Binnenkort rijbewijs en dan..

bandit

cbf
cb500
er5

en tal van die lesmotoren meer

of een transalp, lekker goedkoop en kan heel wat hebben
 
Ik woon in België en moet dagelijks van Turnhout naar Wilrijk rijden. Elke dag langs Antwerpen komt me zwaar de strot uit. Elke dag twee keer 50 km en ongeveer anderhalf uur per enkele rit. Ik ben niet echt gepassioneerd door motors, maar wil gewoon een efficienter vervoersmiddel.

Aangezien ik zes maanden geleden een auto gekocht heb, heb ik geen gigantisch budget voor de motor. Ik dacht aan een € 3000. Nog enkele bijkomende vragen:

  1. Hoeveel cc raden jullie aan en waarom?
  2. Welk type motor raden jullie aan en waarom?
  3. Is het waar dat ik in België geen belasting betaal op een moto tot 250cc?

Probeer a.u.b. ook rekening te houden met de afstanden. Ik doe dagelijks 100km, dus ik wil geen motor die 10liter verbruikt.

Alvast bedankt!

Hoewel ik absoluut geen fan ben van motorscooters, zijn ze in een situatie als deze wel ideaal! Hoeven ook niet zo duur te zijn, en het verbruik is ook gunstig. :Y
 
Mmh, ik moet zeggen dat de K100RS mij wel aanstaat. Ben nu een beetje aan het zoeken naar een degelijk exemplaar.
 
Ik rijd momenteel met mijn Bmw 520D (e39) 6.1L per 100km. Vind ik zelf niet echt slecht. Ik zoek een motor voor de lange afstand. Hoeft niet supersnel te zijn. Naked lijkt me wel iets, want plastic gaat te snel kapot naar mijn zin.

Ik ben nogal weg van de BMW R 1200 GS Adventure omdat ik die op tv heb gezien in "the long way down", maar dat is buiten budget en ongetwijfeld te groot :).

Wat dacht je van een wat oudere GS? Dank zij de komst van de R1200-serie wordt de tweedehands-markt redelijk overspoeld met R1100's en R1150's-en en af en toe kom je er ook wel eens een R850 tegen. Door dit grote aanbod zijn ze niet zo duur en alhoewel ze uiteraard minder presteren dan hun nieuwe 1200-verwanten, zijn ze nog steeds behoorlijk rap, wendbaar, comfortabel en uiteraard betrouwbaar.

Qua grootte weet ik niet hoe jij gebouwd bent (ben zelf 1.93 m en >100 kg), dus welke fiets jou past is door mij niet zeggen. Gewoon proberen, dan weet je het. De GS is inderdaad redelijk hoog, bij de R zit het zadel een stuk lager en is - bij de oudere modellen - bovendien in hoogte verstelbaar.

Als je veel files verwacht, is een R850 wellicht het overwegen waard, die zijn - naar ik verneem - wat minder lomp bij lage snelheden. Zelf rijd ik al 10 jaar rond op m'n R1100R, die gemiddeld ca. 6 liter nodig had om 100 km af te leggen. Tegenwoordig is hij minder zuinig, met zijspan heeft hij voor dezelfde afstand toch al snel 10 liter nodig. De R1200R, die inds vorig jaar bij mij is komen wonen, heeft overigens naar eigen zeggen tot nu toe 5,4 liter per 100 km verstookt. Overigens rijd ik in verhouding weinig woon-werk-kilometers, dus verstook ik vermoedelijk meer brandstof dan jij zou doen.

Bovendien, als je BMW gewend bent, waarom zou je dan voor minder gaan?
 
Laatst bewerkt:
wrm motorrijden als je er niks mee hebt :s ga dan lekker met de trein :9

Waarom 2.5 uur per dag onderweg zijn als het op minder dan een uur zou moeten kunnen? Moest er een trein zijn die ik kon nemen, dan was dat de eerste keuze geweest. Helaas is die er niet. Nu moet ik zeggen dat als er een trein was dat ik ook twee keer zou nadenken. Jaren met de trein gereden en met al de stakingen en stiptheidsproblemen zou ik waarschijnlijk even gefrustreerd op het werk aankomen.

Ik ga zaterdag al eens met een vriend zijn moto rijden op een oefenterrein. Wel een iets "steviger" model dan waar ik naartoe wil, maar het zal me toch al een beeld geven. Als dat meevalt, dan ga ik begin volgende week eens aan mijn theorie beginnen.
 
Komt wel in orde. Ik heb vroeger ook anderhalf jaar met een brommer gereden die 120km/h ging. In Thailand en Iran heb ik met moto's gereden en dat ging eigenlijk als vanzelf. Ik maak me niet zoveel zorgen. Gewoon niet te dom doen en niet te snel rijden.
 
Ewergreen: Als je elke dag 100km woon-werk gaat doen kan je de moto ook terugtrekken via je belastingen; pluis dit eens uit (www.motornet.be)...
 
concreet voorbeeld voor TS:

kijk eens naar een Yamaha Div900, een Honda NTV, een Kawa GTR1000 (wel wat breder) of iets in de richting van een BMW F650 ofzo :)

je wilt voor dit soort doeleinden een comfortabele zit, onderhoudsvriendelijk en niet te breed voor de file-stukken.

Zelf heb ik een Div900 met meestal mn topkoffer erop. Pas nagenoeg over doorheen, ook omdat mn spiegels wat hoger zitten en de zithouding is perfect voor lange stukken snelweg.

De cardan maakt hem heel onderhouds vriendelijk en het blok is ijzersterk waardoor je er vele kms mee doorkunt

Rijd eens een rondje op zo'n ding ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan