Bij aanremmen op je voorwiel

RichieRich

MF veteraan
8 mrt 2006
1.360
128
Haarlem
Wat ik me afvraag is, hoe voorkom je dat je tijdens hard remmen je achterkant omhoog komt.

Ik begrijp dat dit er wel mooi uitziet enzo, maar ik zou graag me vering zo willen afstellen dat ik maximaal kan remmen zonder dat mijn achterkant omhoog komt.

Mijn theorie is, je voorkant moet niet teveel inveren omdat dan je achterkant sneller omhoog komt.

Heb ik dit correct of klopt mijn stelling niet ?

Ik rij een r6 van 2005 en heb me veervoorspanning met 3 ringen strakker gezet en de inveer demping 4 klikken en de uitveer demping 3 klikken strakker.
Ik vind een harde voorkant prettiger rijden omdat hij meer gevoel geeft :] , maar is dit ook een positief iets voor je remweg ?
 
Hij duikt minder naar voren, je gewicht wordt minder hard naar voren gegooid dus je kont komt inderdaad minder snel los. Voor de rest heb jij het zelf helemaal in de hand, zo recht mogelijk op gaat zitten, zo ver mogelijk naar achteren en nét tegen het punt aanremmen dat het achterwiel ook de grond nog raakt.

En je achterrem gewoon goed gebruiken natuurlijk :)
 
Hij duikt minder naar voren, je gewicht wordt minder hard naar voren gegooid dus je kont komt inderdaad minder snel los. Voor de rest heb jij het zelf helemaal in de hand, zo recht mogelijk op gaat zitten, zo ver mogelijk naar achteren en nét tegen het punt aanremmen dat het achterwiel ook de grond nog raakt.

En je achterrem gewoon goed gebruiken natuurlijk :)
achterrem heb ik sinds het lessen niet meer gebruikt......

Vering van m'n vorige motor stond eerst vrij slap, maar zelfs als ik daar echt vol mee remde (met alleen voorrem dus) kwam de achterkant niet omhoog. En dat terwijl ik tot blokkerend voorwiel aan te kon remmen.....
 
Hey,

een r6'je weegt ook niet zo veel, maar ik heb afgelopen week even het remmen ge oefend om het gevoel weer even te krijgen. Maar ik vond dat mijn achterkant nogal snel omhoog kwam. Ik had het gevoel dat je nog veel harder had moeten kunnen remmen.
Ik heb het een paar keer geprobeert, maar hij kwam steeds ( te snel )omhoog naar mijn idee.

Daarna mijn vering wat strakker gezet en nog niet opnieuw getest, maar ga ik zeker doen. Dus ik hoop op wat tips, voor de vering of demping instellingen of mischien tips over het remmen ansich.

Zoals ik rem, ik leg eerst aan zodat het gewicht naar voren komt en dan rem ik door ( tot de achterkant omhoog komt en dan moet je de rem weer wat losser laten ). Ik zou niet weten hoe je het anders moet doen, maar ik weet ook niet alles natuurlijk O-)
 
ik heb echt totaal geen last van de achterkant die omhoog komt. Gewoon netjes 2wielen op de grond, hoe hard ik ook rem. en ik zit nie tver naar achter ofzo....
 
Marco, heb jij iets aan je vering verandert ? Of staat die nog standaard ?

ik vind/vond de standaard afstelling van Yamaha veel te soft, dus die heb ik aangepast.
 
achterrem heb ik sinds het lessen niet meer gebruikt......
Zei ik expres om te kijken of de eerste happen... :+

Gebruikte eerst ook nooit de achterrem meer, das stooerrr. :P Maar als je er mee leert omgaan stijgt je remvermogen toch echt hoor. Gewoon mee leren omgaan O-) Als ik nu de achterrem niet gebruik of even loslaat met hard remmen merk je gelijk dat je een klap naar voren krijgt omdat er remvermogen wegvalt. :)

En ja, zodra het mooi weer is rem ik continu tegen stoppie/voorwiel slip aan. Heb ook nog nooit gehad dat mijn achterwiel omhoog kwam dus weet niet waar dat aan zou moeten liggen eigenlijk. :)
 
Marco, heb jij iets aan je vering verandert ? Of staat die nog standaard ?

ik vind/vond de standaard afstelling van Yamaha veel te soft, dus die heb ik aangepast.
stond eerst ook soft, daarna harder gezet. Echter nog geen achterkant die omhoog kwam.
Heb nu andere motor en daar nog niet echt mee gereden, dus weet neit hoe het hier mee is :)

Gebruikte eerst ook nooit de achterrem meer, das stooerrr. :P Maar als je er mee leert omgaan stijgt je remvermogen toch echt hoor. Gewoon mee leren omgaan O-) Als ik nu de achterrem niet gebruik of even loslaat met hard remmen merk je gelijk dat je een klap naar voren krijgt omdat er remvermogen wegvalt. :)
ik heb tijdens VRO geleerd dat je harder remt als je alleen je voorrem gebruikt. Je concentreerd je dan namelijk op 1 rem, dus kan je die beter doseren en daardoor harder remmen.
 
ik heb tijdens VRO geleerd dat je harder remt als je alleen je voorrem gebruikt. Je concentreerd je dan namelijk op 1 rem, dus kan je die beter doseren en daardoor harder remmen.
Hmm, wat moet ik daar nu weer op zeggen
faint2.gif


:+
 
Tijdens mijn rijlessen werd mij ook altijd verteld dat je met een noodstop altijd alleen met je voorrem zou moeten remmen omdat je je dan idd meer kan concentreren.

Maar als je in theorie zou kijken, dan zou je zeggen dat je met je voor en achterrem samen meer remkracht moet hebben.
Nu ik er over nadenk, als je met je achterrem remt dan moet je achterkant toch ook iets naar beneden getrokken worden ?

Neemt niet weg dat als ik een noodstop moet maken ik mijn achterkant niet omhoog wil hebben als ik alleen mijn voorrem gebruik.
 
Rem altijd met beide remmen, laatst ook over me voorwiel geremt maar achterkant omhoog gebeurd mij ook niet. Misschien als ik me dikke buik wat verder voor op de tank leg *D

Mijn vering staat trouwens wel erg strak (Ducati 748) en voel dus elk hobbeltje, je moet ervan houden want na een tijdje voel je dat dus in je polsen en rug.
 
Tijdens mijn rijlessen werd mij ook altijd verteld dat je met een noodstop altijd alleen met je voorrem zou moeten remmen omdat je je dan idd meer kan concentreren.

Maar als je in theorie zou kijken, dan zou je zeggen dat je met je voor en achterrem samen meer remkracht moet hebben.
Nu ik er over nadenk, als je met je achterrem remt dan moet je achterkant toch ook iets naar beneden getrokken worden ?

Neemt niet weg dat als ik een noodstop moet maken ik mijn achterkant niet omhoog wil hebben als ik alleen mijn voorrem gebruik.
als je vol met remt, dan verliest je achterwiel beetje contact met de weg. Als je dan met je achterrem erbij remt, kan je achterkant gaan stuiteren.
 
Mannen kunnen zich gewoon niet zo goed op meerdere dingen tegelijk concentreren. Maar aangezien Phatzak toch wat vrouwelijker is heeft hij daar geen last van :+
And again pwned by a n00b. Kan ik niet zo waarderen tussen al mijn mede wel A-rijbewijs bezitters eigenlijk. En dan moet ik nog wel leren kennen ook. Dat gaat klappen vangen worden joh. *D

full


Vrouw zei je :?

Teruggepwned. :+

Nu ik er over nadenk, als je met je achterrem remt dan moet je achterkant toch ook iets naar beneden getrokken worden ?
Zoiets zou je wel denken ja. Maar aan de andere kant, als het achterwiel ook maar bijna van de grond los komt dan blokkeert ie natuurlijk direct. Aan de andere kant kan je wel weer zodra je je voorrem lost nog wat zijwaarts remmen terwijl je hem er al in gooit. :P

Foei :X
 
hmmm, van het weekend dus nog maar is de rem test een paar keer doen.
Mijn voorkant kan nog veel harder, maar ik wil ook idd niet mijn vullingen eruit laten klapperen tijdens het rijden op mindere wegen .... :]
 
Het mooiste is het als je het voor elkaar krijgt om de voorvering zó af te stellen dat je achterkant nog nét op de grond blijft terwijl je voorwiel dan nét begint te blokkeren. IMHO heb je dan de ideale verdeling van vering/remcapaciteit, let wel op dat je nú al aan het eind van de natuurkundige krachten aan het spelen bent en je nooit echte meters minder zal gaan remmen.

In mijn ogen wordt maximale remvertraging door 2 dingen bepaald als we het over bovengenoemde zaken hebben:
1> de maximale grip. Wat resulteerd in een aantal m/sec2 remvertraging het maximum wordt bereikt als je voorwiel gaat slippen.
2> de maximale aslastverplaatsing (die je overigens ook hebt als je alleen met je achterrem remt, enkel zal die aslastverplaatsing over je VOORas gaan en niet achter zoals sommigen denken, je motor wordt dus niet "achter het asfalt in getrokken")als de aslastverplaatsing een bepaalde hoogte bereikt zal ofwel de motor gaan klimmen in de schijf óf het wiel blokkeerd.

als je dus gaat tunen met je voorvering is dat nog niet zo makkelijk om de ideale verhouding te krijgen, bij droog weer wil je minder aslastverplaatsing en bij nat weer juist weer meer, voor net wat meer grip........ ik vraag me af of je echt winst gaat boeken met het afstellen van die vering, maar ik ben natuurlijk geen veringspecialist.
 
Hoi JDM,

dat is precies naar wat ik opzoek ben. Ik begrijp uit je verhaal dat het zoeken naar een balans is. Met regen wil je meer druk op je voorwiel door gewicht verplaatsing, slappere vering en met droog weer wil je een hardere vering.

Ik rij zowel met regen als met droog weer, dus ik zal een goede midden weg moeten zoeken.

Is er niet iemand met een r6 van 2005 die een goede afstelling heeft gevonden ?
b.v. met circuit rijden oid. O-)
 
Niemand heeft het hier over het begrip negatieve veerweg, terwijl het daar juist om gaat. Teveel veervoorspanning achter is hier het euvel. Onbelast op de grond staand moet de achterveer ongeveer 1 cm inveren (sportmotoren wat minder). Als ie zo is ingesteld, en je zit erop, heeft de motor de ruimte om uit te veren als je gaat remmen.
Als de achtervering te strak staat en je remt, heeft het achterwiel geen andere keus dan om het luchtruim te kiezen.

Voor een goede handleiding: http://www.team-estoppey.nl/vering.htm
 
Hakman,

thanks ! :}
Ik heb je linkje is doorgelezen en daar staat goed en duidelijk in beschreven hoe en wat kwa vering enzovoorts.
Ik denk dat ik met die informatie maar is lekker aan de slag ga en is wat ga testen !
*O*
 
Hakman,

thanks ! :}
Ik heb je linkje is doorgelezen en daar staat goed en duidelijk in beschreven hoe en wat kwa vering enzovoorts.
Ik denk dat ik met die informatie maar is lekker aan de slag ga en is wat ga testen !
*O*
tipje: schrijf de exacte instellingen van je huidige vering op. Dan kun je altijd nog terug naar een werkende uitgangspositie.

Ik zou trouwens ook eens proberen om bij het aanremmen je achterrem erbij te pakken. Mijn ervaring is dat de motor dan minder snel de neiging heeft om het achterwiel in de lucht te gooien :? oh well. works for me.
 
Extra tip: leun niet te veel op je stuur tijdens hard remmen, dan drukt je gewicht ook niet volledig op je stuur.
 
Foute boel. The young ones kopen r1, r6, zx, klm, opq, etc en daarna vragen ze zich af hoe ze moeten remmen!Verleden jaar tweemaal meegemaakt; voor het rode licht een meewarige blik naar onze reismoto, groen licht: maximum acceleratie van de superbike, enkele km verder, in beide gevallen bike total loss, piloot geschaafd en NOG STEEDS DENKEND; hoe moest ik nu weer remmen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan