Bij welke temperatuur minder grip (merkbaar)

Vinn

Die hard MF'er
9 mei 2015
477
0
Velserbroek
Hallo,

Bij welke temperatuur merk je dat je minden grip op de weg krijgt?

Dus wanneer een kneedown moeilijker zou gaan of je een bocht iets minder scherp/hard kan nemen bijvoorbeeld.
 
Nee, even serieus:
Het is niet zo dat de grip ineens wegvalt bij een bepaalde temperatuur, het wordt gewoon geleidelijk minder omdat de band steeds moeilijker op z'n werktemperatuur te krijgen (en te houden) is. Dat is heel erg afhankelijk van het merk en type banden en van je rijstijl.
 
Hallo,

Bij welke temperatuur merk je dat je minden grip op de weg krijgt?

Dus wanneer een kneedown moeilijker zou gaan of je een bocht iets minder scherp/hard kan nemen bijvoorbeeld.

ik merk dat het rond het vriespunt beduidend minder is.
 
vanaf een graadje of 8C begin ik wel merkbaar minder feedback van de banden te krijgen. dan gaat vanzelf ook het vertrouwen weg om de motor tot het randje te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat hier om een A merk band, en globaal.

Ik weet dat ze zeggen dat het met auto's 10 graden is
 
Bij 5 graden droog heb ik nog steeds grip genoeg, bij 5 graden nat is het een ander verhaal :')
 
Hallo,

Bij welke temperatuur merk je dat je minden grip op de weg krijgt?

Dus wanneer een kneedown moeilijker zou gaan of je een bocht iets minder scherp/hard kan nemen bijvoorbeeld.

Ligt een beetje aan het soort band en of ie warm is.
Onder de twee graden boven nul is zomerrubber beduidend stugger en heb je dus ook iets minder kleef dan wanneer het rubber iets soepeler is.
 
:^

En ook niet geheel onbelangrijk is het wegdek zelf.


Al met al spelen er talloze factoren een rol waarvan de zwakste beslist of jij je staande kan houden
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Bij welke temperatuur merk je dat je minden grip op de weg krijgt?

Dus wanneer een kneedown moeilijker zou gaan of je een bocht iets minder scherp/hard kan nemen bijvoorbeeld.

Zelf houd ik tegenwoordig voor de veiligheid een graad of 15 aan (met banden als Michelin PP3), maar nat wegdek vind ik eigenlijk eerder de doorslag geven. Vroeger deed ik ook in de winter kneedown met zelfgemaakte dikke sliders en ben daarbij nooit gevallen, maar daarentegen wel 's zomers bij beginnende regen...
 
Het gaat hier om een A merk band, en globaal.

Ik weet dat ze zeggen dat het met auto's 10 graden is
Dat zegt niks.
Wand het is maar net waar dat A merk de band voor ontwikkeld heeft.
Dus voor droog en warm weer of voor nat en koud weer om maar iets te noemen.
 
Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Het hangt van zo ontzettend veel factoren af (bandenkeuze, bandenspanning, motorfietsmodel, rijstijl, vering ondergrond etc.) dat elk antwoord onjuist kan zijn.
Ikzelf probeer het gewoon, even flink gas erop in een bocht en als hij gaat glijden is het glad.
 
Wanneer je sliders aan het asfalt vriezen bij een kneedown zal het wel te koud zijn
 
Het gaat hier om een A merk band, en globaal.

Ik weet dat ze zeggen dat het met auto's 10 graden is

Ja, maar elk a-merk heeft veel verschillende type banden.

Een sportief/circuit gerichte band zal wat meer temperatuur nodig hebben dan een sportief/tour gerichte band. En zo zijn er nog heel veel meer nuances en verschillen te maken.
 
Met een setje full wets?

Al zijn het geen full wets, in getoonde situatie zijn de omstandigheden ideaal.
Het is wel nat en ook schoon, behalve de pionnen kom je niets tegen wat grip veranderd.

Bij OgriUK was de regen beginnend en 's zomers, wat vooral bij aanvang kan resulteren in een fenomeen dat bijna gelijk staat aan ijzel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan