremslot, een beugelslot door het achterwiel en hij ligt met het voorwiel met de ketting vast aan de andere motorfiets. Een goeie dief krijg dat allemaal wel los, maar vast niet binnen de tijd dat die er voor wilt uittrekken. :P

En wat verzekering betreft: ANWB schijnt de beste te zijn kwa diefstal voorwaarden. Enige eis is een ART 4 slot. Er staat niet dat deze aan een nagelvast object gemaakt moet worden. :)
 
Laatst bewerkt:
Doe minstens dat wat je verzekering eist, da's denk ik het belangrijkste waar je voor moet zorgen. Dan moet je natuurlijk wel tegen diefstal verzekerd zijn. Gewoon de verzekeringsmaatschappij even bellen en navragen wat de eisen zijn.

Er zijn hier op het forum helaas wat personen de dupe geworden van verzekeraars die niet uit wilden betalen omdat in de polis bv. beschreven was dat de motor een alarm had moeten hebben (gecertificeerd ingebouwd) of zelfs aan een grondanker had moeten worden vastgezet. Of het nodig is hangt meestal van je type motor / prijs en soms ook van de lokatie waar je woont af. Als je daaraan voldaan hebt, krijg je in ieder geval je centen. Overige maatregelen zijn extraatjes.

Als er sloten worden geeist vraag dan naar welke minimale ART-klasse nodig is. Alarm installaties hebben als nadeel dat ze bij lang stilstaan je akku leegtrekken -> regelmatig akku aan de lading zetten.

Ik heb wel eens van die testen gelezen waarin alle sloten binnen een paar minuten gekraakt werden. De beste oplossing zal dus wel zijn dat je je motor niet te veel "ten toon stelt" (zeiltje erover of idd. die container) en je / de buurt een oogje in het het zeil houdt.
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je dat je het betonijzer uit laat steken en dat dan gebruikt om je ketting doorheen te halen?
Die knappe jongens krijgen dat betonijzer wel door......


Nee tuurlijk niet :P
Betonijzer gebruik je om je beton stevig te krijgen, die paal moet toch stevig zijn...
Dus onder in het gat ook betonijzer dat door die pvc kijk gaat, waterpas zetten en zo en beton der in..

Niemand tilt de motor daaroverheen, kun je gewoon ketting om die paal hangen.. zaagt ook niemand door.

Werkt prima ik heb het gezien bij de motorrijschool 3 jaar terug die hadden hun lesmotoren zo vast staan langs een hele dukke weg, en daar bleven ze gewoon staan.
 
Als je een ketting gebruikt, zorg er ook voor dat hij niet op de grond ligt. Dat zal het een stuk moeilijker maken om hem door te knippen.

Schijfsloten zijn sowieso goed omdat je daarmee al de meeste gelegenheidsdieven ontmoedigt, zeker als er geluid uit komt. Maar de georganiseerde dieven tillen de motor gewoon op. En inderdaad PUR schuim of gewoon een plakker over de speaker en niemand hoort hem meer.

Maar volgens mij is het beste nog om er voor te zorgen dat de motor zo veel mogelijk uit het zicht is. Ik heb mijn motor altijd buiten staan. Maar als ik hem neerzet (en vast zet met ketting etc.), dan doe ik ook meteen de hoes eroverheen. Hoe langer hij open en bloot in het zicht staat, des te meer kans er is dat iemand denkt 'Hé... Die zou eigenlijk van mij moeten zijn.'.

Ga ook niet je motorhoes schoonmaken. Des te viezer hij is, des te groener van het mos, des te meer een dief er voorbij zal lopen.
 
Mensen heel hartelijk bedankt voor alle tips en trucs.
als ik hem koop sluit ik gelijk die dag een goede verzekering af en neem gelijk een zee container die ik per maand kan huren.
hier na ga ik eens op mijn gemak kijken wat ik het best kan doen maar de eerste beveiliging zal ook al in de container een remschijfslot zijn met een geluid en doormelder naar de telefoon (weet iemand hier een naam en een merk van) en de prijs

ik heb het nu al naar mij zin her op de site en kan haast niet wachten tot het mei is en ik een beetje kan gaan rijden

dank aan jullie allemaal
 
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan