BMW (BM trouble you) K1200GT

Vanaf de eerste km heeft mijn R1100R niet echt goed gereden.
Volgens de dealer moet ik aan het geheel nieuwe concept wennen, maar dat is alweer wat jaren geleden.
Op de snelweg gaat het wel, maar in de stad is het altijd slecht geweest.

Nu rij ik al ruim 2 jaar 80 km wegen (15000 km p/j) en nu is het storing op storing. Stotteren inhouden etc.
Ik word die motor spuugzat .

Ik onlangs bij de dealer geweest waar ik mijn klachten neer heb gelegd.
Ik kan er zo een A4 tje mee volschrijven.

Het antwoord is dat er misschien toch niet onder alle omstandigheden mee gereden kan worden.
Ik koop dus een BMW voor veel meer geld dan een gemiddelde Jap. en dan kan ik niet in de regen rijden omdat die dan nat wordt en storingen krijgt.

Dat is dus mijn laatste BMW geweest.
 
Ach, ik heb eerst altijd jap gereden en die gaven ook wel eens problemen met bijv. lichte vorst. Bij mijn Vmax bevroor iedere keer de carbs, slipte regelmatig de koppeling bij koude motor, en was de startmotor ook een aandachtspunt.

Met deze bmw moet ik zeggen dat ik geen problemen ken, ook in de sneeuw rijden gaat gewoon "goed", dus het kan ook andersom.

:)
 
Wat mij opvalt is dat bij veel problemen de BMW dealer, en in mijn geval de Chef monteur met storende, ontwijkende, antwoorden komt. Ik kan mij niets verbeelden bij een argument dat te bruusk terugschakelen ten koste gaat van de koppelingsplaat. Ook stevig optrekken mag geen probleem zijn, toch????

iedere onnozele hals weet dat rijden met een slippende koppeling, of het kracht uitoefenen op de koppelingshandel, de koppelingsplaat sneller verslijt....

Ook iemand die veel in slecht weer rijd, en om de haverklap met storingen bij de dealer staat met problemen, moet je niet afpoeieren met de term , ""misschien moet je wennen aan het nieuwe concept!!!!""

ik ben er heilig van overtuigd dat dit klantonvriendelijk gedrag je als dealer op den duur klanten kost.....

Als je € 20.000 voor een fiets betaald dan verwacht je ook een stukje service, ook na 2 jaar en twee maanden.....
 
Ik denk dat hier iets anders om de hoek komt kijken..
De verkoop afdeling heeft waarschijnlijk de techneuten instructies gegeven om de "problemen" te ontwijken en te ontkennen.
Ik ken dit uit mijn huidige werk!
Waar de hoofdverkoper ons instrueert wat wij mogen zeggen en wat niet!!!!

Dit is als ras techneut, althans voor mij, ONacceptabel!!!
Ik hou mij hier dus ook niet aan!
En ik vind het dus gewoon liegen, en het gaat je dus ook klanten kosten ! Absoluut!
 
@eppo, ik herken je frustatie wel want ik kom waarschijnlijk bij dezelfde dealer. Maar voordat deze er was ging ik naar een andere BMW dealer wat meer naar het noorden. Mijn ervaringen aldaar waren echter vergelijkbaar. Het lag altijd aan de rijder. Pas hier op het forum kwam ik er later achter dat veel mensen met hetzelfde model de R1100RS uit begin 1995 ook tobden met de afgeslten nok in de tweede versnelling en speling op het achterwiel. lekkende koppaking en waanzinnig snel slijtende koopeling. Ik had toen ook besloten dat ik geen BMW meer zou doen maar tja toen ik aan een nieuwe toe was en ik naar die Pan keek had die ook heel veel problemen. En die FJ is niet verkeerd maar geen BMW he.
Alleen mijn eerste K100 die deed altijd zijn werk en haperde nooit, die was uit 84 van voor al die vernieuwingsdrang.
 
Ach, ik heb eerst altijd jap gereden en die gaven ook wel eens problemen met bijv. lichte vorst. Bij mijn Vmax bevroor iedere keer de carbs, slipte regelmatig de koppeling bij koude motor, en was de startmotor ook een aandachtspunt.

Met deze bmw moet ik zeggen dat ik geen problemen ken, ook in de sneeuw rijden gaat gewoon "goed", dus het kan ook andersom.

:)
Ik rij inmiddels 11 jaar bmw en veel kilometers en een ruige rijstijl :o
In die tijd heb ik een tweede versnelling defect gehad bij een k100rs van 87 met 90.000km op klok, en 1 keer een koppelingsplaat vernieuwd bij een k1200 rs
Dus problemen bij een bmw mag bij mij niet noemenswaardig heten :N
 
Ik heb er net voor een flink bedrag aan laten sleutelen.
De idiote storingen zijn heel wat verminderd, zo nu en dan eens een klein beetje inhouden tijdens gas geven maar o.k.
Wel is de fut uit de motor en loopt die koud voor geschat 80% op 1 cyl.
Bij 100/uur is alles ok, bij 120 is het geluid rauw en heb ik het idee dat ik veel meer gas moet geven. Het verbruik is ook toegenomen.

Toen ik hem kocht zei de dealer iets en ik verstond top-model. Maar nu denk ik dat hij zij, tob-model.
 
Dag oma! Een leuke sneeuwbril past beter bij dit seizoen denk ik...

Maar... probleemloze motoren bestaan er volgens mij niet. Waar wel een groot verschil in bestaat is hoe de DEALER deze problemen oplost.

Over een paar maanden rij ik precies 30 jaar rond en heb ik helaas teveel werkplaatsen mogen aanschouwen. Voornamelijk van Honda, HD, Kawasaki, Suzuki en de laatste tien jaar van BMW. De enige keren dat bij enorme grote megashit mijn portomonee gesloten bleef én ik kostenloos een leenmotor meekreeg voor zolang de reparatie duurde, was bij mijn BMW dealer.

Bij mijn huidige R1200RT zat er na exact 10.007 km en drie maanden na aanschaf een enorme speling op het achterwiel. Erg vervelend en ik was er bijzonder kwaad over. Zonder enig gezeur is er een nieuwe cardan op gezet en (ivm eventuele beschadigingen) een nieuwe remschijf en klauw. Omdat dit geintje zich in de laatste dagen van mijn zomervakantie openbaarde, is de rest van mijn vakantie volledig door BMW vergoed. De reis per TGV, alle hotelkosten (inclusief de diners en de bacardi-cola's) en de taxi van het station naar huis is tot op de laatste cent betaald. In de tussentijd werd mijn RT naar de dealer gerepatrieerd en gerepareerd.

Ik heb het ook anders meegemaakt. Toen mijn negen maanden oude Kawasaki KZ1100 Spectre begon te roesten (tank, spatborden en uitlaten) kreeg ik van de dealer doodleuk te horen dat ik er dan ook niet in de winter mee moest gaan rijden...

Verhalen over motoren die nooit stuk gaan boeien mij dus totaal niet meer, ik ben meer benieuwd naar de garantievoorwaarden en wat anderen van de service vinden die de dealer van mijn keuze geeft.
 
Bij mijn huidige R1200RT zat er na exact 10.007 km en drie maanden na aanschaf een enorme speling op het achterwiel. Erg vervelend en ik was er bijzonder kwaad over. Zonder enig gezeur is er een nieuwe cardan op gezet en (ivm eventuele beschadigingen) een nieuwe remschijf en klauw. .

Sorry hoor maar voor mij om deze reden geen BMW meer. Mijn K1100RS van 1994 had na twee jaar en 35000 kilometer precies hetzelfde. Maar dat was wel in 1995!!!!!! Een hoop gezeik bij de BMW-dealer en niets vergoed gekregen. Ook mijn motor moest een nieuw cardan, schijf, band weet ik al niet wat. Kreeg helemaal niets terug.

Als dat probleem met de cardan anno 2006/2007 nog steeds voorkomt bij die BMW's ben ik echt heel blij dat ik een Pan ST1100 nieuw heb aangeschaft want behalve het normale onderhoud blijft die tot nu toe gewoon heel zoals dat hoort bij een fiets van dat formaat. (overigens voor mij dus ook geen Pan 1300 tot er weer wat echt goeds door Mr. Honda wordt gebouwd op dit gebied)

groeten,
 
De BMW begint weer kuren te krijgen. Hoe lang is het nou geleden dat die helemaal na is gekeken. Nov 06.
Viel exact in een bocht dood. Kon nog net de motor starten al rijdend en in de bocht hangend, maar in het huidige verkeer in de spits en in de regen is dat niet echt een pretje om in de bocht nog gauw het startknopje in te drukken.
Het is voor mij duidelijk nu. Echt geen BMW meer.

De fiets is tamelijk aan de prijs (nieuw). De onderhoudsbeurten worden steeds (veel) duurder. Maar ach daar rij je dan ook een topmotor voor. Was dat maar waar, in 32 jaar heb ik niet zo veel sores gehad. Bij elkaar genomen is de BMW meer keren stilgevallen dan al mijn andere motoren bij elkaar in ruim 25 jaar tijd.

Ik rij hem nog even af en de volgende zal een 3cyl. worden met 950cc, maar dat is een verhaal apart.
 
Ik last op het US BMW forum:
Je kan heel goed een BMW kopen maar ruil hem in voordat de garantie is afgelopen...
En uh ik heb toch weer een nieuwe besteld een GS dit keer!
 
In 2001 een R1100R (1997)gekocht met 5700 km op de teller, in één jaar tijd er 25.000 km bijgezet. Zonder een foute klap of schakelklak.

In 2002 een R1150R (nieuw) gekocht. Oktober 2006 met 125.000 km verkocht.
Nooit één foute klap gegeven. Schakelde ook normaal (voor een BMW).
Olieverbruik ook normaal (nog geen liter op 10.000 km).

Op 3 jan dit jaar een nieuwe R1200R gekocht. Door omstandigheden pas 975 km mee kunnen rijden..... Verwacht deze ook met een goede 4 jaar en +>125.000 weer in te ruilen op een ........BMW boxer natuurlijk.

Al 20 jaar klant van De Jong in Alphen aan den Rijn (eigenwijze, aparte maar eerlijke eigenaar!)

Hier tussen nog diverse ander motoren erbij gehad (ook jappe).
 
In 2001 een R1100R (1997)gekocht met 5700 km op de teller, in één jaar tijd er 25.000 km bijgezet. Zonder een foute klap of schakelklak.

In 2002 een R1150R (nieuw) gekocht. Oktober 2006 met 125.000 km verkocht.
Nooit één foute klap gegeven. Schakelde ook normaal (voor een BMW).
Olieverbruik ook normaal (nog geen liter op 10.000 km).

Op 3 jan dit jaar een nieuwe R1200R gekocht. Door omstandigheden pas 975 km mee kunnen rijden..... Verwacht deze ook met een goede 4 jaar en +>125.000 weer in te ruilen op een ........BMW boxer natuurlijk.

Al 20 jaar klant van De Jong in Alphen aan den Rijn (eigenwijze, aparte maar eerlijke eigenaar!)

Hier tussen nog diverse ander motoren erbij gehad (ook jappe).


Problemen kan je uiteraard met elk merk hebben. Heb al veel merken gehad maar BMW blijft mijn fietsje en dan bij mijn favorite dealer....idd De Jong in Alphen a/d Rijn.

Komende zaterdag proefrijden op een R1100RS, kijken of de bakken zo slecht zijn zoals altijd wordt geschreeuwd. Jaren geleden al een naar Luxemburg op een gehuurde R850R. Na 4 dagen flink tuffen was dit toch wel mijn motor!
 
Ik rij hem nog even af en de volgende zal een 3cyl. worden met 950cc, maar dat is een verhaal apart.
Triumph. 8-)

Maar ik heb ook probleemloos, en tot 100% volle tevredenheid een Beemer gereden. 8-)
Qua rijplezier zelfs 200%, dat ding knalde overal harder doorheen dan mijn SS Bimota. _O-
R1100S. :} Als ik weer het geld had voor een motor erbij. :9

Maar heb nu een oude en goedkope driecylinder. Maximum value for money. :}
 
Laatst bewerkt:
Ter aanvulling op mijn eerdere post.

Inmiddels nieuwe krukaskeering, koppelingsplaat en een andere ruilbak (48dkm) en we rijden weer tevreden rond. Inmiddels 1500 km gereden en het lijkt nu goed. Zit dus nu bij 126.000 een volledig nieuwe aandrijflijn (bak en cardan) in. Met een maandje gaan we naar de Belgische Ardennen en ik verwacht dat dat wel goed gaat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan