Rijbewijs halen

MaestroMies

Rookie
17 jun 2023
4
2
Hallo allemaal!

Ik ben net nieuw op dit forum en heb mij aangemeld omdat ik een vraag had. Ik heb momenteel nog geen (motor)rijbewijs, maar wil graag voor mijn A gaan met code 80 (21 jaar oud). Ik woon in Delft en vroeg mij af of iemand tips heeft voor welke rijscholen juist wel en welke juist niet aan te raden zijn (en waarom).
Ik hoor graag van jullie!

mvg,
Micha
 
Ik ken daar niets, maar belangrijkste is dat je een instructeur hebt waar je een beetje klik mee hebt & geen malloot is.

Zoek n leuke op internet uit en doe een trythebike ;).

Ik zou wel eentje kiezen waarbij instructeur met motor mee rijdt. Sommige rijscholen zit instructeur in een auto; dat vind ik maar niks. Ik heb veel geleerd van mijn lessen waarbij instructeur even voorop ging rijden en vertellen waar ie naar keek en hoe hij daarop reageerde. Toen pas kreeg ik door hoe ver 'vooruit' kijken betekende.
 
Ik zou je ook aanraden om wat proeflessen te nemen bij verschillende rijscholen. Na zo'n proefles zit je nergens aan vast.
Klik met de instructeur is belangrijk, dat heb ik zelf ondervonden. Ik had hem dus pas bij m'n tweede rijschool.
Je kunt ook niet op de verhalen van andere mensen afgaan want iedereen is anders.
 
Bedankt voor jullie tips! Die zal ik in acht nemen bij het zoeken van een rijschool!
 
Hallo allemaal!

Ik ben net nieuw op dit forum en heb mij aangemeld omdat ik een vraag had. Ik heb momenteel nog geen (motor)rijbewijs, maar wil graag voor mijn A gaan met code 80 (21 jaar oud). Ik woon in Delft en vroeg mij af of iemand tips heeft voor welke rijscholen juist wel en welke juist niet aan te raden zijn (en waarom).
Ik hoor graag van jullie!

mvg,
Micha
hallo, mijn familie heeft gelest bij rijschool Stip en die zit in Rijswijk aan de polakweg
volgens hun een goede rijschool
 
Je hebt ook rijscholen die 1 op 1 lessen; of met 2; of zelfs 3 tegelijk..
De vraag is wat jij het fijnste vind.
 
Ik had een instructeur die het voor elkaar heeft gekregen dat hij nog steeds mee rijdt.
ik hoor dat nog steeds in mijn oor, knipperlicht , je knipperlicht, klaar zijn voor de bocht , rechts blijven op de heuvel van de brug , je kunt niks zien aan de andere kant, weggetjes van boerderijen scannen , een goeie vondt ik dus. het moet klikken en jij moet luisteren en slikken.
Als je per les betaald en je vindt het niks kan je gewoon overstappen.Maar meestal zit het wel snor.
sucses met lessen, vraag op tijd je examen aan , volgens mij is het nog steeds tyfus druk
 
En nog een tip. Vraag aan de rijschool of je ook steeds dezelfde instructeur kunt krijgen. Waar ik gelest heb hadden ze 6 motorinstructeurs, en kon het gebeuren dat je niet altijd dezelfde had. Nu vond ik dat geen probleem, maar anderen misschien wel. Was wel een mooi gezicht als je aan kwam rijden voor je les, en dat er 12 motoren op een rij voor de deur stonden.
 
Bravo Opleidingen, oefenterrein voor AVB is bij het ADO-stadion naast de A12 / A4.

Lessen voor AVD meestal met 2 cursisten.

Dastan reserveert examenplekken voor zowel AVB als AVD, je kunt in een paar weken je rijbewijs halen als je haast hebt 👍🏻.
IMG_20221026_155146.jpg
 
vraag op tijd je examen aan , volgens mij is het nog steeds tyfus druk

Dat is blijkbaar overal zo. Een maatje van me, net over de grens, heeft gisteren na 6 weken eindelijk bericht gekregen dat zijn aanvraag voor het theorie examen binnen is. Nu maar eens kijken wanneer er daadwerkelijk een afspraak gepland kan worden.

1000014748.png
 
Ik kan niet over oordelen over meerderen bij de motorrijles..
Ik heb maar 1 motorrijles gehad. (om de examen-motor een beetje te leren kennen)
Tsja, die les waren we met 2 motoren met de instructeur in de auto er achter.

Bij auto-rijles met 2 heb ik 'achterin' veel kunnen leren van de fouten van de andere lesser.
 
Ik dacht altijd dat ik 1 op 1 lessen veel fijner zou vinden... Maar achteraf merkte ik dat ik juist het met zijn 2'en lessen veel prettiger vond. Want soms werden er dingen tegen je mede leerling gezegd die bij mij (al dan niet toevallig) wel goed gingen maar toch erg leerzaam waren. Of door het kijken van hoe anderen rijden en daardoor meer bewust worden van hoe het anders kan.

Overigens begreep ik van mijn instructeur dat hij maar maximaal 2 kandidaten tegelijk aan mocht sturen, dus 3 lessers tegelijk lijkt me dan niet mogelijk. Als er dan bijv. 3 tegelijk voor examen (AVB) moesten, dan ging er 1 iemand achterop bij hem.

Enne... eens met de opmerking over een instructeur zoeken die zelf op de motor mee rijdt. Nu wil dat niet zeggen dat andere instructeurs geen goeie zijn, maar ook hier was het regelmatig dat hij even voorop ging rijden om het even voor te doen. Bijvoorbeeld in bochten of bij rotondes.
 
Dat is blijkbaar overal zo. Een maatje van me, net over de grens, heeft gisteren na 6 weken eindelijk bericht gekregen dat zijn aanvraag voor het theorie examen binnen is. Nu maar eens kijken wanneer er daadwerkelijk een afspraak gepland kan worden.

Bekijk bijlage 1893061
Ik vind t echt bizar dat t in sommige landen zolang duurt... Ik heb mijn motor rijbewijs gehaald in Belgie. Voor het theorie examen hoef je niet eens een afspraak te maken, je loopt gewoon binnen en wordt achter een computer gezet om het examen af te leggen. Halfuurtje later ben je klaar en slechts 18 euro armer.
 
Ik vind t echt bizar dat t in sommige landen zolang duurt... Ik heb mijn motor rijbewijs gehaald in Belgie. Voor het theorie examen hoef je niet eens een afspraak te maken, je loopt gewoon binnen en wordt achter een computer gezet om het examen af te leggen. Halfuurtje later ben je klaar en slechts 18 euro armer.
Dat kunnen we dan ook wel iets merken in het verkeer🤔
 
Spring ik van motor forum rijbewijs belgie naar AD en kom ik dit tegen.
 

Bijlagen

  • IMG_3255.png
    IMG_3255.png
    531,9 KB · Weergaven: 38
In Duitsland net zo. Wat dat betreft zijn we in Nederland goed bemeten. :}
 
Bedankt voor al jullie reacties!!! Heb veel aan jullie tips.

Wat theorie examens betreft zal ik maar mijn mond houden. Heb die voor mijn autorijbewijs niet in een keer gehaald haha.

Voor mij is het verder wel handig dat de rijschool makkelijk bereikbaar is, aangezien ik alleen een fiets en een ov kaart heb. Maar daar zal ik zelf nog wel op letten wanneer ik proeflesjes ga nemen.
Ik heb daarbij al wel wat ervaring met auto en brommer rijden en enkele keren op een motor gereden (ben natuurlijk niet gelijk de perfecte leerling, maar begin ook niet met nul ervaring). Is de kans groot dat rijscholen mij alsnog een groot lessenpakket proberen te verkopen om meer geld te verdienen of zijn er genoeg rijscholen die gewoon een eerlijk aantal lessen zullen bieden?
 
Is de kans groot dat rijscholen mij alsnog een groot lessenpakket proberen te verkopen om meer geld te verdienen of zijn er genoeg rijscholen die gewoon een eerlijk aantal lessen zullen bieden?
Ik vond dat ik eerlijk geadviseerd werd na mijn proefles wat betreft het aantal lessen wat ik nodig zou hebben.
De opties waren: 14, 20 of 25.
Het advies was 20 in eerste instantie en dan kun je nog lessen bijkopen tenzij nodig.
Ja, is dat groot...ik weet het niet. Je moet het ook goed leren. Maar ik snap ook dat je misschien een budget hebt.
 
Bedankt voor al jullie reacties!!! Heb veel aan jullie tips.

Wat theorie examens betreft zal ik maar mijn mond houden. Heb die voor mijn autorijbewijs niet in een keer gehaald haha.

Voor mij is het verder wel handig dat de rijschool makkelijk bereikbaar is, aangezien ik alleen een fiets en een ov kaart heb. Maar daar zal ik zelf nog wel op letten wanneer ik proeflesjes ga nemen.
Ik heb daarbij al wel wat ervaring met auto en brommer rijden en enkele keren op een motor gereden (ben natuurlijk niet gelijk de perfecte leerling, maar begin ook niet met nul ervaring). Is de kans groot dat rijscholen mij alsnog een groot lessenpakket proberen te verkopen om meer geld te verdienen of zijn er genoeg rijscholen die gewoon een eerlijk aantal lessen zullen bieden?
Ik zou voordat je aan proeflessen begint afspraken maken met de rijschool over het lespakket. Zo’n proefles willen ze meestal geld voor en dan ben je dus al enigszins gebonden aan die rijschool. Ze zullen bijna altijd te veel lessen proberen aan te smeren denk ik..
Als je snel leert zou ik op 10 uur mikken, en zorgen dat de rijschool daar akkoord mee is voordat er (proef)gereden wordt. Je kan altijd nog losse lesjes erbij kopen als het te weinig blijkt. De andere kant op zijn ze minder van gecharmeerd
 
Terug
Bovenaan Onderaan