Bluetooth headsets compatibiliteit.

GurtenV

Rookie
22 jan 2020
26
11
Ik ben aan het kijken naar de Sena 3S W Boom set voor in Mijn Shoei Neotec, maar wat me niet duidelijk wordt uit de site van Sena of het forum is hoe compatible deze technologie is met andere headsets.
Ofwel: Als ik met een Sena rij, moeten andere rijders dan ook een Sena hebben, of kunnen die met een ander merk rijden en kan je dan alsnog verbinden en praten met elkaar?
Die Sena 3S werkt (op papier) tot 200 meter. Op zich is dat genoeg. Maar het is wel handig als je niet allemaal hetzlfde merk hoeft te hebben.

Ik wil hem voornamelijk gebruiken voor navigatie, flitsmeister en muziek, dus dat ouwehoeren is niet super belangrijk. Maar als het er in zit en werkt met anderen kan het wel praktisch zijn.

Dank voor info of linkjes waar ik dit zou kunnen vinden!
Greetz, Geerten
 
Dat wordt gewoon proberen, beide merken in de BT koppel-mode en afwachten of ze elkaar kunnen ‘vinden’....
 
Uit ervaring kan ik je zeggen dat Sena meer beloofd dan ze waarmaken. Het is uitproberen maar ik denk dat dit in de praktijk eerder niet dan wel lukt.
 
Ik heb ook een sena 3s, heb hem nog niet gebruikt voor communicatie met andere rijders gebeuikt. Maar afgaande op de reviews moet je die 200m met een hele flinke korrel zout nemen. In de praktijk is de 3s eigenlijk vooral bedoeld voor solo gebruik, of communicatie met je eigen passagier.
De 3s kan überhaupt alleen verbinden met Sena, niet met andere merken.
Wat wel een optie is als je met andere mensen rijdt die ook een Sena headset gebruiken: de Sena app, dan kan je over onbeperkte afstand met elkaar praten via de internetverbinding van je gsm.
 
Ik heb ook een sena 3s, heb hem nog niet gebruikt voor communicatie met andere rijders gebeuikt. Maar afgaande op de reviews moet je die 200m met een hele flinke korrel zout nemen. In de praktijk is de 3s eigenlijk vooral bedoeld voor solo gebruik, of communicatie met je eigen passagier.
De 3s kan überhaupt alleen verbinden met Sena, niet met andere merken.
Wat wel een optie is als je met andere mensen rijdt die ook een Sena headset gebruiken: de Sena app, dan kan je over onbeperkte afstand met elkaar praten via de internetverbinding van je gsm.

Ok dank. Dit maakt een hoop helder! Wat vindt je van het solo gebruik? Is de muziek en zijn de instructies goed te verstaan bij ca 120 km/uur?
Die sets liggen al voor €100 in de winkel terwijl de rest rond het dubbele zit. Klinkt dus als een kwalitatief matig setje. Benieuwd hoe jouw solo ervaring is.
Grtz!
 
Nieuwste Sena SRL1 headset van een maat van mij koppelt niet met mijn Midland headset....was leuk geweest maar ik verder zit ik er niet mee.
 
Ik rij vaak met mensen met zowel Sena als Cardo. Heb zelf een Sena 10r. Koppelen met andere Sena’s (maakt niet uit welk merk) is geen probleem. Koppelen met Cardo is mogelijk, maar dan moet je het systeem “hacken”.

Vuistregel voor zover ik heb getest is altijd dat het merk waarvan er het meest aanwezig zijn op de “normale” manier met elkaar verbinden. Het andere merk kan dan individueel verbinden met dmv telefoon koppeling.

Dit filmpje legt dat uit:

Dit filmpje geeft ook aan dat dit met alle andere merken zou moeten werken.

Wat me tot nu toe gelukt is:
- 1 Sena met 1 Cardo verbinden
- groep Sena’s met 1 Cardo verbinden

Het is nog niet gelukt om:
- groep Cardo’s met 1 Sena te koppelen
- 2 groepen van verschillende merken te koppelen

Ook lukt het niet altijd met alle Sena’s. Tot nu toe is het met de 10r/20s/30k gelukt. Laatst reed er echter iemand mee met een inbouwversie van Sena (weet even niet welk type). Die konden we prima in een groep Sena’s verbinden, maar toen we de Cardo wilde toevoegen, lukte dat niet.

Trial and error! Als iemand nog tips heeft voor de use cases die mij nog niet gelukt zijn, hoor ik dat ook graag 😁
 
@maxvdh Welke cardo? De nieuwe packtalk bold zou geen problemen op moeten leveren als je koppelt via BT. De DMC koppelen zal niet gaan. Waarom koppelen vaak niet lukt overigens zijn de verschillende generaties BT. Die zijn vaak niet zo erg backwards compatible.
 
Ok dank. Dit maakt een hoop helder! Wat vindt je van het solo gebruik? Is de muziek en zijn de instructies goed te verstaan bij ca 120 km/uur?
Die sets liggen al voor €100 in de winkel terwijl de rest rond het dubbele zit. Klinkt dus als een kwalitatief matig setje. Benieuwd hoe jouw solo ervaring is.
Grtz!
Heb de set er sinds deze winter inzitten, +- 1500km mee gereden tot nu toe en ben zeer tevreden. Accuduur is prima, ruim 8 uur met fulltime muziek, flitsmeister en navigatie instructies.
Geluid is wat mij betreft uitstekend, kan ook met 150 per uur nog prima muziek luisteren. (ik rij altijd met die gele 3m schuimoordoppen)
Heb ermee met de vrouw gebeld, en die kon bij 80 per uur niet merken dat ik op de motor zat 👌🏻
Belangrijkste is dat de speakers goed recht voor je oren zitten. Een paar mm maakt veel verschil in volume. Sommige reviews zeggen dat ze bij 50 per uur al niks meer horen, terwijl ik met 150 nog helder geluid heb. Misschien dat je helm ook nog verschil maakt (shoei nxr in mijn geval)
Ik heb de mijne met een kortingsbon bij Louis gekocht voor €80 😎
De set is vooral zo goedkoop omdat hij erg basic is. Voor bike 2 bike is hij niet heel goed (al kan dat me de Sena ride connect app misschien nog heel erg meevallen maar dat moet ik nog proberen) die 200m is in de praktijk eerder 20 meter als ik de reviews moet geloven. En daar heb je weinig aan natuurlijk.
Ik vind het een heel erg fijne set, mijn focus ligt op solo gebruik, en ik wilde zo min mogelijk uitstekende delen aan de buitenkant van de helm.
Voor mij was dit de beste optie die ik kon vinden, en ben er heel tevreden mee.
IMG_20200202_165126.jpg
 
Ik snap nooit dat rider2rider via Bluetooth. BT is bedoeld voor korte afstanden. Met mijn maatje, zijn vriendin en kameraad start ik gewoon een groepsgesprek en voeg de andere twee toe. Werkt altijd. De verbinding lieten we gewoon open staan als we koffie gingen drinken, helm op en doorkletsen.
 
Heb de set er sinds deze winter inzitten, +- 1500km mee gereden tot nu toe en ben zeer tevreden. Accuduur is prima, ruim 8 uur met fulltime muziek, flitsmeister en navigatie instructies.
Geluid is wat mij betreft uitstekend, kan ook met 150 per uur nog prima muziek luisteren. (ik rij altijd met die gele 3m schuimoordoppen)
Heb ermee met de vrouw gebeld, en die kon bij 80 per uur niet merken dat ik op de motor zat 👌🏻
Belangrijkste is dat de speakers goed recht voor je oren zitten. Een paar mm maakt veel verschil in volume. Sommige reviews zeggen dat ze bij 50 per uur al niks meer horen, terwijl ik met 150 nog helder geluid heb. Misschien dat je helm ook nog verschil maakt (shoei nxr in mijn geval)
Ik heb de mijne met een kortingsbon bij Louis gekocht voor €80 😎
De set is vooral zo goedkoop omdat hij erg basic is. Voor bike 2 bike is hij niet heel goed (al kan dat me de Sena ride connect app misschien nog heel erg meevallen maar dat moet ik nog proberen) die 200m is in de praktijk eerder 20 meter als ik de reviews moet geloven. En daar heb je weinig aan natuurlijk.
Ik vind het een heel erg fijne set, mijn focus ligt op solo gebruik, en ik wilde zo min mogelijk uitstekende delen aan de buitenkant van de helm.
Voor mij was dit de beste optie die ik kon vinden, en ben er heel tevreden mee.

Super! Goeie info. Voor mij is het ook voor solo, en eventueel voor een bijrijder, in welk geval die afstand geen issue is. Ik zag hem op Loui voor 89,-.
Wat wel handig is bij die 3S-WB is dat je de boom er ook af kan halen als je hem alleen voor muziek, nav en flitsmeister gebruikt. Ik heb een systeem helm en dan wil ik niet altijd die mic voor mijn mond hebben zitten. Omdat het voor mij de eerste keer met dit soort spul is denk ik een goede aankoop om mijn gebruik te testen. Dank voor je informatie! :t
 
Cardo freecom 4 volgens mij!
De 4 is al weer een wat oudere versie (nu is de 4 plus). De 4 had wat beperktere BT mogelijkheden en was wat slechter in het verbinden met meerdere andere BT apparaten. Volgens Cardo zouden er 4 verbonden kunnen worden. Als ik het zo lees, viel dat wat tegen.
 
Sena beloofd inderdaad meer dan ze waar kunnen maken. Bovendien duurder dan vergelijkbare en soms betere merken.
Ik ben dik tevreden met de Midland van Converterman.nl. Topmateriaal, echt goede uitleg en service en bovendien heel prettig geprijst.
 
Sena beloofd inderdaad meer dan ze waar kunnen maken. Bovendien duurder dan vergelijkbare en soms betere merken.
Ik ben dik tevreden met de Midland van Converterman.nl. Topmateriaal, echt goede uitleg en service en bovendien heel prettig geprijst.
Heb je toevallig ervaring met de Midland btx 2 s pro ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan