Bij welke temperatuur minder grip (merkbaar)

Al zijn het geen full wets, in getoonde situatie zijn de omstandigheden ideaal.
Het is wel nat en ook schoon, behalve de pionnen kom je niets tegen wat grip veranderd.

Bij OgriUK was de regen beginnend en 's zomers, wat vooral bij aanvang kan resulteren in een fenomeen dat bijna gelijk staat aan ijzel.

Het was mijn verjaardag, ik had een nieuw pak en ik MOEST de nieuwe sliders gebruiken om goed voor de dag te komen op de foto's die achter mij in een auto rijdende vrienden aan het maken waren...
 
https://www.youtube.com/watch?v=0V9GVXydp3c

De GOAT is zelfs bang voor natte plekjes:

Valentino Rossi (P5): “This morning we were able to ride in the full dry, but anyway there were some wet patches that were very difficult and you have to stay very concentrated and careful because it‘s quite dangerous. We hope for the next days we have some clear conditions, full dry or full wet. The first feeling is not so bad, but for sure after today‘s rain the track needed too much time to dry out.”
 
Vorig jaar rond de 5 graden een slippertje gemaakt in de Eifel. Snelheid aangepast naar 'regenmodus', maar dat was nog te wild.
Slipte zijwaarts de berm in, gelukkig wel alles heel gehouden...

Geef mij maar regen i.p.v. kou
 
Vorig jaar rond de 5 graden een slippertje gemaakt in de Eifel. Snelheid aangepast naar 'regenmodus', maar dat was nog te wild.
Slipte zijwaarts de berm in, gelukkig wel alles heel gehouden...

Geef mij maar regen i.p.v. kou

Hetzelfde stroomschema, maar dan andersom, lijkt me verstandiger...
 
ach ja, wat is verstandig...

met regen is het meestal dezelfde grip op het wegdek (olieplekken uitgezonderd), met kou en mooi weer heb je stukken die opgewarmd zijn door de zon en stukken die de gehele dag geen zon hebben gehad...

snelheid aanpassen is altijd verstandig, maar nog verstandiger is om gewoon de auto te pakken als het koud is :+
 
ach ja, wat is verstandig...

met regen is het meestal dezelfde grip op het wegdek (olieplekken uitgezonderd), met kou en mooi weer heb je stukken die opgewarmd zijn door de zon en stukken die de gehele dag geen zon hebben gehad...

snelheid aanpassen is altijd verstandig, maar nog verstandiger is om gewoon de auto te pakken als het koud is :+

Dat wordt lastig als je geen auto hebt.
 

:^

ea2874f2045d06eb554f565cdb057fcf.jpg


22074.jpg
 
Goede vraag op het juiste moment, ts.

Motorbanden zijn van zachter rubber dan autobanden om onder meer omstandigheden grip te behouden. Je moet vooral rekening houden met een langere opwarmtijd als het koud is. Bij kou ga ik uit van een opwarmtijd van minstens 10 minuten of 10 km. Dat moet wel bij een bepaalde snelheid, want in de stad komen banden 's winters nauwelijks op temperatuur.

Volgens mij is vocht een betere graadmeter dan temperatuur. Op nat wegdek is je grip nog ca 70% van die onder droge omstandigheden. Dus als je een vrij normale rijstijl hebt zou je weinig hoeven aanpassen, tenzij...
je niet te omzeilen bladeren, asfaltreparaties, groene plekken etc tegenkomt.
 
Nu nog een keer met diesel, olie en wegmarkeringen. Oh ja ook nog met wat lussen en bitumen strepen. Vooruit de bladeren mag ie weglaten.

Olie & diesel geeft ook niet veel grip op droog asfalt. In de regen krijgt het tenminste een mooi kleurtje zodat je het beter kan zien. Das voor de veiligheid hoor!
 
Nu nog een keer met diesel, olie en wegmarkeringen. Oh ja ook nog met wat lussen en bitumen strepen. Vooruit de bladeren mag ie weglaten.

Bitumen strepen zijn niet zo breed, daar heb je geen last van. Witte strepen ook niet. Diesel valt toch ook wel mee? Alleen olie is naar, daar moet je dan omheen rijden.

Mijn punt is dat regen op zich geen reden is om langzamer te rijden. Olie wel, maar dat is bij droog weer ook.
 
Bitumen strepen zijn niet zo breed, daar heb je geen last van. Witte strepen ook niet. Diesel valt toch ook wel mee? Alleen olie is naar, daar moet je dan omheen rijden.

Mijn punt is dat regen op zich geen reden is om langzamer te rijden. Olie wel, maar dat is bij droog weer ook.
Moet je voor de grap eens kijken wat ze met deze weg hebben gedaan: Google Maps
Iemand is hier helemaal los gegaan met de bitumen shit. In de hitte of in het nat is het daar niet meer echt prettig rijden.

Niet verder vertellen aan de lokale overheid, maar vroeger als het daar vrij was knalde ik nog wel eens lekker door die bochten daar. Dit soort bitumen werken prima als snelheidsbeperkende maatregelen. :X
 
Moet je voor de grap eens kijken wat ze met deze weg hebben gedaan: Google Maps
Iemand is hier helemaal los gegaan met de bitumen shit. In de hitte of in het nat is het daar niet meer echt prettig rijden.

Ik weet zo'n weg dichtbij Schiphol. Toch zijn de strepen niet breed, en als je daar af glijdt heb je op het gewone asfalt weer grip.
 
Ik weet zo'n weg dichtbij Schiphol. Toch zijn de strepen niet breed, en als je daar af glijdt heb je op het gewone asfalt weer grip.
Totdat je er per ongeluk eentje mee pakt die net in lijn ligt. Want ze liggen allemaal semi-willekeurig gepositioneerd. En in dit geval zijn het er ook wel bizar veel. Heb ik nog nergens anders gezien in ieder geval.

Ach, het houdt je scherp moet je maar denken..
 
In een bocht neemt de mogelijke snelheid kwadratisch af met de grip.
Luister niet naar bakerpraatjes.
 
Totdat je er per ongeluk eentje mee pakt die net in lijn ligt. Want ze liggen allemaal semi-willekeurig gepositioneerd. En in dit geval zijn het er ook wel bizar veel. Heb ik nog nergens anders gezien in ieder geval.

Ach, het houdt je scherp moet je maar denken..

Precies. Ze hebben er zo mooi eentje die op de A27 mooi langs een afrit ligt. Daar ben ik dus overheen gegleden - meestal had ik daar alleen maar een korte glibber bij nat weer.
 
Bitumen strepen zijn niet zo breed, daar heb je geen last van. Witte strepen ook niet. Diesel valt toch ook wel mee? Alleen olie is naar, daar moet je dan omheen rijden.

Mijn punt is dat regen op zich geen reden is om langzamer te rijden. Olie wel, maar dat is bij droog weer ook.
Dan ben jij nog nooit een dieselspoor tegen gekomen denk ik. Dat is bij droog weer al een gladde koleretroep en bij nat helemaal verschrikkelijk. Net ijs.
 
Ik heb afgelopen woensdag de supermoto cursus bij Marcel van Drunen in Valkenswaard gedaan. De hele dag zeek het van de regen en was het vies koud. Verbazingwekkend hoeveel grip je banden hebben als je er schijt aan hebt of je valt of niet... :X
 
Op een schoongeveegd circuit durf ik het ook wel. :X
Daar kunnen ze ook heel goed banden testen. :Z
Alleen weet je dan nog steeds niet hoe het in de praktijk zal werken. :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan