Lessen voor A rijbewijs op begrensde motor

Koplampje

Rookie
10 dec 2023
2
0
Hoi hoi,

ik ben al een tijdje aan het lessen voor mijn A rijbewijs, heb nog nooit eerder motor gereden.

Nu heeft mijn rijschool 2 dezelfde type motoren, waarvan er 1 begrensd is voor A2. Dus 35 kW/47 pk en de onbegrensde motor is 70 kW/95 pk.
We lessen vaak met 2 tegelijk en vaak gaat de ander ook voor A dus moet een van ons op de begrensde motor. Ik heb net mijn AVB pas binnen en bij het oefenen voor AVB leek het me niet zoveel uit te maken. Mijn rij-instructeur zegt ook dat het niet uitmaakt omdat het dezelfde motoren zijn, dat je het alleen een beetje merkt als je de snelweg op wilt.

Ik vind dat een beetje raar en zou liever alleen op de onbegrensde motor rijden. Ook al leer je in de les meer dan alleen gas geven, het lijkt me sterk dat je het verschil tussen 47 of 95 pk niet zou merken tijdens het rijden en het lijkt mij gewoon niet fijn om te wennen aan een begrensde motor en vervolgens examen te moeten rijden op een motor met 2x zoveel vermogen. Maar zoals ik al zei, ik heb verder geen ervaring en heb pas een keer gelest voor AVD (op de begrensde motor) dus ik heb het verschil niet kunnen ervaren. Heb verder ook niet mega veel verstand van hoe het precies werkt met een begrensde motor dus ik vind het lastig in te schatten wat het nou uitmaakt.

Dus mijn vraag is, wat vinden jullie? Zou je er iets van zeggen en alleen op de onbegrensde motor rijden? Of zou het (voor de lessen en het AVD examen) echt niet uitmaken?
 
Jij als beginner gaat nooit het volledige vermogen van een motor gebruiken.. Zit namelijk vaak wat hoger in de toeren en zo moet je niet rijden/dat vermogen gebruik je niet op straat bij normaal gebruik. Dat max vermogen Is ook totaal niet nodig om "vlot" te kunnen rijden wat ze graag op het examen zien. Dat lukt ook prima op die 47pk variant.

Die motor met 95pk zal hooguit wat meer vermogen hebben om idd. de snelweg op te komen. Maar veel verschil zal er voor een beginner verder niet zijn.

Edit: Zat ook bij een rijschool die een CBF600 25kw; en een CBF600 55kw vol vermogen had staan.. het verschil was bijna niet te merken..
 
Jij als beginner gaat nooit het volledige vermogen van een motor gebruiken.. Zit namelijk vaak wat hoger in de toeren en zo moet je niet rijden/dat vermogen gebruik je niet op straat bij normaal gebruik. Dat max vermogen Is ook totaal niet nodig om "vlot" te kunnen rijden wat ze graag op het examen zien. Dat lukt ook prima op die 47pk variant.

Die motor met 95pk zal hooguit wat meer vermogen hebben om idd. de snelweg op te komen. Maar veel verschil zal er voor een beginner verder niet zijn.

Edit: Zat ook bij een rijschool die een CBF600 25kw; en een CBF600 55kw vol vermogen had staan.. het verschil was bijna niet te merken..
Bedankt, dit maakt het een stuk duidelijker inderdaad! Goed om te weten dat het helemaal niks uitmaakt.
 
Ik heb tijdens mijn lessen op beide versies cb500 twin gereden de vol vermogen en de 25 kw. Ook heb ik gereden op de motor speciaal voor kleine mensen. Ik ben 1.87. Dat ging ook gewoon.

Ik heb alleen nooit gelest op de hornet die ze daar toen hadden staan. Volgens mij had niemand daar toen les op.

Alleen bij je examen moet je op het correcte vermogen rijden. Anders krijg je het navenante rijbewijs. Naar mijn weten.

db
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Mijn motor had af fabriek 55 paarden en daar zullen er sinds 1989 gerust een paar van ontsnapt zijn. Het enige moment dat ik merk dat ik niet 'genoeg' vermogen heb is als ik op de snelweg vlot voorbij een vrachtauto wil, dan duurt het ietsje langer voor ik op 130 zit. 47 pk op een lesmotor is zat, die extra ponies zal je echt niet missen.
 
IMG_0567.jpeg
 
Alleen bij je examen moet je op het correcte vermogen rijden. Anders krijg je het navenante rijbewijs. Naar mijn weten.
denk dat dit in essentie het antwoord op de vraag van TS is.
bij het (AVD)examen telt idd wél het vermogen van de motor waarop je afrijd.
tijdens lessen natuurlijk niet, maar als die motoren er identiek uitzien, kun je je op de grote dag beter niet vergissen... ;)
 
Het verschil is niet zo groot inderdaad. Ik zou voor het gevoel wel een paar keer op de onbegrensde willen rijden en vlak voor je examen bijna elke keer. Een examen is spannend en dan is het lekker dat je op de motor rijdt die je altijd (vaker) hebt gereden.
 
Het verschil is niet zo groot inderdaad. Ik zou voor het gevoel wel een paar keer op de onbegrensde willen rijden en vlak voor je examen bijna elke keer. Een examen is spannend en dan is het lekker dat je op de motor rijdt die je altijd (vaker) hebt gereden.
Dit inderdaad, maar voor de lessen tussendoor maakt het echt niet uit.
 
Bedankt, dit maakt het een stuk duidelijker inderdaad! Goed om te weten dat het helemaal niks uitmaakt.


Dat het niks uitmaakt is misschien een beetje overdreven, maar niet in die mate dat je minder goed voorbereid zou zijn op je examen.
Dat examen ga je zowieso moeten doen met de full power versie (in BE toch)


Wij werken hier met Yamaha MT07 motoren, en hebben deze ook in A2 versie.
De eerste rijles durf ik een onervaren A-kandidaat ook wel eens op een A2 te laten starten, die versie is toch wat gematigder op het gas dan de A versie.

De MT07 staat erom bekend dat het nogal een pittig ding kan zijn als lesmotor, vandaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan