Bij welke temperatuur minder grip (merkbaar)

Vandaag was het 3°C, wel droog, en ik heb nog steeds veel grip :)
Het ligt er dus eigenlijk aan of het nat is of niet.
Wel vervelend als het nat is zijn de stukken fluisterasfalt juist voor een verkeerslicht, daar durf ik wel nog eens over te glijden.
 
Dat zeggen ze omdat ze winterbanden willen verkopen. 10 jaar terug had niemand er last van.

Ik rijd al 20 jaar met winterbanden voor mijn auto's. Het verschil is wel degelijk merkbaar. Lang, lang geleden, toen banden nog een simpel product waren, had je één soort banden ( of beter twee, diagonaal en radiaal) Door de technische ontwikkelingen zijn banden veel beter geworden op gebied van slijtage, wegligging, grip etc, maar daardoor zijn banden ook minder polyvalent geworden. Hierdoor zijn banden niet meer geschikt voor alle omstandigheden. De betere wegligging en grip van de moderne band gaat duidelijk ten koste van de grip bij koud weer, en de betere grip bij koud weer van de winterband zorgt voor te hoge slijtage bij zomerse temperaturen.
Overigens is het rijden met winterbanden geen meerkost.
En om de vraag van Vinn te beantwoorden: bij temperaturen onder 7°C begint de grip van een "gewone" band duidelijk af te nemen.
 


En om de vraag van Vinn te beantwoorden: bij temperaturen onder 7°C begint de grip van een "gewone" band duidelijk af te nemen.
Sorry, dat is echt onzin.
Grip gaat pas afnemen als de band niet warm genoeg is, of als het wegdek glad wordt (ijzel of viezigheid).
Natuurlijk heeft de buitentemperatuur invloed op de bandentemperatuur, maar het bestaat niet dat je een harde grens hiervoor kan aangeven. En ja, ik ben motorbandenspecialist...... :+
 
Ik neem een rotonde al voorzichtig met dit weer, en jullie hebben het zelf over kneedowns. Ik kruip weer terug in m'n schulp :+
 
Ik woon al een tijdje in Zweden, weliswaar redelijk zuidelijk (in de buurt van Göteborg) maar ik denk dat ik wel een duit in het zakje kan doen.

Wat bij mij echt uitmaakt is niet zozeer de temperatuur van het wegdek, maar dat koud wegdek zo verrekte slecht opdroogt. Na een zomers regenbuitje in het wegdek na een half uurtje weer droog. In de late herfst kan dat wel een dag of meer duren. Afgevallen blad, zand, ander vuil krijgt niet de kans om op te drogen en daarna weggeblazen te worden. Is het een week druilerig, dan wordt het wegdek nooit droog.

Je ziet heel duidelijk dat als het wel een keer echt goed opdroogt, dat het gelijk stoffig wordt in de lucht. Al dat vuil wordt opgeworpen door weggeverkeer en verspreid. Het eerst daar waar autobanden het meest rollen.

Nat wegdek "an sich" is niet echt glad. De troep die erop blijft liggen (en met name op markeringen) wel. Daar moet ik het meest mee uitkijken in de herfst. Met name filteren in het donker, met een vizier dat binnen no time volzit met troep en zout, over lekker stevig geprofileerde belijning is niet echt een genoegen.

Ik heb dit voorjaar mijn oude opgesleten (nja, niet helemaal: ong 2 mm over) Bridgestones BT20 ingeruild voor een stel verse Michelin MPR4 en dat was ook een geduchte verbetering. OK, je vergelijkt oude met nieuwe banden (weet niet hoeveel jaren die BT020's eronder zaten)
En 2 mm profiel met ong. 7 mm.

Ik weet wel dat ik met die oude banden regelmatig de grens kon merken. Even een stapje opzij met uitacceleren of even doorslippen met doortrekken (of iets enthausiast terugschakelen) over een drempel. Ik was er vorige herfst eigenlijk best wel zat van. Elke dag wel een paar van dat soort waarschuwingen. Ik geloof dat het niet eens zozeer het slechte profiel was, meer een combi van ouderdom en een slechte ouderwetse band. Of misschien heeft dit type band een andere compound dicht bij de slijtagegrens? Of waren ze te vierkant geworden (ik draai mijn meeste kms op de snelweg).

Dat soort waarschuwingen heb ik met die nieuwe banden vrijwel nooit gehad. Ja, een keer toen ik na nachtvorst wegreed. De eerste bocht was wat slipperig. Ik vermoed dat de rijp even van de banden "geveegd" moest worden. Daarna helemaal OK.
Of dat er in een bocht een spoort van grind lag (in het donker) waardoor ik ineens een cm of 20 opzij zat.

Kortom:
in mijn ogen is niet zozeer de absolute temperatuur kritisch, maar in hoeverre het wegdek de kans krijgt regelmatig op te drogen. En de kwaliteit van de banden.


Ik moest vorig weekend vrij accuut de winterwielen onder de auto zetten, vanwege stevige sneeuwval (en dan wel van het soort dat je niet trotseert met zomerbanden: je komt de helling niet eens meer op) en dat maakt toch ook wel weer duidelijk dat een band een compromis blijft. Duidelijk ontwikkeld om optimaal te zijn onder een bepaald type omstandigheden. Een winterband wordt nooit een lekkere regenband.

Die Michelins MPR4 zijn in mijn ogen formidabele forensbanden. Uitstekend voor slecht weer. Maar voor echt sportief gebruik schijnen ze niet geschikt te zijn. Helemaal OK voor mij.

De banden die op het koekblik in de sneeuw echt goed zijn, zijn compleet waardeloos op de snelweg. In de zin dat er best mee te rijden zijn, maar met een vaag stuurgevoel, flink geronk als je stevig remt, hoor je het profiel worstelen. Het blokkkeert niet, maar het klinkt alsof je een kwade kater met zijn poten over een stuk tapijt heen trekt.
Ik had ook een stel winterbanden onder het dagelijke koekblik zitten die wel best goed waren op de snelweg. Je merkte eigenlijk niet dat het winterbanden waren. Keurig stuurgevoel, stabiel, niet windgevoelig. Maar in de sneeuw bleken die banden inderdaad ook nauwelijks te presteren. Je kwam er nauwelijks een helling mee op.

Wat je met die auto info moet? Ik denk vooral je ervan vergewissen dat je je bandenkeuze moet aanpassen aan je gebruik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan