Dag allemaal, zoals ik al eerder dit jaar schreef was ik serieus in de markt voor een TRK502X. Deze week heb ik besloten daadwerkelijk de overstap te maken naar een hoge zit. Na diverse reviews, informatie, gebruikerservaringen, specificaties etc. door te lezen waren er nog 2 kandidaten over: de Kawasaki Versys 650 en de Benelli TRK502X. Ik heb gisteren en vandaag op beide gereden. Bij MVM Motoren in De Meern hadden ze dit weekend opstapdagen van Benelli gepland staan en aangezien MVM Motoren ook officieel dealer is van Kawasaki kwam dat mooi uit. De proefrit begon op de Benelli TRK502X en ik moet zeggen, ik was werkelijk direct vertrouwd met het stuurkarakter en het gevoel dat de motor aan me gaf. Toegegeven, het vermogen haalt het bij lange na niet bij mijn huidige motor (een Suzuki M1800r) maar om eerlijk te zijn haal ik daar ook lang niet alles uit. Ik ben een rustige rijder die ervan houdt om lekker te touren en te genieten. Ik rij zeker niet als een zondagsrijder maar ben ook niet degene die er veel lol uit haalt om altijd met zijn rechterpols vol aan het gas te hangen. Lekker touren, lekker vlot meerijden en zo nu en dan even vol open trekken. Nou, ondanks de 'slechts 500cc' moet ik zeggen dat de Benelli mij helemaal niet teleur heeft gesteld, hetgeen ik wel een beetje op was voorbereid. Oh ja, de Benelli was nog zo goed als nieuw, slechts 175km stond op de teller toen ik het mooie roffelende geluid van de standaard uitlaat hoorde toen ik er voor het eerst een proefrit mee ging maken. Bijzonder soepel rijdend, schakelen gaat boterzacht en hij stuurt licht maar zeer trefzeker. Voorrem heel fijn en goed, achterrem zou wat bijteriger mogen zijn. Ik kwam terug van een fijne proefrit met een verrassend positief gevoel. Zoals gezegd, ik had dit niet verwacht vooraf. Goed, daarna was het de beurt aan de Kawasaki Versys 650. Een mooie motor, zeer sportief en vooraf zeker een favoriet voor de eindoverwinning; namelijk mijn aanschaf van een nieuwe machine. De zit is net wat sportiever, wat meer vooruitgeschoven zeg maar. Op zich geen punt, net even wat anders dan de Benelli. Bij de start van de machine hoorde ik niet het mooie geroffel die ik bij de Benelli hoorde maar een aardig geluidje vanuit onder de motor. Wel aardig maar helaas niet zo lekker als de Benelli. Dan maar lekker rijden. Voor mijn proefrit had ik het scherm (welke bij de Kawasaki in tegenstelling tot de Benelli wel te verstellen is in hoogte) helemaal naar boven geplaatst in de hoop zoveel mogelijk wind tegen te houden. Dat is namelijk toch ook een reden van een adventure fiets voor mij persoonlijk. Dat bleek eigenlijk al heel snel een verkeerde keuze. De windbuffering was enorm rond mijn helm. Snel gestopt bij de eerste mogelijkheid om het scherm naar de onderste stand van de drie te brengen. Dat was al een stuk beter. Nog altijd was er buffering maar niet zo erg als ervoor. Daarbij moet ik wel eerlijk zeggen dat het scherm van de Benelli, ondanks dat deze niet te verstellen is, zijn werk echt 10 keer beter doet! De Kawasaki heeft met 650cc 150cc meer dan de Benelli. En dat merk je ook. De Kawasaki is beduidend feller zodra je een twist aan de rechterpols geeft. Waar de Benelli een continue afgifte van power heeft, geeft de Kawasaki een wat exponentiëlere afgifte. Je kunt wel merken dat dit blok ook wordt gebruikt voor de Ninja. Ondanks dat het anders is afgesteld op de Versys, blijft het toch een wat nerveuze indruk op me maken. Om diezelfde reden heb ik ook een Fazer FZ6 van de hand gedaan omdat ik het absoluut niet ontspannen vind rijden. Dat is geheel persoonlijk, anderen zullen er wellicht anders over denken maar voor mij is dat echt wel van belang. Meer cc hoeft niet per definitie nerveuzer te betekenen. De Aprilia Caponord van mijn zoon met 1000cc is veel relaxter dan de Versys bijvoorbeeld. Maar goed, terug naar de proefrit. De trillingen van deze Kawasaki was iets anders dat me opviel. Dat had ik niet verwacht. Ik heb het wel ergens in een review gelezen maar lang niet in alle reviews. Het resultaat was dat ik een slapend kruis had na een proefrit van een half uurtje. Ik moet er niet aan denken om hier langere tochten mee te maken. Dat was dan ook voor mij voldoende om terug te keren naar de dealer en wederom een rit te wagen op de Benelli. Zeker weten voordat je een aanschaf doet. Die proefrit was vandaag. En wederom heeft de Benelli me weer met een grote smile teruggebracht naar de dealer na een hele fijne rit. Om er zeker van te zijn dat de Kawasaki Versys niet voor mij is heb ik ook nog een proefrit gemaakt bij een andere dealer die een mooie zwarte met koffers had staan. Helaas was ook hier hetzelfde resultaat, overmatig trillende machine, schakelen niet soepel genoeg en een nerveus karakter. Daarom ben ik teruggegaan naar MVM Motoren en mijn handtekening gezet onder de aanschaf van een nieuwe Benelli TRK502X in het wit met een topkoffer (origineel van Benelli/Givi). Nog een week geduld en dan kan ik hem ophalen. MVM Motoren is overigens een hele fijne zaak waar je met rust en respect wordt geholpen. Niets moet, alles mag en er wordt geen druk uitgeoefend zoals sommige verkopers nog wel eens een handje van kunnen hebben. Ik ben er diverse keren geweest (eerst een paar keer informeren, even kijken in de showroom, proefritje, etc.) en door zowel Hans (de eigenaar) als Twin (de zoon) PERFECT geholpen. Top!
Zodra ik hem heb opgehaald volgen nog wat foto's. Voor nu voor eenieder die een nieuwe machine overweegt en de Benelli in zijn lijstje terug laat komen, vooral proefrijden en laat je verrassen. Veel plezier. Groeten, Rick