Bij aanremmen op je voorwiel

Ultra :W
Ik stel me voor 1: Je bent al in de 30 en erg gefrustreerd omdat je nogsteeds op een brommer/brik rond moet rijden terwijl je al lang ook een superbike had willen hebben. ( en 999 keer al zoek gereden te zijn door mensen die wel weten hoe je om moet gaan met een snelle motor )
Of 2 : Je bent iemand op een ( no offence ) BMW K(weet ik veel ) die alleen maar de motor gebruikt als vervoers middel omdat je dan "sneller" op je werk bent.
Of 3 : Je bent gewoon een azijn pisser en hebt altijd wel wat te Zeiken -O-

Iedereen meet zichzelf na het lessen een eigen techniek aan waarop hij/zij zich prettig voelt, dit gebeurt naar aanleiding van dingen die je meemaakt op de weg. Ik ben iemand die vind veiligheid belangrijk en ik probeer met hulp van de mensen van het forum mijn technieken te verbeteren. Daarnaast is een stukje begrijpen van wat je aan het doen bent en wat je motor doet/hoort te doen altijd handig.

De vraag die ik gesteld heb is niet idioot, ik denk dat ook sommige ervaren motor rijders hier ook nog wel is wat aan kunnen hebben.

Iedereen die grenzen op zoekt zal er vroeg of laat een keer overheen gaan. Dat staat vast.

Fazero, dat is idd ook handig. Ik heb laatst een leren pak gekocht, inplaats van een goretex spul, nu kan ik mezelf inderdaad veel beter aan de tank vast houden met mijn knieen. Met zo een goretex ding is er geen beginnen aan, je hebt nul grip op de tank. Ik moet ook nog goed mijn liezen trainen ;) om de tank goed vast te kunnen houden tijdens optrekken/afremmen. :Y
 
Ik zou trouwens ook eens proberen om bij het aanremmen je achterrem erbij te pakken. Mijn ervaring is dat de motor dan minder snel de neiging heeft om het achterwiel in de lucht te gooien :? oh well. works for me.
:^ vlak voor je je voorrem aangrijpt, je achterrem gebruiken, dan trekt je motor van achter iets omlaag waardoor ie ook stabieler blijft. Bij een Noodstop werd mij op de VRO 3 ook geleerd alleen de voorrem te gebruiken zodat je dan niet je concentratie ook bij de achterrem hoeft te houden.
Nog even over dat stuursteunen, je gewicht blijft als je dat niet doet ook meer achter op de motor, wat weer gunstiger is tegen het omhoog komen. Je moet dan inderdaad flink 'tankknijpen' maar dat is een kwestie van oefenen.

Oefenen is ook een magisch woord. Hoeveel motorrijders doen hun oefeningetjes nog zo nu en dan eens na het behalen van het papiertje? Dus op een verlaten parkeerplaats noodstopjes, keren op de weg, uitwijken, enzovoort.
 
Ik lees hier zeker wel een hoop nuttige tips en het is altijd goed om je rem techniek te oefenen en verbeteren.
Ga zelf ook wat extra remoefeningen doen met deze tips in mijn achterhoofd..

En Ultra..waar haal jij de wijsheid vandaag dat als iemand wat nuttige tips vraagt je meteen een jong sukkeltje bent die niet kan rijden?
Pffff....

Als je niks positiefs te melden hebt houd dan je mond. :Z
 
Als je niks positiefs te melden hebt houd dan je mond. :Z


Wat zou jij dan doen als je met je 30+ hem niet meer omhoog krijgt en je vrouw gaat er vandoor met een ander? Juist, dan ga je op MF met je lelijke brik anderen afzeiken ;)

O-)
 
Volgens mij helpt het niet veel als je niet op je armen leunt, maar via je benen de krachten overzet. Jouw gewicht en positie veranderd immers niet, dus de centre of gravity veranderd ook niet (wat van invloed is op je maximale vertraging).

Verder zeker niet verkeerd om over na te denken. Sommige mensen rijden nooit snel en zullen het niet gauw of nooit nodig hebben. Maar iemand die het oefent en zich erin interesseerd zal bij een onverwachte actie een betere automatische reactie hebben toch!

Die van de achtervering vind ik wel een goeie.. als je wat meer "sag" hebt dan voel je hem beter los komen, ben je niet direct sturing kwijt en je verlaagt het CoG enigzins! :)
 
Je kan je uitgaande demping achter wat softer zetten zodat ie wat sneller uit zn vere/schokbreker komt.
Daarnaast werd er ook al genoemd dat je ook eerst ff je achterrem aantikt (trek je achter omlaag) en dan voor eerst aan latenspreken en dan doorremmen.
Rem je echt heel hard voor dan heeft achter remmen geen zin.
Als ik op de baan rij dan zorgt dat alleen maar voor een kwispelende/glijende achterkant omdat de band erg warm is en aangezien het conactoppervlak zo klein is dat ie smeert.
Maar goed je kan wel eerst ff achter remmen en dan weer los om meteen al je concentratie voor te gebruiken.
Op straat rem ik altijd achter. makkelijkin de stad bv. en je achterrem gaat niet vast zitten (scheelt veel geld/irritatie).
vering leer je overigesn niet uit een boekje.
testen/proberen is de beste oplossing. Al geeft zon boekje wel een globale indruk.
 
Tijdens mijn rijlessen werd mij ook altijd verteld dat je met een noodstop altijd alleen met je voorrem zou moeten remmen omdat je je dan idd meer kan concentreren.

Maar als je in theorie zou kijken, dan zou je zeggen dat je met je voor en achterrem samen meer remkracht moet hebben.
Nu ik er over nadenk, als je met je achterrem remt dan moet je achterkant toch ook iets naar beneden getrokken worden ?

Neemt niet weg dat als ik een noodstop moet maken ik mijn achterkant niet omhoog wil hebben als ik alleen mijn voorrem gebruik.
Vreemd hoor... toen ik moest afrijden en ook de noodstop moest doen... moest ik toch echt met beide remmen remmen, anders was de oefening niet goed... :P
Ik heb wel zelf later nog een paar keer een noodstop moeten maken (vlak voor me knalden een aantal auto's op elkaar :X )... maar als je echt een noodstop maakt... dan komt de achterkant toch wel omhoog! :+
 
:^ vlak voor je je voorrem aangrijpt, je achterrem gebruiken, dan trekt je motor van achter iets omlaag waardoor ie ook stabieler blijft. Bij een Noodstop werd mij op de VRO 3 ook geleerd alleen de voorrem te gebruiken zodat je dan niet je concentratie ook bij de achterrem hoeft te houden.
Nog even over dat stuursteunen, je gewicht blijft als je dat niet doet ook meer achter op de motor, wat weer gunstiger is tegen het omhoog komen. Je moet dan inderdaad flink 'tankknijpen' maar dat is een kwestie van oefenen.

Oefenen is ook een magisch woord. Hoeveel motorrijders doen hun oefeningetjes nog zo nu en dan eens na het behalen van het papiertje? Dus op een verlaten parkeerplaats noodstopjes, keren op de weg, uitwijken, enzovoort.
stupid.gif
 
Vering afstellen volgens het boekje, schroevedraaier meenemen, vaste route uitzoeken met weinig/geen verkeer en dan maar uittesten. Ga geen voor en achterveerring tegelijk afstellen maar concentreer je alleen of op de voorkant en daarna de achterkant.Natuurlijk is de bandenspanning van te voren OK.
En trouwens het veranderen van de veervoorspanning (strakker zetten)heeft alleen tot gevolg dat de motor hoger komt te staan en de negatieve veerweg veranderd.
Hij gaat dus niet "harder/stugger"veren (denkfout).

Gewoon veel uitproberen dus.
 
Dragon racer, Je brengt even de bandenspanning naar voren.
Er zijn genoeg topics over geweest, ik weet het :Y , maar om alles evn compleet te maken. Ik rij met 2,5 voor en gister heb ik me achterband verlaagd naar 2,3 bar ( ik had die voorheen ook op 2,5 staan ).
Moet de banden spanning voor en achter gelijk zijn, of maakt dat niet zoveel uit ?

Ik ga idd met de veervoorspanning is wat proberen achter, mischien dat hier nog wat winst zit idd. Als die zachter is dan veertie verder in wat er voor zorgt dat je een langere veerweg hebt totdatie helemaal uitgeveerd is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan