Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Bij koud weer slippende koppeling

Bol d'or Albert

MF veteraan
14 mei 2005
4.349
222
Lunteren
Beste techneuten,

Ik heb een xj600 die nogal stroef schakelt. Het schakelt wel maar je moet flink aan het versnellingspedaal trekken wil hij goed schakelen. Bij draaiende motor in zijn vrij zetten is helemaal een drama.
Nu vroor het een paar dagen geleden en toen viel het me op dat de koppeling slipte bij gas geven. (bij 3000 t/min). Toen de motor eenmaal warm was, was het weer over.

Dat de koppeling uit elkaar mag lijkt me duidelijk maar wat is de meest voor de handliggende oorzaak van deze verschijnselen?

Albert
 
Waarschijnlijk verkeerd olie erin.

Maar de koppelings platen kunnen natuurlijk ook gewoon versleten zijn.

Achterrem kan aanlopen, koppelings kabel te strak, veren zijn aan vervanging toe.

Zoveel kan het niet zijn, maar probeer eens andere olie, dit soort dingen heb je namelijk altijd als eerste als het koud wordt, --> olie.

Kan ook combinatie zijn van versleten platen, veren, verkeerde olie.

Misschien dat je het met verse olie (ietsjes dunnere met dit koude weer : Raadpleeg werkplaats handboek) het net uit weet te houden.
 
  • Onderwerp starter
  • #7
Olie is 10W40, komt uit een 60 liter vat van Brezan. Is niet speciaal motorfietsolie, maar slecht is het ook niet. Zit er net 300km in .
Met de oude olie schakelde hij net zo beroerd.
Toen ik hem kocht was ie hard aan groot onderhoud toe, dus snel weer verversen kan waarschijnlijk geen kwaad.

Koppelingskabel verkeerd afgesteld geloof ik niet direct, als de koppeling niet geheel vrijkomt door verkeerde afstelling, zou ie zeker niet gaan slippen.
 

Bijna zeker dat het type olie in combinatie met het koude weer bijdraagt aan het probleem.
 
het stroeve schakelen komt door een slecht vrijkomende koppeling.
dit kun je controleren door zonder koppeling op te schakelen in de hogere versnellingen bv 3e en 4e.
de bak kan hier gewoon tegen.
ook bij stilstaan met draaiende motor slecht in vrij krijgen wijst op een koppeling die niet goed vrijkomt.
dat de koppeling slipt bij koud weer en koude motor kan komen door te dikke of verkeerde (auto olie?) olie.
ik denk dat beide problemen aangeven dat de koppeling dichtbij een revisie is.
 
Laatst bewerkt:

Ik heb bij automateriaal zaken nog nooit gezien dat ze olie aanbieden die geschikt is voor motorfietsen. Vaak zit er een toevoeging bij die niet geschikt is voor natte koppeling(in auto's zit bijna altijd droge koppeling) ik zou het in olie zoeken. en wellicht km stand noemen, kan ook hoge km stand zijn en dus versleten koppeling/veren enz
 
Laatst bewerkt:

Je mag NOOIT olie gebruiken van een auto
Deze is niet gemaakt voor motorfietsen
Motorfietsen hebben nml een natte koppeling en bij auto`s hangt die tussen het motorblok en de versnellingsbak, dus droog
Dus olie eruit
Nieuwe olie kopen 10w40 speciaal voor motorfietsen
En hopen dat de "verkeerde olie" tussen de koppelingsplaten verdwijnt
NOOIT MEER DOEN
succes
 


tutut niet zo streng hoor.

de middelen in een auto olie, die er voor zorgen dat een natte koppeling kan gaan slippen (het kan ook goed gaan) zitten ook in motorfietsolie, alleen veel minder.
 
Laatst bewerkt:
Ik spreek uit ervaring, heb ooit een yamaha gehad waar men auto olie in had gedaan. Het gevolg was dat ik nieuwe koplingsplaten moest kopen. Dus die paar euro gierigheid koste mij 100 euro !!
 
Als je gelukt hebt kan je het probleemloos verwisselen.

Wel in het begin nadat je de olie verwisselt hebt rustig warm rijden, en laat de koppeling NIET slippen ! rijden mag best (ook nu nog), maar slip de koppeling niet, rustig optrekken dus.

Ook het olie-filter vervangen, meestal zit daar ook nog een aardige plons olie in.

Met een beetje geluk kom je er makkenlijk vanaf, je mag morgen best wel weer rijden met de motor, maar probeer de koppeling te ontzien met slippen.

De speciale motor-olie is puur en alleen voor de (natte-platen) koppeling bedoelt, verder is auto olie net zo goed, alleen de koppeling is er niet zo blij mee.

Probeer dus rustig te rijden, en zo snel mogenlijk de olie verwisselen voor geschikte olie (naar alle waarschijnlijkheid gewoon 10w40 olie, geschikt voor motorfietsen, eigenlijk altijd goed) en ook het olie-filter. ( of kiep het oude filter leeg als je niet snel aan een nieuwe kan komen)

Met een beetje geluk doet ie het het dan weer goed.

Maar anders wordt het platen vervangen, en als je dan toch bezig bent doe je direct de veren ook maar.
 
Laatst bewerkt:
Mij werd verteld dat deze olie ook gerust bij de natte koppeling van een motor kon, ik heb er nog speciaal naar gevraagd, ik had al zo mijn twijfels. Gelukkig heb ik niet dat vat in mijn bezit...

Km stand is overigens 63000, en ik denk dat ie de laatste jaren weinig tot geen onderhoud gehad heeft. Stroef schakelen deed ie met de oude olie ook, maar ik heb geen idee wat daar in zat.
Rijden doe ik voorlopig toch niet, ik heb hem niet nodig voor woonwerk verkeer. Dus de olie gaat er binnenkort uit, en de koppeling waarschijnlijk ook. De platen zullen niet direct vernield zijn, hij heeft totaal hooguit 3 sec geslipt, na de 1e keer slippen heb ik direct rustig aan gedaan tot ie warm was. Toen was het slippen ook over. Maar ik ben wel benieuwd of er kromme platen in zitten, dus aankomende winter gaat de boel gewoon los. Het kan nog wel even duren (paar maanden) maar dan zal ik foto's plaatsen van de platen.

Bedankt allemaal voor de snelle reakties.
 
Lijkt me onwaarschijnlijk, die kabel heeft net een verse scheut olie gehad. Kabel heb ik er af gehad, opgehangen en een paar dagen lang heb ik er steeds wat olie in laten lopen tot het er onder weer uit kwam. Daarna liep ie lekker soepel.

Ik ga er van uit dat er een kromme plaat (of misschien wel meer dan 1 tussen zit), en misschien zijn ze ook wel gewoon versleten.
Stroef schakelen en moeilijk in zijn vrij te zetten was een euvel wat ie ook met de vorige olie al had, dus ik ben bang dat de olie nu alleen het slippen veroorzaakt heeft, maar er zal wel meer aan de hand zijn. Dus aankomende winter gaat de boel gewoon uit elkaar en wordt het euvel gewoon goed opgelost.....